odubbade vinterdäck för pendling till CX?

Rattnalle sa:
Jag hade gått och byggt upp förväntningar på dubbdäcken ett tag så när jag väl bytte blev jag positivt överraskad över hur bra de ändå rullar med högt tryck i :-)

Benägen att hålla med, trots att jag bara kör med 3,5-4 bar :)

Till veckan ska det bli lätt kyla i gbg så det lär bli lite halt efter vägarna!

Lejon sa:
jonja sa:
Vilken utmärkt reklam för ett däck som kostar 5-6 hundra styck.
Just endast påståendet att någon kraschat med ett däck säger väl inte nödvändigtvis något om däckets kvalitet?

Om de har kraschat pga 'halkat omkull' säger det kanske något om friktionen som erbjuds? Även om någon alltid brukar hävda att det var klumpighet eller inkompetens. Det mesta som erbjuds här är personliga anekdoter, så några bevis åt ngt håll är det ju sällan frågan om.

Kunde såklart inte hålla mig så det blev en beställning nu ikväll på 2 st Conti Top Contact Winter II Premium 37-622.
Tack för tipset JTF... blev oxå lite impad av Mantel å deras hemsida...kommer helt klart beställa mer från dom framöver :)

jonja sa:
Lejon sa:
jonja sa:
Vilken utmärkt reklam för ett däck som kostar 5-6 hundra styck.
Just endast påståendet att någon kraschat med ett däck säger väl inte nödvändigtvis något om däckets kvalitet?

Om de har kraschat pga 'halkat omkull' säger det kanske något om friktionen som erbjuds? Även om någon alltid brukar hävda att det var klumpighet eller inkompetens. Det mesta som erbjuds här är personliga anekdoter, så några bevis åt ngt håll är det ju sällan frågan om.

Jag tycker man skall försöka hålla isär om ett däck är dåligt som helhet - för mig betyder det att det saknar värdefulla/konkurrenskraftiga egenskaper - eller om det inte har de egenskaper man som cyklist efterfrågar. Det jag menar är att tex ett bra dh-däck inte bör kallas ”dåligt” bara för att det är dåligt på asfalt, det har andra egenskaper som kan göra det köpvärt.

För mig är därför Contis dubbfria ett bra däck - det har många bra egenskaper - men om man efterfrågar isgrepp som på ett hyfsat dubbdäck blir det ändå ett felaktigt köp.

Der Kaiser sa:
Michelinarna är hälften så dyra som Conti på Bike24.
Lika tunga i 42-622 enligt Bike24 men mycket lättare Conti enl Rose.

Salle, kan du mäta dina Michelianare?
Är det någon som har conti i 42-622 som kan mäta dem?

Mina michelinare mäter 42 mm i bred och 44 mm i höjd. Då monterade på ngt trist alexrim-standardhjul med typ 18 mm innerbredd.

Tack Salle!

Edit: beställt ett Michelin av varje storlek, stort fram, mindre bak, borde funka o ge max gummi mot underlaget.
Dagens cykling i snö + ANNAT gav inga olustiga känslor med "37mm" (33mm) top Winter Contact så det blir en hård kamp mellan friktionsdäcken. Omdöme kommer så småningom.

Senast ändrad:
Tog en för laget och valde cx med Conti tcw idag i "snöyran".
Blandat helt oplogade gång o cykelvägar med eller utan spår i (rätt ok, bäst att köra i den orörda snön),
Plogade o oplogade körbanor (tog det klart försiktigt, släppte en del, mest bak, på ojämn is/nerkörd snö)
Och lite underbar ny-sopsaltad eller uppvärmd cykelbana.
Cyklade en hel del med en eller båda fötterna ur cleatsen, men gick aldrig omkull.
I vissa partier (vägbanorna med is) hade jag gärna haft dubb, men det mesta var ofruset under och hade inte gjort skillnad, endast breda terrängdäck med rejäla (gummi) dubbar hade varit mycket bättre.
Men en mtb hade inte gjort pendlingen snabbare.
Det kan bli värre om de fryser ojämnt, då kan mtb vara det bättre valet, men annat så bör åtminstone Conti tcw funka, även i cx-storlekar.

Fick däcken idag som jag beställde från Mantel i söndagskväll å såklart åkte dom på direkt!
Däcken var mkt lätta lägga på å "kastade" inte ens en 1/10 dels mm.....hoppas få testa dom redan imorgon :)

Bilagor

• IMGP9037.JPG
    IMGP9037.JPG
    364.3 KB · Besök: 123
  • IMGP9038.JPG
    IMGP9038.JPG
    290.1 KB · Besök: 61
@Stuvarn, du har behållit hojen länge nu, inte dags att byta snart? ;)
on topic, är dina däck lika smala som mina blev, 33mm på smala fälgar?

@Salle! Såg att du cyklade igår, hur var michelinarna i slasket och framförallt på isen?

Der Kaiser sa:
@Stuvarn, du har behållit hojen länge nu, inte dags att byta snart? ;)
on topic, är dina däck lika smala som mina blev, 33mm på smala fälgar?

Nja...behåller den nog ett tag till den duger ju till så mkt! Har cyklat mest cross å fatbike i år....racern å min mtb har fått vila :)
Däcken mäter exakt 33,5mm på Crux orginalfälg Asics 4.0 Disc SCS (fälgbredd utvändigt 26mm+ 21mm innerbredd)

Vikt på däcken = 473gram + 475gram

Senast ändrad:
Ett par Top Contact Winter 37-622 mätte 31mm på fälginnermått 15mm, och 33mm på innermått 17mm när jag monterade dem ifjol. Sen bytte jag bort dem mot ett par 42-622 som mäter 41mm på innermått 17mm.

Stuvarn sa:
Fick däcken idag som jag beställde från Mantel i söndagskväll å såklart åkte dom på direkt!
Däcken var mkt lätta lägga på å "kastade" inte ens en 1/10 dels mm.....hoppas få testa dom redan imorgon :)

Vad det inte du som hade Schwalbe Maraton Winter på? varför åkte dom av?

konscious sa:
Stuvarn sa:

Ju men när det nu blev riktigt isigt å spårigt kände jag mig lite osäker med det smalare bockstyret så jag satte dubbdäck på min HT 29 istället...tänker alltså använda Cruxen på mina vinterpass när det är mindre isigt :)

Bilagor

• IMGP8461.JPG
    IMGP8461.JPG
    466.9 KB · Besök: 60
Stuvarn sa:
konscious sa:
Stuvarn sa:

Ju men när det nu blev riktigt isigt å spårigt kände jag mig lite osäker med det smalare bockstyret så jag satte dubbdäck på min HT 29 istället...tänker alltså använda Cruxen på mina vinterpass när det är mindre isigt :)

Aha ? smaldäcken även på MTB! Jag kör Schwalbe ISP på MTB med rejält trampmotstånd. Tappar minst 2-3km/h då..

konscious sa:
Stuvarn sa:
konscious sa:
Stuvarn sa:

Aha ? smaldäcken även på MTB! Jag kör Schwalbe ISP på MTB med rejält trampmotstånd. Tappar minst 2-3km/h då..

Jo jag gillar ISP helt underbara vinterdäck---men tyvärr får dom inte riktigt plats i Stumpjumperns bakram :)

Bilagor

• IMGP8978.JPG
    IMGP8978.JPG
    267.1 KB · Besök: 46
Har nu testat Conti Top Contact Winter II (700x35C) på 2st asfaltsrundor å är faktiskt lite besviken...greppet var ok men tyckte dom var lika sega i rullet som mina SMW :( Hade typ 4.0 Bar i däcken å under rundan fick jag känslan att jag punkat ...kanske ska dessa "vintermjuka" däck köras med lite högre tryck?

Senast ändrad:
Trycke i lite mer i däcken idag å det rullade faktiskt lite bättre.....var drygt 2min snabbare på min korta asfaltsrunda Mölnlycke/Tahult 31.6km än med mina SMW. Men lite sega är dom å lite "suddgummi" känsla är det i däcken dom rullar såklart sämre än Vittoria Voyager Hyper med samma däckstryck! Men cyklade tidigt imorgonbitti innan Kalla &gänget skulle tävla så vägbanan var frostig å tidvis mkt hal....men däcken funkade bra hade inte vågat köra på typ Voyager Hyper....så jag är nöjd då jag sökte ett träningsdäck på crossen som var lite roligare än ett tungt dubbdäck!

Jovisst, suddgummikänslan är väl det man får hacka i sig för att få lite bättre grepp på frostiga vägar jämfört med vanliga sommardäck.

Har också ett par SMW men tänkte komplettera med Schwalbe G-One 35mm för pendling och träning på crossen. Verkar va ett lättrullat däck som är bra på det mesta. Bra reviews nästan överallt.

Någon som testat?

Bytte vinterdäck på crossen idag.
Har inte hunnit cykla på den än, men en liten rapport:

Det satt Conti tcw 37-622 på, mätt med skjutmått var de 31,5 mm breda och 31 mm höga på 17 mm i.d. fälgar. Vikt 555 gr.

Bytte till Michelin stargrip, 622-42 fram o 622-37 bak, samma fälg som ovan
42 an mätte 40 mm, höjd 38,5 mm vikt 730 gr.
37an mätte 36 mm, höjd 36,5 mm, vikt 693 gr.
Observera att de inte är runda (som conti) utan mönstret bygger höjd mot sidorna så de får större anläggningsyta upprätt och lätt lutad cykling, men bråkar såklart mera mot skärmar.

Michelin till vänster.
Contis sajpningar är betydligt finare, skulle kunna innebära skillnaden mellan att kunna få grepp på asfalt med ishinna eller inte, återstår att undersöka.
DSC_0447.JPG

Tight... Fick lov att skära bort kantförstärkningen framför skärmen, får se/höra om det blir lustiga visselljud och eller att de blir fladdriga. Jag räknar med att det kommer bli fysisk interferens mellan däck och skärm där framme. Bara att hoppas att stenkross som följer med inte låser fast däcket!
DSC_0448.JPG

Det blir att behålla Conti-däcken som backup sålänge.

Senast ändrad:
Vad gäller I år?
Jag ska köpa odubbat till min hybrid, för att kunna ut och ta lite asfaltsrundor utan att smutsa ner lvg-hojen. Jag kommer alltså inte cykla när det är risk för ishalka.

Om du inte ska cykla när det är risk för ishalka är det väl bara att nåt fingrusdäck typ g-one eller nåt.
Av friktionsvinterdäcken rekommenderar jag numer Michelin star-grip. Har sålt Conti-däcken och kör med 37-622 star-grip. Trögare än Conti, men väldigt trygga.

Tillbaka
Topp