Oerhört besviken efter köp från Bikester / cykelkraft

Greyoso

Medlem
Hej,

Har tidigare alltid köpt mina cyklar hos lokala återförsäljare men nu var det dags för båda döttrarna att få nya kvalitativa MTBs så de inte tappar tempot i skogen.

Landade på Orbea MX 20 & 24 med disc. Ca 6000kr per cykel, vilket jag tycker är mycket pengar. Tyvärr finns inte den typen av cykel lokalt här så jag var tvungen att beställa.

Igår kom då äntligen cyklarna hem och enligt cykelkraft/Bikester skall man endast behöva montera pedaler och vrida upp styret.

Jag höll på i 3h och var tvungen att totalt justera om växlarna på båda cyklarna, likväl som chainguiden var monterad av en blind person. Totalt sett kan de knappt ha tittat på cykeln efter att ha satt ihop den. Jag var så otroligt förbannad när jag gick och lade mig efter att ha hört av mig till dem på mail. Idag efter iaf 6h kontorstid så har de fortfarande inte svarat.

Hade det varit en butik hade jag åkt tillbaka med dem idag och hävt köpet. Tyvärr är det ju online och barnen skulle gå sönder om jag nu tar och skickar cyklarna efter att ha korrigerat alla misstagen. Så tyvärr är cyklarna kvar och jag får finna mig i att cyklarna blev än dyrare iom min egna investerade tid.

Kommer aldrig någonsin köpa från dem igen och kan heller inte rekommendera någon annan att göra det. Är jag orimlig i mina förväntningar eller är det den här nivån som är standard vid onlineköp?

Hej,

Har tidigare alltid köpt mina cyklar hos lokala återförsäljare men nu var det dags för båda döttrarna att få nya kvalitativa MTBs så de inte tappar tempot i skogen.

Landade på Orbea MX 20 & 24 med disc. Ca 6000kr per cykel, vilket jag tycker är mycket pengar. Tyvärr finns inte den typen av cykel lokalt här så jag var tvungen att beställa.

Igår kom då äntligen cyklarna hem och enligt cykelkraft/Bikester skall man endast behöva montera pedaler och vrida upp styret.

Jag höll på i 3h och var tvungen att totalt justera om växlarna på båda cyklarna, likväl som chainguiden var monterad av en blind person. Totalt sett kan de knappt ha tittat på cykeln efter att ha satt ihop den. Jag var så otroligt förbannad när jag gick och lade mig efter att ha hört av mig till dem på mail. Idag efter iaf 6h kontorstid så har de fortfarande inte svarat.

Hade det varit en butik hade jag åkt tillbaka med dem idag och hävt köpet. Tyvärr är det ju online och barnen skulle gå sönder om jag nu tar och skickar cyklarna efter att ha korrigerat alla misstagen. Så tyvärr är cyklarna kvar och jag får finna mig i att cyklarna blev än dyrare iom min egna investerade tid.

Kommer aldrig någonsin köpa från dem igen och kan heller inte rekommendera någon annan att göra det. Är jag orimlig i mina förväntningar eller är det den här nivån som är standard vid onlineköp?
Har också köpt från Bikester och andra online som sagt att de kommer mer el mindre fullt monterade MEN har dock alltid förväntat mig att jag måste kolla igenom allt precis pga det du just skrivit. Att det är svårt att reklamera och klaga. MAO köpa online så ska man nog förvänta sig att man får göra en del själv medans köp i butik så får man mer "service".

Det är nog rätt normalt. Ett tips är att justera hjullagerspänningen oxå om du vill att naven ska hålla tills det är dags att sälja dom.

”Gamla” Bikester hade ju en käck deal där man kunde få hojen levererad till lbs som skötte all montering och tuning för 400 kr, testade det i samband med köp av räsercykel som jag ändå inte kunde ta emot hemma under tänkt leveransfönster. Funkade mycket bra då lbs även agerade representant åt Bikester när en brifter visade sig vara defekt och behövde bytas efter ett par veckor. Kanske något för nuvarande postorderhandel att ta efter?

