Crocko sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Fortfarande verkar försäkringsfrågan när det skiter sig att vara helt ointressant.
OK, jag köper ett hus som är 40 år gammalt genomför de kontroller som går.
Jag bor i ett nytt hus och jag köper rätt prylar och installerar den själv på rätt sätt.
När bägge husen brinner ner hur befinner jag mig i ett bättre läge försäkringsmässigt i det första fallet?
Det är ju tydligen närvaron av en elektriker arbetandes på en firma med behörighet och ett papper som skall göra skillnaden.
Och det är en seriöst menad fråga
Du är alltid ansvarig för att din anläggning är säker. Hur du än gör förlorar du om något händer så se till att håll skiten säker och i gott skick.
Innehavaren är den som äger eller har nyttjanderätten för en fastighet eller lokal. Det är du som innehavare av en elanläggning som enligt lag ansvarar för att dina fasta elinstallationer är säkra och inte utgör risk för olyckor eller skador. Med fasta elinstallationer menas sådan utrustning som används permanent på en och samma plats, till exempel elledningar och vägguttag.
Dina skyldigheter
Alla innehavare av en elanläggning är skyldiga att:
se till att anläggningen är säker.
åtgärda anläggningen om brister upptäcks.
ge elinstallationsföretagen som anlitas den information om anläggningen och arbetet som behövs.
kontrollera att den som utför elinstallationsarbete på anläggningen finns i Elsäkerhetsverkets register över elinstallationsföretag.