[off topic] Rekommendera bra köksknivar, kastruller etc.

TommyE

Ny medlem
Det är kul att laga mat även om man är en amatör. Det är ännu roligare om man har riktiga grejer; tror jag när jag drar en analogi med cyklingen.

Kanske inte idag eller imorgon men någon dag tänker jag slå till på just riktiga grejer. Jag tänker främst på knivar, stekpannor, grytor och kastruller.

Har kikat runt lite vad marknaden har att erbjuda.

Fällkniven har bra rykte när det gäller knivar. De gör också knivar för köket som kostar ungefär som Globalknivar. Är fabrikatet Fällkniven ett bra val i köket?

Fissler verkar intressant i kastrull-, gryt- och stekpanneväg, är det bra köp?
Deras set med fem delar ur serien "Fissler Original Pro" ser "prisvärt" ut om man köper det från Tyskland, 409 eur + frakt (3762 kr + frakt). Rek. pris i Sverige är tydligen 6479 kr, har sett det för 5295 kr inkl frakt från en svensk Internetbutik.

"Design" spelar inte alls så stor roll. Men jag vill att grejerna ska funka bra och hålla länge, inga handtag som separerar från kastrullen efter ett eller två år.

Så kallade non-stick stekpannor verkar vara ett kapitel för sig. Även om man använder för ändamålet korrekta verktyg i plast samt handdiskar varsamt så tenderar dylika stekpannor att bli sämre med tiden. Jag gissar att det är för att jag köpt IKEA-grejer och liknande kvalitet från början. Finns det non-stick stekpannor som håller i många, många år eller är non-stick ett slit-å-släng koncept oavsett pris?

Så...någon som vill skriva ner lite värdefull information, synpunkter osv?

Design spelar ingen roll???
viceversa.jpg ht=366

Den här köpte jag för något år sedan i ren impuls.
Kostade under 1000-lappen och då bör det ju inte vara så bra.
Men Tji fick jag. Toppknivar och ett knivblock med magneter som verkligen håller knivarna där de skall.
Att knivblocket går att diska genom att lägga ner det i diskbaljan eftersom det är i plast är inte helt fel heller.
http://www.etrendstore.se/default.aspx

/putte

Som gammal kock vill jag rekommendera (Sabatier-) knivar i kolstål. Blir fortare slöa men går oerhört lätt att skärpa upp igen med ngr snabba drag på brynstålet.
När det gäller teflon och liknande är min erafernhet att det är slit och släng. Köp rejäla grejer med tjock botten. Själv har jag haft gamla gjutjärnspannor som hållt i fler geneartioner, fast det är klart, de ser kanske inte så flashiga ut ovanför köksön. Föredelen med teflon är att det går att nyttja måttligt med fett om man inte vill bli fet.

Med risk för att bli stenad.
Classe har en kniv alla borde ha liggande lätt till hands, men för att den är så ful, gärna så att ingen ser den....
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=390535

Prova att skiva en blodpudding, en kletig ost eller annat som ger sig f..n att bli ett med kniven.
Saker fastnar inte i den här kniven som för övrigt är en grym grönsakskniv.

Men man har den ju inte gärna uppsatt för syn skull.

/putte

Global suger åsnepung. Dom är jättesnygga och är säkert av bra kvalitet, men dom går fan inte att hålla i om man inte är japan, två pannkakor hög och har händer som en barbiedocka.

Fällknivens skogskniv Frej har jag använt en del, och det råder inga tvivel om att dom kan göra knivar. Jag vet däremot inte hur deras köksknivar är, men sannolikt av mycket bra kvalitet.

När jag letade köksknivar i vintras föll jag för Wüsthof. Bra rykte, rejäla handtag, bra tyngd, välbalanserade och skarpa. Dom har ett gäng olika modeller av varje serie, så det går att komplettera uppsättningen vartefter behovet kommer.
Jag köpte två knivar i Classic-serien som jag tyckte hade trevligast handtag, en 20 cm kockkniv (nr 4582) och en 18 cm filétkniv (nr 4550) med extra tunt och flexibelt blad, samt ett diamantbryne. Jag tycker att dessa (+ en gammal Global brödkniv..) räcker för de flesta uppgifterna i köket. Jag tror att knivarna låg på ca 850:- resp. 700:-.

http://www.wuesthof.de/en/

Har en ganska stor Sabattier kockkniv och en Mundial hög kockkniv av japansk modell. Fungerar kanon men många proffs använder Fiskars som har otroligt bra grepp i sina plasthandtag - kolla in vad de har som filear fisk använder - knappast Global, WMF eller Sabattier!

Köp en kniv i taget - inga set. Även om kolstål säkert är superbra om man sköter det (min far styckar fortfarande med en sådan köttkniv) tycker jag rostfritt är mer hygieniskt.