Är jag orimlig i mina förväntningar eller är det den här nivån som är standard vid onlineköp?
Ja de förväntningarna var nog väl högt ställda. Sen kan jag iofs inte riktigt förstås att det är så fruktansvärt upprörande heller. På nåt sätt betalar man ju mindre bla för att man får en sämre service jmft med att köpa lokalt.
(Jag har köpt sammanlagt 5 cyklar online om jag minns rätt men alla de har faktiskt varit utmärkt justerade och bara att cykla på direkt efter att ha vridit rätt styret typ, så lite otur hade du nog. Eller så är Bikester skit, det kan mycket väl vara så också.)

Ja de förväntningarna var nog väl högt ställda. Sen kan jag iofs inte riktigt förstås att det är så fruktansvärt upprörande heller. På nåt sätt betalar man ju mindre bla för att man får en sämre service jmft med att köpa lokalt.
(Jag har köpt sammanlagt 5 cyklar online om jag minns rätt men alla de har faktiskt varit utmärkt justerade och bara att cykla på direkt efter att ha vridit rätt styret typ, så lite otur hade du nog. Eller så är Bikester skit, det kan mycket väl vara så också.)
Håller med om att man betalar för en mindre grad av service. Men om jag köper en dator online så förutsätter jag att den kommer korrekt kopplad och inte att de inte ström sätt GPU etc. En lägre grav av service innebär inte i min värld inkompetens, som jag vill mena att detta är. På ena cykeln satt inte ens kedjan på och gick heller inte att montera utan att skruva bort chainguiden, de kan med andra ord inte ens ha försökt justera dem.

men om det står "monterad och justerad" så tycker jag inte det är en ursäkt att det var ett lägre pris online.

Bikester är bara namnet kvar av vad det var innan. Cykelkraft har väl inte varit nån höjdare sen konkursen då Spobik tog över, så jag undviker aktivt alla deras butiker.

Gällande hjullager som Johan T nämner ovan - lossa på dem och justera så de inte går för hårt. Ta gärna isär och lägg i rikligt med klistrigt litiumförtvålat kullagerfett. Ofta är det för "blankt" fett i, som lixom inte fastnar på ytorna och då rostar det.
Lågpris cup&cone-nav beställer vad jag hört tillverkarna hårt ställda från fabrik för att underlätta i hjulbyggarmaskinerna. Jag köpte en Trek Marlin 7 till vår son för några år sen. Han vägde typ 35 kg och körde slut lagren fram och tillbaka till skolan ca 1km enkel väg från mars till september. Fick nya hjul på garantin och de justerade Trekstore så de var ok när jag kollade. De lagren var fortfarande i bra skick när det var dags att sälja den 3 år senare.

De två cyklar jag köpt som varit sämst sammansatt var köpt hos den lokala handlaren. På den första gick ett felaktigt monterat kedjelås sönder på första turen och för tjockt fett i frihjulet gjorde att jag alltid "kuggade över" när jag la på lite kraft. Butiken lyckades inte ens fixa felet. Den mest lokal handlaren fixade det.
På den andra var hjulen var så dåligt byggda att ekrarna var totalslappa och fälgarna slog minst en centimeter efter bara några km cykling. Tre vändor senare fungerade cykeln så som den ska.

Enda som gör att jag inte saknar Decathlon är att de satte en extra spacer på mitt vevlager så att vevpartiet åkte av flera gånger och vevlagret pajade :') Min granne skrattade gott när han pressade in nästa vevlager och efter det har det aldrig hänt. Skönt med en gnälltråd.

Trist dock att när det inte var ett köp för att hitta dem billigare utan för att hitta exakt produkt inte var ordentligt. Hoppas du får någon fin rabatt på nästa köp iaf, kreditnota på en del av beloppet vore rimligare, men det känns inte troligt nuförtiden.

Segt. Var själv överraskad av Älvängens som kontaktade mig och frågade vikt för att ställa dämparna. Det var verkligen bara att sätta dit framhjulet, styret o pedaler. Men jag reagerade på att det inte kom någon manual. Inte för att jag behöver det. Men de bekanta man har som kämpar med en bokhylla Billy skulle garanterat få problem.

Följer det med manualer till cyklar?
Iofs brukar det vär finnas en enkel "montera ihop manual" till vissa...

I den där jättekoncernen med Spobike, Cykloteket, Bikester och Cykelkraft är det nog ingen som bryr sig. Köp från t ex TCM så tror jag de har bra kontroll både lokalt och via nätet. Har även köpt cyklar från Sportokay och Bike24 med bra resultat.

Baserat på egna erfarenheter går jag alltid igenom en ny cykel oavsett var den är köpt och kollar att allt är rätt inställt och justerat, även om det är en lokal handlare. Köp från Bikester eller någon annan postorder skulle jag inte räkna med att det är gjort och knappt heller vilja med risken att någon klåpare varit på den.

Fast jag köper inte cyklar ofta.

Alla 11 cyklar jag har beställt online till familjen i sista decenniet har varit helt perfekt inställda och justerade. Bara en hade en hydraulisk broms som var sönder, kanske hänt vid transporten. Svenska cykelbutiken som sålde den tog mycket tid att fixa bromsen efter jag hade skickat tillbaka den. Även riktigt billiga cyklar köpt hos Bikester, innan konkursen, har varit perfekta.

Om en online butik säljare cyklar för samma pris som en fysisk butik borde man kunna förvänta sig att allt är perfekt justerad. Just för att man inte enkelt kan åka till butiken. Men också för att de har lägre kostnader. Och de vill positiva recensioner.

Kan meddela att Bikester nu haft 2 hela arbetsdagar på sig att återkoppla och har fortfarande inte ens svarat på mitt mail.

Intressant att läsa allas erfarenheter och reflektioner. Framförallt tar jag med mig att nästa köp blir från Älvängens eller TCM om det skall vara online.

Du kan hälsa dem att jag hovrade över köpknappen på Bikester idag. Men pga hur nöjd jag var med en riktig butik (Älvängens) och denna tråd, så la jag till lite och köper fysiskt från en butik i grannkommunen (Älvängens hade inte just den jag ville ha denna gång).

Jag tror det kan vara varierad upplevelse så man ska kanske vara mer försiktig att rekommendera online köp.

ser att cykelkraft köpt några team sportia så det kanske kan vara ett alternativ som du fortarande behöver hjälp

EDIT, Det kanske inte var så många.
1744639565031.webp

20- och 24-tumscyklar har ju oftast likvärdiga delar som en fullstor cykel i det lägre segmentet, så bara för att den är liten behöver det inte betyda att den är mycket billigare. 6000 kr för en ny cykel är verkligen verkligen inte mycket. De flesta som köper en sådan cykel har ett jobb där företaget debiterar 500-1000 kr ex moms i timmen, dvs totalt 5-10 000 kr för en arbetsdag för slutkonsument. Alltså kostar en cykel som ska användas år ut och år in, med ram, växelkomponenter, bromsar, hjul, däck, handtag, montering/justering osv osv bara motsvarande en fjuttig dag för en ordinär svensk arbetare.

Lägger man då 6 000 kr för en cykel, ofta köpt på nätet från den butik som är billigast, så får man räkna med att man också får en produkt därefter. Man kan liksom inte medvetet köpa en billig produkt/tjänst och samtidigt räkna med att den ska hålla hög kvalitet. Just cyklar har ju dessutom folk en helt skev prisbild av, där man tror sig köpa en "dyr" cykel men som bara kostar som en fjuttig månadsdebitering för bilen som står i garaget.

Jag förstår däremot upprördheten till viss del. Butikerna är formade efter kundernas köpbeteende, och när man inte är beredd att betala den lokala butiken för en hög servicenivå (som vi uppenbarligen inte är) så kommer det sen inte finnas några fysiska butiker för någon, vare sig man egentligen helst skulle vilja handla lokalt med kvalitet. För egen del skulle jag vilja påstå att de flesta lokala cykelbutiker har extremt låg kompetens för att faktiskt meka cykel, och att de på sin höjd kan montera dit nya komponenter men knappast finjustera grejer med finess eller avhjälpa knepiga problem. Bikesters personal lär knappast vara av högre kvalitet än så, så jag skulle kallt räkna med att behöva gå igenom hela cykeln när den kom hem.

Jag har köpt några barncyklar nya genom åren som fungerat dugligt men alla har behövt någon form av handpåläggning skulle jag vilja påstå, trots att alla varit i det övre prissegmentet. Till mig själv har jag egentligen bara köpt en enda fabriksny cykel. Då köpte jag billigast möjliga heldämpade mtb med "rätt" geo och bra (ram-)kvalitet omkring år 2020, för 27 000 kr. Hjulen var rent skräp, bromsarna värdelösa och närapå samtliga lager och bussningar var monterade helt utan fett så allt gnisslade efter bara någon månad. Den cykeln har fått en grundlig genomgång, nya bromsar och nybyggda hjul..😛

Edit: har förresten köpt en Brompton ny också en gång för längesedan, men den köptes av välrenommerad LBS och var tipptopp.

Om det är nån tröst så har vår MX20 disc funkat utmärkt. Nu inne på andra barnet för oss. Cry once osv.

enda skillnaden är att man knata tillbaka. Jag har köpt en vuxenhoj på LBS och barnhoj på XXL. Den senare funka bra. Den första tappade vevarm och sen fick jag vänta 2v för att de inte hade verktyg att spänna fast den. (längesen). Känns ändå rimligt större chans att få en hjäpligt fungerande cykel i handen om den inte skickas i en låda.

EDIT. På nån av de vitus 16 & 20 jag köpte från wiggle var nåt spänt så hjulet inte gick runt när man trampade

Nog har dom flesta online cyklar jag beställt behövts en justering på både det ena och det andra men jag menar det gör man med ett leende på läpparna. En helt ny cykel som ska lira till 100 procent 😁

Inte för att jag försvarar någon, men oavsett vart man köper en cykel så början man väll med att plocka isär för korrekt infettning/justering m.m. eller är det bara jag?
Har hittills inte köpt en cykel med tillräckligt med fett i ett enda lager, eller som haft bromsslangar/vajrar i längder jag vart nöjd med oavsett om det är en billig hoj eller i högsta segmentet.

Inte för att jag försvarar någon, men oavsett vart man köper en cykel så början man väll med att plocka isär för korrekt infettning/justering m.m. eller är det bara jag?
Har hittills inte köpt en cykel med tillräckligt med fett i ett enda lager, eller som haft bromsslangar/vajrar i längder jag vart nöjd med oavsett om det är en billig hoj eller i högsta segmentet.

Nuförtiden är de flesta lager industrilager som inte ens går att lägga till fett, om det nu skulle behövas. Jag har aldrig behövt lägga till fett på en ny cykel. Vajrar har också haft rätt längd, åtminstone när man inte slammar stammen eller kapar styret, som jag ofta gör.

En har bara köpt dåligt monterade cyklar, en annan har bara köpt bra monterade cyklar. Livet är orättvist!😛

Håller med @Nargothrond , och tror knappt det finns någon fabrik som monterar en cykel lika omsorgsfullt som en noggrann cykelbyggare som bygger åt sig själv. Jag har aldrig stött på någon sådan cykel åtminstone, av de jag skruvat på.

Senaste cykeln jag köpte online att skärmarna skevt och stödet var så snett att det knappt satt fast. Det löstes fick på en kvart.

