Nytt nav eller renovera? Eller nya hjul, kanske?

UrTomas

Aktiv medlem
Det började knaka och kärva i bakhjulet när jag cyklade till jobbet igår...
Typiskt.
20200111_095510.jpg

Navet är ett El Guapo som tydligen är ett Stan's Neo. Det ska enligt World Wide Web vara ganska dåligt. Hur som helst så finns det reservdelar att köpa och axel + lager bör landa på några hundringar.

Vad tycker ni, är det värt att renovera eller är det nytt nav som gäller?
Och om jag ska ha nytt nav, vilket? Dt 350?
Eller ska jag leta nya/begagnade hjul, rent av? Kanske coolfiber? Nej, nu börjar det spåra ur...

marr

Moderator
Forumvärd
Beror väl på hur fäst du är vid din fälg.

Jag hade skaffat nått nytt rakt av tror jag.

UrTomas

Aktiv medlem
marr sa:

Nja inte alls egentligen. Men jag bytte fälg för inte så länge sen till en lika som innan. Den nya har redan en bula iofs...

Jag har reservhjul att åka på, kanske jag ska tillägga, så det är ingen jättepanik att fixa.

Jag kanske också ska tillägga att budgeten får bli lite stram utan att vara korkat snål då jag precis råkade spontanköpa en Q7:a...

marr

Moderator
Forumvärd
UrTomas sa:
marr sa:

Nja inte alls egentligen. Men jag bytte fälg för inte så länge sen till en lika som innan. Den nya har redan en bula iofs...

Jag har reservhjul att åka på, kanske jag ska tillägga, så det är ingen jättepanik att fixa.

Jag kanske också ska tillägga att budgeten får bli lite stram utan att vara korkat snål då jag precis råkade spontanköpa en Q7:a...
Haha, hur går de med deltan? ;)

UrTomas

Aktiv medlem
Ja, Delta Integralen var ju också ett spontanköp... 👍 Fast den köpte jag på eBay i Skottland 😊
Q7:an har jag inte hämtat än, men jag har köpt den på blocket. Den har trasig motor och står i Malmö...
Jag har inte gjort nåt mer åt Deltan, den står i ett garage och väntar på att jag ska orka laga rost. Så sjukt tråkigt! Men den sjunker inte i värde i alla fall 😉

marr

Moderator
Forumvärd
Tror det här slutar med ett sponkaninköp av ett par hyggliga kolhjul med fina nav :)

Hasse#7

Aktiv medlem
marr sa:
Tror det här slutar med ett sponkaninköp av ett par hyggliga kolhjul med fina nav :)
Rimligast verkar vara att ställa cykeln i ett förråd och köpa en annan trasig men exklusiv, gärna långt hemifrån.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Från knäckt axel till Delta Integrale via en Q7 med rasad motor på fyra inlägg. Kan ju knappt bli bättre.

Du kan få byta Deltan mot mina kolfiberhjul, rakt av, jag behöver ingenting mellan..

UrTomas

Aktiv medlem
Kneecap sa:
Tjena!

Från knäckt axel till Delta Integrale via en Q7 med rasad motor på fyra inlägg. Kan ju knappt bli bättre.

Du kan få byta Deltan mot mina kolfiberhjul, rakt av, jag behöver ingenting mellan..
Ja det var en helt sjuk urspårning :)
Tror att jag behåller Deltan dock...

För att bli lite seriös så har jag varit sugen på kolfiberhjul, men jag frågar mig om det är värt priset. Jag menar, det är ett gäng tusenlappar i skillnad på ett par alu och liknande kolfiber. Eller är jag fel ute? Är kolfiber så mycket bättre?

Raggamuffin

Aktiv medlem
UrTomas sa:
Kneecap sa:
Tjena!

För att bli lite seriös så har jag varit sugen på kolfiberhjul, men jag frågar mig om det är värt priset. Jag menar, det är ett gäng tusenlappar i skillnad på ett par alu och liknande kolfiber. Eller är jag fel ute? Är kolfiber så mycket bättre?
Är 16 ventiler fler än 8?
Hur många på integralen förresten?

För att cykla till jobbet är det kanske att ta i med kolfiberhjul. Om cykeln inte dubblar med fler användningsområden.

kais01

Aktiv medlem
det verkar vara läge för nytt och bättre nav:)

min bil har hela sex ventiler. framfarten tyder på att den inte lider av det särskilt alls.

UrTomas

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
UrTomas sa:
Kneecap sa:
Tjena!

Är 16 ventiler fler än 8?
Hur många på integralen förresten?

För att cykla till jobbet är det kanske att ta i med kolfiberhjul. Om cykeln inte dubblar med fler användningsområden.
Så är det ju, och det är därför jag är sugen :)
Min har 16 men är ingen Evo, tyvärr.

Just det, kanske ska säga att min jobbpendling även består av stigcykling (brukar klämma in en eller ett par ESS-sträckor) så det här gäller stigcykeln.

