Nytt projekt

Nytt projekt
bollen skrev:
-------------------------------------------------------
> såg en kille haromdan cyklandes på en tiarrow
> med skivbroms, måste ju varit din gamla?

Njä. Har sett skivbromscrossen i stan förut jag med. Min var ju mer en monstercross. Igentligen en prototyp som var varken cross lr mtb skulle jag säga.

Vet att en budkollega hade en likadan som jag och så sålde jag en likadan till ngn oxå plus min. Så finns 3 bastarder minst i stockholm. Den riktiga skivbromscrossen verkar mer sällsynt då jag bara sett en live. Den var finare!

Senast ändrad:
Nytt projekt
Idag var jag på posten och hämta paket från rabbit.de :)
posten.jpg

Ett stycke ram och spacers samt flaskor. E som vanligt orolig att jag köpte en för liten ram men e ganska säker på att en storlek upp är lite för stor. Fast blir nog bra! Vore ju fan annars :)
Lite andra saker har dykt upp. Campa grupp och stolpe.

Väntar leverans på bromsar och däck samt styrlager och cablehanger. Gaffeln blir sur att vänta på. 3 veckor enligt rabbit fast det kan bli mer :/

mattan.jpg

Nytt projekt
Den känslan...hämta ett paket och hitta en Moots. Det är fan poesi. O sen en campagrupp på det. Ja, ja vissa har det bra;)

Seriöst, så skall det bli mycket intressant att få följa bygget, det brukar ju alltid bli bra!
Fick du ett bra pris hos Rabbit? Eller rättare sagt, finns det prutmån jämfört med rek.priset när man handlar Moots hos dom?

Nytt projekt
pewe skrev:
> Den känslan...hämta ett paket och hitta en
> Moots. Det är fan poesi. O sen en campagrupp på
> det. Ja, ja vissa har det bra;)
>
> Seriöst, så skall det bli mycket intressant att
> få följa bygget, det brukar ju alltid bli bra!
> Fick du ett bra pris hos Rabbit? Eller rättare
> sagt, finns det prutmån jämfört med rek.priset
> när man handlar Moots hos dom?

Jag det var faktiskt riktigt kul att hämta ramen. Jag ska erkänna att jag faktiskt är lite nervös inför storleksvalet men hoppas det blir bra. Framförallt är det styrröret som e så jäkla kort! 14.5! Iofs 2,5 cm längre gaffel på en cross så e ju jämförbart med 17 då men sedan har ramen 1 cm mindre bb drop än lvg varianten och då är vi tbx på 16.5 i jämförelse med lvgramen. Lvg ramen i 59an har 17,7cm styrrör så i teorin blir inte skillnaden så stor men när jag ser de brevid varann så undrar jag :)..

Tror inte det finns ngn prutmån hos rabbit. Fast ska låta det vara osagt.

Hade missat att Moots bytt headbadge denna är lite mer 3d.
headbadge.jpg

Nytt projekt
bollen skrev:
> mkt mkt fin
> vad ska du ha för hjul?

Tack!

Som det ser ut nu har jag inte råd med annat än ris :) så tyvärr e nya hjul uteslutet men har iofs reynolds attack hjul som e helt ok men har tidigare rätt taskig erfarenhet av dessa och canti-combo. Skulle gärna bygga ngt hjulpar med lite fler ekrar och typ hed alu fälg lr alpha 340. Men det får komma senare kanske hjulklapp iår? Tillsvidare ska jag ropa SE UPP JAG HAR CANTIBROMSAR!

Senast ändrad:
Nytt projekt
Kommer du alltså cykla på denna?

;-)

Du är tame tusan den snobbigaste cykelbyggaren jag känner till. Kul att du för in så mycket fina ramar till Sverige.

Ska följa detta bygge med spänning men förväntar mig en salu annons till sommaren om jag tolkar dina byggen rätt.

Nytt projekt
Nja jag har nog gjort en pakt med mig själv att behålla mootsarna :) Enda ramarna jag köpt nya och de blir det inte lika skoj att sälja..

Jorå jag cyklar på de när jag inte tvättar lr diskuterar de på nätet.. :)

Man kan ju kalla det snobbigt men grejen e den att jag älskar att bygga fina cyklar. Helt enkelt sjukt roligt. Att sen fina cyklar för mig oftast är dyra eller iaf ovanliga e väl som med så mkt annat, ngt skapat tycke pga marknadsföring? eller kanske avsaknad av marknadsföring? Svårt o säga varför men jag tilltalas inte av cyklar jag ser allt för ofta på stan iaf, det är sant.

Tycker helt enkelt att det är värt att spara på andra områden om jag får bygga mina cyklar.

Senast ändrad:
Nytt projekt
Det är riktigt, riktigt synd att din Moots Compact inte passar mig, hade varit en perfekt cykel till mig annars. Buhu!

Hade faktiskt en mardröm om det häromnatten...blev inte människa förrän vid 10-tiden.

Nytt projekt
pewe skrev:
> Det är riktigt, riktigt synd att din Moots
> Compact inte passar mig, hade varit en perfekt
> cykel till mig annars. Buhu!
>
> Hade faktiskt en mardröm om det
> häromnatten...blev inte människa förrän vid
> 10-tiden.

HEHE trodde jag var ensam om att drömma mardrömmar om den :) Mina brukar involvera stöld fast det var ett tag sen nu :)

Nytt projekt
Fick ett par bromsar idag som inte riktigt funkade visuellt som jag ville.

Ett par frogglegs i rosa finns alltså till övers :) ngn som är sugen pma!

Bilagor

• fp.jpg
    fp.jpg
    11.3 KB · Besök: 156
Nytt projekt
Bygget går lite långsamt, inte så motiverad när man fortf saknar gaffel.

