O/T Vad får man göra själv elektriskt?

• Trådstartare Trådstartare Gano
  • Start datum Start datum
G

Gano

Guest
OK. Rev ut ett gammalt kök i sonens lägenhet i Linne i Göteborg. Sedan skulle jag "bara" få tag i en elektriker, vilket inte gick sådär jättebra tätt på semestern.

Rev ner gipsskivan så det går ju lätt att dra kabelrör, men man får ju inte gör fasta installationer, så jag måste få tag i en elektriker ändå.

Vad får man göra / inte göra nuförtiden?

Tips på elektriker i Göteborg? jag är inte snål, vill ha jobbet gjort bara.

Bravida, Assemblin.
Fast fan tro’t så här i semestertider...
Hör med Veteranpoolen, där kan du ev få napp.

Annats ör det nog att ringa runt till småfirmor.

(Nuförtiden får du inte göra mera själv utan behörighet än vad du fick göra dåförtiden)

Senast ändrad:
Byggahus.se kan jag tipsa om för dylika frågor. Om man hittar en snäll elektriker så kan han godkänna en kabelrörs installation som man gjort själv men i de flesta fall inte. Inga tips på elektriker i Gbg dock.

På byggahusforumet är de bara så bajsnödiga när det kommer till frågor om el. Finns gott om moraltanter och surgubbar där och de bara väntar på att läxa upp någon. "Man FÅR faktiskt inte pula själv så det så". Nåt annat man inte får? Får man köra för fort? Nä. Bryr sig moraltanterna och surgubbarna om det? Nä. De kör nog själva för fort. Men man FÅR ju inte pula själv...... suck.

Får väl förbereda allt, men inte ansluta i centralen? Sen är det förmodligen få elare som skulle gå med på ett sånt raggarjobb.

Gör vad du vill så länge du inte gör fel, skulle någon dö så har du gjort fel och fick alltså inte göra det från början.

Finns det inga papper så blir det jobbigt ifall försäkringsbolaget sätter sig på tvären och inte betalar ut pengar. Det vet du först vid en försäkringssak.

Miss Lycka 2.0 sa:
Finns det inga papper så blir det jobbigt ifall försäkringsbolaget sätter sig på tvären och inte betalar ut pengar. Det vet du först vid en försäkringssak.

Eller rättegången efter någon dött. Tråkigt läge.

Men nej, det är ju den enda saken i ett husbygge man faktiskt inte får göra. Då omfattas även rördragning, dosor, "förbereda". Så skiter man i reglerna så är det som sagt bara att se till att man gör rätt.

Du (sonen i detta fallet) ansvarar för att all elektronik fungerar säkert.
Eftersom det är lägenhet så ansvarar Brf / Hyresvärden för den fasta installationen (dvs allt som sitter i väggarna/golvet/taket och elcentralen) och det finns olika regler bland Brf och hyresvärdar om hur man skall gå till väga och vem man får anlita för el-installationsarbeten.

Skulle det vara så att du gör det själv så spelar det ingen roll om du gör det 100% rätt. Har du inte behörigheten så begår du ett brott.
Ingen seriös elektriker skulle låta dig göra jobbet och sedan besiktiga och godkänna din installation. Faktiskt stor risk att dom anmäler det till ägaren om det handlar om bostadsrätt/hyreslägenhet.

Gör du jobbet utan att det besiktigas så åker ju du på hela smällen själv.
Upptäcks det att ett jobb utförts utan behörighet och det kopplas till dig så blir det polisanmälan med ev dagsböter som domutfall.

Det finns nog gott om elfirmor i Göteborg som har "öppet" över semestern. Hur skulle dom annars kunna ha jour för sina kunder?
Fråga fastighetsägaren vilket bolag dom anlitar. Dom har mest troligen jour.

Miss Lycka 2.0 sa:
Det hjälper inte vid en brand. Då krävs alla papper ifrån elleverantören.

Men om sådana papper inte finns? Finns ingen sådan dokumentation i något av de husen jag äger. Oavsett vem som dragit elen. Inte ens när vi gjorde om badrummet för två år sedan och faktiskt hade en riktig elektriker på plats för att göra jobbet fick vi några "bevis".

H. sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Men om sådana papper inte finns? Finns ingen sådan dokumentation i något av de husen jag äger. Oavsett vem som dragit elen. Inte ens när vi gjorde om badrummet för två år sedan och faktiskt hade en riktig elektriker på plats för att göra jobbet fick vi några "bevis".

Det är för det inte riktigt fungerar så. Elleverantören är Göteborgs energi i det här fallet och de bryr sig inte så mycket efter avlämningspunkt.
Men kvitto eller faktura är bra att spara.

Det är inte lätt att börja jaga elektriker v29, Brion kan vara värt att höra med. Annars som tidigare nämnt, börja jaga småfirmor.

H. sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

+1

H. sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Då skall du kontakta elektrikerns bolag och böna och be om att få dom pappren för är du fastighetsägare är det ditt ansvar att ha alla besiktningsprotokoll. Annars går det ju inte att bevisa att installationen är korrekt utförd och det kan kosta dig rejält.

ForesterGuy sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Källa på det?
Förvänta dig inga källor eller bevis fr den misslyckade. Hen kastar bara ur sig saker, synar man kommer det bara nytt svammel.

VättleBökaren sa:
H. sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Då skall du kontakta elektrikerns bolag och böna och be om att få dom pappren för är du fastighetsägare är det ditt ansvar att ha alla besiktningsprotokoll. Annars går det ju inte att bevisa att installationen är korrekt utförd och det kan kosta dig rejält.

Om det är fallet så ska han väl inte behöva böna och be, det borde väl ingå i jobbet att lämna en korrekt handling till beställaren. Mao borde han kunna ringa och kräva/be om det.

VättleBökaren sa:
H. sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Har aldrig nånsin fått nåt "besiktningsprotokoll" när nån elektriker varit på plats. Ofta är de ju knappt skrivkunniga. Det står ju knappt vad som gjorts på fakturan ens.

Raggamuffin sa:
H. sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Det är för det inte riktigt fungerar så. Elleverantören är Göteborgs energi i det här fallet och de bryr sig inte så mycket efter avlämningspunkt.

Det är inte lätt att börja jaga elektriker v29, Brion kan vara värt att höra med. Annars som tidigare nämnt, börja jaga småfirmor.

Inte för att vara sådan, men nätägaren är Gbg Energi. El.lev kan vara vem som. Men självklart finns det firmor även i semestertider, bl.a Gbg El & Rörjour m flera.
/David

Människor utan kunskap om hur det fungerar kan tro vad de vill. Föranmälan och färdiganmälan är rätt centrala när det upptäcks obehöriga tomtars installationer. För övrigt tog jag ut min behörighet 1985.

Om det behövdes papper hade man trott att banken vore en smula intresserad av att sådana papper fanns när lånet tecknades. Det är banken inte.

Om du frågar en elektriker om han vill godkänna jobbet du gjort och för vilket du köpt material till utan att han kan sko sig är svaret nej.
Om hans kompis som ska fixa hans badrum nästa vecka ringer och vill ha en tjänst så blir det andra bullar.
Mycket jobb har blivit godkänt i efterhand genom åren.

arcamone sa:
Raggamuffin sa:
H. sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Inte för att vara sådan, men nätägaren är Gbg Energi. El.lev kan vara vem som. Men självklart finns det firmor även i semestertider, bl.a Gbg El & Rörjour m flera.
/David

Fast det är ju Gbg energi som nätägare som faktiskt levererar energin oavsett vem köper och säljer energi på marknaden och sen skickar fakturan för det, om vi nu ska vara sånna. Elleverantören bryr sig i vilket fall ännu mindre om elanläggningsinnehavarens ansvar.

Miss Lycka 2.0 sa:
Människor utan kunskap om hur det fungerar kan tro vad de vill. Föranmälan och färdiganmälan är rätt centrala när det upptäcks obehöriga tomtars installationer. För övrigt tog jag ut min behörighet 1985.

Hur många föranmälningar har du skickat in på en köksrenovering? :)
Mycket har blivit sämre sen -85..

Däremot så är försäkringsbolagen rätt intresserade av vem som har gjort installationen när det väl skiter sig.
De bedriver ingen välgörenhet

Miss Lycka 2.0 sa:
Däremot så är försäkringsbolagen rätt intresserade av vem som har gjort installationen när det väl skiter sig.
De bedriver ingen välgörenhet

Men banken gör? Kolla med banken om det är ok att inte försäkra ditt belånade hus. Gärna en giltig försäkring tror jag.

Är de? Jag har aldrig hört talas om någon som öht fått visa några sådana papper efter brand.

Inte heller någon som dömts för att ha hemmapulat el, har det ens hänt i Sverige? Sen att det är korkat att göra sådant man inte kan, det är en annan sak.

Tyvärr är många elfirmor inte intresserade av att göra småjobb som att installera en spishäll (ska göras av fackman om den inte levereras med stickproppen installerad, och det gör den ju inte) så det blir orimligt dyrt med milkostnad och timkostnad för såna saker. Blir lätt bisarrt när det är enkelt att göra själv och tar fem minuter om man räknar in tiden att plocka fram verktyg.

Känner du många elleverantörer/nätägare? Jag vet om de som har åkt dit efter bränder och svartjobb. Det blir billigt för försäkringsbolagen.

Men då är man ju återigen inne på att bryta mot en lag och ta det beslutet. Är det 110 på motorväg och du kör ensam en onsdagnatt kl 03 och tycker att det är lätt, smidigt och säkert att köra 160 så bryter man fortfarande mot en lag. Samma samma när det gäller elen. Det är asenkelt att förlägga slang med 3x1.5 fk och sen koppla rätt färger i en wago. Men likförbannat inte godkänt.

Men men, är man sugen på mer av samma vara så rekommenderar jag också byggahus-forumet. Där ältas frågan dag ut och dag in år efter år

Miss Lycka 2.0 sa:
Känner du många elleverantörer/nätägare? Jag vet om de som har åkt dit efter bränder och svartjobb. Det blir billigt för försäkringsbolagen.
"Åkt dit" som i blivit dömda i rätten för att ha begått ett brott, eller fått nej till ersättning fr försäkringsbolaget?

moros sa:
Men då är man ju återigen inne på att bryta mot en lag och ta det beslutet. Är det 110 på motorväg och du kör ensam en onsdagnatt kl 03 och tycker att det är lätt, smidigt och säkert att köra 160 så bryter man fortfarande mot en lag. Samma samma när det gäller elen. Det är asenkelt att förlägga slang med 3x1.5 fk och sen koppla rätt färger i en wago. Men likförbannat inte godkänt.

Jag har stött på jordade uttag där elektrikern inte kollat så att jorden var framdragen hela vägen...men han var ju yrkesman, gubevars.
Sen har vi ju elektrikern som jag fick stå och k'bbla med en bra stund för att han skulle koppla in det uttag som slutat funka efter att han bytt elcentral. Han hävdade att det uttaget matades från en annan central, vilket jag visste inte stämde eftersom jag var den som brukade byta säkringen i den gamla centralen när det uttaget slutade funka ett par gånger per år pga överbelastning.
"Ni kan inte ställa X+1 antal truckar på laddning där, oavsett hur många skarvdosor ni släpar dit!"

ooms sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
"Åkt dit" som i blivit dömda i rätten för att ha begått ett brott, eller fått nej till ersättning fr försäkringsbolaget?

Om man köper ett begagnat hus då, ska man ta dit en elektriker som drar om alla kablar?

Luthman Photography sa:
VättleBökaren sa:

Om det är fallet så ska han väl inte behöva böna och be, det borde väl ingå i jobbet att lämna en korrekt handling till beställaren. Mao borde han kunna ringa och kräva/be om det.
Jo tyvärr eftersom dom pappren skall ges till beställaren av jobbet oavsett utfall. Har man inte fått dom pappren så har ingen besiktning skett. Skulle det nu råka vara så att elektrikern eller bolaget helt enkelt missat att ge pappren så har dom orginal för sin egen skull. Där står alla eventuella anmärkningar och vad det var dom godkände. Ofta med bildbevis som visar hur installationen såg ut vid godkännande så att inte någon klåfingrig är där och pillar efter besiktning varpå elektrikern kan stå till svars.

Med andra ord, inga protokoll = inget godkänt utfört arbete.

ooms sa:
VättleBökaren sa:
Har aldrig nånsin fått nåt "besiktningsprotokoll" när nån elektriker varit på plats. Ofta är de ju knappt skrivkunniga. Det står ju knappt vad som gjorts på fakturan ens.

Då får jag bara önska dig lycka till när det kommer till att uppvisa sådant.

EDIT: Om det inte är så att ni bor i hyreslägenhet för då är det hyresvärden som får pappren eftersom det är dom som är fastighetsägare.
Har ni beställt elektriker själva så är det dock inte säkert att dom skickar papper till hyresvärden. Då är deras jobb lika värdelöst som att du gjort det själv.

Senast ändrad:
ForesterGuy sa:
ooms sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Om man köper ett begagnat hus då, ska man ta dit en elektriker som drar om alla kablar?
Nej, man skall ta dit en elektriker som kan utföra en besiktning och skriva protokoll. Dom behåller orginalet, beställaren får en kopia.
Där skall stå med allt som är kontrollerat och alla eventuella felaktigheter som hittats.
Är inte allt kontrollerat så behöver det kompletteras. Finns där inga anmärkta felaktigheter så har elektriker och i förlängningen elektrikerfirman skrivit under på att alla utförda kontroller har passerat och dom ansvarar för att deras undersökning vid tillfället var korrekt och noggrant utförd. Det kan kosta dom om det visar sig att dom slarvat eller missat.

VättleBökaren sa:
ooms sa:
VättleBökaren sa:

Då får jag bara önska dig lycka till när det kommer till att uppvisa sådant.

EDIT: Om det inte är så att ni bor i hyreslägenhet för då är det hyresvärden som får pappren eftersom det är dom som är fastighetsägare.
Har ni beställt elektriker själva så är det dock inte säkert att dom skickar papper till hyresvärden. Då är deras jobb lika värdelöst som att du gjort det själv.
Hur skall ett sånt där "protokoll" se ut då? Jag kan ta ett exempel, senaste gången jag var i kontakt med elektriker:
En granne boende snett under mig renoverar köket, när han monterar köksskåp borrar han i elstigaren som matar min lägenhet. Elektriker tillkallas och drar nya ledningar fr elmätaren i källaren upp till centralen i min lägenhet. Då jag även är ordf i Brf:ens styrelse har jag sett fakturan (som var löjligt saltad f.ö., tror de tog typ 4-5 ggr mer per meter kabel än vad jag själv kan köpa i bygghandeln, rent ocker. Vet inte om de saltade för att det ändå skulle gå på en försäkring i slutändan...). Definitivt inget protokoll. Hur skulle det ha sett ut?
Elektrikern i sig var en riktig klant, lyckades t.ex. kortsluta en grannes elmätare när han felsökte... tvivlar starkt på att han skulle klara av att skriva ihop nåt vettigt protokoll, och jag har som sagt inte sett nåt. Men behörig var han.

Googla "huset brann ner protokoll" och berätta vad du finner och varför du tror att det är så.

Självklart ska man inte mickla med elen men jag tycker det är oklart om ni ljuger om er kompetens eller om elektriker har så dålig koll.
Det stämmer säkert att man kan få avdrag på ersättningen om nån micklat men det verkar vara ett så litet problem att fara för livet känns mer relevant att fundera på.

BTW, elmontör i industrin =! Elektriker

Det här låter ju helt magiskt. Är det bara VättleBökaren och MissLycka som har behov av sin hemförsäkring på hela happy?

Omvänd bevisbörda är ju också fint.

Och att elfirman sparar original är väl rätt ointressant. Jag har köpt våra hus begagnade och vet inget om dess historik vad gäller elektriker som varit på plats.

Om man pratar försäkringsbolag så borde väl hemmakopplade vattenanslutningar eller gas(!) vara av minst lika stort intresse att förhindra.

Nu blandas det friskt mellan nyinstallation av t ex en villa med slutbesiktning så man får flytta in och ändring i en befintlig installation.

Du får t ex inte en ny selektivplan och protokoll på isolationsprov eller kortslutningseffekt när en elektriker kopplar in din nya spishäll eller lägger till ett uttag. :)

Mycket oroliga domedagsprofeter när det gäller svenska hus numera. Byggahus svämmar över.

Ooms: det är inte säkert han var behörig, idag är det ok att hyra in sig på någon annans :). Det finns såklart många dåliga elektriker, förmodligen i samma grad som alla dessa dåliga konsulter, elektrikern kan dock inte skriva bort sittansvar. Men visst är det jobbigt när en arbetare får ta betalt.

Googlade lite och det verkar som att elbranschen driver stark lobbyverksamhet för att det ska bli krav på elbesiktning vid husköp. "Det gäller att se om sitt hus", säger de.
Jojo, det kan man säga att de gör.

Tillbaka
Topp