Och där var cykelkraft på väg i konkurs..

Egentligen tycker jag att det är en väldigt tråkig utveckling... LBS och Swe internet-butiker klarar sig inte längre. Istället är det enklast att beställa från utländska, och hoppas på att paketet kommer fram inom rimlig tid - utan att försvinna på vägen...

Det är ju najs att gå in i en cykelbutik, och kolla och känna på grejorna, men det kanske snart hör till det förgångna... ??

jonte987 sa:
ooms sa:
me.I.am sa:
h.g.j sa:
AX3L sa:
Crocko sa:
AX3L sa:
Jocke1970 sa:
SLI sa:
Nä, att deras nya order-/lagersystem är helklass är ingen hemlighet. Undrar vem som levererat det! Nån som vet?

"Bland annat har bolaget utvecklat egen mjukvara och gjort stora satsningar på att automatisera lagret."

Dom har utvecklat det själva, enligt länkad artikel.

//Jocke

I nästa veckas avsnitt ska vi prata om kärnverksamhet, och vad det är för något!

Fast just den typen av lösningar ligger ju ganska nära kärnverksamheten, finns nog minst lika många företag som varit nära eller gått i KK för att man köp någon icke passande standardlösning som man försökt anpassa ihjäl, inte alls ovanligt i nischade branscher att OL är hemkokt eller av en lokal partner.

Självklart. Ibland är att utveckla själv enda lösningen. Men du måste hålla med om att det låter lite dumt med ett cykelföretag som utvecklar dator/lagersystem? Utvecklingskostnaden per enhet blir ju liksom inte att leka med. Lite som när Saab utvecklade sin egen GPS.

Du menar att dom inte har relevant utbildning? Vi vet ju inte vilka kompetenser dom har inom företaget. Min erfarenhet är att "standard" program sällan täcker specifika behov, och att det oftast är svårt och dyrt att få dom anpassade för sin specifika verksamhet.

En annan aspekt är vissa företags ovilja att anpassa verksamheten efter ett standardsystem. Jag vet ett stort företag som köpte nytt system för många miljoner, sedan köpte dom anpassningar för en mycket större summa så att det nya systemet skulle fungera precis som det gamla. Att anpassa rutiner på företaget kom aldrig på fråga. Bara ett exempel ur högen.

Har en känsla av att systemering idag endast gäller "datasystemet", inte en översyn av företagets rutiner.
Dock kan jag tycka det är sunt att systemet anpassas till företaget, inte tvärtom. Det måste ändå vara företagets behov som sätts i första rummet.

Däri ligger den pedagogiska utmaningen. Det känns intuitivt men om TCO överstiger förbättringen värde så ska anpassningen inte göras. Bra konsulter kan sälja in standardlösningen. Skitkonsulter moddar sönder systemet och skyller på kunden.

Uppenbarligen inte bara CK som har problem med att handla rätt verksamhetssystem:
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.725522/nordea-it-system-skriver-ned

Spacekitty sa:
Crocko sa:
Uppenbarligen inte bara CK som har problem med att handla rätt verksamhetssystem:
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.725522/nordea-it-system-skriver-ned

Finns det någon som inte har problem med sina verksamhetssystem? Jag skulle behövt byta för flera år sedan men hittar inget nytt vettigt. Mina kunder och leverantörer har också problem med sina, aldrig har någon sagt ”åh vad jag är nöjd med mitt system”.

Skall vara den där killen som behöll abacus'en och griffeltavlan, där är det endast lite strul med backup'en

Jag kanske skulle kunna peka i den minst dåliga riktningen om jag hade en aning om vilken typ av verksamhet som skall hanteras.

me.I.am sa:
En annan aspekt är vissa företags ovilja att anpassa verksamheten efter ett standardsystem. Jag vet ett stort företag som köpte nytt system för många miljoner, sedan köpte dom anpassningar för en mycket större summa så att det nya systemet skulle fungera precis som det gamla. Att anpassa rutiner på företaget kom aldrig på fråga. Bara ett exempel ur högen.

