Nytt vevparti, LX, XT eller annat?

Rhino

Aktiv medlem
Har kommit på att jag har urgamla Hollowtech (ett) vilket inte alls går för sig :D
Är nu i investerartagen för ett Hollowtech II, men vilken? Det jag har nu är XT, vill inte byta ner mig men fick höra att LX var bättre, styvare, stabilare etc så slänger ut frågan på forumet för att kolla vad ni upplevt. Eller har du som läser tips på nåt annat bättre?
Tack på förhand.

/Eric.

NULLUS ANXIETAS.

LX är ca 60 gram tyngre, det borde bli styvare då. Jag kör LX och är helnöjd, dock äger jag inget XT så jag kan inte ge en jämförelse. Shimano är fö _mycket_ billigare i förhållande till vikt än tex truvativ

AJ skrev:
-------------------------------------------------------
> Diskussion och testutdrag

Ahaaa. Tack och bock.

/Eric.

kör truvativ stylo vevar.. bättre klingor än xt som ser till att kedjan ligger kvar.. fast växlar likvärdigt.

skillnaden i styvhet är inget jag känner iaf.

Skillnaden mellan LX och XT verkar vara att lill-klingan är i stål på LX.

Köp LX, skriver det igen, köp LX, jag har bytt vevlager och klingor på mina XT-vevar. Snart blir det billigare att handla LX-vevar nya och byta komplett än att byta något mer på mina XT. :P

Om man kollar på de där tyska testerna ovan så tycker jag att det ser ut som om Hone är både billigare, lättare och styvare än LX. Hur fan går det ihop? Jag trodde de var typ identiska? Eller är Hone målad med styv heliumfärg?

Eller testade tyskarna LX före lunch och Hone efter?

Eller har jag missförstått diagrammet?

Enligt vad jag hört så slits klingorna extremt fort på nya XT. Vore jag du skulle jag inte byta bort fungerande XT-vevar särskilt som de är av näst senaste modell. Har råkat komma över Race Face Evolve X med samma typ av lager som på de nya Shimano. Race face's lösning vs Shimano har fördelen av att inte använda små och ibland för korta insexskruvar för veven på icke-drivsidan.

Jag gillar mitt LX hollowtech ll. Det gör ju även den tyska tidskriften. Dessutom tycker jag att det är snyggare än XT men inte lika snyggt som XTR. Speciellt vänsterveven är en riktigt fin skulptur på LX. Brukar faktiskt sitta och beundra den när jag cyklar;) Pang! Klonk! in i bildörr:-(

XTR slits dom fort?? Kör på XT nu men kanske dags att byta....så funderar på XTR Men sån jävla skillnad på Pris :(
Men jag är nöjd med min XT kanske blir en ny sån :P (Ekonomin avgör :P)

Tillbaka
Topp