När jag köpte elcykel för fem år sen valde jag en butik i stan men det var inte mycket bättre det. Det började med att jag fick gå ett par varv runt kvarteret eftersom de glömt att jag skulle komma så batteriet var tomt. Efter det fick jag dra åt nästan alla skruvar och de jag missade blev lösa efter hand. Det inkluderade bla. bakgaffeln som blev vinglig och styret som jag lyfte rakt upp ur styrröret efter att jag stannat för att något kändes konstigt. Kedjeskyddet var sprucket men det fick jag skriftligt på att jag kunde byta och det fick jag inkassera efter att jag i vredesmod slitit bort det gamla när kedjan hoppat av och jag inte hade verktyg med mig (den kilar nämligen fast sig mellan drevet och ramen och går endast att få ut om man tar bort kedjeskyddet och drar för kung och fosterland med oljiga händer). Nämnde jag att de skrivit fel ramnummer på kvittot? När jag påpekade det låg deras kassa system nere så jag fick bara några handskrivna siffror på kvittot och inte ens en signatur.

Nästa gång jag handlar i butik har jag lika låga förväntningar som på nätet.

Ursäkta mig nu men jag tycker vissa svar i tråden är på gränsen till elitistiska.
- ”6000kr är inget pris för en cykel…”
- ”jag plockar alltid isär allt..”

Jag vet att detta är ett cykelforum och majoriteten här plockar säkert isär sina cyklar var varannan dag och de tvättar dem omsorgsfullt med dyrt rosa schampo efter varje runda. Överdrivet men ni förstår vad jag menar. Det är inte ni som den här tråden nödvändigtvis vänder sig till.

Utan det är den där ensamstående mamman eller pappan som inte är en van cyklist och kanske lägger stor del av sin disponibla inkomst på en cykel till sitt barn eller sig själv. Och efter att budbilen åkt så står de med en cykel som inte kan användas och utan någon som helst erfarenhet att åtgärda problemet med. Då är både 4000kr eller 6000kr väldigt mycket pengar.

DÄR i ligger mitt problem med detta och varför jag startade tråden.

Jag tycker att det är helt oacceptabelt att man behöver plocka isär en cykel. Jag är mycket noggrann på mina cyklar. Jag vill har rätt längd på vajer inom några cm, osv. Ändå har jag (familjen), som jag har skrivit tidigare, fått elva perfekt avställda cyklar hem från online butiker. Enda jag kan komma på att jag vill har fett ovanpå och under styrlagret för att förhindra att vatten tränger sig i.

Jag tror att mycket berör på nivån av butiken. Stora online butiker är beroende av (bra) recensioner. Jag tror att det är därför att deras cyklar brukar vara nästan perfekt avställda. Folk skriver snabbt dåliga recensioner när man behöver tar kontakt med butiken, åka till en LBS för att har saker fixad och fixa betalningen. En LBS kan slarva med saker utan att de tappar många kunder.

Ursäkta mig nu men jag tycker vissa svar i tråden är på gränsen till elitistiska.

Jag vet att detta är ett cykelforum och majoriteten här plockar säkert isär sina cyklar var varannan dag och de tvättar dem omsorgsfullt med dyrt rosa schampo efter varje runda. Överdrivet men ni förstår vad jag menar. Det är inte ni som den här tråden nödvändigtvis vänder sig till.

Utan det är den där ensamstående mamman eller pappan som inte är en van cyklist och kanske lägger stor del av sin disponibla inkomst på en cykel till sitt barn eller sig själv. Och efter att budbilen åkt så står de med en cykel som inte kan användas och utan någon som helst erfarenhet att åtgärda problemet med. Då är både 4000kr eller 6000kr väldigt mycket pengar.

Det stämmer men när man läser om alla problem hela tiden känns det nästan omöjligt att cykla alls utan att ha en egen verkstad.
De flesta inköp går säkert problemfritt och det är troligen lite enklare att handla i butik.

Sen ska det servas och repareras...så är vi tillbaka på noll igen.

Jag tycker verkligen om diskussionen i denna tråd, då det belyser något viktigt.

Vi alla som är inne i denna tråden kan, och har troligtvis plockat isär X-antal cyklar, letat sönder Happy/Blocket/Marketplace/Tradera på en reservdel som inte finns. Vi kryper sedan till korset och beställer de online och råkar stappla in på "Rea"-fliken för kompletta cyklar. Vi sitter då för oss själva
- "De där är en kass deal, man ska ju ha en (insert valfri annan cykel) istället. Den är bättre och billigare på alla sätt"

Men efter och ha själv jobbat i butik med att sälja cyklar till typen av personer som beskrivs i TS första inlägg så är det något som slår mig. Vi skrämmer bort folk från våran sport.
Eller vi låter företag att skrämma bort folk från våran sport för att dom ska tjäna en krona. Så att vi måste leta utomlands för att beställa vettiga grejer.

Långt inlägg, men jag önskar bara att sajter som jag handlar från borde få bättre spridning, även om de är mindre. Många ggr är de lika billiga som ovan nämnda kedjor, men har inte samma namn och på så sätt väljs bort.

Slår ett slag för Sidor som TCM, Bikeable, Cykelstaden, Cykelhuset mfl!

3 cyklar från två olika nätbutiker varav den ena nämnts i tråden. Allt har fungerat. Tre från tre olika butiker, den ena hade jag lika gärna kunnat få i kartong, med den andra kom viss service och med den sista kom något närmast unikt som aldrig hade kunnat uppnås på nätet. Oavsett vad man köper så ska det ju fungera när man får det. Det brukar det göra. Det är min bild. Oavsett inköpsställe alltså. Däremot har ingen nätbutik erbjudit kaffe medan de byter styrstam efter en halv bikefit, som ingick (kostnadsfritt för både byte, stam och kaffe...) Så nog finns det viss poäng i att hitta en lokal handlare som vet vad de sysslar med, men kanske inte för budgetpendlaren.

Skrämmer med sanningen kanske.
Kolla på jobb om du får hänga en skylt "obs obligatorisk dämparservice 4000+ per år" på cyklarna

Inte fan ska man behöva skruva isär en ny cykel. Att vissa vill det är en sak. Men att låtsas som att det är någon slags norm är lite larvigt imo. Bilen, gräsklipparen, cykeln, kylskåpet och tvättmaskinen ska alla fungera utan att skruvas isär och servas av kunden.

Håller med - på riktigt! Jag tycker cyklar ska vara lätttillgängliga, roliga och nyttiga! Jag har otaliga gånger skruvat ihop barnens kompisars totalt undermåliga cyklar så vi åtminstone hjälpligt kan ta oss till stranden eller fotbollsplanen med cykel. I mina barns umgängeskrets har kanske ett till två barn av tio en cykel som duger som cykel imho.

Men cyklar har väl åtminstone de senaste 30 åren gått mer och mer mot att antingen vara dedikerade lyxprodukter för de riktigt initierade i ena änden, eller mot att bli mer och mer kortsiktigt slit och släng för "vardagsbrukaren". Gemene man har en skev bild av vad en kvalitetsprodukt ska kosta och hur många saker man ska ha råd med. Med samma fingrar man gnäller om dyra cyklar och dyr mat beställer man semesterresan med flyg, kläder i massor och köper energidryck och kaffe för 65 kr koppen på stan. Barnet som får en cykel för 6000 kr har ganska ofta en studsmatta i trädgården, en elsparkcykel, en mobiltelefon, ett tv-spel, tre teveapparater i hushållet, två fritidsaktiviteter, föräldrar med två bilar, varit utomlands några gånger plus i fjällen någon gång. Observera att jag generaliserar och inte avser TS specifikt.

Det är liksom en skev bild i synsättet på vad en "dyr" cykel är kan jag tycka. Det handlar om ekonomiska prioriteringar för den stora massan konsumenter som över tid ger oss den marknad vi själva bestämt. Ska cyklar vara billiga blir cyklar billiga, till priset av sådant som går att tumma på om priset måste vara lågt - material- och byggkvalitet.

jag håller delvis med. MEN, en barncykel för 6000 är inte super low-end. Varför handlar mer om prisstrategi än kvalitet. Jag vet att det förvånar en del men priset sätts inte utifrån kostnad.

