ocentrerat bakhjul

orienteraren

Ny medlem
ocentrerat bakhjul
Har börjat närma mig slutet på mitt första bygge från grunen. Upptäckte att bakhjulet inte är centrerat i sidled om man ser på det bakifrån, det är ca 12 mm mellan vänstersida av däcket till staget och ca 18 mm på höger sida. Det är inte däcket som sitter snett utan hela hjulet sitter verkligen mer åt ena sidan. Perspektivet på bilden nedan gör att det ser överdrivet fel ut men att det är ocentrerat är det inget snack om. Frågan är då:

1. Kan man köra på det som det är eller blir det koko? Kedjelinjen ser bra ut i nuläget tkr jag.
2. Om man inte bör köra på det, hur fixar man detta?

Bilagor

• ocentrerad.JPG
    ocentrerad.JPG
    55.1 KB · Besök: 320
Senast redigerad av en moderator:
ocentrerat bakhjul
En ekerjustering bör nog lösa det hela. Sett på hjulet bakifrån cykeln, lossa på ekrarna på vänster sida, dra åt på höger sida. Skruva lika mycket på varje eker, massera till ekrarna och kolla sedan om hjulet är rakt (som i ej vint), och kolla om det är centrerat.

Lycka till!

ocentrerat bakhjul
Spänn ekrarna ett halvt varv på drivsidan och släpp dom på motsvarande sida så att du dishar över hjulet . Skulle tro att det är ungefär lagom .Det skall ju över 3mm mot drivsidan

ocentrerat bakhjul
Roger A skrev:
-------------------------------------------------------
> Spänn ekrarna ett halvt varv på drivsidan och
> släpp dom på motsvarande sida så att du dishar
> över hjulet . Skulle tro att det är ungefär
> lagom .Det skall ju över 3mm mot drivsidan

Är det bara jag som är hispig, eller vore det inte bättre att lossa ekrar först, och sen spänna andra sidan?

ocentrerat bakhjul
alltså jag har ng varit alldeles för otydlig, hjulet i sig är spikrakt och mår hur bra som helst, problemet är att det är "ocentrerart" på axeln, det ligger alltså fel i sidled känns det som. Ungefär som om hela hjulet sitter ca 6 mm åt vänster. Men som som sagt ser kedjelinjen bra ut tkr jag.

ocentrerat bakhjul
lleberg skrev:
> Roger A skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Spänn ekrarna ett halvt varv på drivsidan och
> > släpp dom på motsvarande sida så att du
> dishar
> > över hjulet . Skulle tro att det är ungefär
> > lagom .Det skall ju över 3mm mot drivsidan
>
> Är det bara jag som är hispig, eller vore det
> inte bättre att lossa ekrar först, och sen
> spänna andra sidan?

Ok då !

ocentrerat bakhjul
Roger A skrev:
> Spänn ekrarna ett halvt varv på drivsidan och
> släpp dom på motsvarande sida så att du dishar
> över hjulet . Skulle tro att det är ungefär
> lagom .Det skall ju över 3mm mot drivsidan

Tar upp en gammal tråd. Antag att hjulet är centrerat och att bakgaffeln är något sned och att genom att disha hjulet enligt ovan så blir hjulet riktigt gentemot ramen i övrigt. Antag detta. Om nu ramens bakgaffel är sned i förhållande till ramen i övrigt och bakhjulet dishas på detta sätt, så innebär det att hjulet (fälgen) inte blir centrerat i förhållande till navets mitt. Nu till min fråga: Gör det något om fälgen inte är centrerad till navet +- 5 mm ?

ocentrerat bakhjul
Orv skrev:
> Tar upp en gammal tråd. Antag att hjulet är
> centrerat och att bakgaffeln är något sned och
> att genom att disha hjulet enligt ovan så blir
> hjulet riktigt gentemot ramen i övrigt. Antag
> detta. Om nu ramens bakgaffel är sned i
> förhållande till ramen i övrigt och bakhjulet
> dishas på detta sätt, så innebär det att
> hjulet (fälgen) inte blir centrerat i
> förhållande till navets mitt. Nu till min
> fråga: Gör det något om fälgen inte är
> centrerad till navet +- 5 mm ?

