Nytt projekt

Nytt projekt
ranger_rob skrev:
-------------------------------------------------------
> Vackert! Hur fungerar bromsarna?

Tackar.

Jo de fyller sitt syfte. Dvs de är snygga. Bromsar det gör de knappt..
Faktiskt sämre än jag trodde de skulle vara och jag var ändå varnad. Blir nog okay när bakbromsen kommer med i spel oxå.

Nytt projekt
Det kommer nog ett par andra hjul med silver snart men eftersom jag äntligen fått på en framvxl får den väl räknas som klar. Känns galet juste att cykla på. Lite nervöst racig styrning. Vad ska jag göra nu ? :D

Bilagor

• kmårt.jpg
    kmårt.jpg
    34.5 KB · Besök: 263
  • kmårt2.jpg
    kmårt2.jpg
    46.7 KB · Besök: 285
  • kmårt3.jpg
    kmårt3.jpg
    30.4 KB · Besök: 279
  • kmårt4.jpg
    kmårt4.jpg
    48.4 KB · Besök: 301
  • kmårt6.jpg
    kmårt6.jpg
    37.8 KB · Besök: 297
  • stål.jpg
    stål.jpg
    81.6 KB · Besök: 294
Senast redigerad av en moderator:
Nytt projekt
Cross projektet som dök upp i höstas är nu till salu för att sponsra nästa.
citron2.jpg ht=580

Denna dyker förhoppningsvis upp i början av nästa vecka.
compact.jpg ht=283

Vad ska man ha för gaffel på en sån här tro? Vill ha en rak med så lite loggor som möjligt. Får gärna vara billig då ekonomin e väldigt ansträngd. Förslag på sådan?

Hoppas snart jag blir av med den där rösten som säger åt mig att köpa nya cykelprylar konstant. Terapi kanske? fast ett piller vore ju allra enklast!

Nytt projekt
Jo en rak titan gaffel i samma finish som ramen vore grymt. Känner endast till en enda titangaffel som inte e väldigt ful (enigma) men den har lite längre ac mått och e gjord för skärmar. Dessutom ska väl lvg gafflarna i titan vare lite väl mjuka? Inte gratis heller :/

Reynolds ouzo e fina men den e ju tyvärr böjd. Vill jag ha en Edge composite men den e lite för dyr tycker jag. Kanske ngn som sitter och klämmer på en easton ec90 i fint skick?

I övrigt blir det campa som vanligt och inte så mkt färger denna gång e väl tanken. Kliar lite i fingrarna nu, hoppar gärna direkt till Tisdag!

Nytt projekt
Aha, du har köpte en beggad goding för visst sitter det Shimano på bildens hoj? Berätta gärna mer. :)
Själva har jag liggade en extralight i guldskick som jag köpte för något år sedan. Tyvärr har den 1 tums styrrör men i gengäld är den gjord under de rätta åren innan Lightspeed tog över och allt flyttade.

Det är otydligt på bilden, men kör den mixat down tube reglage på framväxeln och vanliga moderna på bakäxeln. Inte mycket färger låter bra.

Nytt projekt
Skogling skrev:
> Den däringa Le Mond var blande det vackraste jag
> någonsin skådat !!

Ack så nära att jag fick napp på smygannonsen:)

Nytt projekt
Rudan skrev:
> Aha, du har köpte en beggad goding för visst
> sitter det Shimano på bildens hoj? Berätta
> gärna mer. :)
> Själva har jag liggade en extralight i guldskick
> som jag köpte för något år sedan. Tyvärr har
> den 1 tums styrrör men i gengäld är den gjord
> under de rätta åren innan Lightspeed tog över
> och allt flyttade.
>
> Det är otydligt på bilden, men kör den mixat
> down tube reglage på framväxeln och vanliga
> moderna på bakäxeln. Inte mycket färger låter
> bra.

Jo inte ens samma ram som den jag köper, likadan i samma storlek 57.5.