Har en känsla av att systemering idag endast gäller "datasystemet", inte en översyn av företagets rutiner.

Var det SAP som företaget ifråga köpte? Och sen infördes lean? ;-)

Crocko sa:
Jag kanske skulle kunna peka i den minst dåliga riktningen om jag hade en aning om vilken typ av verksamhet som skall hanteras.

Köper in varor från Sverige och andra länder. Säljer, oftast som paketartikel/setartikel, till kunder i Sverige och andra länder. Måste hantera moderna saker som kemikalieskatten, elkretsen, förpackningsinsamlingen, statistikrapport till SCB om import/export. Webbutik.

Senast ändrad:
dantor sa:
me.I.am sa:

Var det SAP som företaget ifråga köpte? Och sen infördes lean? ;-)

Nope

Det blir tyvärr så när den lokale handlarn har ett skralt för att inte säga uselt utbud till priser som ingen vill betala.

Ja, snart får drivlinefabriken i lilla Edet slå igen.

Jag kan betala en liten premie för lbs eller svenska företag men det får vara rimligt.

Var det SAP som företaget ifråga köpte? Och sen infördes lean? ;-)[/quote]

Låter som om det vore på mitt jobb...

Miss Lycka 2.0 sa:
Cyklister gräver sin egen grav genom att handla utomlands och inte på hemmaplan.
Snarare cykelhandlarna som gräver sin egen grav genom att leva kvar på 80-talet. De måste inse att marknaden och konkurrensen är global idag.

ooms sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Cyklister gräver sin egen grav genom att handla utomlands och inte på hemmaplan.
Snarare cykelhandlarna som gräver sin egen grav genom att leva kvar på 80-talet. De måste inse att marknaden och konkurrensen är global idag.

Precis. Måste finnas en marknad för service. Om man nöjer sig med 20% vinst på delar och har kompetens minst i nivå med en Google sökning.

80-100% påslag funkar inte idag när alla kan se priset hos tysken.

ooms sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
+1
Fokus borde ligga på tjänster istället för att sälja prylar. Bra verkstäder. Service är svårt att klicka hem från Tysken.

Trots att den svenske handlaren arbetar med att anpassa sina priser, så kommer kunderna som tittar på "tysken" att handla av just tysken så länge som pris/utbud är bättre där.

Och då hinner inte den svenske handlaren ställa om innan hans verksamhet har blivit ohållbar.
Sen kan det vara så att svensken är "tvingad" att handla av svensk/nordisk grossist - med högre inpriser.

Att en svensk handlare ska lyckas ställa om till att få merparten av sin omsättning från tjänster ser jag som ogenomförbart på kort sikt.
Efterfrågan på cykelrelaterade tjänster är helt enkelt för låg i Sverige.

least sa:
Trots att den svenske handlaren arbetar med att anpassa sina priser, så kommer kunderna som tittar på "tysken" att handla av just tysken så länge som pris/utbud är bättre där.

Och då hinner inte den svenske handlaren ställa om innan hans verksamhet har blivit ohållbar.
Sen kan det vara så att svensken är "tvingad" att handla av svensk/nordisk grossist - med högre inpriser.

Att en svensk handlare ska lyckas ställa om till att få merparten av sin omsättning från tjänster ser jag som ogenomförbart på kort sikt.
Efterfrågan på cykelrelaterade tjänster är helt enkelt för låg i Sverige.

Kort sikt betyder möjligen att man började för sent i så fall. Finns det en marknad för tjänster så fylls den säkert oavsett vad som händer med de handlare som nu är verksamma. Med tjänster menar jag förresten inte en jävla espressomaskin.

least sa:
Trots att den svenske handlaren arbetar med att anpassa sina priser, så kommer kunderna som tittar på "tysken" att handla av just tysken så länge som pris/utbud är bättre där. .

Det räcker inte att anpassa sina priser, måste finnas på lager också för direkt leverans.

Spacekitty sa:
least sa:
Trots att den svenske handlaren arbetar med att anpassa sina priser, så kommer kunderna som tittar på "tysken" att handla av just tysken så länge som pris/utbud är bättre där. .

Det räcker inte att anpassa sina priser, måste finnas på lager också för direkt leverans.

Jag tänker att man kan hitta en modell där man har slitdelar och monteringsdetaljer i lager mot ett rimligt påslag. Annat beställer man mot tyskpris och tar betalt för tid och kompetens.

Edit. Och man får fan kunna beställa med samma leranstid som från tysken.

Senast ändrad:
har inget alls emot att handla i sverige, och gärna lokalt. kan också gärna acceptera ett marginellt högre pris.

men vill mötas av aktiv lagerhållning och kunskap. och som sagt gärna lite karma.

bara namnet cykelkraft saknar varje uns av karma.

och fast innehållet är samma inbjöd cyclecomponents sida till inköp och vidare inköp, medan cykelkrafts sidor bäst beskrivs som jönsiga.

jonte987 sa:
Spacekitty sa:
least sa:

Jag tänker att man kan hitta en modell där man har slitdelar och monteringsdetaljer i lager mot ett rimligt påslag. Annat beställer man mot tyskpris och tar betalt för tid och kompetens.

Vad är då mervärdet jämfört med att beställa delar på nätet hemma i soffan och lämna in för visst arbete? Så gör jag själv. Jag göder ingen lbs särskilt bra men ett par tusenlappar om året till verkstaden har det blivit senaste åren. Annat är det med mina kollegor som lämnar in allt på sina pendlarcyklar. Det blir dyrt att vara cyklist då..

jonte987 sa:
Spacekitty sa:
least sa:

Samt att man välkomnar kunder som kommer med egna delar. Jag skulle gärna lämna bort en hel del jobb, men har slutat med det efter det sura bemötandet jag fick när jag ville ha egna delar monterade.

jonte987 sa:
Spacekitty sa:
least sa:

Det du beskriver är en bra LBS. Men det verkar inte vara CK affärsmodell.

Jag köper framförallt hos tyskarna, men ser två olika situation där jag vill handla lokalt: jag behöver något direkt eller jag vill ser eller prova sakerna innan jag köper. Både dessa situation kräver tillräckligt stor utbud på lager.

Senast ändrad:
ooms sa:
jonte987 sa:
Spacekitty sa:
least sa:

Samt att man välkomnar kunder som kommer med egna delar. Jag skulle gärna lämna bort en hel del jobb, men har slutat med det efter det sura bemötandet jag fick när jag ville ha egna delar monterade.
Min lbs har föreslagit både att jag ska handla delen på nätet innan jag kommer dit och att se om jag kan hitta begagnade delar en gång när det gällde ett Nexusnav - kom tillbaka med ett donatornav och betalade för jobbet. Mycket bra service.

Rattnalle sa:
ooms sa:
jonte987 sa:
Spacekitty sa:
least sa:

Min lbs har föreslagit både att jag ska handla delen på nätet innan jag kommer dit och att se om jag kan hitta begagnade delar en gång när det gällde ett Nexusnav - kom tillbaka med ett donatornav och betalade för jobbet. Mycket bra service.
Det låter ju jättebra. Jag har inte hittat nån sån i uppsala, men har å andra sidan inte letat de senaste åren heller. Det kan ju hända att de kommit till insikt på den tiden.

Rattnalle sa:
jonte987 sa:
Spacekitty sa:
least sa:

Vad är då mervärdet jämfört med att beställa delar på nätet hemma i soffan och lämna in för visst arbete? Så gör jag själv. Jag göder ingen lbs särskilt bra men ett par tusenlappar om året till verkstaden har det blivit senaste åren. Annat är det med mina kollegor som lämnar in allt på sina pendlarcyklar. Det blir dyrt att vara cyklist då..

Ingen skillnad för dig men många vill inte behöva ta reda vad som passar och riskera att köpa fel. Jag tänker att detta inte är en vinstkälla utan en driver för att sälja tjänster.

Stream sa:
systemarkitekter
Doktorera i hydralisk bottom out control,
expert på obestånd och företagsrekonstruktioner
systemerare på VM-data.

Tror iofs det där rätt väl täcker medlemmarna på forumet. 20% vardera på de grupperna och så 20% övriga, som ber om forumkategorier.

Håller med om att CKs hemsida var obegripligt svår och slö för sin tid. Det fanns nog någon vision bakom det men den kändes mer som nån sån här wrapper-setup där grejor egentligen skeppas direkt från hundrafemti olika fulfabriker i Kina av Klasse Möllberg i fjärde led, om tre månader.

Senast ändrad:
ooms sa:
Rattnalle sa:
ooms sa:
jonte987 sa:
Spacekitty sa:
least sa:

Det låter ju jättebra. Jag har inte hittat nån sån i uppsala, men har å andra sidan inte letat de senaste åren heller. Det kan ju hända att de kommit till insikt på den tiden.
Sedan betalar jag ju ändå oftast för delarna på saker jag lämnar in. Mycket håller en rätt rimlig nivå i kronor även om det i procent kan vara stora påslag jämfört med nätet.

Problemet är styrelsen, dels har dom valt att låta CK växa sig spikrak riktning uppåt från 140 mille till 250 mille på ett år. Det som mest borde oroat dem är att ingen finansiär var/är intresserad att bistå när de sökt kapital, speciellt oroligt eftersom soliditeten ökat. Där skulle dessa dragit i handbromsen och backat tillbaka i utvecklingen. Men girighet är en stark drift och står ledning och styrelse i en svart tunnel, ja då är det bara rakt fram som gäller. Vidare har även kassalikviditeten minskat till mer än hälften, så med service och leveranssäkerhet. Dessa håller kanske varandra i hand. En annan aspekt varför ingen finansiär är intresserad, det kan vara att de investmentbolag som jobbar med sport och fritid redan har starkt kapital i andra ex. tyska sport och cykelbolag. Kan vara så att de nu står som vargar och väntar på en härlig och billig prislapp på bolaget CK.

jonte987 sa:
Rattnalle sa:
jonte987 sa:
Spacekitty sa:
least sa:

Ingen skillnad för dig men många vill inte behöva ta reda vad som passar och riskera att köpa fel. Jag tänker att detta inte är en vinstkälla utan en driver för att sälja tjänster.
Det är förstås ett sätt att se på det. Och visst för mer vanliga människor hade det ju varit en bra deal. Butikerna här kan ju t ex ta 1300 spänn för ett par Marathon Winter, plus montering. Med det som referenspunkt skulle det vara lätt att hävda sig med ditt koncept. Givet förstås att det öht går att lösa med distributörer bakom.

Konsensus sa:
Problemet är styrelsen, dels har dom valt att låta CK växa sig spikrak riktning uppåt från 140 mille till 250 mille på ett år. Det som mest borde oroat dem är att ingen finansiär var/är intresserad att bistå när de sökt kapital, speciellt oroligt eftersom soliditeten ökat. Där skulle dessa dragit i handbromsen och backat tillbaka i utvecklingen. Men girighet är en stark drift och står ledning och styrelse i en svart tunnel, ja då är det bara rakt fram som gäller. Vidare har även kassalikviditeten minskat till mer än hälften, så med service och leveranssäkerhet. Dessa håller kanske varandra i hand. En annan aspekt varför ingen finansiär är intresserad, det kan vara att de investmentbolag som jobbar med sport och fritid redan har starkt kapital i andra ex. tyska sport och cykelbolag. Kan vara så att de nu står som vargar och väntar på en härlig och billig prislapp på bolaget CK.
Jag skulle tro att de finansiärer CK pratade med inte trodde på styrelsens/ledningens affärsidé, vision och förmåga att verkställa. Samt att de inte var överens om (då) aktuell värdering. Vilket inte är ett dugg konstigt, snarare ett sundhetstecken från de med kapital.