Inte nödvändigtvis. Tvärtom kan hjulet bli mer symmetriskt och därmed starkare. Tex på min P.2 är baktriangeln offset 6mm mot drivsidan av just detta skäl. Mer på leelikesbikes (med illustrationer).

Senast redigerad av en moderator:
ocentrerat bakhjul
thedanne skrev:
> Kolla snabblåset...

PÅ min Cannondale F600 så har jag det problemet. På två hjulpar så har båda snabblåsen på bakfäljen blivit böjda. Det är i stort sett helt omöjligt att få hjulet centrerat nu, irriterande som attan då skivbromsen inte går helt "fri" nu.

Så gör som thedanne sa, kolla snabblåset.

ocentrerat bakhjul
Snabblåset... har inget med centreringen att göra.... dess enda uppgift är att hålla fast hjulet i ramen. Sitter hjulet snett i ramen så är det navaxeln eller ramen som är kass... Navaxeln styr ju i urtagen i ramen... och är den då krokig...då hamnar hjulet snett. Oavsett vilka snabblås man har.

ocentrerat bakhjul
För att säkerställa att det är hjulet och inte ramen så testa och vänd på hjulet. Då borde centreringen bli fel åt andra hållet.

//j

ocentrerat bakhjul
Om du har vanliga utanpåliggande växlar så behöver du inte bekymra dig så mycket för kedjelinjen, den kommer att hoppa lite hit&dit när du växlar ändå. Har du en fixie/SS/navväxel däremot så blir kedjelinjen mer kritisk.

Det finns 2 sätt att justera fälgens läge jämfört med ramen:
1) (enligt tidigare inlägg) flytta fälgen över axeln genom att släppa ekrarna på ena sidan och spänna på den andra.
2) flytta hjulet i ramen utan att bråka med ekrarna genom att plocka om distanserna på hjulaxeln. Kan bli trångt för kedjan/minsta drevet vid bakgaffeländen om man tar i för mycket, men lite marginaler brukar finnas. Det här förändrar kedjelinjen och gör det svårare att byta bakhjul utan att trimma om växellägena(om du har utanpåliggande). Annars inga problem och kan t.o.m. ge förutsättningar för ett starkare bakhjul.

Så länge däcket går fritt från kedjestagen nere vid vevpartiet är det väl inget direkt som hindrar dig från att köra med ett ocentrerat bakhjul, men en gammal rekommendation är att se till att bägge hjulen spårar.
Enklast kollar man det genom att vända cykeln upp&ner och sikta längs fälgarna. Spårar hjulen så skall bägge fälgarna ligga i samma plan med styret i position "rakt fram". Ev. kan man hålla upp ett spänt snöre som referens.

Det GÅR att cykla ändå, men (på väg) kan däcksslitaget bli rätt ojämt och cykeln kan bete sig olika vid sväng höger/vänster.

ocentrerat bakhjul
jag som startade tråden för ett bra tag sen har kommit fram till att hela hjulet har sitter några mm "åt sidan" trots att hjul, snabbkoppling och ram ser uta att vara i fint skick och raka allihopa, har inte provat att vända på hjulet men jag är tämligen säger på att det då skulel bli ocentrerat åt andra hållet. Hur som helst har jag kört på hojen under förra sommaren och hösten (har varit utomlands i 4 mån så inget köra på sista tiden) men jag kan inte säga att jag känner av det över huvud taget o hojen verkar inte må dåligt av det. visserligen är jag ingen bjässe direkt utan väger in på 61 kg men som sagt har det funkat fint ändå. Lite pilligt o få till bromsarna bra men annars har jag inte märkt av det alls, så jag fortsätter o köra som vanligt.

Tillbaka
Topp