Aha du har en cambridge byggd merlin? trodde du snacka om easton extralight lr ngt, tog en stund innan myntet föll ner. Fin cykel, väldigt vackra!

Japp beggad. Tror fan det tog 3 månader att hitta en. Såg denna och en till under dessa 3 månader och de håller 2a värdet lite väl bra. Var på vippen att jag köpte en ny från Daner istället men nu blir det nog bra så här.

Ditt uppmärksamma öga verkar ha spottat en weightweenie lösning på framväxeln.

Förhoppningar om sub 7 kilo existerar just nu men de brukar dö ut när det ska realiseras. Tycker de flesta lätta prylarna som inte är superdyra sällan e särskilt vackra. Med lite tur kanske det går.

Nytt projekt
Japps Merlin ja. Jag har faktiskt lite halvdålig koll på vad våra titanare ligger på i vikt men jag gissar på 1300 ungefär och då borde väl sub 7000 vara möjligt utan att ge avkall på hållbarhet alltför mycket ifall man hostar upp lite extra, eller? Och jag håller med dig om utseendet i det att superlätta prylar ofta ser mindre bra ut.

Mina tankar om komponenter varav vissa har trillat in i dagarna:
Red vev
DT240 med DT fälg
Syncro ti stolpe
Deda stam
FSA carbon styre
Record bromsreglage utan vxl-reglage
Mavic bromsar
kinagaffel på 335 g - möjligen en 3T istället
DA växlar + down tube reglage
King TI ställ
diverse ti bultar
mm

Troligen landar detta på över 7000 gissar jag, men jag föredrar något som håller och fungerar.

Nytt projekt
Rudan skrev:
> Japps Merlin ja. Jag har faktiskt lite halvdålig
> koll på vad våra titanare ligger på i vikt men
> jag gissar på 1300 ungefär och då borde väl
> sub 7000 vara möjligt utan att ge avkall på
> hållbarhet alltför mycket ifall man hostar upp
> lite extra, eller? Och jag håller med dig om
> utseendet i det att superlätta prylar ofta ser
> mindre bra ut.
>
> Mina tankar om komponenter varav vissa har trillat
> in i dagarna:
> Red vev
> DT240 med DT fälg
> Syncro ti stolpe
> Deda stam
> FSA carbon styre
> Record bromsreglage utan vxl-reglage
> Mavic bromsar
> kinagaffel på 335 g - möjligen en 3T istället
> DA växlar + down tube reglage
> King TI ställ
> diverse ti bultar
> mm
>
> Troligen landar detta på över 7000 gissar jag,
> men jag föredrar något som håller och fungerar.

Gissar oxå att den där builden blir mer än 7000g, 7600g blir min gissning:) Ramarna ligger väl ungefär som du säger runt 1300g. Hjulen blir avgörande, vad är det för dt fälg du tänkt dig?

Byggde ett ramset som vägde in på 2000 med gaffel med record och halvlätta grejor och lätta hjul a 1170g a likande. Slutnotan vart ca 7200 utan flaskställ.

Tror grejorna kommer hålla bra även de väldigt lätta men de e ju oftast så fula. Skulle aldrig köpa en ful styrstam tex för att tjäna 50g. Finns liksom inte i min värld :) Men om man gör det och har lätt hjul då e man nog under 7.

Till mitt bygge har jag tänkt ett par hjul som väger in på 1180g så det kanske kan gå även utan värsta weightweenie stolpar och sadlar om man hittar en ganska lätt gaffel. Då blir builen väldigt lik min tidigare fast jag tjänar ca 200 på ram och kanske 100 till på en lättare gaffel (då hade jag reynolds ouzo pro). 7200-300=6900, finns kanske hopp? :)

