Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tycker det funkar fint med "vanliga" däck.Bluorange sa:Va fan skall man ha? pendlar i gbg där det i sämsta fall är snö men oftast bara är blött och göteborgskt (kan ibland innebära sån där osynlig is).
MVH P
Lejon sa:Michelin har också. Ingen egen erfarenhet dock. Contis är bra på allt utom blankis, se andra trådar...
Der Kaiser sa:Michelinarna är hälften så dyra som Conti på Bike24.
Lika tunga i 42-622 enligt Bike24 men mycket lättare Conti enl Rose.
Salle, kan du mäta dina Michelianare?
Är det någon som har conti i 42-622 som kan mäta dem?
Bluorange sa:Va fan skall man ha? pendlar i gbg där det i sämsta fall är snö men oftast bara är blött och göteborgskt (kan ibland innebära sån där osynlig is).
MVH P
Då skulle du cyklat i Uddevalla i morse då det var 6 - 7 plusgrader i luften men trots det svartis och blixthalka genom flera kvarter. Du hade nog blivit glatt (!) överraskad om du oftast bara går efter yttertemp "runt nollan eller lite under" för halkrisk. :-)emmer sa:Tycker det funkar fint med "vanliga" däck.Bluorange sa:Va fan skall man ha? pendlar i gbg där det i sämsta fall är snö men oftast bara är blött och göteborgskt (kan ibland innebära sån där osynlig is).
MVH P
Det innebär ju att man - då det är runt nollan eller lite under - får vara vaksam på att "saltlaken" kan upphöra plötsligt, och inte finns på smågator eller apparta cykelvägar, och anpassa framfarten efter det.
Dvs det några få gånger per år (en hitintills denna sässong) som man får cykla lite saktare, hålla lite större avstånd (till allt) och bromsa i extra god tid på några ställen. [Dvs så som man körde bil förr...]
JTF sa:Då skulle du cyklat i Uddevalla i morse då det var 6 - 7 plusgrader i luften men trots det svartis och blixthalka genom flera kvarter. Du hade nog blivit glatt (!) överraskad om du oftast bara går efter yttertemp "runt nollan eller lite under" för halkrisk. :-)emmer sa:Tycker det funkar fint med "vanliga" däck.Bluorange sa:Va fan skall man ha? pendlar i gbg där det i sämsta fall är snö men oftast bara är blött och göteborgskt (kan ibland innebära sån där osynlig is).
MVH P
Det innebär ju att man - då det är runt nollan eller lite under - får vara vaksam på att "saltlaken" kan upphöra plötsligt, och inte finns på smågator eller apparta cykelvägar, och anpassa framfarten efter det.
Dvs det några få gånger per år (en hitintills denna sässong) som man får cykla lite saktare, hålla lite större avstånd (till allt) och bromsa i extra god tid på några ställen. [Dvs så som man körde bil förr...]
lleberg sa:Jag kör nya Michelin Stargrip för vintern, och har ännu inte riktigt testat dem i halka utebliven halka och förkylning, men de rullar bra, viss tendens att grus fastnar i mönstret, och den kantiga profilen som hjäler i grepp gör dem svårare att passa under skärmar.
Från 37mm sommardäck med gott om plats och 37mm stargrip med milimeterprecision på kanterna av däcket i skärmen.
I göteborg så har vi vatten som inte fryser förrs nollan.JTF sa:Då skulle du cyklat i Uddevalla i morse då det var 6 - 7 plusgrader i luften men trots det svartis och blixthalka genom flera kvarter. Du hade nog blivit glatt (!) överraskad om du oftast bara går efter yttertemp "runt nollan eller lite under" för halkrisk. :-)
Plusgrader hela dagen igår, regnade hela kvällen igår, och det var aldrig kallare än +4 inatt, så dina begripliga teorier faller pladask på svartisen. Och det kom inte heller in några regnmoln i morse, solen strålade. Marken kan lagra kyla längre än vad många tror, var det jag ville framhålla. Men det borde vara ett ickeproblem när man bor vid ett industriområde... :-)emmer sa:I göteborg så har vi vatten som inte fryser förrs nollan.JTF sa:Då skulle du cyklat i Uddevalla i morse då det var 6 - 7 plusgrader i luften men trots det svartis och blixthalka genom flera kvarter. Du hade nog blivit glatt (!) överraskad om du oftast bara går efter yttertemp "runt nollan eller lite under" för halkrisk. :-)
Hur det är uppåt landet vet jag inte men det verkar som det fryser tidigare.