>Den här köpte jag för något år sedan i ren impuls.

Designen är lite för "skrikig" för mig... jo jag såg att den finns i svart också. :)

>Som gammal kock vill jag rekommendera (Sabatier-) knivar i kolstål.

Intressant. Hittade deras internetbutik. Rätt schyssta priser. Såg att de fick dåligt betyg i DNs test av knivar, gällande rostmotståndet. Är det något som du eller andra märkte av i jobbet, att de rostade? Många knivar i deras rosttest ser ut som man misshandlat/misskött dem rejält...

Länk till testet:

<http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=304&a=496731>

>Global suger åsnepung. Dom är jättesnygga och är säkert av bra kvalitet, men dom går fan inte att >hålla i om man inte är japan, två pannkakor hög och har händer som en barbiedocka.

Nej, jag vill helst ha en kniv/knivar med handtag i något skönare material än bar metall. Fällknivens köksknivar har ett handtag i något slags gummi som verkar trevligt att hålla i. Kul att stödja ett svenskt företag också även om det kanske inte är ett så rationellt skäl rent funktionsmässigt. Ska kika på Wüsthof också.

>Fungerar kanon men många proffs använder Fiskars som har otroligt bra grepp i sina plasthandtag

Bra tips. Hur ligger de till prismässigt?

Senast redigerad av en moderator:
Jag har stora händer och tycker att global fungerar helt ok.Visst finns det bättre handtag för stora nävar, men så illa tycker jag inte att det är.

Fick med mig ett sett med 7 globalknivar med "ställ" för under 2k. Men det var i Australien, väldigt billiga där jämfört med Svedala. Var så billigt att jag bara måste handla.

Eftersom man torkar av kniven efter man diskat den och innan man sätter den i knivblocket eller på magnetlisten spelar ju rostskyddet mindre roll...

har en Sabatier fruktkniv som funkar bra, även om bladet känns lite väl brett ovantill ibland (fast den böjer sig ju inte iaf) samt en Victorinox kockkniv med gummihandtag. Kockkniven funkar bra den med, men man måste vässa den ganska ofta. Gummihandtaget är bra om man är lite matkladdig om händerna då det inte blir lika halt som t.ex trähandtag. Har även en billig brödkniv jag köpt på Åhléns eller liknande - där spelar det inte så stor roll hur dyr man köper, då det känns som de flesta brödknivar är typ lika. Lägg en del pengar på att bra skärpstål också (jag skaffade ett keramiskt). Håll knivarna vassa så är det mindre risk för olyckor, då man inte behöver ta i för att skära.

Kolstål har inte något rostmotstånd så att kritisera dem för det kanske är att kritisera fel produkt.

Jag köper Bruces argument, kolstål är outstanding när det gäller skärpa och för en som jag som aldrig kommer att bli bra på att bryna en lång kniv så fungerar det tom med en sniken keramiskt knivslipsblock (jag hukar mig och sätter på mig hjälmen) att få en snabb skärpa.
Men säg den egg på en kolstålskniv som klarar sig utan små svarta prickar om du inte vårdar den ömt och torkar den efter varje gång du använd den och direkt efter disk.
Sen håller jag med Bruce igen när det gäller gjutjärnspannor, inget slår en bra sådan. Däremot håller jag inte med att de inte platsar över köksön, det gör de definitivt.

/putte

ikeas bryne med trissor för 49 kr (fiskars) och knivar med handtag som tål diskmaskin är en bra kombo. Det blir sjukt vasst väldigt snabbt oavsett stålkvalite med det brynet. Jag har en drös med knivar i olika prisklasser och det enda som är bättre med de dyrare är att de är snyggare. De halvdyra brukar dock ha kassa handtag. Billiga har handtag i plast och funkar kalas. Jag skulle nog nästan säga att handtaget är det man skall titta på om man vill ha en kniv som håller länge. Jag har aldrig slitit ut ett knivblad....

Nu var det dyra knivar du var på jakt efter men jag kan rekomendera ett par billiga knivar: http://www.dorre.se och deras 5-knivs sätt. Har nytjats hårt i ca 5 år, maskindiskats, skärpts kanske 2-4ggr och känns fortfarande vassa, hålen i eggen är suveränt när det gäller att gå t.ex. gurka att släppa från eggen. Kostar ca 500kr, jag köpte dem för 200kr på rea, brukar finnas på Duka/inspiration.

image_44_tn.jpg

För pengarna som blir över så kan du köpa massa sköna titanprylar.... ;)

>Nu var det dyra knivar du var på jakt efter..

Nej, de behöver inte vara dyra - bara de funkar bra. Fiskars verkar vara intressanta och jag tror inte de ligger så högt i pris men jag kan givetvis ha fel.

Hade Ikea-knivar innan som funkade rätt bra, även om man fick vässa även dem ganska ofta. Handtagen var dock sisådär, men hur viktiga handtagen är beror ju på hur man håller kniven. Har man fattningen med några fingrar ut ovanpå bladet spelar ju handtagets form inte lika stor roll som om man bara håller i handtaget

Jag gillar mina japanska knivar, Global och Mac. De håller man lätt vassa och de sitter fint i handen. Sabatier ser ut som pesten efter en vecka, de är säkert bra men min får ligga i fiskeväskan. Det kan vara trevligt med några kraftigare knivar också, typ Dick. Viktorinox är billiga och poppis på restauranger. Porsches knivar känns bara fåniga.
/J

Jag är faktiskt rätt nöjd med alla mina knivar. Det är olika fabrikat - Global, Mac, Ed Wüsthof, Sabatier, Arcos, Porsche och Exxent - men jag har valt modellerna ganska omsorgsfullt så samtliga knivar fyller sin funktion väl. Utgående från vad jag skivar/hackar så använder jag nog minsta Macen och Globalkniven mest, fast Porschetomatkniven är sannerligen inte dum! :-)

Tjena!

3 knivmärken gäller för mig.

1. Sabatier för allt-i-allo knivar till bra pris.
2. Fiskars för filéknivar
3. Hattori när man vill fläska på och få det absolut bästa oavsett kniv...

Detta är min absoluta drömkniv.. En Hattori KD-34.. Tillverkad av Ichiro Hattori..

Img548.jpg

Kostar endast 1175 på http://www.japanesechefsknife.com dock är deras priser i dollar vilket inte gör kniven ekonomiskt hållbar för mig på några år..

edit: Global rör jag inte med tång..

lotusblommor är väl allt man vågar skära med en sån kniv... ;)

Någon som har erfarenhet av Kyoceras keramiska knivar? Kan man ha sån till dagligt allt-i-allobruk? Förutom problemet med att den inte funkar med min magnetlist då...

Hej,

jag har kört med global i åtskillig år och tycker att de funkar ypperligt. Skaffade Porsches toatkniv för något år sedan och har inget att klaga på den heller. Fördelen med globalen är det hårda stålet viklet gör att man ej behöver slipa om den så ofta. Det gäller dock att veta hur man slipar dem annar kan man förstöra dem.

emil

Tjena!

hakanf.. på förr-förra krogen jag jobbade så använde jag en Hattori till nästan allt.. Så länge de iten får slag på eggen eller dyl så håller dom i evigheter, visst man måste slipa dom med riktiga whet-stones men det är bara roligt

enu.. Global behövs slipas alldeles för ofta.. Prova en Hattori eller i princip vilken annan japkniv som helst för utom Global så ska du få känna på skillnad..

Instämmer med vad som skrevs ovan - se till att handtaget känns bra. I princip tycker jag att det räcker med 3 bra knivar - själv har jag en Sabattier ganska stor kockkniv som är kanon för att hacka grönsaker med mera. Den används till en hel del annat men när jag behöver något mindre har jag en liten Anders Petter "skalkniv". En Fiskars filékniv är också kanon för att filéa. Utöver dessa tre nödvändiga har jag en jättelång Mundial bröd/laxkniv. Jättesmidigt att ha en lång brödkniv när man skär bort skinn på större fiskar så som lax. Min Mundial kockkniv är som sagt ganska hög och den brukar jag använda när jag skall woka - egentligen ingen fördel gentemot Sabattier men den har en annan känsla.

Kolstålknivar är som sagt OK om man är pedant med hygienen - emellertid skulle jag inte använda den till kött - i synnerhet inte om den har trähandtag och det finns risk för att det kommer in smuts mellan trä och tånge. Enda kolstålkniven jag har är en gammal välvårdad Opinel - men den används mest till att skiva baguette och franska delikatessostar.

Generellt tycker jag att knivar skall köpas en i taget - då lär man sig uppskatta dem bättre.

Jag har en större Anders Petter kockkniv helt i stål, används till allt utom att skala ingefära och filéa fisk.

Varför göra det svårt för sig? ;)

Tillsammans med ett rejält block istället för den svajiga diskbänken är det allt man behöver (plastskärbräda på blocket för kött).

bjorre skrev:
-------------------------------------------------------
> S: Hur undviker du att rikskupongerna blir lite sladdriga när man skall filéa Guppys?

Du är ju helt otroligt grön bjorre, man fryser så klart fisken först.

Har du filéat grannens katt än Björre eller har den slutat glo genom fönstret sådär läskigt?

erik h skrev:
> Har du filéat grannens katt än Björre eller har
> den slutat glo genom fönstret sådär läskigt?

Jag hörde att gippset tydligen inte var helt verklöst. Även om det inte tog död på den så är den halvsidesförlamad och kan däför inte titta ut genom fönstret längre.

Jorå, numera kan jag sitta naken på min bakgård och avnjuta min frukost-martini utan störande glo-katt. Att den blev halvförlamad gjorde det hela bara roligare.

Eftersom det är lördagkväll fick jag precis en himla lusta att via mina köksknivar. Ni vet hur det är med det där...

kniv.jpg ht=459

Fredrik Larsson skrev:
> Nu var det dyra knivar du var på jakt efter men
> jag kan rekomendera ett par billiga knivar:
> http://www.dorre.se och deras 5-knivs sätt.

kan bara instämma.
fick dom i julklapp 2005, skulle diska dom, och skar genom tvättsvampen och halva tummen lätt som en plätt och fick uppsöka akuten kl.23.30 på julafton:S
och naturligtvis hade jag druckit en del Whisky under aftonen (andedräkten)
gissa om det tittades snett på en stackars jävel när man satt och redogjorde för olyckan.
man kunde riktigt se hur dom tänkte"ja, säkert" när jag berättade.

dom är alltså as-vassa från scratch!!!

Fast vid flugfisket i Härjedalen förra helgen fick en klassisk fransk picnikkniv tjänstgöra i stället...

op1.jpg ht=480

op2.jpg ht=480

Trevlig pryldiskussion :)

Vi har en global (köpte den i julklapp till Tess, köp aldrig en kniv i julklapp till din sambo!) och en victorinox hemma. Vicen köpte jag när globalen lämnades in på slipning första gången.

Tycker globals handtag är helt ok (jag har hyggligt stora händer) men när vi skivar osten till salladen på sömnlös så brukar jag få skavsår på pekfingret.

Idag skulle jag välja kniv efter hur skönt handtaget är. Att diskutera vad "proffsen" använder tycker jag är helt meningslöst. Jag har andra behov i köket än vad en kock har på sin arbetsplats. På precis samma sätt som jag har andra behov på min cykel än vad kekke har på sin.

Ingen har pratat om kastruller, kanske inte lika sexigt ämne? Välj tjockbottnat och fundera på design och ergonomi på kastroll, handtag och lock!

PerJ skrev:
> Fast vid flugfisket i Härjedalen förra helgen
> fick en klassisk fransk picnikkniv tjänstgöra i
> stället...

Älska Opinel! Är inne på min andra nr.10 och är hur helnöjd som helst. Aldrig haft en kniv som varit så lätt att skärpa.

Den nuvarande köpte jag i Helsingfors, verkar inte som ngn säljer dem i Sverige längre?

Jag använder Global hemma då dom är nästan underhållsfria och det skadar inte att dom sköter sitt jobb väl. t.ex. är det inga problem att hacka upp fryst kyklingfile med min G2.

Jag jobbade tidigare på ett slakteri och då var det fiskars knivar som gällde i kolstål men så fick man också vässa dom några gånger per dag för att dom skulle behålla skärpan. En kniv man använder hemma skall inte behöva skära genom benflisor och om det är en kniv som kräver mycket underhåll tröttnar man snabbt.

Tyska WMF gör grymma knivar! Håller i en evighet och är man "designbög", ja, då faller man pladask. Svindyra, men värda varenda sekin. Quality never goes out of style, typ.

Finska iittala gör bra grytor. Också en lyckad kombination av kvalité och design. Men det är såklart en smaksak. Lycka till!!

>Den nuvarande köpte jag i Helsingfors, verkar inte som ngn säljer dem i Sverige längre?
Min är köpt i Funchal på Madeira.

Bland de dyra alternativen så är Global toppen men även Sabatier men helst dom rostfria som är betydligt mer praktiska. På den andra änden av prisskalan så brukar IKEA ha riktigt bra knivar om man köper deras "dyra" sorter, som är snorbilliga jämfört med Global.

Sedan är det ännu viktigare att man sköter sina knivar och bryner dom i princip varje gång man använder dom och lämnar in dom på slipning inte allt för sällan.

Minitrådkapning: Var slipar ni era Global knivar i Stockholm?

Kniv:
Mac om du vill se ut som ett proffs
Kyocera om du inte gillar att slipa
Satake i damaskusstål om du vill ha en inredningsdetalj
Global om du är en brat med gåsjacka

Kastrull:
Fissler om du vill se ut som ett proffs (med mycke pengar)
Mauviel om du vill ha en inredningsdetalj
Nonstick om du skall på husvangssemester i träningsoverall

putchi skrev:
> Minitrådkapning: Var slipar ni era Global knivar
> i Stockholm?

I köket.

Det finns en bra kille på Ekerö som slipar knivar. Knivkultur heter firman. De säljer även märkesknivar.
<http://www.knivkultur.se/>
/J

Tillbaka
Topp