Nytt projekt
hehe, du verkar ha bra koll på det här med vikter. Jag är inte alls inne på de där dumlätta och fula prylarna så jag landar snarare på min favoritsiffra 8. En del cyklar på weightweeie är rena skämten i mina ögon. Men visst, många är nog rena experimentlekarna och killarna som bygger dem har troligen även någon eller några vanliga hojar hemma dessutom.

hjul; 240S + RR1.1 -> 1500 g ca
http://www.bike-discount.de/shop/k632/a2136/huegi-240s-rr11-schwarz.html

På tal om vikter så råkade jag nyss ut för att styret var 'för lätt' och funderar på att reklamera det - kanske tom en kopia på Ritcheys riktiga styre... (vänta på paket, sid. 63) Mycket projekt blir det!

Lycka till med bygget förresten! :)

?
http://cgi.ebay.com/Moots-Open-Road...Cycling_Parts_Accessories?hash=item3efbc1051e
img.jpg ht=130

Nytt projekt
Jag har faktiskt taskig koll på vikter då jag inte brukar bry mig så mkt men eftersom jag bygger med samma grupp och väldigt lika hjul viktmässigt blir det ju ganska lätt att jämföra.

Mmm läste om den eventuella kopian på ditt mtb styre. Surt med sånt, finns säkert massor av högkvalitativa kopior på cykelprylar där ute.

Har faktiskt redan köpt en sån där stam fast i minus 10gradr. Stolpen slank med av bara farten oxå :)
Därför plånkan e tom nu :)

Tack detsamma, ang byggena alltså:)

Nytt projekt
Gaaahhhh.... Tror jag måste gömma båtbensbudets inlägg. Dom är inte riktigt bra för min mentala hälsa. Avund är väl en dödssynd, eller??? Gaaaahhhh...

Klämde lite på den där lemonden då du hade den inne på Norvelo innan jul, kan det stämma? Ruskigt snygg i verkligheten också!

Nytt projekt
Lite cykelavund e nog bara hälsosamt, förutom för plånboken eventuellt. Brukar vara när man blir lite avis på ngns hoj som sina egna ideer förverkligas. Finns ju så sjukt mkt fina cyklar överallt nuförtiden, vilket såklart e skoj.

Tack för komlimangen. Jo visst brukar den stå i butiken så det är samma.

Nytt projekt
Imorse kom postmannen och knackade på.

Ser fin ut. Väger otippat mkt så sub 7 blir nog svårt då ramen väger hela 1490g. Visserligen med alla skruvar och vajerspännare samt integrerad stolpbult men ändå.

Det största orosmomentet e onekligen att jag eventuellt kan behöva en 59a och inte en 57.5a.
Om det visar sig vare så blir jag så sjukt trött på mig själv. Skulle inte bli första ggn jag köper en för lite cykel. Med den tanken i huvet samt bromsar på vift (fel levererade av fedex) e jag så sjukt trött på cyklar och tankar kring dessa just nu att jag behöver paus.

Känns säkert bättre imorn!

Nytt projekt
Båtbensbudet ; det är inte dåliga cyklar du ligger inne med. Kirken är verkligen snyggast. Sadelbulten sitter så snyggt så snyggt där den sitter. Jag håller med om veven i det att vald DA-vev är underbar, men jag gillar även moderna campavarianter i alu. Hur kan du ens fundera på Mootsen när du även har Kirken?

Jag blir bara alltför sugen på att plocka upp en stålram och bygga något trevligt av.

Nytt projekt
Tack :) Ja håller med dig angående sadelbulten. En av de finast detaljerna på Kirken.

Om jag inte tyckte det var så vansinnigt skojigt att bygga upp cyklar och gå och fnula på ngt nytt projekt skulle jag inte köpt Mootsen. Inte så att jag behövde en ny cykel, kan bara inte låta bli.

