Öhlins TTXM22 i Spark?

mcperand

Aktiv medlem
Öhlins TTXM22 i Spark?
Problem: jag måste pumpa bakdämparen (Fox Nude) på min Spark 720+ 2017 till max tillåtet tryck och ändå får jag för mycket sag.

Möjlig lösning: en Öhlins TTXM22 (MTBM 1972 har rätt längd och fästen) med tillräckligt styv fjäder.

Möjligt nytt problem: passar den i ramen? Det är ganska trångt runt dämparen och den nya designen på Öhlins dämpare har en lång, utskjutande sektion vinkelrät mot resten av dämparen.

Jag har letat mig blå på nätet utan att kunna hitta någon som säger varken bu eller bä. Alternativet är att ringa Öhlins och fråga om exakta mått och mäta, men innan jag gör det tänkte jag höra här på Happy om någon av er vet om den får plats eller inte.

Öhlins TTXM22 i Spark?
Pumpar jag till maxgränsen (300 psi har jag för mig att FOX säger, men minnet kan svika så här utan manualen framför mig) så får jag över 40% sag och bottar rätt ofta utan att vara varken snabbast eller hårdast nerför stupen. Och det på en hoj som är rätt illa låg till att börja med. Ja, jag är rätt stor men jag har inte många kilo att dumpa själv tyvärr. Jag är inte riktigt byggd som den typiska cyklisten utan mer år kylskåpshållet.

Öhlins TTXM22 i Spark?
mcperand sa:
Pumpar jag till maxgränsen (300 psi har jag för mig att FOX säger, men minnet kan svika så här utan manualen framför mig) så får jag över 40% sag och bottar rätt ofta utan att vara varken snabbast eller hårdast nerför stupen. Och det på en hoj som är rätt illa låg till att börja med. Ja, jag är rätt stor men jag har inte många kilo att dumpa själv tyvärr. Jag är inte riktigt byggd som den typiska cyklisten utan mer år kylskåpshållet.

Utan att vara ofin, men vad innebär rent konkret "stor"? Hur många kg? 40% sag vid 300 psi låter i mina öron som att det är nåt vaj på dämparen.

Öhlins TTXM22 i Spark?
H. sa:
mcperand sa:

Utan att vara ofin, men vad innebär rent konkret "stor"? Hur många kg? 40% sag vid 300 psi låter i mina öron som att det är nåt vaj på dämparen.
Det är väl inte så ofint i sammanhanget. Matchvikten är 116-117 kg och sedan lite kläder och en oftast välpackad rygga med tre liter vatten i. Säg 125 kg som cykeln ska släpa runt på.

Öhlins TTXM22 i Spark?
Jag tror att det är svårt att få dit en coildämpare i din hoj. Vad jag sett kring Genius (typ samma konstruktion) så funkar det med piggybackdämpare typ super deluxe, men inte med coil. Det är dock vad jag kunnat läsa mig till så jag har inte provat.

Öhlins TTXM22 i Spark?

Bilagor

• TTX-22-M-Trunnion_4.jpg
    TTX-22-M-Trunnion_4.jpg
    62.1 KB · Besök: 38
Senast ändrad:
Öhlins TTXM22 i Spark?
Frågan är om du kan hitta en fjäder med tillräckligt hög fjäderkonstant. På dämpare (och cyklar) med kort slaglängd är man uppe på jäkligt styva fjädrar redan i normalfall. Jag behövde 550 lb/in på min Santa Cruz 5010 till exempel, när jag vägde ~90 kilo kittad och klar.
En biffigare luftdämpare med större kolv-area på luftfjädern kanske är rimligare. Då behövs inte lika hysteriskt tryck, om jag inte tänker fel.

Öhlins TTXM22 i Spark?
Makten sa:
Frågan är om du kan hitta en fjäder med tillräckligt hög fjäderkonstant. På dämpare (och cyklar) med kort slaglängd är man uppe på jäkligt styva fjädrar redan i normalfall. Jag behövde 550 lb/in på min Santa Cruz 5010 till exempel, när jag vägde ~90 kilo kittad och klar.
En biffigare luftdämpare med större kolv-area på luftfjädern kanske är rimligare. Då behövs inte lika hysteriskt tryck, om jag inte tänker fel.
Öhlins säljer fjädern 18076-17 som ska passa till 165x45 med fjäderkonstanten 640 lb/in som jag hoppas borde räcka med förspänningen lite uppjusterad, men det kan ev vara på håret beroende på exakt hur Scott tänkt sig med baktriangelns geometri.

Jag är öppen för alla förslag som kan hjälpa mig med mitt problem, för det börjar bli lite tråkigt att inte riktigt få ur all prestanda ur dämparen.

Öhlins TTXM22 i Spark?
Slår man dina värden (125kg, 45mm stroke och 120mm slaglängd) i Foxs kalkylatorn vilket borde ge en någorlunda rättvis resultat med tanke på att din cykel har en nära till linjärt omväxling i länkaget får man följande:
Screenshot_20181210-163819_Chrome.jpg

Det borde vara svårt att hitta ett fjäder med konstant över 650 som passar din dämpare...