UrTomas

Aktiv medlem
kais01 sa:

min bil har hela sex ventiler. framfarten tyder på att den inte lider av det särskilt alls.
Ja det är så jag tänker, men som marr var inne på så har jag ju ingen superfälg (WTB KOM i25). Iofs rätt nybytt, men det finns nån liten bula i den. Om jag byter nav så behöver jag troligtvis nya ekrar och då tänker jag är det kanske är mer prisvärt med nytt eller begagnat hjul. Och jag kan ju inte ha olika hjul fram och bak...

Sex ventiler? Vad är det för åk?

Hasse#7

Aktiv medlem
UrTomas sa:
kais01 sa:

Ja det är så jag tänker, men som marr var inne på så har jag ju ingen superfälg (WTB KOM i25). Iofs rätt nybytt, men det finns nån liten bula i den. Om jag byter nav så behöver jag troligtvis nya ekrar och då tänker jag är det kanske är mer prisvärt med nytt eller begagnat hjul. Och jag kan ju inte ha olika hjul fram och bak...

Mitt minne pekar på en trecylindrig Skoda.

kais01

Aktiv medlem
Hasse#7 sa:
UrTomas sa:
kais01 sa:

ekrarna kan ts helt säkert återanvända, men en och annan nippel brukar gå åt. bulan riktas lättare med hjulet avekrat; med hjälp av träklossar och hammare alternativt skruvstäd.

sen kan man ju alltid köpa nya hjul oavsett:)

(ot) en liten audi a2 med en starkare modell av trecylindrig dieselmotor som inte såldes i sverige, och som jag kört själv sedan ny 2005. nu ett jordvarv kvar för att ha gått avståndet till månen. turbon med variabel turbingeometri pumpar lätt luften förbi de fåtaliga ventilerna, ger omedelbart gaspådrag, och även jämn och bred vridmomentkurva. bara tvåsiffrigt antal hästkrafter, men tillräckligt för att t ex en chrysler crossfire inte hänger med.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Audi A2 (den nya alu) förtjänade en större plats och ett bättre rykte än den fick faktiskt. Den hade kanske utseendet emot sig och var lite för tidig.

Jag hade mätt och kollat om ekrarna går att ta med till ett DT 350.

UrTomas

Aktiv medlem
kais01 sa:
Hasse#7 sa:
UrTomas sa:
kais01 sa:

ekrarna kan ts helt säkert återanvända, men en och annan nippel brukar gå åt. bulan riktas lättare med hjulet avekrat; med hjälp av träklossar och hammare alternativt skruvstäd.

sen kan man ju alltid köpa nya hjul oavsett:)

(ot) en liten audi a2 med en starkare modell av trecylindrig dieselmotor som inte såldes i sverige, och som jag kört själv sedan ny 2005. nu ett jordvarv kvar för att ha gått avståndet till månen. turbon med variabel turbingeometri pumpar lätt luften förbi de fåtaliga ventilerna, ger omedelbart gaspådrag, och även jämn och bred vridmomentkurva. bara tvåsiffrigt antal hästkrafter, men tillräckligt för att t ex en chrysler crossfire inte hänger med.
Raggamuffin sa:
Audi A2 (den nya alu) förtjänade en större plats och ett bättre rykte än den fick faktiskt. Den hade kanske utseendet emot sig och var lite för tidig.

Jag hade mätt och kollat om ekrarna går att ta med till ett DT 350.
Ja A2:an var nog före sin tid, helt klart. Den vanliga 3-cylindriga dieseln är ju inget fartvidunder direkt, men då förstår jag. Bilen väger ju inte direkt 2 ton heller :)

Ja om jag byter till ett nav där ekrarna passar så kan jag återanvända dem, men kan jag ha sån tur? Om det skulle funka med ett dt 350 så känns det som det vettigaste alternativet just nu.

UrTomas

Aktiv medlem
Vad kan man tänkas få betala för ett par nya kolfiberhjul?
Har hittat en uppsättning Mavic för 9000kr. 26mm innerbredd är inte imponerande, men 1mm mer än jag har nu. De ska väga 1590g och vara för "trail". Jag måste säga att jag blev sugen... :)

Raggamuffin

Aktiv medlem
UrTomas sa:
Har hittat en uppsättning Mavic för 9000kr. 26mm innerbredd är inte imponerande, men 1mm mer än jag har nu. De ska väga 1590g och vara för "trail". Jag måste säga att jag blev sugen... :)
Tycker det är lite för nära vad man betalar för nya lightbicycle med 350 nav.

UrTomas

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
UrTomas sa:
Tycker det är lite för nära vad man betalar för nya lightbicycle med 350 nav.
Hmm, nu måste jag knappa på deras sida... vad ska man ha och inte ha av deras produkter?

UrTomas

Aktiv medlem
Det har inte blivit några nya hjul än... eller ja, de futtiga 18-tummarna har jag ju köpt. Tur att jag kan slänga på 21-tummarna nu...
IMG_9259.jpg
IMG_9252.jpg

Men det är väl dags att ta tag i cykelhjulet också. Det lutar lite åt att jag köper en ny axel till befintligt nav så länge. Så får jag tid på mig att fundera och leta hjul.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer