- Oj (förlåt?) jag såg dig inte...

staine

Aktiv medlem
- Nej på sätt och vis hoppas jag det eftersom du inte släppte fram mig. Utan gled in några cm framför mig. Men jag låg 1 meter bakom dig när du svängde in höger på Bygg på Ekerö. KOLLA ALLTID BAKÅT HÖGER när du svänger höger över en cykelbana!
- Jjaa.. förlåt! Bedyrade den unge mannen i sin röda Tesla.
Känns det igen?

- Nej på sätt och vis hoppas jag det eftersom du inte släppte fram mig. Utan gled in några cm framför mig. Men jag låg 1 meter bakom dig när du svängde in höger på Bygg på Ekerö. KOLLA ALLTID BAKÅT HÖGER när du svänger höger över en cykelbana!
Känns det igen?
Han körde bil och du cykel. Vem tror du är viktigast egentligen? Vet hut!

"staine cyklar snabbare än ljusets hastighet". Gammalt Happy-ordspråk?

"Oj förlåt, jag tittade inte efter cyklister" låter som ett mer lämpligt försök till ursäkt. Om nu Tesla-ungdomar läser här.

Känns det igen?
Nej, min är vit. Vet inte om jag ser så ung ut heller.
Använder man blinkers så kan man inte skylla på att man inte ser. Kameran i framflygeln ger en grym uppsikt på cykelbana/trottoar i Tesla.

Eller cyklister som tror att man ser dom när man svänger med sin skåpbil. Jag brukar alltid låta bilar passera när jag cyklar. Jag är rädd om mitt liv.
Fordon som omöjliggör att man ser cyklister när man svänger låter som de borde vara olagliga att framföra.

I övrigt håller jag med om att en defensiv inställning i sådana lägen kan vara bra.

Fordon som omöjliggör att man ser cyklister när man svänger låter som de borde vara olagliga att framföra.

I övrigt håller jag med om att en defensiv inställning i sådana lägen kan vara bra.

När man väl fått in vanan att kolla på skärmen innan man svänger (enklast vid högersväng eftersom den är "på vägen" dit för blicken så är den grymt bra den vyn.

Sen ska ju bilen varna för om något är i döda vinkeln när man svänger också, har dock aldrig testat i skarpt läge..

För den som inte vet vad en Tesla är så är det varken skåpbil långtradare eller buss. Det är en personbil modell rätt liten.
Och passerar man förbi en cyklist (på spurtresa hem från Ekerö) i en sådan för att några tiotal meter senare svänga in höger över cb, så borde man SETT något.
Nu var väl killen 20-22 år cirka. Och man minns ju hur man själv körde på den tiden. Men lite lagom skäll kan aldrig skada. Han slapp få stryk iaf.

Med dagens tekniska hjälpmedel borde problemet vara lösbart tycker jag.
Klart det är. Men vi är inte där än. Bara för att tekniken finns så betyder det inte att alla har den. Vi alla kör inte runt med dom senaste bilarna/lastbilarna. Därför borde som man som cyklist tänka steget längre. Jag försöker så gått det går.
Cyklarna går så otroligt fort nu för tiden och har noll respekt för andra. Det är likadant när man är ute och promenerar.

Klart det är. Men vi är inte där än. Bara för att tekniken finns så betyder det inte att alla har den. Vi alla kör inte runt med dom senaste bilarna/lastbilarna. Därför borde som man som cyklist tänka steget längre. Jag försöker så gått det går.
Cyklarna går så otroligt fort nu för tiden och har noll respekt för andra. Det är likadant när man är ute och promenerar.
Det är ju årligen cyklister som faktiskt dör till följd av att förare inte ser cyklister och jag gissar att det i många av dessa fall inte är kopplat till farten hos cyklisten. Jag tycker att det därmed finns goda skäl att försöka skynda på mot ett läge där man kan ha förbud mot den typen av fordon.

Sen, som jag skrev ovan: "I övrigt håller jag med om att en defensiv inställning i sådana lägen kan vara bra."

För den som inte vet vad en Tesla är så är det varken skåpbil långtradare eller buss. Det är en personbil modell rätt liten.
Och passerar man förbi en cyklist (på spurtresa hem från Ekerö) i en sådan för att några tiotal meter senare svänga in höger över cb, så borde man SETT något.
Nu var väl killen 20-22 år cirka. Och man minns ju hur man själv körde på den tiden. Men lite lagom skäll kan aldrig skada. Han slapp få stryk iaf.
Man borde absolut kunna se dig. Framförallt i en bil som (om man inte stängt av det) visar livebild snett bakåt om blinkersen är på. Där syns all inkommande trafik mycket väl.
Sen vilar det lite eget ansvar från cyklisten när man närmar sig en korsande väg. Inte för lagens skull. Utan me av självbevarelsedrift.

Nu var han ung och oerfaren. Så lite skäll gör att han kanske skärper sig nästa gång.
Hade han fått stryk kanske han kör över nästa cyklist istället.

Jag råskällde på en snubbe häromdan så det t.o.m stänkte om det. Inte Tesla och inte jätteung. Han kom från typ en parkering och skulle korsa cb med mig på.
När han sa det menlösa "förlåt jag såg dig inte" så tog det fyr ordentligt "NEJ DET ÄR DET SOM ÄR PROBLEMET!!!"

Är väl den fånigaste ursäkt som finns?

Sen, som jag skrev ovan: "I övrigt håller jag med om att en defensiv inställning i sådana lägen kan vara bra."
Från båda parter, förstås.

