Nytt projekt

båtbensbudet

Aktiv medlem
Nytt projekt
Tog tyvärr inte så många foton innan jag plockade ner den igen efter "måttningen". Den är nu säker i bubbelplasten igen, kommer bara välta den för lr senare om den står halvmonterad.

Men dessa ger iaf en känsla för hur d kan bli

Skärmavbild 2021-02-13 kl. 20.16.55.png
Skärmavbild 2021-02-13 kl. 20.17.55.png

båtbensbudet

Aktiv medlem
Nytt projekt
Vad finns det för fina högpolerade sadelstolpar egentligen. Provade med en silvrig styrstam som jag tyckte var väldigt nice på ramen men då vill man ju helst matcha med liknande sadelstolpe. Ja lr så funkar det bra med deda kolfiber som jag redan tänkt men då var idéen att para den ihop med en svart extralite styrstam.

Man måste nog då oxå byta sadel till en med sirviga rails (lr titan iaf) om man byter till silvrig stolpe för att får ihop "looken". Trista e ju att den lilla förändringen i planen nog kostar nog runt 700g för bara stam stolpe sadel :/

Blir ju förvisso ingen riktigt lätt cykel oavsett men den skulle nog väga under 8 iaf i svart utförande medan man nog lander på 8.5 ish med silvriga. Gillar inte att kompromissa med varken vikt lr utseende. hmm conundrum..

Senast ändrad:

Manurhin2

Aktiv medlem
Nytt projekt
Vad finns det för fina högpolerade sadelstolpar egentligen. Provade med en silvrig styrstam som jag tyckte var väldigt nice på ramen men då vill man ju helst matcha med liknande sadelstolpe. Ja lr så funkar det bra med deda kolfiber som jag redan tänkt men då var idéen att para den ihop med en svart extralite styrstam.

Man måste nog då oxå byta sadel till en med sirviga rails (lr titan iaf) om man byter till silvrig stolpe för att får ihop "looken". Trista e ju att den lilla förändringen i planen nog kostar nog runt 700g för bara stam stolpe sadel :/

Blir ju förvisso ingen riktigt lätt cykel oavsett men den skulle nog väga under 8 iaf i svart utförande medan man nog lander på 8.5 ish med silvriga. Gillar inte att kompromissa med varken vikt lr utseende. hmm conundrum..
Den kommer att se snabbare ut svart, då behöver du inte ta i så mkt heller.

Bengt-re

Aktiv medlem
Nytt projekt

Richey clasdic kör jag med. Ganska blank.

IMG_20200803_152405_848.jpg

båtbensbudet

Aktiv medlem
Nytt projekt
Fin stålis! Jag tycker ritchey e okay men lite för oraffinerad för denna applikation :)
Jag fick precis syn på dura ace 25th anniversary stolpe i mitt googlande, den gillar jag mkt. Kollar ju nästan aldrig på shimano pryttlar men denna hade jag glömt bort hur fin den va. Ganska smäcker klämma o rent stuk. Priserna e ju alltid uppåt väggarna på allt jag gillar som vanligt men man kanske kan fynda.. Ngn som har en som de inte använder ? Skulle passa bra tror jag om man tar bort loggorna.
Skärmavbild 2021-02-15 kl. 19.23.56.png

Bengt-re

Aktiv medlem
Nytt projekt
Fin stålis! Jag tycker ritchey e okay men lite för oraffinerad för denna applikation :)
Jag fick precis syn på en dura ace 25th anniversary stolpe. Den gillar jag mkt. Ganska smäcker klämma o rent stuk. Priserna e ju alltid uppåt väggarna på allt jag gillar som vanligt men man kanske kan fynda.. Ngn som har en som de inte använder ? Skulle passa bra tror jag om man tar bort loggorna. Visa bilaga 470089

Du har rätt. Det är lite... enkelt. DA stolpen är bra mycket läckrare. Dyrare och svårare att hitta dock. De finns nog med lite tur på ebay, men durt...

båtbensbudet

Aktiv medlem
Nytt projekt
Jo där finns ju det mesta om man har djupa fickor. Synd att jag redan köpt en extralite stam och en berk sadel från tyskland haha. Men de går säkert åt i ngt projekt om det inte blir i detta.

Inser att man kan kika på den vanliga 7410 modellen av dura ace oxå så blir den iaf lite billigare än 25th anni och ser likadan ut förutom grafiken som jag ändå vill ha bort.

Gillade verkligen looken när jag monterade denna styrstam så just nu lutar det år denna med en da stolpe. Ska jag bara hitta en sadel som rumpan och huvet gillar med silvriga rails. Det blir nog inte helt enkelt då både rumpa och huvet tyvärr är av kinkig modell. Synd att selle italia slr modellerna har så ful grafik på alla modeller annars hade en sådan funkat bra för mig då jag tycker de e rätt sköna oxå. Kan man inte få en helsvart sadel utan loggor utan att behöva skicka de till en sadelmakare..? E väl delvis därför jag gillar berk sadlarna.

Här ser man ju oxå (om än dålig bild) att jag gömt bromsvajer intaget på sidan av toppröret och inte lite snett neråt som dessa normalt görs då jag tycker det ser cleanare ut med moderna styren / stammar som inte behöver ha de stora runda böjarna på höljet iaf. Blir liksom lite finare när man kan gömma höljet i linje med toppröret ngn cm extra .) (i mitt tycke iaf) Gjorde samma på tommasinin.

Ramen kändes typ framtung av den här stammen .)

Skärmavbild 2021-02-15 kl. 20.28.18.png

Senast ändrad:

Drosa

Aktiv medlem
Nytt projekt
Sätt inte japanska riskakor på en sådan hoj. Den förtjänar bara det bästa och den snyggaste stolpe som någonsin gjorts.
Campagnolo c-record från 80-talet med andra ord.

20210215_205302.jpg

båtbensbudet

Aktiv medlem
Nytt projekt
De e jättefina men jag tycker tyvärr att projektet då lutar för mkt åt retrohållet för min smak. Då vill man nästan ha quillstam o mocka turbo sadel oxå med ramväxlar.

Jag tycker ju iofs att den typen av cyklar är väldigt snygga men jag är inte riktigt där än. Jag gillar ju ändå lite moderna grejor, önskar bara de kunde se ut lite mer som förr ofta.

båtbensbudet

Aktiv medlem
Nytt projekt
:)

Har haft 3 - 4 stycken par hyperon genom åren och det är väldigt nice hjul men upplevelsen på dessa är (enligt mig) att de känns ganska olikt många andra kolfiberhjul. Många upplevs stumma o rappa medans dessa kanske upplevs mer följsamma, lite mer som lätta standardhjul på gott o ont. Hjul kan ju göra en väldig skillnad på cykeln tycker jag. E faktiskt lite rädd för att denna hoj med denna hjulkombon kan upplevas lite väl "komfortabel" och lite för lite "rapp" så vi får se hur det blir. Kan vara så att de passar bättre på en hoj som i övrigt är lite överbyggd där de skulle kunna tona ner "stummheten"

Jag har inte cyklat på "modern" sl tubing förut heller, visste faktiskt inte att den skilde sig lite från dåtidens. Vet iofs inte om det ens stämmer men ngn nämnde det ngnstans nyligen, den ska tydligen vara lite tunnare. E inte helt säkert att det är ngt possitivt i storlek 60.. tyvärr men jag hoppas allt blir kanon när jag fått prova.

elllguapo

Aktiv medlem
Nytt projekt
Ser riktigt bra ut med stamman - rätt proportioner med Headtuben/ SL tubing - och ser ut som du har hittat rätt med stolpen - ser likt en Shimano XTR stolpe - borde vara ungefär lika dyr ... men man vet aldrig

Har aldrig cyklat på hyperon hjul - har du provat dem på din tecno ännu?

båtbensbudet

Aktiv medlem
Nytt projekt
Nix tror inte jag kört på tecnon sen jag fick dessa lr iaf iprincip inte. Har ju varit vintercykeln endast nu i några månader.
Men jag har ju lågprofilare på den oxå. Har faktiskt tänkt att jag kanske shiftar hjul mellan de 2 för de hjulen känns lite mer stumma än hur jag minns hyperon. Tecnon är verkligen perfekt för mitt tycke o smak. Kan denna komma nära i upplevelse kommer jag vara mkt nöjd :)

Du får gärna låna hjulen en runda vid tillfälle om du e sugen, skulle nog vara väldigt nica på flera av dina cyklar.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Nytt projekt
Jag fick precis syn på dura ace 25th anniversary stolpe i mitt googlande, den gillar jag mkt. Kollar ju nästan aldrig på shimano pryttlar men denna hade jag glömt bort hur fin den va. Ganska smäcker klämma o rent stuk. Priserna e ju alltid uppåt väggarna på allt jag gillar som vanligt men man kanske kan fynda.. Ngn som har en som de inte använder ? Skulle passa bra tror jag om man tar bort loggorna. Visa bilaga 470089

Ja, nu 20 år senare tycker jag att det var dumt att sälja min stål Koga-Miyata med komplett Dura-Ace 7400, inklusiv stam och stolpe ...

Crocko

Aktiv medlem
Nytt projekt

Ja det är inte lätt, de flesta alu stolpar blir väl så blanka som du vill om du putsar :)
Nitto är ju klassiskt, Deda har RS01 om du vill vara dem trogen eller Ritchey classic som jag använde senast jag stod inför dilemmat.

Annars har jag en helt ny extralite stam som inte blev tillbaka skickad efter ett felköp, sug på den....

Crocko

Aktiv medlem
Nytt projekt
Hade ju varit kanon om jag själv inte redan hade en på väg från tyskland. Vi kan ju visa upp våra tillsammans i ngn monter lr nått .)

Haha, jo om jag skulle gissa på vem förutom mig själv som sitter på lite campa record, dura ace och extralite bara för att det är bra att ha, så hade jag tänkt på dig, men dura ace förresten det finns kanske inte i dina samlingar.

båtbensbudet

Aktiv medlem
Nytt projekt
Haha, jo om jag skulle gissa på vem förutom mig själv som sitter på lite campa record, dura ace och extralite bara för att det är bra att ha, så hade jag tänkt på dig, men dura ace förresten det finns kanske inte i dina samlingar.

:) Ja men det är ju bra att ha!

Roligt det där att man tycker man har så mkt men ändå aldrig det man behöver.. Säger väl lite om gräset på andra sidan kanske. Nå precis jag fastnade aldrig för shimano men de har ju oxå gjort en del fina grejor såklart.

båtbensbudet

Aktiv medlem
Nytt projekt
Lite nya delar på ingång. Hmm choices.. Silver stolpe stam med vit lr svart sadel / linda eller svart stolpe / stam med vit lr svart sadel. Lr kanske vit linda med resten svart kan vara ett alternativ.

Köpte oxå en slr sadel med titan rails som jag hoppas kunna putsa upp till en någorlunda bra match mot silver stolpe om jag väljer det alternativet. Stör mig dock på alla loggorna på sadeln.

Även svarta 28mm vittoria kommer nog att provas om de går in under bromsarna, e nog gränsfall.
Berk.jpeg

båtbensbudet

Aktiv medlem
Nytt projekt
Vit linda är fint, en kort stund.

Haha ja så är det ju men kan tycka det ger karaktär med lite smuts efter några rundor med visst den ser ju använd ut efter några rundor till skillnad från svart. Hittar bara min favorit lina i vit dessutom så om svart måste jag byta till ngn annan (vilket iofs inte lär vara omöjligt).

Fizik hade för ett par år sedan en linda i 2.5mm helt i svart lr vitt utan loggor men med lite mönstrad textur. Denna finns såklart kvar men nu med loggor..

elllguapo

Aktiv medlem
Nytt projekt
Kör med de vita sadel och silvrig stolpe / strystam först. Lite flashy i cockpiten med den svarta gruppen / hjul och däck combo.

Ska bli intressant att se om du får in de 28:or i ramen - mäter de 28 bred på dina Hyperon ultra twos?

båtbensbudet

Aktiv medlem
Nytt projekt
Fick däcken idag så har inte hunnit provmontera ännu. Ja silver o vitt blir nog snyggt o lite mer klassisk look. Får bara inte bli för retro men det märker jag ju snabbt efter lite provande.

båtbensbudet

Aktiv medlem
Nytt projekt
Nu dök stolpen upp igår oxå som jag tror passar bra efter lite polering. Så nu har jag iaf en silver outfit o en svart redo. Får se vad som till slut monteras på den första upplagan.

Imorn ska jag försöka ta bort alla märken på railsen på slr sadeln och polera upp de till lite skinande titan istället för den matta som de tydligen har nuförtiden.
74101.jpeg
74102.jpeg

Senast ändrad:

Manurhin2

Aktiv medlem
Nytt projekt
Nu dök stolpen upp igår oxå som jag tror passar bra efter lite polering. Så nu har jag en iaf en silver outfit o en svart redo. Får se vad som till slut monteras på den första upplagan.

Imorn ska jag försöka ta bort alla märken på railsen på slr sadeln och polera upp de till lite skinande titan istället för den matta som de tydligen har nuförtiden.Visa bilaga 475961Visa bilaga 475962
Silver till fikarundor och svart snabbt till fortåka?

elllguapo

Aktiv medlem
Nytt projekt
Nu dök stolpen upp igår oxå som jag tror passar bra efter lite polering. Så nu har jag iaf en silver outfit o en svart redo. Får se vad som till slut monteras på den första upplagan.

Imorn ska jag försöka ta bort alla märken på railsen på slr sadeln och polera upp de till lite skinande titan istället för den matta som de tydligen har nuförtiden.Visa bilaga 475961Visa bilaga 475962
Bra jobbat. Har du provat samma process på Titanium?

båtbensbudet

Aktiv medlem
Nytt projekt
ha jag sitter endast 1cm högre så det borde bli lätt fixat.

Tror inte stolpar utan offset var så vanliga när denna gjordes så skulle förvåna mig om det fanns en dura ace 7410 utan offset. Men jag har haft fel förr .)

Nix har aldrig försökt polera titan då jag tycker titan e snyggast i brushed. Men misstänker det är exakt samma process. En klassisk record titan stolpe e väl iofs polerad men har konstigt nog aldrig gett mig på att försöka putsa upp en sådan.

båtbensbudet

Aktiv medlem
Nytt projekt
Gav mig på ena sidan av sadeln idag.

Först lite grön scotchbrite remsa och "slipa" åt samma håll hela tiden dvs runt railsen.
Denna brukar jag använda på titanramar oxå i brushed finish när de börjar se lite slitna ut så ser de ut som nya sedan. Grön kan vara lite grov ibland men vit e lite för fin. Finns ngn därimellan oxå som varit grå ibland och den är nog best för finast finish men e svårare att hitta. Vit tar nästan ingenting o tar för lång tid om man ska göra en hel ram.

Sedan lite grovt sandpapper (ger ett mkt snabbare resultat) vilket man nog kunde gjort direkt och sparat lite tid..

Sen lite finare papper men fortf ganska grov för poleringssyfte.. iaf om man läser vad andra använder.

Sist 1200 papper och lite polermedel.

Blev helt ok men inte riktigt samma glans som på stolpen. Man kan säkert göra mer och lite mer noggrant för ett bättre resultat men jag hade inte riktigt tålamodet idag så la av när första sidan var klar. Får bli andra railsen imorn istället .)
Slr 3.jpeg
Slr 2.jpeg
Slr 1.jpeg

Senast ändrad:

båtbensbudet

Aktiv medlem
Nytt projekt
Så idag är dagen när den ska börjas bygga. Kommer nog inte bli körklar men visuellt kan jag nog se hur den blir innan dagen är över iaf. Har en del annat jag måste fixa med så här på min födelsedag .)

Kulören är ju mer lr mindre som en spegel så varierar väldeliga beroende på omgivnings färger. Går från ganska ljust rosa till nästan vinröd.

Första varianten blir iaf med silver stolpe och stam. Here we go..
Maristocana 6.jpeg
Maristocana 1.jpeg
Maristocana 7.jpeg
Maristocana 5.jpeg
Maristocana 3.jpeg

Senast ändrad:

Singular

Aktiv medlem
Nytt projekt
Grattis, grattis, heja, heja!

Som vanligt är de enda tre komponentalternativen allt svart, allt silver eller allt rått. För det här snyggåket (och annat med krom) är helsvart sämst, därefter allt rått och snyggast är förstås allt silver. Svart eller vit sadel och linda får samvetet och renligheten bestämma (jag hade kört vitt!).

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer