...och du cyklar fortfarande? :)

jonja

Aktiv medlem
Stötte ihop med min gamla chef i T-banan idag, och han frågade som vanligt ovanstående och flinade till, som han alltid brukade göra som chef.
Hur bemöter man folk som på allvar tycker att vuxencykling är bland det löjligaste och larvigaste som man kan företa sig på sin fritid, och som inte klarar av att dölja sin inställning i det dagliga smalltalk:et?

Förslag:
"men oj, vad fet du har blivit"
"du verkar lite blek, mår du bra?"
"hörde att du har problem med både kolesterol och fetma, hur mår du egentligen?"
"jodå, och jag mår toppen. Du verkar å andra sidan inte må så bra, tröstäter du fortfarande för att ingen tycker om dig?"
Men oftast blir man paff när andra är så oförskämda att man inte finner orden. Kanske lika bra.

Möter också lite överseende kommentarer ibland om cykling. Bara att skita i det - de är bara avundssjuka.

jonja skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur bemöter man folk som på allvar tycker att
> vuxencykling är bland det löjligaste och
> larvigaste som man kan företa sig på sin fritid,
> och som inte klarar av att dölja sin inställning
> i det dagliga smalltalk:et?

Ett lämpligt finger av längre modell? :)

Jag möter sällan (det är frågan om jag någonsin har) folk med sådan attityd. Skulle jag det skulle jag påtala att det är bland det roligaste jag vet, och jag tycker om att göra saker som gör mig glad.

Precis som ol_ så är jag osäker på om jag alls mött sådan attityd, det antar jag men har antagligen misstolkat det som en ärlig fråga och sagt något glatt om hur härligt pigg man blir på morgonen och hur härligt pendlingen var eller något sånt

Kallas för ett "shit test" och är en del i att omedvetet bestämma vem som har högst status ...

Bemöts genom att helt enkelt inte låtsas om att man ens märkte av testets existens.

(fritt tolkat från the game)

Jovisst är han överviktig och går aldrig utanför dörrn om man inte pistolhotar honom. Men det där var ju för 20 år sen, finns det ingen progression, personlig utveckling? Problemet är ju delvis att repliken i sig inte är nedlåtande, utan det är flinet som avslöjar löjet.

jonja skrev:
> Jovisst är han överviktig och går aldrig
> utanför dörrn om man inte pistolhotar honom. Men
> det där var ju för 20 år sen, finns det ingen
> progression, personlig utveckling? Problemet är
> ju delvis att repliken i sig inte är nedlåtande,
> utan det är flinet som avslöjar löjet.

Ett glatt "Ja, det håller mig i trim och gör mig glad" är väl en utmärkt replik i det läget. Troligen slår det an på två ömma punkter på en gång, utan att för den sakens skull vara oartigt. Det är ju ett helt korrekt och sant svar på en olämplig fråga...

RickardT skrev:
> "golfen får vänta till jag blir lite äldre"
> brukar tysta de flesta...

Då får man bli bra gammal... Tänket på den där franske hundraåringen som har entimmesrekordet i sin ålderklass och försöker slå sig själv.

Motfrågan måste ju rimligen bli:

"Och du cyklar fortfarande inte?"

Gärna i kombination med en menande blick som sänks mot hans buk.

jonja skrev:
> Jovisst är han överviktig och går aldrig
> utanför dörrn om man inte pistolhotar honom. Men
> det där var ju för 20 år sen, finns det ingen
> progression, personlig utveckling? Problemet är
> ju delvis att repliken i sig inte är nedlåtande,
> utan det är flinet som avslöjar löjet.

Aha, låter som ett lämpligt svar vore att glatt replikera "jajamänsan, och har aldrig mått bättre. Du ser däremot ännu jävligare ut än för 20 år sen, har du kollat om det finns likkistor som klarar av din storlek?" och kärvänligt boxa ex-chefen i magen.

"Ja! :) Ska du hänga med någon kväll? Jag har en extra cykel som du kan låna?"

Oftast får man höra massa bortförklaringar om hälsa och tidsbrist.
Jag brukar lyssna på bortförklaringarna, sedan säger jag...

"Tråkigt att höra. Hoppas det blir bättre snart"

Men som silverman är inne på, så tro jag att det oftast inte är illa menat, bara ett konstaterande.
Jag gissar att chefen har något motsvarande för att identifiera och minnas andra anställa. Tex. "Kör du fortfarande Volvo?" "Har du varit ute och fiska något nyligt" "Är du fortfarande tillsammans med hon på ICA?" "Hur mår mamma?" "Var du på matchen igår?"

Skulle det vara ett "shit test" så vinner inte chefen det med sina bortförklaringar.

oskka skrev:
> -Och du cyklar fortfarande?
> -jo, men jag har minskat på det, fick ligga så
> mycket.

Ajaj, ljuga honom rakt upp i ansiktet. :)
Jag röstar också för ett enkelt "ja"

fyrbåk skrev:
> Förslag:
> "men oj, vad fet du har blivit"
> "du verkar lite blek, mår du bra?"
> "hörde att du har problem med både kolesterol
> och fetma, hur mår du egentligen?"
> "jodå, och jag mår toppen. Du verkar å andra
> sidan inte må så bra, tröstäter du fortfarande
> för att ingen tycker om dig?"
> Men oftast blir man paff när andra är så
> oförskämda att man inte finner orden. Kanske
> lika bra.

+1

Känner ju inte den omtalade och Var ju inte där för att tolka kroppsspråk men bara en tanke i den positiva andan: han kanske log för att visa glädje över att se dig och skapa positivt atmosfär och ställde en fråga om något personligt för att han vet att det är ditt intresse och att han bryr sig så pass att han minns det. Man brukar ju inleda samtal med halvbekanta på det viset

Cykelbonden skrev:
> Känner ju inte den omtalade och Var ju inte där
> för att tolka kroppsspråk men bara en tanke i
> den positiva andan: han kanske log för att visa
> glädje över att se dig och skapa positivt
> atmosfär och ställde en fråga om något
> personligt för att han vet att det är ditt
> intresse och att han bryr sig så pass att han
> minns det. Man brukar ju inleda samtal med
> halvbekanta på det viset

+1

Att han dessutom pratar med dig på ett avspänt sått och även kommer ihåg att du cyklar tyder på att han har en positiv inställning. Alltid bra med sådana kontakter man vet aldrig vad som händer.

konstruktören skrev:

> Att han dessutom pratar med dig på ett avspänt
> sått och även kommer ihåg att du cyklar tyder
> på att han har en positiv inställning.

Absolut, vi har en bra relation och det har alltid gått bra att prata med honom. Det är ju ganska subtilt, men har man fått samma fråga och flin 20 ggr så kan man ändå lessna. Nånting säger mig att man hade sluppit flinet om man spelat golf, tennis, bridge, saxofon eller trumpet.

Skit i det! Låter ändå som du lägger någon värdering i att det ska vara lite finare att sitta själv i sin bil i kö bland 1000 likasinnade nyllen i storstadskö å slösa bort sin dyrbara tid. Suger hestballe om du frågar mig.

Det är ju klassisk försäljarteknik, att försöka komma ihåg något om personen man talar med. Jag har hört om försäljare som för register över potentiella kunders/köpbeslutsfattares personliga intressen. Det är ju kul att bli ihågkommen, och det gör kanske att man undermedvetet hellre vill köpa av en person som är ens "polare"

Hursom, om syftet är att förlöjliga så brukar jag alltid ta mig själv som exempel. I det här fallet skulle jag svara ungefär -"Jo jag har tyvärr upptäckt att jag snabbt blir alldeles för tjock och slö om jag inte cyklar regelbundet. Jag har ju alldeles för dålig karaktär för att skära ned på ätandet!"

Man kan ju alltid svara:

"Nej jag har slutat för jag har fått cancer i benen och det gör ont hela tiden."

Frågan är vilken boll han passar tillbaka då?

Det är väl bara att svara sanningsenligt på frågan? Han kanske flinade för att han var lite nervös.

Jag tycker inte det finns någon anledning att "bemöta" människor som tycker att vuxencykling är bland det löjligaste och larvigaste som man kan företa sig på sin fritid. Lägg ingen energi på det, utan koncentrera dig på cyklingen i stället.

Som vanligt är den bästa vedergällningen att leva ett långt och lyckligt liv. Spela inte med i hans spel, köp inte hans regler och definitioner. Tänk på Alf Henrikssons lilla vers: ”Retar du upp dig på ting som är små, så är du kanske inte större än så”. Ta en cykeltur. Njut av livet.

/s-o

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp