Officiell - MTB-SM marathon & Snapphaneturen den 25/8 2013

Imorgon kör vi! Skall bli intressant att undersöka sin egen form efter denna veckan... Fast man blir stark av att spika pinnar, pila, räfsa, trimma och till slut läsa detta när man kommer hem. Från Jesper Anderssons blog. H-Elit

http://jeppman88.blogspot.se/2012/08/provkort-banan.html

Citerar:
Nu har vi varit ute och provkört bananen vi ska tävla på imorgon. Ja ska passa på att uttrycka mig om vad ja tycker om den...fy fan vilken bana! Grymt jävla kul bana och den i särklass roligaste långloppsbana ja kört! Mycket fin singletrack och mycket fina stigar i bokskog.

Banan var assnabb och grymt rolig de sista 5 km jag körde. Mycket singeltrack men inte svårkört.
Kommer bli kul i morgon:-)

Tack för sveriges bästa långlopp!! =)

Bra med startloop, synd bara att de med lite sämre teknik tar i så jävligt på loopen! Haha.

Banan var kanon. Men tyvärr måste jag säga att arrangemanget var sämre än tidagre år. Flaggvakter saknades vid korsningar, lite dålig pilning som resulterade i diverse felkörningar. Är det SM så ska detta vara täckt. Maten efteråt var god, jättefin banan.
Kul bana, och grattis till Magnus.

Det här var första året ja körde och ja tycker det var ett bra arrangemang! Tack Hässleholms CK för det roligaste långlopp ja kört!

Kul att ni gillar banan, fast den är så olik andra långloppsbanor!

Vill bara förtydliga att "efter-loppet-mat" eller pastapåse, eller vad man vill kalla det, ingår inte i startavgiften (300 kr). Däremot finns ett slottscafé och restaurang ca. 30 m från målet, där jag kan garantera att mellanskillnaden i anmälningsavgift, jämfört mot andra långlopp (som serverar "efter-loppet-mat") hade gett en rejäl middag.
Antalet flaggvakter tar vi till oss.
Angående pilningen tar vi också det till oss, och man kan alltid bli bättre. Vad som kom till vår kännedom var 2 (av ca. 350) cyklister som på 2:a varvet körde fel. Var pilarna nedrivna eller flyttade till 2:a varvet, eller kan det ha varit hettan som satte er uppmärksamheten ur spel? Arrangeras det långlopp där ingen kör fel? ;-)

Nu får man försöka jämna ut vätskebalansen efter att ha varit ute i 30 grader hela dagen.

Var en av dom som körde fel en bit efter varvningen. Det var en del korsningar där och inga flaggvakter. Hamnade till slut vid en asfalterad väg innan jag vände tillbaka och lyckades på nåt vänster komma in på banan igen fast då hade jag "missat" det första stigpartiet efter grusvägspartiet. Bevisligen var det pilat men jag och en till såg inga. Beslöt mig för att köra vidare eftersom jag redan då hade ägnat några minuter för felkörningen. Men väl i mål så gjorde jag det rätta och diskade mig själv till tävlingsledningen. Hade varit intressant och veta hur många km man missade pga av detta. Surt va det ialla fall men kan inte skylla det på pilningen.

Fantastic course, second lap was hard as hell, not helped by the heat.

Many thanks for a great competition. Hate to think what the course would be like wet!
Philip, H30

tack för en riktigt fint lopp, lätt roligaste banan jag vet att tävla på. Kroppen ville inte vara med och leka idag så det gick inte så fort, men trots värmeslag njöt jag av varje utförslöpa.

Angående arrangemanget tycker jag det är perfekt att ha en låg anmälningsavgift och inte ha mat efter loppet. Enda negativa var att flaggvakterna inte var kvar när jag körde andra varvet, framför allt där man korsar "stora vägen" sista gången på väg mot endurospåret borde det stått nån.

Otroligt imponerande. Men sen har vi också sett han i skogarna tisdag, onsdag, torsdag och lördag =) Det gav resultat!

marcus_ec skrev:
-------------------------------------------------------
> Otroligt imponerande. Men sen har vi också sett
> han i skogarna tisdag, onsdag, torsdag och lördag
> =) Det gav resultat!

Stark "gubbe" !

Verkligen Sveriges bästa och roligaste långloppsbana. Ett genidrag med självlangningsstället, mycket uppskattat av oss som får sköta allt själv :) Jag tyckte pilningen var utmärkt, tyckte inte det var oklart någonstans alls. Bra startloop som drog ut fältet lite, blev aldrig trångt på stigarna och för en gång skull var det inte en massa panikinbromsningar, var lite orolig för refugerna på asfalten men det gick ju bra.

Enda lilla minuset är att omklädning och dusch är så långt bort från starten, men det är kanske svårt att göra så mycket åt.

marcus_ec skrev:
> Läste det sig med styrstammen Fredrik?

Japp, DrGT hade till och med ett par olika styrstammar att välja på :)

Snapphaneturen har lätt den bästa långloppsbanan och det har jag alltid tyckt sen jag körde första gången 2008, även om man fått bryta ett par gånger av psykbryt och diverse åkommor. Är en bana som egentligen inte är en långloppsbana utan en 75 km xc-bana och som borde dra till sig betydligt större startfält. Har nog aldrig uppskattat stigarna så mycket som igår då det var "svalt" i den lummiga lövskogen.

Pilning och underlag var perfekt! Starten var nog den skönaste och minst hetsiga jag varit med om på ett långlopp. Philips tanke om hur banan är när det är blött stämmer. Blir rätt jobbigt kan jag säga...

Uffe

Någon som vet om det finns några bilder att hitta från tävlingen, stod och hejade vid Säljalt backen hela dagen så det hade varit kul och sett något mer!

Det är första gången jag kör två varv och som sagt det är ett fantastiskt lopp att köra, det bästa.
Min mätare visade 80,2 km, kan det stämma? Den brukar visa rätt men det var ju varmt, så den fick kanske värmeslag :)
Någon annan som har mer än 75 km ?

My Garmin 500 had 76,9 on it when I finished, mentally hard work when you've counted down to the last 10KM and the sign didn't appear for another 1km!

RaceFace: Jag har samma undring. Min Sigma cykeldator visade 81 km och den brukar visa rätt. Inte konstigt det kändes lite drygt på slutet...

76,7 säger min Edge 500, men det går ju aldrig att lita på att ens cykeldator visar samma som banmarkeringarna så det är inte hela världen tänker jag :)

fredrikw skrev:
> Verkligen Sveriges bästa och roligaste
> långloppsbana. Ett genidrag med
> självlangningsstället, mycket uppskattat av oss
> som får sköta allt själv :) Jag tyckte
> pilningen var utmärkt, tyckte inte det var oklart
> någonstans alls. Bra startloop som drog ut
> fältet lite, blev aldrig trångt på stigarna och
> för en gång skull var det inte en massa
> panikinbromsningar, var lite orolig för refugerna
> på asfalten men det gick ju bra.
>
> Enda lilla minuset är att omklädning och dusch
> är så långt bort från starten, men det är
> kanske svårt att göra så mycket åt.

Nån som kan förklara hur det funkade med självlangningsstället ?
Låter som en strålande ide, är själv lite engagerad i Engelbrektsturen så det kanske kan vara nåt att ta efter.

Som jag skrivit tidigare i denna tråden så var detta min MTB-lopps-premiär!
Tog plats i bakre halvan av medelgruppsfållan, men med facit i hand så räckte min kapacitet bättre än så, men det ordnade sig redan i startloopen där det blev en hel del omkörning...
Tyvärr var var det lite stopp i början på stigarna då vissa tvekade allt för mycket, och tvärnitade i både utförs- och uppförsbackarna utan att köra till sidan. Lite farliga situationer uppstod, men då var man fortfarande rätt fräsch i skallen så det var hanterbart. Lite drygt att behöva tvärbromsa bara när man farten uppe...

Är annars helnöjd med upplevelsen, visst var det en tuff bana där värmen var extrem, men det gjorde å andra sidan att känslan/nöjdheten efteråt lyftes flera nivåer.
Även jag vill berömma banans skick och arrangemanget, och även deltagarnas positiva inställning gjorde min upplevelse kanon!
Funktionärerna ska också ha en stor eloge för att de gav glada tillrop när man passerade, det stärker en nybörjare!
Klarade min målsättning på en tid under 2:30 med några sekunders marginal också, dessutom en slutplacering på den övre halvan i motion 40 km!

Blodad tand tror jag att det kallas, va?!

Senast ändrad:
Bianchi sl skrev:
> Nån som kan förklara hur det funkade med
> självlangningsstället ?
> Låter som en strålande ide, är själv lite
> engagerad i Engelbrektsturen så det kanske kan
> vara nåt att ta efter.

Hmm, glömde förstås att fotografera det och inser att det inte var så lätt att beskriva, men någon från Hässleholms CK kan säkert ge en bra beskrivning. ALLA långloppsarrangörer bör ha sådana här ställ tycker jag :)

fredrikw skrev:
> Bianchi sl skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nån som kan förklara hur det funkade med
> > självlangningsstället ?
> > Låter som en strålande ide, är själv lite
> > engagerad i Engelbrektsturen så det kanske kan
> > vara nåt att ta efter.
>
> Hmm, glömde förstås att fotografera det och
> inser att det inte var så lätt att beskriva, men
> någon från Hässleholms CK kan säkert ge en bra
> beskrivning. ALLA långloppsarrangörer bör ha
> sådana här ställ tycker jag :)

Här kommer en bild:

IMG_0782.jpg

Kul att DN hade med en notis om att Alexandra vann SM (med en hyllning till banan!) och bara i förbifarten berättar att Darvell vann herrklassen.

mzi skrev:
> Kul att DN hade med en notis om att Alexandra vann
> SM (med en hyllning till banan!) och bara i
> förbifarten berättar att Darvell vann
> herrklassen.

+1

fredrikw skrev:
> marcus_ec skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Läste det sig med styrstammen Fredrik?
>
> Japp, DrGT hade till och med ett par olika
> styrstammar att välja på :)

Den styrstammen som jag använde på tävlingen var den som jag fick låna av "enduromannen" och som tack lät jag honom komma före mig i mål ;) Stort tack Uffe, men du får vänta på ölen till GC i mars :)

Ikväll börjar haveriutredningen om varför titanskruven i min Syntace F109-stam snäppte av redan vid typ 4 Nm då max tillåtna moment är 5 Nm då jag drog den med momentnyckeln i lördags. Lutar dock nog att jag kommer att få leva i ovisshet.

Återigen ett stort tack till Johan och Marcus i arrangörsstaben som båda snabbt hörsammade min panik och lånade ut styrstammar! Att jag sedan på mitten av andra varvet tänkte på att jag skulle sluppit lida så frukansvärt i värmen om ingen hade velat låna ut sina stammar håller jag för mig själv :)

Det enda jag saknade på gårdagens lopp var saltgurka vid vätskekontrollen, jäklar vad gurkasugen jag var.

Här är en video från våra danska vänner i Roskilde MTB. I slutet blåser Wengelin om och varvar filmaren...

ingalls skrev:
> Här är en video från våra danska vänner i
> Roskilde MTB. I slutet blåser Wengelin om och
> varvar filmaren...
>
>

Riktigt trevligt liten video, fångade bra hur banan såg ut tycker jag. ca 1:55 och framåt var den här galet mysiga utförsåkningen innan den förste depån.

DrGt: det var ju snällt att jag fick komma före dig :) Ser fram mot den där ölen, som förhoppningsvis kommer att vara av högkvalitativ sort.

Ang haveriutredningen: har du kalibrerat momentnyckeln...

fredrikw skrev:
> 76,7 säger min Edge 500, men det går ju aldrig
> att lita på att ens cykeldator visar samma som
> banmarkeringarna så det är inte hela världen
> tänker jag :)

Och min Edge 500 visade 75,3 km och 1074 hm, så banmarkeringarna stämde perfekt med min dator :-)

Kastat in lite bilder på Facebook-sidan. Kommer ut på våran hemsida när tid finnes under dagen. :)

Tillbaka
Topp