Eller oxå har man där uppe inte så pass vett så man begriper att om det är en kall natt är det fortfarande kallt i backen även om det smyger upp över nollan bara för att det kom in lite regnmoln för en liten stund sedan... :-)
Var bor du? Eller ör det nätköp som gäller?Stuvarn sa:Blir lite nyfiken testa Conti Top CONTACT Winter II 622-37 på min cross....men tyvärr finns dom inte på lager hos Bike-Components där jag brukar handla! Nån som kan tipsa mig var jag handlar bra å billigt? :)
450 kr/st just nu! -> https://www.mantel.com/se/continental-topcontact-ii-winter-premium-dackStuvarn sa:Blir lite nyfiken testa Conti Top CONTACT Winter II 622-37 på min cross....men tyvärr finns dom inte på lager hos Bike-Components där jag brukar handla! Nån som kan tipsa mig var jag handlar bra å billigt? :)
JTF sa:450 kr/st just nu! -> https://www.mantel.com/se/continental-topcontact-ii-winter-premium-dackStuvarn sa:Blir lite nyfiken testa Conti Top CONTACT Winter II 622-37 på min cross....men tyvärr finns dom inte på lager hos Bike-Components där jag brukar handla! Nån som kan tipsa mig var jag handlar bra å billigt? :)
Lejon sa:Var bor du? Eller ör det nätköp som gäller?Stuvarn sa:Blir lite nyfiken testa Conti Top CONTACT Winter II 622-37 på min cross....men tyvärr finns dom inte på lager hos Bike-Components där jag brukar handla! Nån som kan tipsa mig var jag handlar bra å billigt? :)
Rattnalle sa:Jag hade gått och byggt upp förväntningar på dubbdäcken ett tag så när jag väl bytte blev jag positivt överraskad över hur bra de ändå rullar med högt tryck i :-)
5 bak och 4,5 fram eller nåt sånt. Står max 5 på mina 42:or.Stuvarn sa:Rattnalle sa:Jag hade gått och byggt upp förväntningar på dubbdäcken ett tag så när jag väl bytte blev jag positivt överraskad över hur bra de ändå rullar med högt tryck i :-)
Vad har du för tryck? Jag har kört på 4bar fram/bak...man kanske skulle trycka i lite mer?
+1Bengt-re sa:Vill inte vara glädjedödare, men vet iaf en Conti Top CONTACT Winter II brukare som sedan igår har gipsad högerarm.
Tänk två gånger hur en värderar rullmotstånd kontra skador. Jag hatar dubb jag också, men lite mindre nu då jag ogillar skador mer.
Rätt eller fel vette tusan - tänk bara över vilka prioriteringar en har.
Bengt-re sa:Vill inte vara glädjedödare, men vet iaf en Conti Top CONTACT Winter II brukare som sedan igår har gipsad högerarm.
jonja sa:Bengt-re sa:Vill inte vara glädjedödare, men vet iaf en Conti Top CONTACT Winter II brukare som sedan igår har gipsad högerarm.
Vilken utmärkt reklam för ett däck som kostar 5-6 hundra styck.
Stuvarn sa:Rattnalle sa:Jag hade gått och byggt upp förväntningar på dubbdäcken ett tag så när jag väl bytte blev jag positivt överraskad över hur bra de ändå rullar med högt tryck i :-)
Vad har du för tryck? Jag har kört på 4bar fram/bak...man kanske skulle trycka i lite mer?
Just endast påståendet att någon kraschat med ett däck säger väl inte nödvändigtvis något om däckets kvalitet?jonja sa:Bengt-re sa:Vill inte vara glädjedödare, men vet iaf en Conti Top CONTACT Winter II brukare som sedan igår har gipsad högerarm.
Vilken utmärkt reklam för ett däck som kostar 5-6 hundra styck.
Går fort att släppa ut lite de dagar det behövs.jonja sa:Stuvarn sa:Rattnalle sa:Jag hade gått och byggt upp förväntningar på dubbdäcken ett tag så när jag väl bytte blev jag positivt överraskad över hur bra de ändå rullar med högt tryck i :-)
För bästa is/snögrepp ska man enligt fabriken ha lågt tryck, om jag inte minns fel. Jag råkade låsa mitt smw framhjul, sekunden efteråt låg jag upp och ner i diket.
Rattnalle sa:Går fort att släppa ut lite de dagar det behövs.jonja sa:Stuvarn sa:Rattnalle sa:Jag hade gått och byggt upp förväntningar på dubbdäcken ett tag så när jag väl bytte blev jag positivt överraskad över hur bra de ändå rullar med högt tryck i :-)
För bästa is/snögrepp ska man enligt fabriken ha lågt tryck, om jag inte minns fel. Jag råkade låsa mitt smw framhjul, sekunden efteråt låg jag upp och ner i diket.
Rattnalle sa:5 bak och 4,5 fram eller nåt sånt. Står max 5 på mina 42:or.Stuvarn sa:Rattnalle sa:Jag hade gått och byggt upp förväntningar på dubbdäcken ett tag så när jag väl bytte blev jag positivt överraskad över hur bra de ändå rullar med högt tryck i :-)
Jag har ju fulldubbade Schwalbe Winter å andra sidan så det är alltid full mängd dubb i marken. Mest vid snö eller knagglig lite lägre tryck kan behövas och det syns ju.Bengt-re sa:Rattnalle sa:Går fort att släppa ut lite de dagar det behövs.jonja sa:Stuvarn sa:Rattnalle sa:Jag hade gått och byggt upp förväntningar på dubbdäcken ett tag så när jag väl bytte blev jag positivt överraskad över hur bra de ändå rullar med högt tryck i :-)
Tänkte så med 45nrth däcken. Felet (för mig) var att jag inte gjorde det i tid. Korkat? Visst - men lägger till att korkade människor bör köra heldubbat om de värdesätter att vara oskadade.
Är man vaksam och tekniskt duktig cyklist som kör aningen försiktigt går det säkert bra. Jag har dock med en gnutta sorg i hjärtat insett att jag behöver fulldubbade äckeldäck.
Intet ont sagt om dubbfritt - det är säkert bra, men kanske inte för alla