Nytt Nav vs. Nytt Hjul

Nytt Nav vs. Nytt Hjul
Jag tänkte slänga på skivbroms fram på min Gary Fisher, men pga ekonomin så måste jag ta en sak i taget. Jag tänkte börja med att se till att mitt framhjul klarar av skiva, och där skulle jag vilja ha Er experthjälp.

Ska jag bygga ett nytt hjul från grunden eller ska jag bara försöka att byta nav? Ett nytt nav är ju billigare än ett nytt hjul, och jag har ju allt annat som behövs, ekrar, nipplar o fälg. Men om jag tabbar mig under bygget, så står jag utan framhjul.

Hur ska jag göra? Guide för hjulbygge har jag hitta massor av, så där är jag safe. Jag är ingenjör, så själva bygget BORDE inte gå åt helvete.

En sista fråga måste ju bli, vilket nav ska jag köpa? Inte för dyrt, ska passa in prismässigt till en cykel i 8000kr-klassen.

Tack på förhand!

Nytt Nav vs. Nytt Hjul
Om du är nöjd med komponenterna i övrigt i ditt hjul och kan bygga själv ska du ju helt klart bara byta naven. Då blir det ju bara naven som är kostnaden och det verkar ju optimalt :)

Vad som kan vara svårt är väl att hitta ett nav som matchar ekerlängden, fast å andra sidan är väl nya ekrar inte den värsta extrakostnaden man kan tänka sig

Enklast vore väl att köpa skivbromsvarianten av det nav du redan har, om du är nöjd med det d v s.

Nytt Nav vs. Nytt Hjul
Jag skulle också säga deore eller DMR. DMR är det billigaste med maskinkullager, det säljs också med andra loggor på till ungefär samma pris. Deore har den fördelen att det är shimano så det är väligt lätt att hitta reservdelar om man behöver det.

Om du kan tänka dig centerlock så har deore nya nav f.o.m 06. Lagerkonorna har nu fått samma ytbehandling som xtrnavens så de borde vara riktiga budgetkap.

Nytt Nav vs. Nytt Hjul
Annars kostar ju ett skivbromsfärdigt framhjul 250,- på Biltema...

27-432_h.jpg

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1082&iItemId=98749

Shimanonav och Alex fälg. Dvs. inte noname Biltemaskit.

Vill du lyxa till det mer än så är det vettigast att köpa nytt nav, fälg och ekrar och bygga själv. Som Oskar_ sa måste eller bör man byta ekrar och fälgen är en rätt billig kostnad i det stora hela. Kolla på http://www.cyclecomponents.com/ eller http://www.chainreactioncycles.com/ - båda skickar med rätt längd på ekrarna om du köper nav och fälg och säger att du vill ha passande ekrar och hur du tänkt ekra (radial, trekors eller annat).

Nytt Nav vs. Nytt Hjul
Tack för alla svar. Jag var nere på Jarla Cykel tidigare idag, och killen där sa att ett nytt hjul är det bästa om man inte byggt tidigare. Dessutom sa han att det är svårt att hitta ett nav som passar ihop med de ekrar man redan har, så i slutändan är det bara fälgen jag kan spara in på. Han hade nåt Shimano-hjul för runt 700 kr. Nu kanske det bara var säljsnack från hans sida, men det tror jag inte. Han verkade seriös. Kanske ett biltema-hjul är ett bra alternativ, om det inte är skitgrejor.

Jag får begrunda lite, kolla längst ner i min plånbok, och sedan ta ett bestlut. Dessutom uppstod ett nytt problem. Inte bara cykelsäsongen är på gång, utan även golfsäsongen, och jag hittade några nya wedgar (hos Hälar Harry aka Sportz & Golf) som kostade alldeles för mycket, som jag ändå vill ha. Hur ska man prioritera? Jag vet vad jag kommer få för svar på detta forum! ;-)

Nytt Nav vs. Nytt Hjul
Jag lyckades ta mig ut till Alby (där Biltema håller hus här i Sthlm) och köpte mig ett nytt hjul. Hur de kan sälja dessa så billigt är ett mysterium. Själva navet är ett Shimano Deore, som kostar runt 200kr på cyclecomponents.com. Jag "byggde" ett komplett hjul på deras hemsida, med ekrar, nav och allt annat som ska vara med. Då hamnade jag på runt 600kr för de billigaste komponenterna.

Ja ja, tack för tipset med Biltema i alla fall. När jag kört en stund, kanske jag kommer fram till att jag vill ha lite bättre/lättare hjul, och då kan jag kassera detta hjul (249kr är inte SÅ blodigt).

Nytt Nav vs. Nytt Hjul
Jag har letat efter en bra och billit skivbroms, och äntligen hittat en. Är den ok?

http://www.jensonusa.com/store/product/BR500C00-Hayes+Hfx-9+Disc+Brake+O5+Oe.aspx

Det är en Hayes HXF-9, som tydligen suttit fabriksmonterad på cykel, som de sedan bytt bromsar på innan försäljning. Så den ska inte vara begagnad, bara tidigare monterad och sedan avmonterad. Vid en jämförelse med svenska priser verkade det vara ett bra köp. Totalsumman inkl frakt till Miami (där min polare är för tillfället) och adapter för montering blir 111.95dollar (= 873kr).

Bland recensionerna hos JensonUSA verkade det finnas mestadels positivt att säga om den.

Vad tycker ni?

Nytt Nav vs. Nytt Hjul
Visst är det ett helt OK pris men det brukar gå att hitta HFX-9 för ungefär de pengarna även i Europa.. Barracuda.be tar t.ex. 109 euro inklusive luftningskit, frakten därifrån brukar vara <100kr.

Nytt Nav vs. Nytt Hjul
Sista inlägget i tråden borde vara några bilder på resultatet. En tur till BT i Alby (hjul), tittade förbi Cykloteket (Cont Twister) och slutligen leverans från USA (Hayes HFX 9). Det är sent nu, men i morrn ska jag ut och testa!

Bilagor

• wheel0.jpg
    wheel0.jpg
    34 KB · Besök: 29
  • wheel2.jpg
    wheel2.jpg
    22.8 KB · Besök: 31
  • wheel3.jpg
    wheel3.jpg
    17.3 KB · Besök: 25
Nytt Nav vs. Nytt Hjul
men det på bilden ovan är väl inte ett BT-hjul, BT har väl svarvare sidor (bromsyta)
antingen en skicklig fotograf eller något konstigt

Aja, det är ett hjul, det går förhoppningsvia att cykla med - ut och kör, och glöm inte att ha roligt :D

Senast redigerad av en moderator:
Nytt Nav vs. Nytt Hjul
Den stora frågan är när/om BT ska börja sälja bakhjulet också?
De säljer ju den enkla mekaniska skivbromsen, som beskrivs funka både för bak och fram, samt cyklar med ramar förberedda för skivbroms bak - så vad väntar de på?
Så fort/om de börjar sälja det så blir det en uppsättning hjul till pendlarcykeln.

Nytt Nav vs. Nytt Hjul
Anledningen till att sidorna och ekrarna ser svarta ut, är för att de ÄR svarta. Jag hittade en burk svart metallfärg hemma, som jag råkade måla med. Det krävdes intensiv maskering innan, men resultatet blev över förväntan. Frågan är bara hur länge färgen sitter, men förhoppningsvis sitter den tills jag bestämmer mig för att köpa ett bättre hjul/bygga eget.

Nytt Nav vs. Nytt Hjul
Jag kände att så här första gången var det tillräckligt svårt att få det bra med svart färg, dessutom skullde orange skära sig väl med rödmetallic/silver som resten av cykeln är.

Tillbaka
Topp