Spacekitty sa:
Vad hindrar svenska butiker att göra sina inköp från distributörer i andra länder, vi har ju fri handel i EU.

Tyvärr inte när det gäller märkesprodukter som använder sig av distributionsmodeller, i teorin men om du avviker från modellen kommer man snabbt bli vare om att den fria handeln inte är så fri.
Ingen support erbjuds, din status som återförsäljare kommer snabbt att likna en spetälsks osv osv, världen är orättvis ju snabbare man lär sig ju mindre besviken blir man. :)

Crocko sa:
Spacekitty sa:
Vad hindrar svenska butiker att göra sina inköp från distributörer i andra länder, vi har ju fri handel i EU.

Tyvärr inte när det gäller märkesprodukter som använder sig av distributionsmodeller, i teorin men om du avviker från modellen kommer man snabbt bli vare om att den fria handeln inte är så fri.
Ingen support erbjuds, din status som återförsäljare kommer snabbt att likna en spetälsks osv osv, världen är orättvis ju snabbare man lär sig ju mindre besviken blir man. :)

Men varför just cykelhandlarna?

I min bransch finns inget sådant problem. Om jag t.ex. köper Intel-processorer från NL, UK eller Sverige bryr sig inte Intel om, pengarna handlar i deras ficka ändå i slutänden. Vi har vår Platinum Partner status som vanligt och Intel skickar hit någon lokal förmåga som babblar om hur bra dom är nån gång om året. Utbytesservice med cross shipping över natten. Samma gäller alla tillverkare och produkter vi har.

Spacekitty sa:
Crocko sa:

Köper in varor från Sverige och andra länder. Säljer, oftast som paketartikel/setartikel, till kunder i Sverige och andra länder. Måste hantera moderna saker som kemikalieskatten, elkretsen, förpackningsinsamlingen, statistikrapport till SCB om import/export. Webbutik.

Nu vore det ju ganska oseriöst att hävda en perfekt match med en så bred beskrivning av vad ni gör och en minst sagt komprimerad kravspec, men en lite nyare aktör på svenska marknaden är Sage X3 som kanske skiljer sig lite från vad ni tittat på tidigare.
Utmaningen med sverige är att vi har flest system/capita i världen varav ca 100 har funnit för länge och 20 är nya, tyvärr så innebär konkurrensen inte en stor nischning utan alla vill i princip påstå att de kan allt.

Men en bra början är att följa pengarna, där man tjänar sina pengar respektive har kostnader för produktion bör man ha bäst match och sen ju fler processer som kan standardiseras för att passa systemet istället för det omvända är bra, sen kan det ju finnas lokala eller specifika behov som man vill/måste adressera i dessa fall kan lokal leverantörer vara enklare/billigare att ha att göra med. Storleken på företaget har också en viss betydelse i valet av system, sen att det finns en närvarande och kompetent integratör är A och O för ett lyckat projekt.

Detta riskerar att bli en roman, men detta är inte vad jag sysslar med nu för tiden men om du verkligen är intresserad kan jag förmedla kontakter om du droppar ett PM.

Bara av nyfikenhet. Jag handlade ofta av CycleComponents då de ofta matchade priserna från UK och GER samt hade bra sortiment och rappa leveranser. Vad jag hörde då var att det köpte direkt av tillverkarna men det kanske inte stämmer?

Jag har bara handlat bromsbelägg i butiken på Götgatan i Stockholm. Allt kändes konstigt.

