Officiell - MTB-SM marathon & Snapphaneturen den 25/8 2013

marcus_ec

Aktiv medlem
Tar tillfället att skapa en Officiell - MTB-SM marathon & Snapphaneturen 2012 där jag/vi kommer lägga ut info om tex guidningar av sm-banan m.m...

Har ni frågor, så skriv gärna i tråden så skall jag svara så gott jag kan. Eller så tar jag helt enkelt reda på svaren till er.

Nyheterna kan ni hitta under länkarna. Tex önskemål om langning/vätska inför ett långlopp var ett stort önskemål, som vi nu rott i hamn. Vi finlirar fortfarande på förfarandet, men det skall genomföras.

Info: http://www.hassleholmsck.se/Page.aspx?PageID=11&SubID=5&
PM: http://www.hassleholmsck.se/App_Resource/Page/file/2012/st-sm-inbjudan-2012.pdf

Facebooksidan kommer upp inom snar framtid.

Untitled.jpg

Senast ändrad:
Inga stora förändringar, få bort lite surhål, lite mer stig =), få bort eventuella bromsklossar när man anländer till skogen.

Starten blir väl största förändringen, där vi kommer dra bort cyklisterna mot stora vägen och sen svänga höger uppför en längre grusväg för att sprida fältet. Slipper vi förhoppningsvis de största klungbildningarna inne i skogen som lätt uppstår vid kalhygget. Där många tvekar och sen blir det totalstopp. Det skall vi få bort!

Det ska bli riktigt kul, och riktigt jobbigt också om jag har förstått de som har kört denna tävling rätt. Ta nu efter de andra loppen som har startat trådar och överskölj oss med mulliga bilder =)

Ser fram emot detta!!
I år blir det tävling 2varv, någon måste fylla ut bottnen på resultatlistan:)

marcus_ec skrev:
-------------------------------------------------------
> Inga stora förändringar, få bort lite surhål,
> lite mer stig =), få bort eventuella bromsklossar
> när man anländer till skogen.
>
> Starten blir väl största förändringen, där vi
> kommer dra bort cyklisterna mot stora vägen och
> sen svänga höger uppför en längre grusväg
> för att sprida fältet. Slipper vi
> förhoppningsvis de största klungbildningarna
> inne i skogen som lätt uppstår vid kalhygget.
> Där många tvekar och sen blir det totalstopp.
> Det skall vi få bort!

Mer stig och bättre startloop. Hässleholms CK levererar som alltid förbättringar. Vi ses i augusti.

Ja ja, nu har vi sett två GPS-plottar över banan, se nu till att posta lite frestande bilder av den fantastiska singletrack som Snapphaneturen är känd för =) Ska bli kul att köra detta lopp i sommar, premiär för mig och jag har bara hört positiva saker om banan.

Kan ingen posta lite bilder från det året det var rena lerbadet?

Snapphaneturen är f ö den roligaste och jobbigaste banan jag kört som tävling. Tog bilen dit ibland när jag bodde i skåne för att köra den utanför tävling.

Hej!

I första inlägget i tråden ser det ut som det bara är tävlingsklasser i år, men efter att ha kollat hemsidan så finns även motionsklasser, så alla ni motionärer, bli inte bortskrämda av klassningen. I år är det så fint att man kan välja både ett varv eller två varv i motionsklass. Bra initiativ.

Tyvärr är jag bortrest den 19/8 så jag missar Snapphaneturen. Det är ytterst tragiskt men sånt är livet.

Jag har inte så stor erfarenhet av andra lopp, men jag tycker att Snapphaneturen är en riktigt utmaning. För mig är banan väldigt tuff. I fjol körde jag MTB-Ringsjön (ca 39 km) på ca 2 timmar. Senare körde jag Snapphaneturen, ett varv, ca 38 km på 2 timmar och 47 min (mitt tredje start i Snapphane). Det visar skillnaden på dessa lopp. Ringsjön är mest skogsväg/grusväg medan Snapphaneturen är mycket stig och många höjdmeter. För jämförelsens skull, om än ganska irrelevant, premiärcyklade jag Vättern i år på 12 h och 19 min (tappade uppskattningsvis 40-80 min på slutet pga knäproblem), som ni förstår är jag alltså varken en fartfantom, träningsfenomen eller supertalang.

När man läser på Happymtb om referat från andra MTB-lopp som CV, Lida etc verkar många frustrerade över att teknik-skillsen inte premieras, utan de med god kondition men kass teknik hävdar sig (för) bra. Jag tror att Snapphaneturen är precis tvärtom. Den som är tekniskt duktig har stora chanser att få stora fördelar i detta lopp. Kondis är förstås ingen nackdel heller.

Seså tangentbordscyklister - anmäl er till ett jättebra lopp!

lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan ingen posta lite bilder från det året det
> var rena lerbadet?
>
> Snapphaneturen är f ö den roligaste och
> jobbigaste banan jag kört som tävling. Tog bilen
> dit ibland när jag bodde i skåne för att köra
> den utanför tävling.

Tror det var det året jag motionsåkte loppet.. Det var heeelt galet så tungt de var :p hittar dock inga bilder...

Sista guidningen av Snapphaneturen/SM-2012 1 varv – söndag den 5 augusti kl. 10:00 på Hovdala Slott.

Vi delar upp det i olika grupper. Snabbgruppen kör varvet ca 2h+ med startloopen. Orkar man inte tempot väntar man så kommer nästa grupp ifatt! Benny Andersson - EM-mästaren kommer, så bit ihop vid kuperad körning! =)

Medelgrupp och nybörjargrupper finns också. Fritt fram för alla!

Passa på! Sist var vi ca 25-30pers.

https://maps.google.se/maps?hl=sv&q=hovdala+slott&ie=UTF-8

Någon som vet hur denna bana är jämfört med Klåveröds mtb-bana? Förrutom längden då.
Vilka däck och vilket tryck är lämpligt?
Vad får man ha med sig under loppet?

Som natt och dag... Inte så mycket rötter/sten utan bra och jämt flow som en uppsalacyklist kallade det på senaste körningen.

Jag själv kör med slitna Race King på träning och fästet är kanon. Fast skulle det nu regna några dagar innan blir det snabbt halt. Då funkar det bra med Rocket Ron fram som komplement.

Det går inga direkt branta backar i lera, utan dessa har bra fäste även i regn.

Med sig vad?

Senast ändrad:
De va ju skönt. 8 varv på Klåveröd hade jag aldrig pallat. Körde ett varv där idag och det var riktigt jobbigt.
Nä jag tänkte på extra slang, verktyg kostillskott mm.
Första tävlingen för mig. :)

Hörs som vettig utrustning, skulle det krisa med gels m.m så kommer vi ha en liten försäljning av detta.

Kör på!

Is there a list of entered people? I paid soon after the entry was made available, but only realised last week I had to also enter via the SCF site.

Thanks,
Philp

Min utsikt när jag arbetede med banan. Vid trähusets topp och 40m senare börjar en lååång svängig utförkörning! :) Garanterat kul för alla!

IMG_0655.JPG

Preppat downhillen! Det är verkligen snustorrt!

IMG_0660.JPG

Mulliga stigar!

IMG_0653.JPG

Fråga angående självklassningen till startfållorna som det står om i PM:et, jag ska köra 40km Motion. Jag är grön på det här med att köra lopp så jag undrar om det finns några riktlinjer att gå på i den självuppskattningen, t.ex att man har en viss tid som mål eller dylikt?

Ja du, tror du känner dig bäst själv. Jag har ingen aning om din prestanda? Vissa som bara cyklat i ett par månader, har kanske en bakgrund som löpare etc... Dessa killar blir snabbt duktiga. Sen finns det soffpotatisen som cyklat 6mån och är inte lika snabb. Svårt för mig att uppskatta om du inte kört något lopp innan, träningsmängd m.m.

Du borde ha gått om tid på dig på startloopen som är 5km grusväg och lätt motlut att köra om . Det är inte cykelvasan vi pratar om i folkmängd. :)

Ok, tack för ditt svar. Jag vet ju vad jag kan, det var mest om det fanns någon typ av rikttid att gå på för de olika grupperna. För jag antar att det kan vara lika illa att vara för snabb i långsamma gruppen som det är att vara för långsam i de snabbare grupperna...

Men som du säger, man får väl känna efter i startloopen, men magkänslan är att medelgruppen blir bra.

Nej, har tyvärr haft förhinder alla gångerna, men jag har kompisar som varit med, och tanken nu är att jag ställer mig med dem i medelgruppen, vi är rätt lika.

Tillbaka
Topp