Och så behöver man inte en pendlarcykel!

marr

Aktiv medlem
Jaha, ska börja cykla till jobbet. 2mil om dagen så inte speciellt långt. Tänker försöka cykla alltid! (utom i eventuella snöstormar)

Har en del krav, för att få en del redundans.

Cx - gravel! Passa mig som är 176cm.
Axlar: 12x142 15*100. (jag har redan hjul)
Sram 1x11 typ apex eller rival.
Hydrualiska skivbromsar.
Plats för rejäla däck. 700x40-45
Ordentliga skärmfästen.

Jag behöver företrädesvis en ram för att få ihop detta. Eventuellt en komplett cykel.

Apelsinen är lite för fin för att stå ute.

Några tips?

Senast ändrad:
Hade inte du en gravelVotec? Den ser ju riktigt fin ut. Det är väl därifrån du fått hjulen? Har den för lite clearance för dig? Själv sitter jag med fingret på köpknappen på en Canyon Grail Al, men den har ju 2st 12TA.

Är det inte här hybriderna kommer in i bilden? Man får ju mycket brukscykel för åtta till tio lök, med tanke på ditt avstånd. Så kan du lägga resten på förstacykeln, och brandy.

Är det inte precis sånär som planetkrysset finns till för? Något lite mer slitochsläng -aktigt men ändå hyfsat modernt?
(Fast 15-fram 12-bak är en rätt udda kombination. Brukar vara 15/QR eller 12/12)

Murdock sa:
Hade inte du en gravelVotec? Den ser ju riktigt fin ut. Det är väl därifrån du fått hjulen? Har den för lite clearance för dig? Själv sitter jag med fingret på köpknappen på en Canyon Grail Al, men den har ju 2st 12TA.

Sambon har sn sån. Jag är inte helt nöjd med möjligheterna till skärmar på den.

emmer sa:
Är det inte precis sånär som planetkrysset finns till för? Något lite mer slitochsläng -aktigt men ändå hyfsat modernt?
(Fast 15-fram 12-bak är en rätt udda kombination. Brukar vara 15/QR eller 12/12)

Planetkryssen är jag färdig med. Deras service är för kasss..

Bluorange sa:
Det du beskriver är ju Orange rx9 pro (den kompletta). Pendlar själv på den och är ju nöjd. Det vore ju tufft om du hade två

Hahaha, ja de hade ju varit nått. Men tilltalas mer av nukeproofen. Lite billigare. Om de nu dyker upp fler sådana.

Pendlar på en Kinesis Tripster AT, 12mm axlar genomgående och sen har jag en Apex 1 växel kombinerad med 10 delade Rival reglage från gamla pendlaren. Enkel klinga fram 46t oval.
Skönt med vanligt standard BSA lager också. Körde en 100 milare med väskor och prylar på den i somras också.
Riktigt trevlig att cykla på.

glitch sa:
En KuK att komplettera apelsinen med och fortsätta hålla sig på öriket?
Oklart om axelstandard fram dock.

https://m.probikekit.co.uk/cycling-...ntGDTbK6BkCh9kT0LSBoCFMgQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Bilagor

• Tripster1.jpg
    Tripster1.jpg
    403.5 KB · Besök: 106
MrGunnar sa:
Pendlar på en Kinesis Tripster AT, 12mm axlar genomgående och sen har jag en Apex 1 växel kombinerad med 10 delade Rival reglage från gamla pendlaren. Enkel klinga fram 46t oval.
Skönt med vanligt standard BSA lager också. Körde en 100 milare med väskor och prylar på den i somras också.

glitch sa:

https://m.probikekit.co.uk/cycling-...ntGDTbK6BkCh9kT0LSBoCFMgQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Den syns iallafall :D

Lite synd den inte har 15mm axel fram.

marr sa:
MrGunnar sa:

glitch sa:

Den syns iallafall :D

Lite synd den inte har 15mm axel fram.

Hehe, hade faktiskt en blå som jag fick utbytt på garantin då lacken började släppa underifrån. Så det var lite surt men då fanns bara den där färgen i lager, Å andra sidan så ska den synas när man pendlar så det gör inte så mycket....
Har kommit en skitsnygg grön nu också https://www.kinesisbikes.co.uk/Catalogue/Models/Adventure/Tripster-AT. Du kan inte få tag på adapters till dina hjul då? Det är en riktigt trevlig cykel med alla fästen man behöver. Jag är väldigt nöjd.

marr sa:
NickPick sa:

? Cx är väl nått man tävlar på, som varken har flaskställ eller skärmar. Verkar helkass att pendla på. :)

Ja du kan ju tävla på den, och dom har i regel skruvhål för två flaskställ. Skärmfästen finns på skrämmande många då det har varit "bästa pendelcykeln" i många år nu, men nu ska det ju vara gravel för drömmarna om bikepacking som aldrig blir av.

Specialized diverge då?

Alltså, cx, gravel eller liknande är ju det jag speccat och även skickat in med nukeproofen.

Jag har ju redan en, som är lite för fin och för custom för att låta stå ute. Därför jag har lite speciella krav på axlar och så. Redundans för hjul och så.

Jag är sugen på en Ribble CGR som heltidspendlare. Plats för skärmar över feta däck och schyst pris så man vågar lämna den kring sina långfingrade kollegor. 12 mm framaxel, men har inte de flesta hjultillverkare konverteringkit?

Extra plus att den finns i stål, aluminium, kolfiber och titan så man får välja det man vill ha.

jeccou sa:
Jag är sugen på en Ribble CGR som heltidspendlare. Plats för skärmar över feta däck och schyst pris så man vågar lämna den kring sina långfingrade kollegor. 12 mm framaxel, men har inte de flesta hjultillverkare konverteringkit?

Extra plus att den finns i stål, aluminium, kolfiber och titan så man får välja det man vill ha.

Den såg inte helt dum ut. Men fasen vad lite info de har på sin sida...

marr sa:
jeccou sa:

Såg ju riktigt bra ut. Nu vet jag inte var du huserar, men kräver pendlingen dubbdäck så finns inte många sådana i strl 650b som passar. Så det behövs ett par 700-hjul, vilket kanske går att få i stället, om man frågar.

Svinnöjd med min Rose PRO DX hejsan-nånting som jag kör 34-37 km med om dagen nu. Haft den sedan augusti 2015 så den har rullat många mil. Lite rost på SPD-pedalerna och lite bubbligt på bromsoken (mekaniska BB7) utan väldig omvårdnad. En sån här kanske? Tycker ROSE är toppen att ha att göra med men postorder kan ju innebära väntetid vid problem.

https://www.rosebikes.se/rose-team-...V0FzfYNJl-88CgfkwFBCg5uW5F1WglDBoCq0QQAvD_BwE

Peth sa:
marr sa:
jeccou sa:

Såg ju riktigt bra ut. Nu vet jag inte var du huserar, men kräver pendlingen dubbdäck så finns inte många sådana i strl 650b som passar. Så det behövs ett par 700-hjul, vilket kanske går att få i stället, om man frågar.

Grejjen är att jag redan har ett par kompletta, nya 700hjul med kasett, skivor och allt. Därför jag är lite kräsen med vissa saker för att de ska passa.

Nukeproof är fortfarande den som klickat i flest boxar.

Funderar lite på pro-modellen. Den tillför bättre? Hjul. Hur är nukeproof horizon?
Rival istället för apex. Antar likvärdiga i funktion.
Hisspinnen åker dock av och blir reserv åt sambon isåfall.

Tillbaka
Topp