Nytt projekt

HåkanC

Aktiv medlem
Nytt projekt
Har en del annat jag måste fixa med så här på min födelsedag
Grattis på födelsedagen

Första varianten blir iaf med silver stolpe och stam.
snyggast är förstås allt silver.
Jag hoppas att ni båda med "silver" menar högglanspolerat, för det tycker jag att en sådan ram förtjänar

Svårt att googla fram tydliga bilder men det här är en fälg i
silver
4901M_300_450.jpg

Samma modell i högglanspolerat
4911M_300_450.jpg

(Velocity A23-fälgar)

Singular

Aktiv medlem
Nytt projekt
Grattis på födelsedagen

Jag hoppas att ni båda med "silver" menar högglanspolerat, för det tycker jag att en sådan ram förtjänar

Svårt att googla fram tydliga bilder men det här är en fälg i
silver
4901M_300_450.jpg

Samma modell i högglanspolerat
4911M_300_450.jpg

(Velocity A23-fälgar)
För min del är det nära nog om allt har samma färg men olika finish, men får jag välja undviker jag gärna spegelblankt (det ser bara billigt ut) - jag är en sucker för klassiskt sidenblank Campagnolofinish (alt lite kralligare borstning som på ex 7400).

båtbensbudet

Aktiv medlem
Nytt projekt
Tack för gratulationerna :)

Jag tycker inte det är så lätt som att bara säga att silver e alltid snyggast på x o svart på y lr liknande. Finns alldeles för många variabler för det. O tur e väl det för annars skulle det ju inte vara så skoj o bygga cyklar o tycka att man hittade den "bästa" lösningen om man bara skulle konsulterat manualen..

Tyvärr går bygget inte framåt alls, visar sig att framväxeln jag köpt är kaputt. Gängorna var skadade och lagade med ngn typ av helicoil men den var monterad med klämma innan så när jag tog av klämman och försökte montera på min braze on så kom den jäkeln ut och ja nu står jag här utan framväxel. Dessutom så skulle jag byta hoods och lyckades dra sönder den ena när jag monterade lite för hastigt..

So tillbaks till inköpandet av delar.. den biten e jag ju inte ovan med tyvärr.

Ngn som sitter på en super record rs framväxel i lådorna som inte kommer till användning? :)

Rs1.jpeg
Rs2.jpeg

Manurhin2

Aktiv medlem
Nytt projekt
Tack för gratulationerna :)

Jag tycker inte det är så lätt som att bara säga att silver e alltid snyggast på x o svart på y lr liknande. Finns alldeles för många variabler för det. O tur e väl det för annars skulle det ju inte vara så skoj o bygga cyklar o tycka att man hittade den "bästa" lösningen om man bara skulle konsulterat manualen..

Tyvärr går bygget inte framåt alls, visar sig att framväxeln jag köpt är kaputt. Gängorna var skadade och lagade med ngn typ av helicoil men den var monterad med klämma innan så när jag tog av klämman och försökte montera på min braze on så kom den jäkeln ut och ja nu står jag här utan framväxel. Dessutom så skulle jag byta hoods och lyckades dra sönder den ena när jag monterade lite för hastigt..

So tillbaks till inköpandet av delar.. den biten e jag ju inte ovan med tyvärr.

Ngn som sitter på en super record rs framväxel i lådorna som inte kommer till användning? :)

Visa bilaga 477935Visa bilaga 477936
Det enklaste är väl att köpa en ny gänginsats om det går att få reda på vad det är för ngn.

båtbensbudet

Aktiv medlem
Nytt projekt
Det enklaste är väl att köpa en ny gänginsats om det går att få reda på vad det är för ngn.
Har ingen erfarenhet av helicoils tyvärr. Min spontana tänke var väl att om denna släppt att jag då behöver göra ett ännu större hål för nya gängor till en större insats men det kanske inte är sant. Om jag bara kunde köpa en ny likadan och få den att funka själv så hade ju det såklart varit bra. Men oxå massa meck för mig som inte har verkstad o ändå kanske behöver lämna bort osv.

Manurhin2

Aktiv medlem
Nytt projekt
Har ingen erfarenhet av helicoils tyvärr. Min spontana tänke var väl att om denna släppt att jag då behöver göra ett ännu större hål för nya gängor till en större insats men det kanske inte är sant. Om jag bara kunde köpa en ny likadan och få den att funka själv så hade ju det såklart varit bra. Men oxå massa meck för mig som inte har verkstad o ändå kanske behöver lämna bort osv.
Min tanke var att om du skruvat ur insatsen och gängorna är kvar. Själva insatsgängtappen kan nog vara märkesspecifik men gör du rent kvarvarande gänga (om den är kvar) så kan du enkelt gänga i en ny insats.

båtbensbudet

Aktiv medlem
Nytt projekt
Nä så e det ju men den vill inte tillbaka in alls. Kanske att en ny skulle gå in men tveksamt. Man kan nog kanske köra en gängtapp och sedan får in en ny. När den väl är på plats så blir det nog oxå ngn typ av "wedge effect" som borde hålla den lite på plats oxå. Kanske även loctite skulle kunna funka. Ska nog iaf prova att hitta en ny helicoil men var kan man kika på sådana i stockholm tro?