3 senaste hojarna var stål och jag gillar inte kolfiber så då var det dags för ngt i titan.
Tyvärr kändes den roligare i skallen än i verkligheten i denna storlek. Stod i valet och kvalet mellan 57.5 och 59 och valde den mindre med lite längre stam för jag trodde det skulle vara snyggare:) Skulle jag få välja om skulle jag absolut välja 59an då den igentligen passar mig bättre samt troligen e snyggare oxå. Men men med lite tur så blir det nog bra ändå.

Nytt projekt
Bromsarna har nu kommit till sin rätta ägare. Puh.

Beställdes däck idag. Hade igentligen velat ha de lite bredare pave lr parix-roubaix men då jag hittade dessa för 54dollars kändes det som ett bättre köp än 110 för de bredare.

Blir nog mkt snyggt på reynolds fälgar med silver nav/eker.

Bilagor

• challeng.jpg
    challeng.jpg
    15.3 KB · Besök: 248
Nytt projekt
Ett tag tänkte jag faktiskt det då det var den enda ramen jag skulle få bra betalt för men nu ska den va kvar då bankkontot iaf ser lite ljusare ut än för ett tag sedan. Det blir nog den och Mootsen kvar. Så crossen ska bort och kanske IFen oxå beroende på ekonomin framöver.

Nytt projekt
Updatering :)

Nu finns det en ägare av en mkt fin Compact i stockholm. Tyvärr är det inte jag men en annan happyit. Min jakt på en 59 går vidare då den jag hade på kroken tyvärr verkar ha försvunnit in i vassen : /

Nåja e ju långt till April :)

Nytt projekt
Idag insåg jag att det nog inte kommer dyka upp några klipp på den ramen / storleken jag vill ha så Daner hjälpte mig att lägga beslag på den sista 59a compact hos Moots. Vad kan leveransen ta tro? 2 veckor? Nu kliar det i fingrarna rejält :)

Skoj!

Nytt projekt
Nu har det dykt upp lite grejor och annat har inhandlats. Lite beggat lite nytt.
Blev ett rött ck trots att jag tänkt mig hålla mig till svart och silver på komponenterna, kunde inte låta bli.

Nu saknas bara styre. Vad ska jag ha? funderar på ngt med lite mindre reach och inte fullt så mkt drop. Förslag motages tacksamt! E allergisk mot ergo så inget sånt :)

Bilagor

• fizikarione.jpg
    fizikarione.jpg
    18.8 KB · Besök: 243
  • moots-openmtn-stem.jpg
    moots-openmtn-stem.jpg
    17.9 KB · Besök: 239
  • 0000ST1823.jpg
    0000ST1823.jpg
    7.8 KB · Besök: 257
  • 50-7450-RED-SIDE.jpg
    50-7450-RED-SIDE.jpg
    8.9 KB · Besök: 246
  • easton-ec90-fork.jpg
    easton-ec90-fork.jpg
    18 KB · Besök: 270
Nytt projekt
Med en vikt på 6110g saknas en bakbroms, styrlinda, pedaler, flaskställ, kedja och kablar. fixar man det på 889 gram? Känns spontant som det borde gå.

Har inga kablar ännu så färdigställandet får vänta lite. Dröjer nog ett tag innan vädret tillåter provtur iaf. Känns som jag gjorde rätt i att gå upp en storlek. Är supernöjd med allt faktiskt, skönt när det ordnar sig! :)

Bilagor

• moots3.JPG
    moots3.JPG
    67.6 KB · Besök: 245
  • moots.JPG
    moots.JPG
    69.4 KB · Besök: 276
  • moots5.JPG
    moots5.JPG
    70.3 KB · Besök: 272
Nytt projekt
Håll i hatten, ruskigt läcker!

889 gr ska väl inte vara några problem. Räknar man på standardprylar blir det typ:

Bakbroms 150 gr
Styrlinda 50 gr
Pedaler 280 gr (DA)
Flaskställ 40 gr (2 st karbon)
Kedja 240 gr
Kablar 150 gr

Summa 910 gr

Ett par lättare pedaler eller en lättare bakbroms så är du hemma.

Tillbaka
Topp