Det är fullt möjligt att leverera en cykel för 6000 med fungerande växlar. Det sker också för det mesta så när det fallerar så beroror det på kvaliteten i processen inte på produkten. Nån klabberöv har inte gjort det den skulle eller det har pajat under leverans.

Men det är inte billigt om barn ska ha allt de peckar på
speldator 9000, mobil 3000-10 000, fulldämpad enduro (vill en del ha)

EDIT. Om nån förläst jävel nu ska anmärka på det, ja, leveransen ingår i produkten men min poäng var att det oftast funkar och det inte är nåt fel på tex en white för 5-6000. Inte så att den inte funkar i alla fall.

Jag tycker verkligen om diskussionen i denna tråd, då det belyser något viktigt.

Vi alla som är inne i denna tråden kan, och har troligtvis plockat isär X-antal cyklar, letat sönder Happy/Blocket/Marketplace/Tradera på en reservdel som inte finns. Vi kryper sedan till korset och beställer de online och råkar stappla in på "Rea"-fliken för kompletta cyklar. Vi sitter då för oss själva
- "De där är en kass deal, man ska ju ha en (insert valfri annan cykel) istället. Den är bättre och billigare på alla sätt"

Men efter och ha själv jobbat i butik med att sälja cyklar till typen av personer som beskrivs i TS första inlägg så är det något som slår mig. Vi skrämmer bort folk från våran sport.
Eller vi låter företag att skrämma bort folk från våran sport för att dom ska tjäna en krona. Så att vi måste leta utomlands för att beställa vettiga grejer.

Långt inlägg, men jag önskar bara att sajter som jag handlar från borde få bättre spridning, även om de är mindre. Många ggr är de lika billiga som ovan nämnda kedjor, men har inte samma namn och på så sätt väljs bort.

Slår ett slag för Sidor som TCM, Bikeable, Cykelstaden, Cykelhuset mfl!
Håller med om samtligt det som du skriver. Fast det gör nog inte wesports. Gjorde de det, så hade de ju kunnat sälja leverpastej. Eller är det det som dom tror att dom säljer kanske

Lite på samma tema. Hämtade ut en ny cykel igår där limit-skruven på SRAM-växeln inte var ställd. Så på provturen runt kvarteret lyfte den av kedjan och kilade fast den mellan hjul och kassett.
Köpt i fysisk butik med verkstad som funnits i +40 år.

Även om det visar på att "riktiga" butiker gör fel ibland, så visar det också på att man tjänar på att skippa näthandlarna. För nu fixar jag en sån grej själv, men den som inte kan det kan då få hjälp utan att behöva posta en cykel över halva världen och strula med kartonger och fraktbolag.

Lite på samma tema. Hämtade ut en ny cykel igår där limit-skruven på SRAM-växeln inte var ställd. Så på provturen runt kvarteret lyfte den av kedjan och kilade fast den mellan hjul och kassett.
Köpt i fysisk butik med verkstad som funnits i +40 år.

Även om det visar på att "riktiga" butiker gör fel ibland, så visar det också på att man tjänar på att skippa näthandlarna. För nu fixar jag en sån grej själv, men den som inte kan det kan då få hjälp utan att behöva posta en cykel över halva världen och strula med kartonger och fraktbolag.
Nu var det ett tag sedan jag köpte cykel online, men har erfarenhet av att iaf Canyon, Wiggle och gamla Bikester anammat policyn "Låt LBS fixa och skicka kvitto så betalar vi". Vet inte hur Wesports resonerar i sådana lägen.

Nu var det ett tag sedan jag köpte cykel online, men har erfarenhet av att iaf Canyon, Wiggle och gamla Bikester anammat policyn "Låt LBS fixa och skicka kvitto så betalar vi". Vet inte hur Wesports resonerar i sådana lägen.
Samma här. Speciellt när jag handlat utrikes.

Tillbaka
Topp