Oförstånde sambo

Oförstånde sambo
rickards skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmm, egentligen håller jag nog med bägge sidor i den här frågan. Men att låna pengar för att
> köpa prylar är jag väldigt skeptisk till, oavsett argument. Jag hade faktiskt varit mer
> förstående till att köpa en fincykel att träna på, men en pendlare? Njaeee...

Hur många äger sin bil dom kör till jobbe i. Väldigt mång gör det inte. Nej dom kör i bilar köpta för lånade pengar och det är helt ok. Cykel däremot, där är det inte lika självklart.

Sen håller jag väl med om det i sak. Tjäna ihop/spara, sen köper man.

Oförstånde sambo
Ser inget problem med att låna småsummor för att tidigarelägga inköp, i synnerhet inte om alternativet också kostar pengar. Ett vanligt blancolån har en ränta på kanske 7-8 %. På ett år fördyras en cykel för 10 000 kr med 700-800 kr.

Jag har flera gånger lånat kortsiktigt och sen betalat av lånet helt 3-4 månader senare. Inget konstigt alls. Det handlar om att utjämna inkomster och utgifter över året. För den möjligheten får man betala en avgift: räntan.

Oförstånde sambo
Tja, var och en får ha sin åsikt, men det här prettotjötet om att aldrig låna är bara tramsigt, tycker jag.

Köper ni bostäder kontant också? Bilar? Båtar?

Oförstånde sambo
geologen skrev:
> Tja, var och en får ha sin åsikt, men det här
> prettotjötet om att aldrig låna är bara
> tramsigt, tycker jag.
>
> Köper ni bostäder kontant också? Bilar? Båtar?

I just det här fallet skall du ju föreställa dig att din eventuella sambo har en häst att rida på men vill låna pengar för att köpa en arabhäst att rida på. Du skall då tycka att det är ok trots att det påverkar er gemensamma ekonomi. Tyvärr har ju TS inte utvecklat sitt tänk under resans gång så vi kan vara väldigt fel ute allihop. Annars är väl en vanlig synpunkt att man inte lånar till onödiga saker eftersom det kan vara ett hinder när man sen måste låna till hus eller dylikt.

Oförstånde sambo
geologen skrev:
> Tja, var och en får ha sin åsikt, men det här
> prettotjötet om att aldrig låna är bara
> tramsigt, tycker jag.
>
> Köper ni bostäder kontant också? Bilar? Båtar?

Bil ja, hus nej. Huset räknar jag dock inte faller särskilt mycket i värde och ses därför delvis som en investering. Sen har jag inte heller köpt något hus för flera miljoner som jag aldrig kommer kunna betala.

Att låna till sådana "småsaker" som en cykel tycker jag är fel då det blir onödigt dyrare än att betala kontant. Det blir ju ond cirkel där man istället för att under en tid spara undan kapital lånar till allt och kommer därmed aldrig bli fri från sina lån. Det innebär också att man alltid är bunden till sitt jobb och kan leva mindre fritt. En dag lednsar man kanske på sitt jobb men vågar inte göra något åt det för att man måste ha in pengarna för att amortera sin tv, cykel och alla tv-shop-prylar; den totala missären är då ett faktum :)

Oförstånde sambo
En enkel regel jag kör med när det gäller avbetalningar, är att jag ska kunna betala av lånet på 6 månader. Även om jag kan betala kontant, lägger jag det som en plan istället pga av olika anledningar. Vad inköpet gäller, platt tv, cykel, kameror etc, spelar mindre roll. Ett inköp är ett inköp, men 6månader gäller.
Sen att din sambo är oförstående tyder på att ni har olika åsikter. Du ska kanske börja där. Du har inte sålt in iden med ny cykel på rätt sätt.

Oförstånde sambo
ev. randonörd skrev:
> Den som är satt i skuld är aldrig fri....
>
> Cyklar är dåliga investeringar och bör betalas
> omgående.

Sant.

Dessutom är bilar till 99,9% dåliga investeringar (det finns undantag med de är försvinnande få). De flesta som jobbar i Sverige kan köpa bil kontant om det inte är panik. Kolla begmarknaden.

Dessutom är det intressant att notera att inlägget skrevs kl 02:40 söndag morgon. Hur nykter och sansad har diskussionen med sambon varit?

Oförstånde sambo
Så länge man betalar av lånet snabbt (<6 månader) är det väl OK även om jag principiellt tycker det är fel att låna för inköp av cykel. Det gjorde jag inte som fattig 14-åring när jag köpte min första landsvägsracer och det gör jag inte heller som gubbe.

Emellertid reagerar jag på typen av pendlarcykel - 29 HT måste väl vara ganska kasst för pendling? Skulle själv gärna ha det för träning i skogen men min egen pendling sker till nästan 100% med bockstyre. Skulle jag ha en mtb optimerad för pendling skulle jag fixa dit stel gaffel och bekväma bar-ends.

Men problemet här handlar väl om annat - när man till viss del har gemensam ekonomi och planerar för byte av bostad eller liknande får man kanske anpassa sig till verkligheten?

Oförstånde sambo
Amorteringen om 800 kr ar forvisso ingen kostnad.
mojligt att kostnaden iofs rakar vara 800 kr per manad, i form av ranta, slitage o vardeminskning. Skulle val tro att en cykel kan vara billigare an sa.
likviditetsmassigt bor man ju dock se till att man kan hantera utgiften om 800 kt i amirtering samt ovriga utgifter i form av direkta kostnader for cykeln

Oförstånde sambo
Ah, mycket moralpanik om skulder i den här tråden. :-)

Nästan alla vi som bor i t.ex. Stockholm och äger vår bostad har miljonskulder, men det anses inte lika fult. För våra bostäder kan ju inte minska i värde (eh hrrrmmm) så då är det att anse som en investering. ;-)

Konsumtionslån kan vara en riktigt dålig idé. Men det kan också, ibland och i vissa fall, vara ett vettigt alternativ. Helt enkelt ett sätt att flytta pengar över tid för en viss kostnad. Bara man vet vad man gör och är medveten om kostnaden så är det inte per definition fel.

Oförstånde sambo
DT skrev:
> Ah, mycket moralpanik om skulder i den här
> tråden. :-)
>
> Nästan alla vi som bor i t.ex. Stockholm och
> äger vår bostad har miljonskulder, men det anses
> inte lika fult. För våra bostäder kan ju inte
> minska i värde (eh hrrrmmm) så då är det att
> anse som en investering. ;-)
>
> Konsumtionslån kan vara en riktigt dålig idé.
> Men det kan också, ibland och i vissa fall, vara
> ett vettigt alternativ. Helt enkelt ett sätt att
> flytta pengar över tid för en viss kostnad. Bara
> man vet vad man gör och är medveten om kostnaden
> så är det inte per definition fel.

+1 %

Oförstånde sambo
DT skrev:
> Bara man vet vad man gör och är medveten om kostnaden så är det inte per definition fel.

Felet är att han behöver skaffa stöd för sin komsumtion här. :-)

Oförstånde sambo
ev. randonörd skrev:
> Den som är satt i skuld är aldrig fri....
>
> Cyklar är dåliga investeringar och bör betalas
> omgående.

Jag är fri;7)

Oförstånde sambo
Ubu skrev:
> Jag tycker ni missar den centrala
> frågeställningen här. Varför vill man pendla 3
> mil om dan på just en 29er ht?

För att man egentligen vill ha en 29er för att det är "hett" och pendlingen bara är en ursäkt som man kommer att tröttna på? Tyvärr verkar sambon ha kommit på det...

Oförstånde sambo
Jag har köpt mina hojar sen 90 talet kontant, jag vet vad andrahandsvärdet är på hojar, speciellt highend hojar är..

Bil och hus lånar man till, sen så finns ju andra småkrediter som ALLA med få undantag utnyttjar däribland jag.

Generellt sett, köpa en hoj på avbetalning för att det skall ersätta busskort eller bilkostnaden ekonomiskt sett är njaa, varför inte pendla för motionens skull och för att du VILL det.

Jag har också lång pendelavstånd, ca 3.5mil enkel väg och det på en riksväg och jag skulle inte pendla där alla dagar i veckan, särskilt inte just nu med snöblandat regn..

Köpa hojar är vettigast kontant egentligen men alla gör som de vill, ingen ide att moralisera över rätt och fel, misstycker sambon, hon är vettig i övrigt?, så sätt er ner och diskutera, det är inte alltid vi som har cyklar som har alla rätt hela tiden.

Kort och gott, pendla INTE för pengarnas skull utan för din framtida hälsoinvestering istället!

Oförstånde sambo
Frågan är väl också vilken sambo som är oförstående; trådskaparens sambo eller trådskaparen själv;). Det kanske räcker med att visa att du klarar av att pendla med cykeln så pass mycket att ni tjänar in det jämfört med bilpendling. Lån eller inte, det handlar bara om pengahantering - bilutgifter minskar med minst 850 i månaden inga problem, om inte så har ni helt plötsligt ökade kostnader och då kan jag förstå visst motstånd.

Oförstånde sambo
Min fru skulle bara bli glad om jag lade fram ett sånt förslag.
Spelar väl ingen roll om man tar ett lån på en cykel...
Låter ju vettigare än en bil i mina öron.
Själv har jag lån på en bil som har strulat genom åren, ny växellåda 10000..
ny bränslepump 6500..el fel 7000.osv..allt detta under en 2års perjod..
Fatta vilken helvetes fin cykel man kunde fått för dom pengarna. :)

Oförstånde sambo
Var glad för att du har en klok och ekonomisk sambo. Hon verkar ju inte köpa att alternativet till att köpa ny cykel är att köra bil. Om du redan har cyklar kan du ju åka på dem, så din sambo ser nog valet som: åka på en av de andra cyklarna alt köpa ytterligare en cykel för pendling(som tar plats). En mer lättsmält variant för sambon kan ju vara att cykla på en av de andra cyklarna tills november, spara pengar under tiden, köpa cykeln för vintercykling till nedsatt pris och kontant.
En annan tanke är förstås att hon förstärker sin förhandlingsposition inför inköpet av en 5e handväska eller liknande.

Oförstånde sambo
rback skrev:
> Köp något från Elgiganten till din sambo så
> får du något på köpet.
> Märker hon om du byter ut det som kom på köpet?

Anmäld till moderator.

Oförstånde sambo
STIZZE skrev:
> rback skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Köp något från Elgiganten till din sambo så
> > får du något på köpet.
> > Märker hon om du byter ut det som kom på
> köpet?
>
> Anmäld till moderator.

Det samma!

Oförstånde sambo
Sen tänkte jag på det här.
Jag tänkte utöka mitt cykelstall med en 29 ht.

UTÖKA, jag hur många cyklar har du redan nu, där kan förklaringen till sambons reaktion finnas...

Oförstånde sambo
Låna till cykel? Men... men... varför????? Om man behöver låna till en cykel så har man väl ändå riktigt taskiga, ja till och med snudd på farliga marginaler? Bilen lär ju antingen du eller sambon behålla. Vad gör du om den går sönder? Nytt blancolån? Vad händer om du blir arbetslös om marginalerna idag tillåter amortering på 850 kronor?

Jag kan väl förstå om någon skulle låna till en bil eller hus. Men cykel? Till och med som student utan jobb var det ju möjligt att på några månader spara ihop till en OK cykel? Om man är sambo bör det ju dessutom vara lättare då kostnaderna generellt minskar?

Och ja, jag och min sambo har lånat till bilen eftersom realräntan var negativ. Och ja, vi har lånat till bostaden. Dock är vi livrädda för ränteökningar och sjunkande priser, så vi lägger allt vi kan på amorteringar.

Oförstånde sambo
Fascinerande vilka reaktioner på att låna pengar till en cykel, låter som man hamnar på ruinens brant om man skulle göra det! =)

Har köpt två cyklar på avbetalning, en betalar jag fortfarande på (sort of), hade jag inte lånat så skulle jag inte kunna köpa den och nu finns den inte längre att köpa!

Därmed glad att jag slog till när jag gjorde det istället för att missat chansen. Säger inte att man ska låna för all konsumtion, allt inom rimliga gränser men ibland kan det vara svårt att skaka fram kontanter på kort tid och då får man betala lite extra för att låna pengar.

Cykeln kommer jag ha kvar inom överskådlig framtid, själv tycker jag det är värre att låna pengar för resor, mindre kul att betala av efter att man kommit hem igen. ;)

Sen kan jag hålla med om att låna till en ny cykel man skall pendla med kanske är onödigt då man kan hitta en bättre begagnad cykel till bra pris.

Oförstånde sambo
42Hz skrev:
> Fascinerande vilka reaktioner på att låna pengar
> till en cykel, låter som man hamnar på ruinens
> brant om man skulle göra det! =)

Låna 1,5 Mkr till en 1:a med kokvrå på 30 kvm är fint. Låna 1/100 av det till en cykel är fult. Förstår du inte det? ;-)

Oförstånde sambo
Jag har också lån på cyklarna men långsiktigt är planen att bygga upp en cykelkassa att kunna plocka utav istället för att låna var gång. Hade jag inte blivit bestulen på den där cykeln 2010 som var 28'000kr i sjön, så hade jag inte haft lån utan istället en bra början på en cykelkassa.

Det är inget fel på att lån, ifall man har kontroll. När det börjar bli "fel" är när man gör det för alla dyra inköp man gör, att bygga upp en kassa att ta ifrån är såklart det bästa alternativet.

Resursbank t.ex lånar ute räntefritt, men är pengarna på deras konto EN DAG försenat åker man få en femhundrig i straffavgift direkt. Dessutom åker man på adminavgift varje månad och startavgifter. Sen försöker de även lura på än försäkring för 100kr/månad vilket är gjort genom ett system som är upplagt för göra fel ifall man inte läser andra eller tredje fakturan ordentligt. De lånar såklart ut pengar för att tjäna pengar och har fula knep att göra det på.

Oförstånde sambo
> Cykeln kommer jag ha kvar inom överskådlig
> framtid, själv tycker jag det är värre att
> låna pengar för resor, mindre kul att betala av
> efter att man kommit hem igen. ;)
>

Jo, det finns ju grader i helvetet :-)

Men det är synd att det finns folk som behöver låna till en cykel. Det kan ha sitt berättigande, men jag tycker ändå att det är synd.

Oförstånde sambo
sebagge skrev:
> > Cykeln kommer jag ha kvar inom överskådlig
> > framtid, själv tycker jag det är värre att
> > låna pengar för resor, mindre kul att betala
> av
> > efter att man kommit hem igen. ;)
> >
>
> Jo, det finns ju grader i helvetet :-)
>
> Men det är synd att det finns folk som behöver
> låna till en cykel. Det kan ha sitt
> berättigande, men jag tycker ändå att det är
> synd.

Nu hade jag säkert kunnat skrapa ihop kontanter om det hade knipit men då jag kunde utöka ett tidigare lån med ok ränta så fick jag marginellt högre månadskostnad på lånet och då kan jag bränna mitt cash på resor istället! =)

Oförstånde sambo
hej älskling, jag var på elgiganten och köpte en sån här:
imagesCAJBX2EM.jpg

Titta vad jag fick på köpet:
8660_SantaCruz_Tallboy_Carbon_Blue_diagonal_L_2.jpg

Oförstånde sambo
Stewe skrev:
> hej älskling, jag var på elgiganten och köpte
> en sån här:
>
>
> Titta vad jag fick på köpet:
>

Det där vore ju toppen, men det skulle inte funka hemma då min sambo cyklar lika mkt som mig.

Oförstånde sambo
Om vi frångår en komplett cykel.
Är man helt dum i huvudet om man köper delar på t ex räntefri avbetalning?

Låt säga att ens gaffel går av, 3 dagar innan tävling. Och man har nyss servat bilen, varit på krogen och bjudit polarna på krogrunda m.m. och vips så står man där utan gaffel och inplanerad tävling.
Gaffeln kostar ~6-7000:-

Är det OK att köpa gaffeln på avbet. om man räknar med att kunna betala den på 4-6 mån räntefritt?

Oförstånde sambo
JockeS skrev:
> Låt säga att ens gaffel går av, 3 dagar innan
> tävling. Och man har nyss [...] varit på krogen

Verkar dumt att gå på krogen strax innan en tävling. :-P

Oförstånde sambo
Jag reagerar mest på att det är lite halvdumt att bjuda polarna på krogrunda om du inte har råd att slänga ut 6000-7000kr på nånting du tycker är viktigt. Dom kan väl betala för sig själva?

Tillbaka
Topp