Ohederliga säljarnar

db.spoked

Ny medlem
Ohederliga säljarnar
Hej allihoppa,
Jag har just haft en otrevliga stund på Happymtb.com. Imorse hade jag i min enfäldiga tro, köpte ett Campagnolo fram växel från ett säljare här på happymtb.org. Det var kl 08.44. ja sa han betala mig och sen skickar jag växeln till dig. Så jag gick till banken, banken ligger 18 kilometer ifrån mina hem båstad(jag bor på landet). Glad var jag. Klockan var 10:45. Snabtt tycker jag.
Nu när jag kom hem hittade jag mailen från killen att han vill har en bekräftellse från mig när det är betalt. Det gjorde jag, men han sa att han har sålt till en annan för ett högare pris??

Så nu har jag blivit av med 450kr, inga fram växel. Vad tror alla ni andra, ska jag polis anmäler honom och lämna ute hans namn hÄr.

Vilken idiot som helst vet att det ta tid att kommer in på banken men inte den här kille. Och nej jag använder inte internet banking.

Känner mig så totalt lurade.

mvh

lätt lurade.

Ohederliga säljarnar
Jag har faktiskt köpt ett fram växel. Pengar har jag inga intresse av. Man kan inte säljar samma grej till flera personer eller hur ??

Jag ge honom ett chans att skickar växeln och gora rätt för sig själv, annars...??

mvh

Lätt lurade.

Ohederliga säljarnar
Tycker det låter som dålig stil men knappast olagligt. Om du inte får tillbaks pengarna ligger han däremot sämre till. Inte mycket annat att göra tyvärr.

Ohederliga säljarnar
Det var ju dålig stil, iom att du redan hunnit betala för växeln... hade väl varit en annan femma om det varit 1-2 dagar senare som du skulle betala, men inte på samma dag kan man tycka. Men det är ju faktiskt inte en butik som du har handlat av, så några regler om att du godtagit erbjudandet och därför måste säljaren leverera, finns ju inte... Så ja, dålig stil - men inte olagligt, pengarna ska du förstås ha tillbaka så snart som möjligt.

Ohederliga säljarnar
Är inte helt säker på att det inte är olagligt. när man väl kommit överrens om ett köp så är det bindande. Blir ju ännu lättare att bevisa om kontakten skett via email. Var några år sen jag läste juridik och sysslar inte med det dagligen så jag kan missta mig.
Å andra sidan måste man ju i så fall stämma personen civilrättsligt vilket man kanske inte har lust med...

/erik

ething skrev:
-------------------------------------------------------
> Tycker det låter som dålig stil men knappast
> olagligt. Om du inte får tillbaks pengarna ligger
> han däremot sämre till. Inte mycket annat att
> göra tyvärr.

Ohederliga säljarnar
Klart som fan att det är olagligt. Parterna hade en överenskommelse med villkor som säljaren bröt! Finns det dessutom i ett mail är bevisläget bra. Tyvärr lönar det sig knappast att driva ett fall som rör mindre kostnader i svenska domstolar.
db.spoked, förstår att du är besviken. Har flera framväxlar liggandes du kan få gratis så hör av dig med vad det är du söker så kanske jag hittar något som passar!

Bastards.jpg ht=359

Senast redigerad av en moderator:
Ohederliga säljarnar
Surt att gå så långt till banken i onödan. Säljaren är kanske ett girigt as som sket i ert avtal när han fick ett bättre pris, men det gör honom inte till värsta kriminellen.

Ohederliga säljarnar
Honky Dory skrev:
> Finns det dessutom i ett mail är bevisläget bra.

Hur kan ett mail bevisa något som helst?

Ohederliga säljarnar
TBone skrev:
> Är det bara jag som inte helt utesluter att det
> kan föreligga någon form av missförstånd
> mellan parterna?

nej.

Ohederliga säljarnar
mytomspunnen skrev:
> TBone skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det bara jag som inte helt utesluter att
> det
> > kan föreligga någon form av missförstånd
> > mellan parterna?
>
>
> nej.

+1

Ohederliga säljarnar
mytomspunnen skrev:
> TBone skrev:
> -----
> > Är det bara jag som inte helt utesluter att
> det
> > kan föreligga någon form av missförstånd
> > mellan parterna?
>
>
> nej.

+1

och lite girighet kanske.

Men det är ju bara att be om att få tillbaks pengarna, mottagaren har förmodligen internetbank som alla andra vettiga människor ;) - skulle du inte få tillbaks dem inom ett par dagar kan du ju gå vidare med det här. I övrigt så blir man dragen vid näsan från och till, inget att fundera så mycket i slutändan om man ändå fått tillbaks sina pengar, det finns värre problem att bry sig med.

Ohederliga säljarnar
db.spoked skrev:
> Och nej jag använder inte internet banking.

Det kanske är dags att börja?

Ohederliga säljarnar
JT skrev:
> Honky Dory skrev:
> -----
> > Finns det dessutom i ett mail är bevisläget
> bra.
>
> Hur kan ett mail bevisa något som helst?

klassat som juridiska dokument, vad jag förstått?

Ohederliga säljarnar
JLarsson: Också sugen på att köpa den? :)

Visst är det inte rätt att göra så men litet fall att gå vidare med. Men pratar du med honom och han för tillbaks pengarna inom ett par dagar så får du leta vidare. Annars får du väl hota med att polisanmälan men lönar sig oftast att vara vänlig.

Ohederliga säljarnar
JLarsson skrev:
> Är det nån annons som ligger kvar kanske?

Det ser ut som det....

Ohederliga säljarnar
TBone skrev:
> Är det bara jag som inte helt utesluter att det
> kan föreligga någon form av missförstånd
> mellan parterna?

Nej, två inlägg som gjordes innan ditt föreslår det som ett alternativ (Larsas och captain8tracks).

Ohederliga säljarnar
Snälla rara, skärpning.
Att polisanmäla någon över en begagnad framväxel är inte bara en extrem överreaktion, utan så enormt barnsligt.
Är jag ensam om att tycka att den som startade denna tråd verkar agera lika "sunt" som säljaren ?, eller borde alla missföstånd omedelbart leda till polisanmälning ?
Har en känsla av att jag köpte bakväxeln i samma annons, fick tvärtom ett jättebra bra intryck av säljaren, om det är recordväxlarna som kom ut idag det handlar om.

Ohederliga säljarnar
Det är ju faktiskt möjligt att han, eftersom du dröjde med bekräftelsen, valde att sälja till någon annan eftersom han trodde du dragit dig ur.

Var en snubbe som skulle köpa min motorcykel, han skulle köpa den sa han. Men inte fan kom han tillbaks, självklart skulle jag sålt till någon annan om chansen funnits... speciellt till ett högre pris.

Ohederliga säljarnar
Här kommer svar från andra sidan...
Det blev ett missförstånd, jag tog kontakt omedelbart och försökte få kontonumret så jag kunde betala tillbaka pengarna, men det accepterades inte! Han hotade direkt att hänga ut mig på Happy MTB samt att polisanmäla mig! Detta var den otrevligaste affär jag någonsin gjort, jag uppfattade detta som riktigt olustigt och kände mig väldig illa till mods, men han har nu sin framväxel på väg till sig. Jag skall nog spara alla mail från honom, kan vara bra att ha kvar...

Ohederliga säljarnar
Hej ts, och välkommen till Happy! (även om det blev på ett sätt du kanske inte tänkt dig)

Hoppas att det reder ut sig på bästa sätt. Det verkar som andra här har gjort lyckade affärer med dig, så se det hela som ett olycksfall i arbetet.

-m

Ohederliga säljarnar
Ha ha, vilken soppa!

En tokarg köpare med totalt 4 inlägg här på Happy och en säljare med 1 inlägg som verkar ha ställt allt till rätta. Inte speciellt Happyrepresentativt om ni frågar mig. Jag har både sålt och köpt åtskilligt med prylar på Köp- och sälj utan minsta problem.

Välkommen hit ts! Jag tror att Du är mindre bränd som framtida säljare här än vad db.spoked är som köpare.

Ohederliga säljarnar
db.spoked skrev:
> Hej allihoppa,
> Jag har just haft en otrevliga stund på
> Happymtb.com. Imorse hade jag i min enfäldiga
> tro, köpte ett Campagnolo fram växel från ett
> säljare här på happymtb.org. Det var kl 08.44.
> ja sa han betala mig och sen skickar jag växeln
> till dig. Så jag gick till banken, banken ligger
> 18 kilometer ifrån mina hem båstad(jag bor på
> landet). Glad var jag. Klockan var 10:45. Snabtt
> tycker jag.
> Nu när jag kom hem hittade jag mailen från
> killen att han vill har en bekräftellse från mig
> när det är betalt. Det gjorde jag, men han sa
> att han har sålt till en annan för ett högare
> pris??
>
> Så nu har jag blivit av med 450kr, inga fram
> växel. Vad tror alla ni andra, ska jag polis
> anmäler honom och lämna ute hans namn hÄr.
>
> Vilken idiot som helst vet att det ta tid att
> kommer in på banken men inte den här kille. Och
> nej jag använder inte internet banking.
>
> Känner mig så totalt lurade.
>
> mvh
>
> lätt lurade.

DU är ute och cyklar.
Man ropar INTE på polis för minsta lilla. Speciellt INTE för en sådan här liten skitsak.
Kamma dig, kom in i matchen och lukta på verkligheten. Man betalar inte i förskott.
Jag blev faktiskt lite upprörd pga den här tråden, men inte över vad säljaren gjort eller inte gjort. Utan den analitet och småsinthet som trådskaparen verkar besitta.

Och mail kan inte kunna bevisa någonting såtillvida man inte bifogar DNA-prov.

Tycker att ts borde ha lite shine.

helvete
simpa

Ohederliga säljarnar
Tack simpa mendu har fel . Jag har lollade och Polisen ager att detta är ett brot. Enkelt .
Nu Jag förstor att några kan tänkar att jag har överreagerdáde i detta. Men har du frågade varfor???

Detta är det femte gånga detta har hänt mig här på Happy och inga godvill eller vänlighet kan sager till mig att det är bara ett missförstånd. Okay i detta fall kan det blir så att säljarnar har varit girig men jag blir helt enkelt så trött på såna djävisk skit.

Säljarnar har nu kontaktade mig och han skickar denna växel som jag har köpt. Så slut på detta nu.

Detta har även hänt mig på blocket och Tradera.

Alla som tycker detta är småsint ska tänkar lite till har.

Om man tillåta såna grjor utan att reagera vad ska hände med det stora grejor i världen om vi inte reagera.

Tack för alla synpunkter.

Punkt och slut.

Lätt lurade.

Ohederliga säljarnar
simpish skrev:

> verkligheten. Man betalar inte i förskott.

Öh? Det brukar vara svårt att handla på nätet om man inte betalar i förskott.
Detsamma gäller den privata beg.marknaden. Inte f.n skickar jag eller någon annan
något utan att först fått betalt. Prova gärna på Blocket eller ebay.

Annars håller jag med dig.

/Niclas

Ohederliga säljarnar
Det är när det inte funkar bra det blir problem. Risken att bli blåst när man betalat i förskott för en framväxel eller begagnade cykeldäck är näst intill obefintlig. Ska man köpa en IPhån för en spottstyver på blocket är risken en smula större.

Ohederliga säljarnar
NiclasY: Vad jag menade var att man inte betalar i förskott till någon okänd privatperson för begagnade saker. Men det fattade du va? Egentligen.
Inte fan skickar jag pengar för något till någon utan att jag ens vet att saken eller personen faktiskt finns.
Jag åkte själv 100 mil i lördags för att köpa en cykel. Säljaren kunde och ville skicka den, men jag hade inga garantier.

db.spoked: Jag tolkade det som att det första du gjorde var att ropa på polis och åklagare. Och det gör man inte mot en medmänniska. Så ja, jag tyckte att du överreagerade!
Missförstånd borde inte vara lagbrott.

Ett hett och gratis tips är att faktiskt använda internetbank, det är himla lätt och underlättar väldigt mycket.

Ohederliga säljarnar
db.spoked skrev:
> Tack simpa mendu har fel . Jag har lollade och
> Polisen ager att detta är ett brot. Enkelt .
> Nu Jag förstor att några kan tänkar att jag
> har överreagerdáde i detta. Men har du frågade
> varfor???
>
> Detta är det femte gånga detta har hänt mig
> här på Happy och inga godvill eller vänlighet
> kan sager till mig att det är bara ett
> missförstånd. Okay i detta fall kan det blir
> så att säljarnar har varit girig men jag blir
> helt enkelt så trött på såna djävisk
> skit.
>
> Säljarnar har nu kontaktade mig och han skickar
> denna växel som jag har köpt. Så slut på detta
> nu.
>
> Detta har även hänt mig på blocket och
> Tradera.
>
> Alla som tycker detta är småsint ska tänkar
> lite till har.
>
> Om man tillåta såna grjor utan att reagera vad
> ska hände med det stora grejor i världen om vi
> inte reagera.
>
> Tack för alla synpunkter.
>
> Punkt och slut.
>
> Lätt lurade.

kanske dags att du slutar handla här på happy då, o kanske lika bra att skippa blocket o tradera med, då du verkar ha otur över allt.

vill inte vara taskig, men jag tycker precis som många andra här att du överreagerar. visst har man rätt att bli sur, men har du inget tålamod? me tanke på att du börjar kasta skit redan samma dag, innan ens dagens ens är i närheten av att vara över. och att utdela hot, det är tveksamt om det är den smartaste lösningen.

med dina inlägg, så blir jag inte SÅ förvånad över att det är ett missförstånd som ligger bakom detta.

för övrigt, hört talas om internetgirot? mycket bra tjänst, som både säljare och köparen tjänar på. o snälla, kom in i 2000 talet o skaffa internet bank

Ohederliga säljarnar
simpish: du hade nog inte fått köpa nått av mig heller, om du inte kunde tänka dig att betala i förskott. det är väll inte konstigare att jag som säljare vill ha betalt innan jag skickar, än att du vill ha produkten innan du betalar. sen kan man självklart åka o hämta, men du åker väll knappast 100 mil för en framväxel? o det ska vara bra pris eller speciell hoj för att åka 100 mil o hämta en hoj, tycker i alla fall jag. om man nu inte bor väldigt avlägset :D

men som jag nämnt i tidigare inlägg, internetgirot finns ju just för sånna som inte vill riskera lika mycket. bussgods har även en finfin tjänst som är som postförskott, alltså kan du se sakerna innan du betalar.

Ohederliga säljarnar
Jensen skrev:
> simpish: du hade nog inte fått köpa nått av mig
> heller, om du itne kunde tänka dig att betala i
> förskott. det är väll inte konstigare att jag
> som säljare vill ha betalt innan jag skickar, än
> att du vill ha produkten innan du betalar. sen kan
> man självklart åka o hämta, men du åker väll
> knappast 100 mil för en framväxel? o det ska
> vara bra pris eller speciell hoj för att åka 100
> mil o hämta en hoj, tycker i alla fall jag. om
> man nu inte bor väldigt avlägset :D
>
> men som jag nämnt i tidigare inlägg,
> internetgirot finns ju just för sånna som inte
> vill riskera lika mycket. bussgods har även en
> finfin tjänst som är som postförskott, alltså
> kan du se sakerna innan du betalar.
Då är vi helt överens.

Ohederliga säljarnar
db.SPoked

Förvänta dig inte att göra fler affärer här på happy. Kamma dig och gå ut skolan så kanske du mognar lite. Det är även ett brott att gå mot röd gubbe och kissa i skogen men jag springer inte och skriker POLIIIIIS för det. Att säljaren dessutom faktiskt inte föröskt lura dig och du i girighet inte kan leva med det blir ganska pinsamt.

Ohederliga säljarnar
simpish skrev:
> NiclasY: Vad jag menade var att man inte betalar i
> förskott till någon okänd privatperson för
> begagnade saker. Men det fattade du va?
> Egentligen.
> Inte fan skickar jag pengar för något till
> någon utan att jag ens vet att saken eller
> personen faktiskt finns.
> Jag åkte själv 100 mil i lördags för att köpa
> en cykel. Säljaren kunde och ville skicka den,
> men jag hade inga garantier.

Jag kanske är ovanligt godtrogen, men jag handlar rätt ofta begagnade prylar osett. Oftast sätter jag in pengar i förväg, och hittills har jag aldrig blivit blåst. Visst händer det att prylarna är lite repigare än man trodde eller dyker upp lite sent, men skulle jag köpa allt nytt skulle det bli så mycket dyrare, att det lätt är värt risken.
Men visst, något stort och dyrt vill man gärna klämma på först.

Ohederliga säljarnar
Att skicka med Bussgods Efterkrav är en bra lösning. Dom har bra priser, framför allt på packeterade cyklar. Med efterkrav så är båda parter garanterade vara och pengar.
Har blivit blåst på en gps på Blocket en gång. Aldrig förskott numera.

/steen
bussgods.se

Tillbaka
Topp