Har du kollat på mtbr? Där borde du kunna få tag på flera användare i din viktklass och se hur dom löste det.

Öhlins TTXM22 i Spark?
happymtb.fr sa:
Slår man dina värden (125kg, 45mm stroke och 120mm slaglängd) i Foxs kalkylatorn vilket borde ge en någorlunda rättvis resultat med tanke på att din cykel har en nära till linjärt omväxling i länkaget får man följande:

Det borde vara svårt att hitta ett fjäder med konstant över 650 som passar din dämpare...

Har du kollat på mtbr? Där borde du kunna få tag på flera användare i din viktklass och se hur dom löste det.
Det var svart på vitt och inget att tveka om. Eftersom Öhlins bara tillverkar fjädrar upp till 650 så får det antingen bli den mytiska k-pistmodden med dubbla fjädrar eller luft för mig i fortsättningen. Då återstår bara att hitta en luftdämpare som pallar trycket. Jag ska följa upp tipset om CaneCreek.

Öhlins TTXM22 i Spark?
mcperand sa:
happymtb.fr sa:

Det var svart på vitt och inget att tveka om. Eftersom Öhlins bara tillverkar fjädrar upp till 650 så får det antingen bli den mytiska k-pistmodden med dubbla fjädrar eller luft för mig i fortsättningen. Då återstår bara att hitta en luftdämpare som pallar trycket. Jag ska följa upp tipset om CaneCreek.

Vet inte om dvo kan fungera, deras nya topaz 2 med bara trunnion ser fin ut. Annars finns den gamla varianten med i trunnion.

https://dvosuspension.com/shocks/topaz-2/

https://dvosuspension.com/product/topaz-t3-air-shock/

Senast ändrad:
Öhlins TTXM22 i Spark?
marr sa:
mcperand sa:
happymtb.fr sa:

Vet inte om dvo kan fungera, deras nya topaz 2 med bara trunnion ser fin ut. Annars finns den gamla varianten med i trunnion.

Den nya gick tyvärr bara ner till 185 i längd där jag behöver 165, men den gamla varianten kan kanske vara ett alternativ. Det är ju tyvärr bara lite dyrt att prova sig fram...

Öhlins TTXM22 i Spark?
mcperand sa:
marr sa:
mcperand sa:
happymtb.fr sa:

Den nya gick tyvärr bara ner till 185 i längd där jag behöver 165, men den gamla varianten kan kanske vara ett alternativ. Det är ju tyvärr bara lite dyrt att prova sig fram...

Definitivt är det för dyrt att prova sig fram ja...

Öhlins TTXM22 i Spark?
Jag tycker fortfarande det låter galet att inte 300 psi ska räcka. Visst kan det skilja sig mellan dämpare, men om vi jämför med min hoj: 50mm stroke, 120 mm slag = 2.4 i ratio. Du har 2.7 i ratio, dvs 1.125 ggr mer än mig. Vidare väger du 1.67 ggr mer. Totalt ger detta att belastningen på din dämpare är 1.88 ggr högre än den på min.

Vid 125 psi har jag ca 30% Sag. Det motsvarar 235 psi för dina förutsättningar. Även om dämparna kan skilja sig låter det galet att 300 psi bara räcker till 40% sag.

Öhlins TTXM22 i Spark?
du behöver större luftkammare för bakdämparen.

Kolla om det finns att köpa, large volume air sleeve. Nuden verkar ha en pytteliten luftkammare.

Öhlins TTXM22 i Spark?
H. sa:
Jag tycker fortfarande det låter galet att inte 300 psi ska räcka. Visst kan det skilja sig mellan dämpare, men om vi jämför med min hoj: 50mm stroke, 120 mm slag = 2.4 i ratio. Du har 2.7 i ratio, dvs 1.125 ggr mer än mig. Vidare väger du 1.67 ggr mer. Totalt ger detta att belastningen på din dämpare är 1.88 ggr högre än den på min.

Vid 125 psi har jag ca 30% Sag. Det motsvarar 235 psi för dina förutsättningar. Även om dämparna kan skilja sig låter det galet att 300 psi bara räcker till 40% sag.
Det kan så vara, jag är (som alla säkert märker) ingen expert på dämpare på mtb, men kunnigt folk som vägt mer normalt och haft normalare tryck då har tyckt den beter sig helt ok då.

Öhlins TTXM22 i Spark?
mcperand sa:
H. sa:

Det kan så vara, jag är (som alla säkert märker) ingen expert på dämpare på mtb, men kunnigt folk som vägt mer normalt och haft normalare tryck då har tyckt den beter sig helt ok då.
Är du helt säker på att dämparpumpen visar rätt? Testat med en annan?

Öhlins TTXM22 i Spark?
Elefanten i rummet.. Men är det inte lättare att bara nyårslöfta bort ett par pannor? Eller det kanske finns planer på att golva Anthony Joshua?

Öhlins TTXM22 i Spark?
Henrik83 sa:
Elefanten i rummet.. Men är det inte lättare att bara nyårslöfta bort ett par pannor? Eller det kanske finns planer på att golva Anthony Joshua?
För att komma ner till de vikter som Öhlins levererar fjädrar till måste jag hugga av ett ben. Som sagt var, alla som är tunga är inte feta. Jag tar fortfarande strax över 270 i marklyft och bänkpressar 140 kg. Vill du vara med på ett pass på gymmet kan vi lyfta i kapp.

Öhlins TTXM22 i Spark?
Du behöver mer spacers i din dämpare. (D.v.s minska volymen)

Att höja trycket är ungefär motsvarande att öka förspänning på en klassisk stålfjäder (dock kompenseras den initiala biten av fjäderkurvan av en den negativa luftkammaren).

Att minska volymen gör att fjäderkurvan får en brantare lutning (motsvarande att byta stålfjäder till en med högre fjäderkonstant).

Pedagogisk bild 1:
D2E1D479-770C-4D2C-B2AE-E02F36237B58.jpeg

Pedagogisk bild 2:
316AE2CB-27D6-4C41-AFF0-6BDE9BF634AB.jpeg

Öhlins TTXM22 i Spark?
mcperand sa:
Henrik83 sa:
För att komma ner till de vikter som Öhlins levererar fjädrar till måste jag hugga av ett ben. Som sagt var, alla som är tunga är inte feta. Jag tar fortfarande strax över 270 i marklyft och bänkpressar 140 kg. Vill du vara med på ett pass på gymmet kan vi lyfta i kapp.

Lite det jag fiska efter, muskler eller chipstuttar.. I ena fallet hade ju lösningen varit enklare.

Passar på gymfighten, mina armar påminner om USB-kablar.

Öhlins TTXM22 i Spark?
Ett lite mer drastiskt alternativ kanske kan vara att byta till en cykel med högre(?) utväxling i länkaget så att dämparen inte behöver lika högt tryck?
Du är ju trots allt i absolut överkant för vad cyklar är byggda för, då kanske det behövs gå "all in" för att det ska bli bra?

Öhlins TTXM22 i Spark?
theBrand sa:
Sorry Brandis men du är helt ute och cyklar ?
har man för mycket sag, måste man gå upp i tryck.

Bilden ovan visar tydligt att den kraften som behövs för att få 40% sag på referenskurvan motsvarar runt 25% sag på +30psi kurvan. Minska volymen med 16% flyttar sag punkten bara från 40 till 35%...

Till TS: här https://forums.mtbr.com/scott-sports/2018-scott-spark-900-a-1051925.html#post13371414 finns en kille på 129kg som kör 350psi i hans dämpare. Hör gärna med honom hur det går

Öhlins TTXM22 i Spark?
happymtb.fr sa:
theBrand sa:
Sorry Brandis men du är helt ute och cyklar ?
har man för mycket sag, måste man gå upp i tryck.

Bilden ovan visar tydligt att den kraften som behövs för att få 40% sag på referenskurvan motsvarar runt 25% sag på +30psi kurvan. Minska volymen med 16% flyttar sag punkten bara från 40 till 35%...

Till TS: här https://forums.mtbr.com/scott-sports/2018-scott-spark-900-a-1051925.html#post13371414 finns en kille på 129kg som kör 350psi i hans dämpare. Hör gärna med honom hur det går

Fast nu kör han ju redan maxtryck, så att höja trycket är ju inte riktigt ett alternativ...

När han dessutom har problem med att han bottnar för lätt så behöver han en brantare lutning på kurvan. Precis som med en stålfjäder, preload kan man finjustera sag med, men en tyngre åkare behöver en högre fjäderkonstant.

Edit:
Värt att nämna är väl också att grafen ovan förutsätter konstant tryck i negativa kammaren, i moderna luftdämpare har man ju tryckutjämning mellan negativa och positiva kammaren, så grafen matchar inte fullt ut.

Här får du en fin graf för hur tyck i negativa kammaren påverkar:
260C8705-0561-4FAD-B80E-C1BCDEBC8383.jpeg

Senast ändrad:
Öhlins TTXM22 i Spark?
OK, nu blev det mycket data vilket naturvetaren i mig uppskattar. Spacers verkar i alla fall vara värt att testa och kostar inte skjortan. Steg två verkar vara en nya luftdämpare och steg tre en helt ny cykel. Nu blev det dyrt igen...

Öhlins TTXM22 i Spark?
Jag har liknande vikt. Hade lite problem med sag på min Spark (RC). Fick tryckutjämna bakdämpan en jävla massa gånger innan trycket var stabilt.
Nu ligger den på ca 260psi då har jag lite mer än 10% sag, Funderar dock på att prova att minska då jag upplever den lite väl hård.

Kan inte längd/ ramstorlek avgöra hur mycket av vikten som hamnar bakdämparen?

Öhlins TTXM22 i Spark?
Tillbaka
Topp