Record 10 blev visst SR 11. Har inte testat ngn campa 11 grupp så det ska bli skoj. Föreställer mig att jag blir 10% snabbare med en extra vxl (men fortf ganska långsam) .)

Slithjulen ksyrium har införskaffats.

Saknar nu endast vajer stop o gaffel och 32mm klämma till framvxl.

Fråga? Utväxling 39x11/23 vad tror ni om det? Ska iaf ha en singelfram tror jag och använda framvxln som chainguard. Går innerstoppet på denna att reglerar så pass att den är fast på yttreklingan med hjälp av stoppskruv? troligen inte va? Så då kanske man ska montera vajer iaf och bara låta bli att växla? Låter som en dålig ide iofs :) Hmm kanske ska ha en chainguard istället, hur har ni gjort?

Ett par moots svetsar av fin kvalitet:

Bilagor

• DSC00312.jpg
    DSC00312.jpg
    64.6 KB · Besök: 155
Senast ändrad:
Nytt projekt
Verkar som jag får vänta på gaffeln i 2 veckor till *djup suck*

Är liksom lite sugen på att bygga klart den här nu!
Tror jag kan få inte den under 7.5kg körklar med lite tur.

Ngn som sitter på ett campa cabelset till övers? byter gärna mot mina jagwire i guld.

Bilagor

• DSC00321.jpg
    DSC00321.jpg
    52.1 KB · Besök: 148
Nytt projekt
Nu fattar jag vad de menade rooth, ska ju stå "in" och inte "inte" har visst blivit ordblind nu oxå.

Tack bollen, zippen var lite overkill men ok pris kunde inte låta bli (no dimples). Ramen e för 130mm. Har aldrig haft ngn ram jag tryckt ihop men har gjort tvärtom och pressat ut en ram i titan till 135mm nav och det funkar fint det med.

Senast ändrad:
Nytt projekt
Grymt härlig runda i haga idag. Fatar inte att jag inte insett hur underbart det kan vara att cykla i naturen. Jag gillar iofs att nöta o nöta på asfalt oxå men upplevelsemässigt går det ju inte att jämföra. Cross kommer jag göra mer o mer känner jag.

Supernöjd med hojen. Hade inte haft några som helst problem med att köra denna som racer heller. Kvick o lätt. Kändes riktigt riktigt bra även på asfalt med lvgdäck.

Synd att kameran och fotografen suger för det var väldigt vackert i haga idag!

haga9.jpg

haga10.jpg

haga2.jpg

haga6.jpg

Senast ändrad:
Nytt projekt
Shit, detta är en av de bästa trådarna på happpy.

Synd att vi inte har samma storlek, i så fall hade jag prenumererat på din gamla hojar ;)

Nytt projekt
Hehe tack!

Fast du vet vi har typ samma storlek :)
Crossen e en 56.5a, samma som du hade även om du tyckte den var lite stor. Du tyckte iofs den kändes som en tank vilket jag inte kan hålla med om att min gör så det finns nog lite olika preferenser även om vår längd e ganska lika. 186 vs 187 lr så?

De flesta hojarna i denna tråd har c-c TT på 57-58. Ganska normalt för vår längd skulle jag tro.

Nytt projekt
båtbensbudet skrev:
> Nix Moots har iår börjat tillverka sin RSL
> gaffel (i kolfiber). Hade onekligen varit fet om
> den varit i titan .)

misstänkte det me tanke på form, men me den lacken, så blir man lite lurad. grymt snygg var den i alla fall

Nytt projekt
Tack!

Lacken är faktiskt väldigt likt finishen på titanet men som med alla metaller så upplevs de väldigt annorlunda beroende på ljus o reflektioner mm så den kan matcha perfekt som bild 1 eller se lite mindre lik ut i starkt ljus enl bild 2.

cxfix.jpg

DSC00349.JPG

Nytt projekt
båtbensbudet skrev:
> Stort tack!
>
> Cyklar gärna en runda ngn dag, du hade så justa
> bilder från ngn tur för ett tag sedan. Jag blir
> gärna lotsad!

javisst
men bilderna var från hökensås nära tidaholm 35 mil fr sthlm
men jag drar gärna dit med ett gäng en på cx helg i april/maj
kanske en happyhelg?
jag har lantställe nära
grilla och dricka belgiska öl och cx kan ju inte bli så illa

men jag lotsar gärna runt på järvafältet om du vill haka på

Senast ändrad:
Nytt projekt
Tack alla. Tjocknajst av er!

Cyklar gärna på järva då hökensås känns lite väl långt bort även om det såg otroligt fint ut!

Lvg och Cross i sommarskruder.

9448077670_58b0ef741f_b.jpg

Senast ändrad:
Nytt projekt
En campa grupp (tyvärr nyare form som jag inte tycker e lika snygg) och fin hjul med läderlinda borde passa bra på stål. Har saknat min gröna stålis så denna borde minska begäret en stund!

Färgen skifta mellan lätt grön och mörkt blå beroende på ljus, possitivt överraskad!

fick felleverans på stolpdiameter men den borde nog bli körklar idag om än med fel stolpe.

Bilagor

• $T2eC16ZHJIEFHSr7Kl9KBR2gUk46mg~~60_57.JPG
    $T2eC16ZHJIEFHSr7Kl9KBR2gUk46mg~~60_57.JPG
    53.1 KB · Besök: 149
Nytt projekt
Vad tycker happypanelen?

Själv tycker jag nu efter att ha köpt vit linda/sadel att svart nog e rätt mkt snyggare på denna. Klassiskt att ändra sig efter köp.. Men känns som vitt drar uppmärksamheten lite bort från ramen. Svart stolpe kommer d iaf bli.

Janne finjusterar

9452539144_df12ee25e6_b.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp