Occano

Occano
De flesta förstår ändå inte att det är skillnad på kolfiber och kolfiber. Allt är samma, det är bara det att vissa tar mer betalt än andra.

Occano
"för träning och tävling på hög nivå."

Kul att de har EN storlek. :-)

Fast den där snikracern för 6999 borde vara den ultimata "perfekt-för-Vättern-cykeln" för någon som typ gör Klassikern och bara ska ha den några månader, givet att någon av de två storlekarna passar. Bara att slippa Sora-reglage på en så pass billig cykel är väl helt OK.

Occano
Det är 105 bakväxel å allt annat kan vara 9-del (reglage, kasett mm).

Alltså den kan "bli" 10-delat om du byter reglage + kasett och ev. kedja, men jag har inte kikat på specen i detalj.

Occano
Tråden skapades i början av feb och jag har fortfarande inte sett cyklarna live fast att märket finns i butik och på nätet. Intresset har ju svalnat nu när jag sett bilderna Men vill forfarande se grejerna.

Occano
Varför vill du se dem? Det finns ju ingen brist på cykelmärken och av vad som hittills kommit fram i den här tråden är dräggelfaktorn låg. Så varför är du alls intresserad?

Occano
Det är klart att man är intresserad när det kommer något nytt. Speciellt När man Inte vet vad som ska komma. Det hade ju lika gärna ha varit flera lvg cyklar å Bättre specad än den för 9999, men det visste jag ju inte då och det var ju det jag ville veta. XXL's White har ju ett mer "intressant" sortiment för min del. Men det Märket har ju funnits ett tag, fast inte i Sverige. Sedan vet jag inte ens vad Jag skulle vinna på att göra "smygreklam" för märket?

Ett nytt märke, två lvg modeller, en mtb. Inget av intresse för min del (men det kunde varit roligare). För min del kan ni stänga tråden. Men det kanske kommer roligare saker nästa år?

Occano
Vi stänger aldrig trådar här utan när de dör får de sjunka ner i dyn tillsammans med andra bortglömda trådar. Men just den här tråden lyfts hela tiden, därav min fråga.

Occano
Kollade in Stadiums cykelsatsning för första gången idag i Stadiums stora butik på Svågertorp i Malmö. Jag är tyvärr inte imponerad.

Om man skall bedöma cyklar av märket Occano så finns det de som är mera kompetenta än jag att avgöra huruvida de håller måttet, men som vanlig konsument med specialintresse för just cyklar, fick jag inga fina vibbar av cyklarna - blandade komponentgrupper, ganska tunga och ointressant design. Jag fick klara Sportexvibbar, alltså att det handlar om en sådär lite halvhjärtad satsning.

Cykeltröjor och jackor av Stadiums egna märke SOC fanns också. De var väl OK, men designen och då framförallt färgsättningen kunde man jobba mera på. Tror dock att de var prisvärda.

Det är lite svårt att förstå vem Stadium vänder sig till med sin cykelsatsning, men det kommer kanske att utvecklas med tiden?

Occano
Snuten skrev:
-------------------------------------------------------
> Kollade in Stadiums cykelsatsning för första
> gången idag i Stadiums stora butik på
> Svågertorp i Malmö. Jag är tyvärr inte
> imponerad.
>
> Om man skall bedöma cyklar av märket Occano så
> finns det de som är mera kompetenta än jag att
> avgöra huruvida de håller måttet, men som
> vanlig konsument med specialintresse för just
> cyklar, fick jag inga fina vibbar av cyklarna -
> blandade komponentgrupper, ganska tunga och
> ointressant design. Jag fick klara Sportexvibbar,
> alltså att det handlar om en sådär lite
> halvhjärtad satsning.
>
> Cykeltröjor och jackor av Stadiums egna märke
> SOC fanns också. De var väl OK, men designen och
> då framförallt färgsättningen kunde man jobba
> mera på. Tror dock att de var prisvärda.
>
> Det är lite svårt att förstå vem Stadium
> vänder sig till med sin cykelsatsning, men det
> kommer kanske att utvecklas med tiden?

+1 på klädfärgerna... Den blåa nyansen var riktigt mysko även om storleken på den långärmade vindtröjan var förvånansvärt bra för mig som är lång och smal. Form vinner dock över funktion så blev inget köp av den. Jag är allergisk mot reflexvästgult så alla de plaggen gick bort.

Köpte en Everest cykelregnjacka, svart med gröna detaljer, som jag testkört i ösregn och den funkar kanon mot regnet även om det blev funktigt inuti eftersom den är så tät. Kunde varit någon cm kortare fram och längre i ryggen men annars funkis. Skönt material i kragen som inte kändes äckligt när det blev blött. Hade 20% på ett köp så 640kr var den klart värd.

Occano
Everest är bra grejer, inte allt men det mesta.
Gällande Occano har jag sett nånstans, designat i sverige, men knappast tillverkad här..
Någon som kan bekräfta att det inte är en "Hong-Fu" ram?

Occano
Kid1000 skrev:
> Everest är bra grejer, inte allt men det mesta.

I princip alla tester jag sett, där Everest varit med, så är de bland de sämsta. Gäller ffa skidkläder.

Occano
pennerdal skrev:
> U RACE R112 CARBON S13
> 7000:- måste väl vara ett kap, eller?
Ett solklart kap för en 56a, speciellt om man är i rätt längd....
Som det står angivet på hemsidan "Rekommenderad längd: 165-185 cm"

Eller inte.

Occano
4000 för deras billigare racer måste ju ändå vara ett klipp. Står Tiagra, men även när man räknar in att allt annat än bakväxel är Sora, så blir det ju ändå en bra deal.

Går det ens att få en cykel med Sora 2013 från någon av internetbutikerna så billigt?

Occano
Om man är 179cm blir strl 56 bra då?
ÄR det en bra hoj eller är det bara dynga?
7000:- för en flångny carbonhoj borde ju vara en bra deal iaf..
Men låter det att vara för bra för att vara sant så ..

Occano
För 7000 får du okej karbång ram med shimano 105 mix och shimano r500hjul har jag för mig. Är man 179 är den troligtvis lite för stor då den är ganska tradionell i geometrin, typ som cannondale. Sadel, däck och ev. Styret + styrlinda skulle jag dock byta på en gång!

Tillbaka
Topp