Oerhört besviken efter köp från Bikester / cykelkraft

Kom att tänka på denna tråd när jag gjorde en liten observation i helgen. På temat, det är ofta billigare hos LBS, bikester mfl bara ser billiga ut och flippar cyklar.

Köpte min Scott Speedster Gravel 10 (Sram Rival) i våras, fysisk butik i Nyköping. Priset (26tkr) var billigare än online och mer i paritet med tyska priser. De hade 3st av äldre årsmodell som de ville bli av med. Storlekarna M, L och XL. Jag köpte L.

Under sommaren sänkte de till 24tkr. Till saken hör att ingen annan handlare hade ens kvar den färgen.
I veckan försvann bägge från hemsidan och istället dök en M och en XL i samma färg upp på bikester/cykelkraft/cykloteket för strax över 25tkr.

Jag har många gånger vart på vippen att köpa cyklar när man ser de låga priserna högt på Google-söket. Men varje gång har jag istället grävt bland de mindre butikerna med omoderna hemsidor, och det blir alltid ännu billigare. Plus att det känns lite tryggare när det kommer till service/kundservice.

Har bevakning på några andra reor på bla Trek och Bianchi i små butiker (är i köptankar). Ska bli spännande att se om de osålda storlekarna gör samma resa.

Öh, menar du att det är litet kartellbildning i cykelbranschen? Det finns i alla fall skäl att tro att de många gånger använder samma grossist och beställningssystem. ...Det är full rulle i cykelbranschen!

Öh, menar du att det är litet kartellbildning i cykelbranschen? Det finns i alla fall skäl att tro att de många gånger använder samma grossist och beställningssystem. ...Det är full rulle i cykelbranschen!
Menar bara att det ofta kan vara billigare på LBS och att de ”billiga” hos kedjorna är flippade från ställen där kunderna hade kunnat köpt dem själva. Allt på internet är inte en konspiration..

Som sagt, det är inget ovanligt, händer i massor av branscher. Ingen konspiration. Bara lite konsumentupplysning om att stora internethandlare både kan ha dålig service och högre pris.

Ja verkligen jätteotroligt.. sker inte alls i massor av branscher…
Om jag läser rätt har cykelkraft åkt å hämtar några gamla osålda udda cyklar och tjänat tusentalskronor? Ungefär som när en ung Bert Karlsson åkte runt på en moped och kopplade ihop köp med säljannonser på skaraslätten

Om jag läser rätt har cykelkraft åkt å hämtar några gamla osålda udda cyklar och tjänat tusentalskronor? Ungefär som när en ung Bert Karlsson åkte runt på en moped och kopplade ihop köp med säljannonser på skaraslätten
Varför skulle de åka någonstans? Som sagt, bilhandlare, klockhandlare, cyklar, reservdelar, inget ovanligt.

Har de varit ute och snappat upp den för 10 000 hos en mindre lbs?
Nej, det kan jag inte tänka mig, men det kan man ju aldrig veta. Det finns många konstiga exempel från den stora kedjan som ju också har det här forumet
"Som sagt, bilhandlare, klockhandlare, cyklar, reservdelar, inget ovanligt.", det händer säkert, fast de åker inte moped nuförtiden

Påminner om när jag sommarjobbade på Pripps för många år sedan, så längesen så det var dom där kvadratiska backarna.

Var en stor lågprisbutik i Ängelholm, Brännborns har jag för mig, som lockade kunder med väldigt lågt pris på en back läsk, dom sålde med förlust. En lite mindre handlare på vischan köpte ett antal backar där och sålde dom sen i sin lilla butik till god förtjänst.

Så skulle vilja lägga till livsmedelsbranschen till listan över dom som sysslar med sånt.

Ibland måste grossister snabbdumpa små eller stora partier. Det kan vara värt att sälja billigt till återförsäljaren som alltid säger ja på direkten istället för att lägga tid på att behöva ringa runt till flera partners som svarar kanske/vi får klura på det/jag ska kolla med chefen i hopp att någon av dem kanske nappar till ett högre pris.

Jag hittade ett vevparti jag är sugen på att skaffa. Kruxet är att det bara finns på lager på Cykelkrafts finska hemsida (en äldre Shimano-produkt som utgått). Jag har aldrig handlat av Cykelkraft tidigare och när jag läser den här tråden blir jag ju rätt tveksam till att handla av Cykelkraft. Å andra sidan, svårt att misslyckas med ett vevparti. Det är ju inga delar som ska monteras av Cykelkraft i det fallet. Bara för dem att skicka kartongen med vevparitet i.

Enligt "användarvillkoren" på finska levererar de enbart till kunder med leveransadress i Sverige. Väldigt märkligt för ett företag med finsk hemsida, kan jag tycka.

Ska man våga sig på att beställa ändå? :unsure:

1757791528146.webp

Jag hittade ett vevparti jag är sugen på att skaffa. Kruxet är att det bara finns på lager på Cykelkrafts finska hemsida (en äldre Shimano-produkt som utgått). Jag har aldrig handlat av Cykelkraft tidigare och när jag läser den här tråden blir jag ju rätt tveksam till att handla av Cykelkraft. Å andra sidan, svårt att misslyckas med ett vevparti. Det är ju inga delar som ska monteras av Cykelkraft i det fallet. Bara för dem att skicka kartongen med vevparitet i.

Enligt "användarvillkoren" på finska levererar de enbart till kunder med leveransadress i Sverige. Väldigt märkligt för ett företag med finsk hemsida, kan jag tycka.

Visa bilaga 793356
Märkligt, cykelkraft.se har fungerat för mig några gånger, men varför finns det inte på svenska sidan? Lite märkligt att köpa finskt, men bara till Sverige 🤔

((Påminner lite om Garmins bibehållen (Zwift säger overreach och intervals säger -14)))

Visa bilaga 793356
Vilket vevparti är du ute efter?

Visa bilaga 793356
De är nog bara klantiga och missat att översätta dugligtfrån svenska villkorssidan. Det är ju en blandning av SEK och Euro, svenska telefonnummer, svenska organisationsnummer etc... Men ställ frågan till deras kundtjänst.

De är nog bara klantiga och missat att översätta dugligtfrån svenska villkorssidan. Det är ju en blandning av SEK och Euro, svenska telefonnummer, svenska organisationsnummer etc... Men ställ frågan till deras kundtjänst.
Ja, jag misstänker att det kan vara så. Att det är en svensk sida som de automatöversatt till finska för den finska sajten, men glömt att granska den. Det verkar gå i linje med Cykelkrafts övriga kvalitetsmedvetande.

Håller med om att man betalar för en mindre grad av service. Men om jag köper en dator online så förutsätter jag att den kommer korrekt kopplad och inte att de inte ström sätt GPU etc. En lägre grav av service innebär inte i min värld inkompetens, som jag vill mena att detta är. På ena cykeln satt inte ens kedjan på och gick heller inte att montera utan att skruva bort chainguiden, de kan med andra ord inte ens ha försökt justera dem.
Ursäkta mig nu men jag tycker vissa svar i tråden är på gränsen till elitistiska.
- ”6000kr är inget pris för en cykel…”
- ”jag plockar alltid isär allt..”

Jag vet att detta är ett cykelforum och majoriteten här plockar säkert isär sina cyklar var varannan dag och de tvättar dem omsorgsfullt med dyrt rosa schampo efter varje runda. Överdrivet men ni förstår vad jag menar. Det är inte ni som den här tråden nödvändigtvis vänder sig till.

Utan det är den där ensamstående mamman eller pappan som inte är en van cyklist och kanske lägger stor del av sin disponibla inkomst på en cykel till sitt barn eller sig själv. Och efter att budbilen åkt så står de med en cykel som inte kan användas och utan någon som helst erfarenhet att åtgärda problemet med. Då är både 4000kr eller 6000kr väldigt mycket pengar.

DÄR i ligger mitt problem med detta och varför jag startade tråden.
Den där ensamstående mamman köper inte en cykel för 6000kr till sitt barn via postorder. Den personen skulle troligtvis tycka det är mycket pengar även för en cykel till sig själv. Dock så är det inte så att alla ensamstående har det dåligt ekonomiskt men förstår ju att du menar de som har det lite knapert.

En annan fråga, kom cykeln i karton oöppnad från själva tillverkaren eller har butiken pillat på hojen? För kommer den från tillverkaren innebär det nästan alltid de justeringarna som du nämner och är mer normalt än onomralt.

Det låter fullt normalt. Cyklar kommer aldrig med tubeless sealant. Den lilla detaljen får man sköta själv.
Ja plus inte alls som vill köra tubeless. Att lämna däcket tomt ger då kunden möjligheten att välja själv hur den vill köra utan att eventuellt behöva kladda med nån jävla goja om den nu inte vill köra med det.

Köpa i butik tycker jag inte hjälper heller. Jag har köpt en färdig hoj direkt i butik, i lager i butiken.
Ta hoj och gå.
En kona bandwagon för drygt 10 år sen.
Styrlagret hade INTE ett maskinlager i botten, närmast hjulet, utan kulor i en metallhållare. Lösa kulor i en metal"tråd" med urtag för kulorna. Ni fattar nog.
De hade stoppat i en så stor storlek att du såg kulorna utanför lagret, en bula med kulor stack ut.
Men, det satt under diagonalröret, jag såg det inte och den gick att cykla hem på.
De åtgärdade med nytt lager rätt monterat, så det var ett plus i alla fall.
Jag kunde inte för mitt liv förstå hur den gick att cykla på utan att det känns konstigt.

Jag bygger alla andra hojjar själv och är rätt kinkig, det övergår mitt förstånd hur det inte kändes.
De satte i ett cane creek som jag inte behöv meka med, annat än justering någon gång, trots flera tusen mil på hojjen. Dock är det lite av en solskenspendlare så den ser inte så mögigt väder.

Tillbaka
Topp