Och jag som var så nöjd med mina nya däck.. :o(

Skogling

Aktiv medlem
Efter moget övervägande så införskaffades Michelin "All Terrain" i vintras. Dom är grymt bra i alla väder. Jag tog en liten flukt på dom nu ikväll:

DÃck1.jpg

DÃck2.jpg

Inte roligt! Jag kollade mina Explorer SS (som är HELT KASS på blöta rötter) som har rullat 180 mil. Alla dobbar sitter stadigt kvar på dem. På Michelin så har typ 10 dobbar på både fram och bakdäck börjat släppa. Jag får reklammera dem och funderar på NobbyNic ist. Trist.... :o(

//Skogling

Du måste kört freeride med dem. Inte bra Skogling, snart får du köpa ny cykel med!

Skämt å sido, sådär såg mina Nokian NBX ut efter ganska lite användning, samma sak hände med Leos. Det var tidiga ex, har inte hört talas om någon mer som råkat ut för liknande med NBX inköpta senare. Kanske är det samma sak för dig, om du reklamerar kanske det inte kommer tillbaka.

Trist iallafall!

Inte så konstigt att Explorer håller med tanke på att gummit verkar vara gjort av nermald granit...

Oj, och jag som gillade Michelin. Min däck är en massa år och väger 790g men det är ju en annan sak. Trist för dig och tack för att du visade oss

NBX syndromet... Synd, men det är en liten felkonstruktion det där med ser det ut som. Dubbarna är för "smala&höga" och viker sig vid hård belastning, sen spricker det därnere. Mjuk gummiblandning gör nog sitt också.

Testa Schwalbe som sagt, deras gummiblandning är grumt bra i blött. Nobby Nic sägs vara en höjdare.

/Leo

Ja det är trist. Jag kommer nog välja ett annat däck tills vidare. Men är NN bra nu då... ? Jag funderar på NN fram och RR 2,1 bak eller skall man köra NN bak också ? Grejen var ju den att jag ville ha ett par däck som var allriund. Jag tänkte tom köra långlopp på dessa AT.

Framförallt är jag nöjd med fästet på AT men frågan är om NN är lika bra då på rötter och skit... Dom skall ju enligt Schwalbe vara SÅ fantatiska... ;o)

Hur är NBX Lite annars i vätan, någon som vet ?

//Skogling

Jag valde mellan Nobby och AT och hade turen att välja Nobby. AT väger ju 70g mer per däck eller så och det gjorde att jag chansade på nobby. När jag nu testat dem ordentligt är jag supernöjd!! Hade nämligen samma problem som du skogling med mina xcr dry med avfallande nobbar. Michelin har ett otroligt bra fäste och rull men kass hållbarhet generellt. Jag upplever att nobby (2.1) rullar lika bra som xcr dry när det är torrt fast med det bästa fästet jag någonsin upplevt. Klistrar på allt, även i det blöta och alla möjligheter att lägga ner fett i kurvorna på dåligt underlag. Gör att jag vågar mycket mer i skogen. Dessutom har de stor luftkammare och negligerbart slitage efter ett antal träningsmil och fyra tävlingar. Upplevde dock att de rullade tungt på mjuka (blöta) partier under mjölbybiken. Sammanfattningsvis är Nobby Nic 2.1 är det bästa däck jag någonsin använt. Mitt par väger 995 g(vägd vikt) tillsammans. Det sammanfaller för övrigt med Bike´s uppfattning som gav Nobby (2.25 testat) som enda däck Urteil: SUPER.

jag kör RR bak och NN fram (2.1), precis som schwalbe säger, och jag är än så länge grymt nöjd både med fästet och rullmotstånder. ska man sladda runt i Rudan när det regnar som det gjorde i lördags kanske man borde slänga på NN bak också.

Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> Nobby Nic sägs vara en höjdare.

Har fått på mina NN 2,4" och hunnit med en provtur på blandat underlag. Blandat underlag innebär att det hade regnat innan och hunnit torka upp på vissa ställen. Eftersom jag bara hunnit med en runda så får man väl ta mina åsikter med en nypa salt...
På plussidan är att dom är lätta, rullar lätt och har bra grepp rakt fram både när det gäller bromsning och acceleration samt vid uppförsbackar där greppet behövs ordentligt. Bra sidogrepp vid knixiga stigar. Skulle kunna vara dom perfekta stigdäcken men jag har vissa tveksamheter. Greppet på dom blöta och hala småländska granrötterna var inte så imponerande. Kändes instabila vid lägre lufttryck vilket var läskigt när det gick fort och jag behövde göra lite tvära svängar. Detta blev givetvis bättre med högre tryck. Sedan hade dom en något konstig svårbeskrivlig "på/av" känsla när man lutar cykeln, det kändes som dom ändrade egenskaper på något lustigt vis.
Får återkomma när jag hunnit köra lite mer på dom. Som referens har jag tidigare kört på King Jim som är väldigt trevliga och har även Big Betty i färskt minne.

Fast det var väl egentligen inte Nobby Nic den här tråden handlade om... :)

Skogling skrev:
> Tack Henry, Scand, Leo och fredrikw, jag kommer
> köpa NN x 2 ! ;o)
>
> //Skogling

2.25 skogling

Nej, 2,1 med heldämpat. Ökade fästet och komforten är väl knappast värt viktökningen om man bara vill vara snabb?

2,1 sa Bull. Det skall ju kännas lite att man cyklar i skogen. Jag vill ju vara lätt, snabb och snygg ! ;o)

Ja, ta 2.1", då slipper du effekten av att däcken vill kränga av sig vid lägre tryck. Och dessutom är de lättare, vilket passar dig fint. Stora däck är bara till för stora cyklar. :-)

/Leo

Skogling skrev:
> Jag tänkte tom köra långlopp på dessa AT.

*höjer lite på ögonbrynen*

Långlopp? ;)

/Micke

Var får man tag på dylika däck snabbt och billigt?
Skall köra Billingeracet och har tröttnat på mina Vertical.

Lite över drivet detta med att dubbarna lossnar hur lång har du kört på dom?
Det är bara att välja bra fäste på rötter och stenar =sämre hållbarhet.
Högre hållbarhet =sämre fäste
Reklamera däck som använt mer än 10 mil PFFFFF då ska dom ha fel som att gummit släpper över stora ytor eller corden gått av typ. Att några sidonabbar har släppt är väl inget.

Skogling skrev:
> Jag hör inte vad du säger iMats... ;o)

JO JAG SA ATT JAG INTE VAR HELT NÖJD MEN JAG ÄR INTE HELT SÄKER EFTERSOM JAG BARA KÖRT EN GÅNG. DOM HADE HELT KLART VISSA VÄLDIGT POSITIVA EGENSKAPER SOM SÄKERT FALLER DIG PÅ LÄPPEN.

hur var det nu... intlegent, smatr och lite dvö?

:D

zobnisse skrev:
> Lite över drivet detta med att dubbarna lossnar
> hur lång har du kört på dom?
> Det är bara att välja bra fäste på rötter och
> stenar =sämre hållbarhet.
> Högre hållbarhet =sämre fäste
> Reklamera däck som använt mer än 10 mil PFFFFF
> då ska dom ha fel som att gummit släpper över
> stora ytor eller corden gått av typ. Att några
> sidonabbar har släppt är väl inget.

Alla har vi olika krav. Jag tycker inte ett däck skall tappa dobbarna. Det tyckte inte Michele på Pedalogerna heller.
Men vad vet han... : )

Jag tänker köra långloppen på Nobby Nic eftersom de rullar så otroligt lätt. Dessutom känns det skönt att kunna släppa på järnet i höga hastigheter på kurviga grusvägar med lösgrus mm. Möjligen torr mörksugga som undantag med xcr dry2 om de håller bättre än xcr dry. (mitt xcr dry bak exploderade när jag körde grusväg. hade använt det mycket lite och mönstret var helt slut ändå. Min polare körde dubbelpunka på fmt på samma däck.. Helt slut efter 1 tävling. Han väger 100, jag väger 82 och kan köra 2 tävlingar. Min andra polare väger 76 och har kört rätt länge på sina)

Har kört NN sen i vintras någon gång, tror det var februari de köptes. De har fungerat kalas på allsköns underlag men jag har tyvärr upptäckt att både fram och bakdäcket tycks ge upp i sidoväggarna rätt lätt vid tuffare terräng. På bakdäcket kikar det numera ut en liten bit slang och på framdäcket ser det ut att gå åt det hållet också. Dundersköna däck men det verkar som man kör slut på de rätt fort?

/C

Det verkar som om schwalbes däckssidor är känsliga generellt.. ?! På XC-däck då förstås.

Att NN rullar lätt och har fäste i kurvor gillas. Hoppas dom funkar på blöta rötter som fredrikw säger också.

//Skogling

Miche byter ut mina XCR AT mot NN 2,1. Dom kommer till Pedalogerna imorgon. Det är service det ! ;o)

//Skogling

Jaha, dom där Michelindäcken blir det ju inte... Kanske deras syskon (mudvarianten) på sömnlös dock. Tror att AJ har bra erfarenheter av dom iaf.
Det e bara skit med våra kroppar och cyklar Skogling... Hur ska detta sluta på SiR??
Har iaf hittat ett stort tält vi kan parta i på SiR nu.... Tillsammans med gasolsvamp, grill, PC med DVD och lite BadenBaden stolar ska vi nog klara oss ett dygn va? Mirja fixar markservicen, förutom på natten om det spöregnar, då vill hon slagga hemma (slöfock).
Just det ja, glömde värmepodden vi har i tältet så det e varmt å mysigt med.

Skogling skrev:
> Det verkar som om schwalbes däckssidor är
> känsliga generellt.. ?! På XC-däck då
> förstås.
>

Har hört det också, men klarat mig bra på min RR. Inte en enda punka eller trasigt däck! Men så väger jag ju bara drygt 80 pannor.... ;-)

Fram - bra grepp i svängar och inbromsningar.
Bak - lätt, lättrullat, grepp är inte lika viktigt som på fram.
Ska lägga en beställnning snart och det blir nog NN fram o RR bak, verkar vara en bra kombination för xc.

Sungam skrev:
> Hur tänker ni när ni väljer olika däck för
> fram- respektive bakhjulet?

kan hända att jag testar en budgetvariant och kör irc. något tyngre än schwalbe men med kraftigare mönster. mythosII eller serac är det då som gäller men jag har hört väldigt lite om dem.

Skogling, jag tror att parketten ger för hög friktion och därmed onaturligt slitage. Jag skulle inte ta det där på garanti om jag vore Miche...

jp skrev:
> kan hända att jag testar en budgetvariant och
> kör irc. något tyngre än schwalbe men med
> kraftigare mönster. mythosII eller serac är det
> då som gäller men jag har hört väldigt lite om
> dem.

Jag körde i 4 år i skogen på olika exemplar av IRC Mythos (både I och II samt 1,95 och 2,1). De sitter fortfarande på min HT. Jag har aldrig sett någon anledning att byta. Bra rull och myckte bra grepp på blöta hällar. Greppmässigt fullt jämförbara med mina Fat Albert 2,35 som sitter på fullgungaren samtidigt som de inte går att jämföra i rullet. I hårdpumpad version pendlar jag på dem 5 mil ett par ggr/vecka. Framdäckets kantgrepp är väl möjligen inte det bästa. Klockrena XC-däck till lågpris!

Hade de funnits i 2,4 med lite fetare sidoväggar hade de tveklöst suttit på min FS, fast med bakdäck både bak och fram.
Oscar

Senast redigerad av en moderator:
intressant, frågan är hur serac är. de kör samma däcka bak som fram på dom. lite tyngre till i och för sig. men fortfarande billiga.

Hmm...greppet bak känns oxå ganska relevant när man vill få fäste och fart då det är lerigt o uppför.
Men visst är det ännu värre att tappa fästet med framhjulet...det hände mig senast på Fornstigen i höstas och den smällen framkallar fortfarande ibland en mental spärr.

jp skrev:
> Fram - bra grepp i svängar och inbromsningar.
> Bak - lätt, lättrullat, grepp är inte lika
> viktigt som på fram.
> Ska lägga en beställnning snart och det blir nog
> NN fram o RR bak, verkar vara en bra kombination
> för xc.

Klart det är garanti. Tror inte det är några bekymmer med jofrab, de brukar vara kanon att ha att göra med.

Tillbaka
Topp