Nytt hjul för hybridcykel med skivbroms

AndreasN

Ny medlem
Fick mitt framhjul till min Nishiki Ultra Pro stulet för ett tag sen (http://www.nishiki.se/Min_Nishiki/Arkiv/2009/Hybrid, fast var nog 2008 års version). Hjulet var ett Lite Race Disc 622. Lyckas inte hitta någonstans där jag kan köpa ett nytt sådant och är väl egentligen mest inne på att köpa ett annat fabrikat. Är det någon som kan tipsa om ett lämpligt hjul som funkar med skivbroms? Jag har tittat runt på cyclecomponents m.m. men hittar inga hjul för hybrider med skivbroms, antagligen fattar jag inte riktigt vad jag ska leta efter. (Jag är inte sugen på att köpa lösa ekrar/nav/fälgar å bygga ihop själv)

Skivbromskit fram saknas förstås också så om någon har ett förslag på ett sådant för en pendlarhoj så är det en bonus :) Behöver ju inte hålla samma klass som på en mtb men de som satt på läcker olja å skriker så bättre än så helst.

Lite Race Disc finns att beställa hos alla Nishikis återförsäljare. Ser dock lite annorlunda ut idag. 32 DT Competition ekrar och maskinkullager nav. Kostar ca 1300 kr för ett framhjul.

Jag letar också efter ett extra hjulpar eftersom dubbdäcken åkte på häromdagen och jag vill ha möjligheten att snabbt kunna skifta tillbaka om det blir några snö/isfria dagar.

Om man köper ett extra hjulpar till hybriden.
Följer skivor med eller köper man det separat?
Måste man köpa till något slags fäste för skivan och vad bör man då tänka på?

/ -->

Skivor köps separat och finns i en mängd olika storlekar. Du har 160mm skivor på din cykel om jag kommer ihåg rätt. Skivor finns med ett gäng olika infästningar, vanligast är i dag 6-bults och Shimanos centerlock som används av flera tillverkare än Shimano. Välj hjulpar först(med skivbromsnav) och sen passande skivor.

Tillbaka
Topp