mzi

Aktiv medlem
Nytt projekt
Men ni som velar mellan svart och silver hela tiden, betyder det att ni har massa svarta raka Thomsonstolpar liggande? Jag har bara silver hemma men tror jag ska ha svart på nästa bygge.

båtbensbudet

Aktiv medlem
Nytt projekt
Snygg! Ville bara lägga en röst på vitt:)
Tack. Inte ofta jag blir påverkad av grupptryck men jag hade nu oxå gärna sett en vit sadel o linda. Tyvärr är den vita sadeln jag har (berk) med kolfiber rails och det ser lite sisådär ut med silver stolpe / stam. Och jag har redan köpt 3 nya sadlar. Kontot och inte heller samvetet tillåter mig att köpa en 4e för att kolla .) Men det lär nog testas i framtiden istället.

Har en vit linda till övers iaf så kanske blir det svart sadel m vit linda då jag inte hittar ngn linda i svart jag är särskilt förtjust i just nu. Utbudet i butikerna jag varit in på är inte suveränt.

Hade alltid en uppsättning thomson förr i tiden i både svart o silver men jag har tydligen gått vidare i smaken då det var länge sedan jag hade en sådan i lådorna så kan tyvärr inte bistå denna gång mårten.

båtbensbudet

Aktiv medlem
Nytt projekt
Jag har ju ngn ide om att jag ska bygga en lite retro hoj för touring ngn gång och då kanske c record kan vara användbart men just nu är det köpstopp. Iaf för "bra att ha i lådan inför framtiden" grejor .)

båtbensbudet

Aktiv medlem
Nytt projekt
Nej vet du vad jag har inte gjort ngnting alls mer ännu men jag har tänkt den skall vara ute på gatorna innan veckan är slut iaf. Har haft för mkt i huvet för att kunna tycka det varit kul att bygga så då har den fått vänta istället. Ska vara skoj o inte plikt lr det är iaf tanken även om det känns lite maniskt ibland med mitt cykelletande .)

Nu blir den nog i svart version iaf till en början om det inte svänger tillbaka i tankarna innan jag hugger tag i insexen .)

båtbensbudet

Aktiv medlem
Nytt projekt
När man äntligen går hem tidigt för att man har lusten att bygga upp denna till slut så ser jag detta 5 min in i processen. Vad är oddsen... argh

Helt enkelt fel dimensionerad. Har provat på 3 styren redan. Jahopp då får man väl sätta sig och skriva mail istället.

extralite 2.jpeg

mzi

Aktiv medlem
Nytt projekt
Men.. vafan Björn! Det där fixar du snabbt! Vad är det för dimensioner? Jag har nog några Thomson som kanske passar till du får tillbaka den där.

båtbensbudet

Aktiv medlem
Nytt projekt
Jag får ta tillbaka allt. Har ju 3 stycken av dessa hyperstems och minns faktiskt inte att det varit så här på ngn av de andra vid monteringen. Men med lite mer tryck än jag var bekväm med först så flexar den runt o håller fast styret utan ngn faceplate, möjligt det varit exakt samma process på de andra 2 men har inget minne av det iaf. Kändes liksom inte superbra att flexa en alu öppning på en styrstam som väger 80gram men nu är det ju gjort och verkar funka bra :)

synd bara att det blev så mkt repor i processen att jag nu får klarlacka om styret bara :)
You live and learn i guess.

båtbensbudet

Aktiv medlem
Nytt projekt
Skönt o höra att det inte bara är jag :)

Jag funderade på att montera som du gjorde men insåg snabbt att det skulle skapa ännu mera repor på mitt nylackade styre eftersom det har lite bredare profil på topsen (mini aero). Hade jag bara tryckt på den precis på mitten så hade det varit lugnt nu missade jag en halv cm lr så och fick lite fula skav vid sidan om men det är ju enkelt att klarlacka över, iaf om jag lyckas pricka rätt vid nästa montering :)

båtbensbudet

Aktiv medlem
Nytt projekt
Några fler bilder i dagsljus. När jag köpte denna var det den super rosa blänkande in your face kulörten jag föll för. Men efter att ha haft cykeln några veckor så gillar jag nog den bäst om kvällen när den är lite sobrare. Lite svårt att jämföra dock då den tycks se annorlunda ut hela tiden i färgen .)

Om det är som jag tänker att den som vinner livet är den som har flest italienska flaggor på sin cykel så ligger jag bra till..

Här en molnig tisdag

Battaglin1.jpeg
Battaglin2.jpeg
Battaglin3.jpeg
Battaglin4.jpeg
Battaglin5.jpeg
Battaglin6.jpeg
Battaglin7.jpeg

Och här en sen söndagskväll (tror jag):

Skärmavbild 2021-04-25 kl. 22.23.43.png

Och här en solig eftermiddag (mer lr mindre samma färg som fick mig såld på nätet då):

Maristocana 7.jpeg

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer