Nytt hjul wobblar

Etriol

Ny medlem
Nytt hjul wobblar
Har precis fått hem en Vitus Sentier 29 VR och satt ihop den, problemet är att framhjulet wobblar en smula, c:a 3-4mm i sidled. Själva fälgen wobblar likadant, så det är tyvärr inte bara däcket som inte hamnat helt rätt. Bakhjulet wobblar inget. Hur mycket ska man acceptera i wobbel? Ska man klaga till chainreaction, där jag köpte den, eller ska man försöka rikta det själv? Eller är det normalt med ett visst wobbel?

Nytt hjul wobblar
Är ekrarna lika spända så är det i vart fall ingen fara med livslängden, så det är väl mest en fråga om det stör och hur störiga CRC är med frågan omreklamationsförfarande.
Wobblet är större än vad som är brukligt för hjulbyggnad men det är ju inte så noga med skivbromsat...

Nytt hjul wobblar
Har gjort det nu. Det som dock oroar mig och får mig att fundera på om problemet är i själva navet är att även bromsskivan wobblar på samma sätt och ena paden tar i skivan vid en punkt.

Nytt hjul wobblar
Rör sig fälgen och skivan i takt så att säga?
Eller kan det vara så att skivan legat och blivit lite skev i kartongen? Kan tänka mig att det inte är helt ovanligt.....

Nytt hjul wobblar
Du kanske har en böjdaxel? Har du nån kompis som har samma axelstandard som du kan lån/testa ett hjul ifrån?

Annars är skivor typ aldrig helt "platta". Men det är lättare att fixa , bara bända till den så den tystnar. Mina skivor gör likadant men jag flåsar så mycket när jag cyklar så jag hör det knappt :)

Nytt hjul wobblar
Är fälgen skev brukar inte navet vara skevt. Att skivan tar i är fullt normalt på en ny cykel. Har nog fått rikta skivor på alla cyklar jag har köpt.
Går med handkraft.

Nytt hjul wobblar
Etriol sa:
Alla plingar lika, och känns lika spända när jag känner på dem. Ingen som verkar lös.
Det behövs kanske +/- ett halvt till ett varv på ett antal nipplar för att lösa ditt problem. För ett otränat öra är det mycket svårt att känna/höra skillnaden på ½ varv. Det vore bra om den som får i uppdrag att rikta hjulet inte bara skruvar godtyckligt på några nipplar, utan mäter ekerspänningen i hela hjulet, alla ekrar, båda sidor, och därefter justerar hjulet så att det blir perfekt. Ställ höga krav på den som skall göra jobbet, det är ändå CRC som betalar. T.ex.:
Rundhet, slag i sidled och centrering < +/- 0,5 mm. Avvikelse i ekerspänning på individuell eker < +/- 5%.

Ta av däcket innan du åker till cykelverstaden. Vill du vara extra noga, gör samma sak med båda hjulen.

Nytt hjul wobblar
Skivan verkar wobbla i takt med hjulet. Var en skada på kartongen som var tejpad av DHL, tog en bild när jag tog emot paketet. Det var faktiskt precis vid framgaffelns nedersta del. Kanske kan vara själva axeln som är skev? Verkar vara samma axel bak, ska prova byta plats på dem imorgon och se om det wobbla vidare.

Nytt hjul wobblar
Det är 15x110 mm axel fram och 12x148 mm axel bak. Inte samma alltså.

Ta framaxel och rulla den på en helt plan skiva, t.ex. köks- eller fönsterbänk (med snabbapännaren utanför skivans kant). Så ser du om den är böjd. Vilket den med >95% sannolikhet inte är.

Hjulet har nog fått en smäll under leverans. Satt hjulet på plats i gaffeln vid leverans, jag förmodar att hjulet var packat för sig, vid sidan av cykeln?

Nytt hjul wobblar
Oops, borde insett att det var olika storlek på axlarna. Hjulet var packat bredvid cykeln, långt från där skadan på kartongen var. Ska kolla på själva axeln.

Nytt hjul wobblar
Axeln var rak. Förmodligen är det bara fälgen som är skev, och bromsskivan också något skev. Blir ju ändå att det låter i "takt" eftersom båda roterar i takt. Får se vad crc svarar, inget svar ännu.

Tillbaka
Topp