Nytt bakhjul till 80-tals cykel

halov

Ny medlem
Hej. Är amatör på området och har nyligen kommit över en gammal 80-tals racer där bakhjulet är kaputt (vobblar). Trodde först bara det var att byta kullager men enligt lokal cykelhandlare behöver hela hjulet bytas. Någon som möjligen vet var man köper nytt bakhjul eller bättre begagnat?

1.jpg

IMG_0803.jpg

IMG_0804.jpg

Nja, fast det lär ju knappast funka. Bakaxeln är 126 mm. Kanske kan använda 130 mm max, men behöver ett som passar med 6vx freewheel.

halov sa:
Nja, fast det lär ju knappast funka. Bakaxeln är 126 mm. Kanske kan använda 130 mm max, men behöver ett som passar med 6vx freewheel.

Det länkade ovan är för 6-7 delad frikrans. Borde då vara 130 mm. Har du rätt verktyg för att montera av frikransen? Bara att byta.

Tänk på att snabbspännet/QR som syns på bilden ser ut att vara felaktigt fastsatt!

Går alltid att bända lite lätt. Har själv gjort exakt samma sak och det funkar prima. Hojen är ju gammal och rostig, finns ingen anledning att vara alltför försiktig. Se till att köpa ett hjul med mutterinfästning bara. Quick release i sådana dropouts är ingen bra ide.

Halloj,
Det kan vara antingen fälgen som är paj, eller att ekarna behöver spännas om (dvs rikta hjulet), men om vi utgår ifrån att din cykelhandlare vet sin skit så är det kanske fälgen och då får du nog hitta nytt.
På Ebay finns tonvis med gamla delar, har själv beställt mycket vintage och haft rätt bra erfarenheter.
Nästa alternativ är att spana i olika LBSs. Ibland kostar en risig gammal landsväg mindre än ett något så när riktat bakhjul är värt.
Det tredje alternativet beror på var du bor. Jag bor i Malmö och här finns en öppen verkstad som heter Cykelköket (finns liknande i andra städer med) . Där finns mycket reservdelar och kanske kan du hitta ett bakhjul för frikrans.

Lycka till

Det är 130mm på alla racerhjul för frikrans som finns på marknaden nu. Det är inga problem att få i ett sådant hjul i en stålram.

Det är ingen vidare kvalitet på Biltemas hjul med otätade nav och fälgar som spricker.
Det står inget om bredden på Biltemafälgen, men jag gissar att den är 19 mm. Här är ett annat 19 mm alternativ. ZAC 19 är en väl beprövad fälg med öljetter. Navet vet jag ingenting om. https://www.bikester.se/rigida-schrzkr-rigida-zac-19-6-7-delad-36-hal-28-svart-silver-820496.html
Frikrans är utfasat från marknaden utom lägsta budgetnivå. Så jag tror egentligen att du kan få bäst kvalitet på navet om du köper begagnat. Gamla LBSer kan ha begagnade hjul liggande.

LBS är en förkortning som används på engelskspråkiga cykelforum. Den har smittat av sig hit.
En LBS är en cykelbutik (local bike shop).

Tack för alla svar. Hittade ett precis likadant Hellicomatic hjul hos min LBS för 300:- Däcket som ser ut att vara i gott skick ser också lite märkligt ut och jag undrar om någon vet vad detta är för däck/fälg? (Se bild). Ser ut som att fälgbandet sticker ut?

Min andra fråga är om någon vet var man kan få tag i brake hoods til whittman bromsar? (se bild)

Tack :)

Bilagor

• IMG_0870.jpg
    IMG_0870.jpg
    211.4 KB · Besök: 135
  • IMG_0872.jpg
    IMG_0872.jpg
    291 KB · Besök: 148
Faema sa:
Kolla storleken, kan vara 27 tum på åttitalare, svårare att finna då.

Det var väl 622 då oxå, men man sa 27 tum (för att däcken var smalare och man mäter till slitytan?)
När jag tävlade -79-81 sa man 27 tum men det vara samma fälgstorlek som idag (622)

622 kallas 27" i vissa länder även i nutid. Men det verkar inte vara många som känner till det. 622 kallas alltså 27, 28 och 29". Men det finns andra storlekar som också kallas 27", t ex 609 och 630. Jag tror det var det Faema syftade på.
Det är därför det är så bra med ETRTO. Tum gör bara folk förvirrade.

Jo, äldre racercyklar 70-80 tal hade ibland 27" hjul, som var STÖRRE än dagens 28" hjul och på däcket stod XX-630 mot dagens 28 " som är xx-622. Klart som korvspad................

LTS sa:
622 kallas 27" i vissa länder även i nutid. Men det verkar inte vara många som känner till det.

Har jag aldrig hört talas om. Eller sett skrivet. Finns inget om det på sheldonbrown.com.

LTS sa:

Det är inte tum som är boven här, utan påhittet att namnge fälgens diameter efter ytterdiametern på däcket vid en antagen däcksbredd.
Ett system som angav diametern vid kanttråden i tum hade funkat OK det också.

halov sa:
Tack för alla svar. Hittade ett precis likadant Hellicomatic hjul hos min LBS för 300:- Däcket som ser ut att vara i gott skick ser också lite märkligt ut och jag undrar om någon vet vad detta är för däck/fälg? (Se bild). Ser ut som att fälgbandet sticker ut?

Min andra fråga är om någon vet var man kan få tag i brake hoods til whittman bromsar? (se bild)

Tack :)

Känns som en mer än en hund begraven här, har du kollat att det verkligen är en kanttrådsfälg? ser nästan ut som en tub på någon udda tejp av äldre slag kanske, men vad värre är, så ser i alla fall bilden ut att visa en ganska sliten fälg. Kanske inte så illa med tanke på priset men jag skulle nog kolla ordentligt innan jag kastade mig ut för några brantare backar om det är en kanttråds variant kan ju en försvagad fälg kollapsa ganska rejält.

LTS sa:
622 kallas 27" i vissa länder även i nutid. Men det verkar inte vara många som känner till det. 622 kallas alltså 27, 28 och 29". Men det finns andra storlekar som också kallas 27", t ex 609 och 630. Jag tror det var det Faema syftade på.

ja bara för att krångla till det är den verkliga ytterstorleken på landsvägshojars 25/622 hela 26,46 tum. det är milt vansinne att kalla det för t ex 28. även 27 är tveksamt.

biltemahjulen är visserligen rätt tunga, men kan duga på en gammal räser konverterad till pendlare. men om ts bara har problem med wobbel är det väl bättre att rikta hjulet.

Tillbaka
Topp