Crocko sa:
Nu vore det ju ganska oseriöst att hävda en perfekt match med en så bred beskrivning av vad ni gör och en minst sagt komprimerad kravspec, men en lite nyare aktör på svenska marknaden är Sage X3 som kanske skiljer sig lite från vad ni tittat på tidigare. .

Jag skriver upp det på min lista. Tack.

Miss Lycka 2.0 sa:

Åhh fan, så det var cyklister som skapade globaliseringen det hade jag missat.
Testade det där med regional LBS stöd förra veckan eller rättare sagt i fredags för att gynna lokala aktörer och kanske få hem grejerna snabbt.

Den första grejen visste han inte att de sålde, lagersaldos som visades på hemsidan gällde deras webblager den andra varan var jag tvungen att googla fram ett artikelnummer på för att de över huvudtaget skulle kunnat hitta trots att det var ett märke de representerad men butikspersonalen tyckte att leverantörens beställningsportal var "svår".

Så efter 30 minuter i butiken 2x6km i bilen så kom jag hem med en weborder på 2 prylar till minst 30% högre pris och ännu inget leveransmeddelande 5dagar senare.
Nej det är inte cyklister som gräver vår grav, det är en eftersatt bransch som blir frånkörd av utvecklingen när cyklade konsumenter röstar med fötterna.

Däremot välkomnar jag cykelmeken i källaren alla dagar i veckan, men hans kassa kompisar i butiken känner jag inget ansvar att föda.
Butiken som jag inte tänker hänga ut hör till en av de bättre ansedda med lång historik av att leverera till cyklister och en fungerande ekonomisk existens, men tyvärr det krävs mer för att imponera.

Miss Lycka 2.0 sa:
En svensk cykelhandlare har ett högre inpris från sin svenska grossist än om han köper från Tyskland.
Och då infinner sig ju frågan varför han finner sig i det? Borde ju vara ett ypperligt förhandlingsargument mot grossisten. Men bekvämligheten är väl värd mer...

ooms sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
En svensk cykelhandlare har ett högre inpris från sin svenska grossist än om han köper från Tyskland.
Och då infinner sig ju frågan varför han finner sig i det? Borde ju vara ett ypperligt förhandlingsargument mot grossisten. Men bekvämligheten är väl värd mer...

Lite dåligt förhandlingsläge när man bara "får" handla på ett ställe. Marknaden storlek har ju viss betydelse också, shimano mfl ser mer eller mindre glatt mellan fingrarna med att det säljs OEM prylar i webshoppar från "stora" länder, skulle fenomenet uppstå med en svensk shop som sålde stora mängder OEM eller "grå-import" skulle nog tillverkarna göra livet surt för dem ganska fort.

Crocko sa:
ooms sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Lite dåligt förhandlingsläge när man bara "får" handla på ett ställe. Marknaden storlek har ju viss betydelse också, shimano mfl ser mer eller mindre glatt mellan fingrarna med att det säljs OEM prylar i webshoppar från "stora" länder, skulle fenomenet uppstå med en svensk shop som sålde stora mängder OEM eller "grå-import" skulle nog tillverkarna göra livet surt för dem ganska fort.
Det är ju just det där ”får”. Man får visst. Det handlar bara om vilja och guts, att våga utmana.

ooms sa:
Crocko sa:
ooms sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Det är ju just det där ”får”. Man får visst. Det handlar bara om vilja och guts, att våga utmana.

Hur många företag som baserar sig på affärer med produkter från globala tillverkare har du drivit?

Det handlar en hel del om självbevarelsedrift och ansvar för att kunna betala ut personalen löner oxå. Det är ju ingen som tvingar dig att bygga en verksamhet på shimano’s goda rykte och varumärke, men om du gör det så finns det regler att hålla sig till.

När öppnar du spritbutiken? Finns ett skriande behov av lite konkursen till systemet, kräver bara lite vilja och mod. :)

Haltande jämförelse, men inte helt irrelevant

Tillbaka
Topp