Sen vilar det lite eget ansvar från cyklisten när man närmar sig en korsande väg. Inte för lagens skull. Utan mer av självbevarelsedrift.
Fast nu var det en upphinnande bil som körde om och sedan svängde höger över CB. Svårt att skydda sig mot sådana. Tror inte cyklistens fart påverkar i någon större utsträckning.

Hur snabbt är ”otroligt fort”? Är det 30 km/tim? En fart som är så ruskigt låg att majoriteten av bil-, lastbils- och bussförare inte klarar av att hålla den farten utanför skolor och förskolor.

Man borde absolut kunna se dig. Framförallt i en bil som (om man inte stängt av det) visar livebild snett bakåt om blinkersen är på. Där syns all inkommande trafik mycket väl.
Sen vilar det lite eget ansvar från cyklisten när man närmar sig en korsande väg. Inte för lagens skull. Utan me av självbevarelsedrift.
Och där var pudelns kärna. Om 50% av bilförarna ens använder blinkersen och 45% aktiverar den en stund eftr att svängen har påbörjats känns det som högt räknat.
Tesla eller inte.
Och helt min egen statistik.

Och där var pudelns kärna. Om 50% av bilförarna ens använder blinkersen och 45% aktiverar den en stund eftr att svängen har påbörjats känns det som högt räknat.
Tesla eller inte.
Och helt min egen statistik.

Vet inte hur det är med andra bilar men vår Tesla blir ofta väldigt sur om man försöker byta fil eller korsa filmarkeringar utan att blinka. Piper och blinkar rött på skämen och försöker hjälpa till att styra tillbaka. Överaktivt mycket i många fall, snarast. Tror det är något slags krav för att kunna få högsta betyg i krocktesterna att ha "lane departure warning"?

Vet inte hur det är med andra bilar men vår Tesla blir ofta väldigt sur om man försöker byta fil eller korsa filmarkeringar utan att blinka. Piper och blinkar rött på skämen och försöker hjälpa till att styra tillbaka. Överaktivt mycket i många fall, snarast. Tror det är något slags krav för att kunna få högsta betyg i krocktesterna att ha "lane departure warning"?
Det går nog att stänga av...
Själv tycker jag inte att det kräver nån större ansträngning att sträcka fram långfingret o aktivera blinkersen i tid. Som regel vet man väl vart man ska ta vägen innan man tar vägen.

Det går att stänga av men aktiveras automatiskt varje gång man startar bilen. Jag brukar blinka när jag byter fil men det gjorde jag redan innan. :)

Regel nr 1 när man kör mc är att alla bilister är idioter. Detsamma bör väl gälla som cyklist och så anpassar man sin framfart efter det.
Att agera på det sättet av självbevarelsedrift betyder ju inte med nödvändighet att man tycker att det är ok att "störst går först" i praktiken trumfar trafikreglerna. Och nog kan man få bli lite sur när bilister gör regelvidriga manövrar som skulle kunna leda till personskada eller värre?

Nu är det väl någon meter eller två mellan vägen och cykelbanan på det aktuella stället. Jag tycker det ofta blir situationer i den korsningen så är extremt uppmärksam när jag passerar.

Jag råskällde på en snubbe häromdan så det t.o.m stänkte om det. Inte Tesla och inte jätteung. Han kom från typ en parkering och skulle korsa cb med mig på.
När han sa det menlösa "förlåt jag såg dig inte" så tog det fyr ordentligt "NEJ DET ÄR DET SOM ÄR PROBLEMET!!!"

Är väl den fånigaste ursäkt som finns?
Påminner mig om en klasskompis i högstadiet som kom försent till morgonens första lektion.
”Ursäkta att jag är sen, men jag kom nyss.”

Det går nog att stänga av...
Själv tycker jag inte att det kräver nån större ansträngning att sträcka fram långfingret o aktivera blinkersen i tid. Som regel vet man väl vart man ska ta vägen innan man tar vägen.
Det gäller ju då att inte blinkersoljan är slut. Tror BMW, Audi och Volvo har extra små behållare.

Känns det igen?
Helt rätt åt alla cyklister i storstäder. Innan ni klagar på bilisterna rannsaka er själva och kom ihåg hur ni äckliga cyklister i just storstäder behandlar alla gående. Ni kör på oss, över oss och släpper aldrig någonsin över oss. Därför tycker jag det är helt och hållet rättvist att ni också blir överkörda/påkörda av just en Tesla i just storstäderna. Helst i hög hastighet också. För först då kanske ni cyklister lär er att visa hänsyn. Jag ser det som ”Guds straff” så som ni cyklister beter er mot gående i just och endast i storstäder.?

Senast ändrad:
Tog motorcykelkörkort i början av 1990-talet och lärde mig rätt snabbt att varje gång man befinner sig i närheten av en bil så kör man som att bilisten inte har sett en. Detta gäller alltid, överallt hela tiden, jämt. Borde inte vara någon större skillnad när man cyklar.

Kör runt 1000 mil/år motorcykel och om jag skulle starta en tråd på ett forum varje gång en bilist inte sett mig i trafiken så skulle det nog uppta en halvtidstjänst ungefär. Men, men, whatever floats your boat.

Senast ändrad:
Att agera på det sättet av självbevarelsedrift betyder ju inte med nödvändighet att man tycker att det är ok att "störst går först" i praktiken trumfar trafikreglerna. Och nog kan man få bli lite sur när bilister gör regelvidriga manövrar som skulle kunna leda till personskada eller värre?
Självklart är det fritt för var och en att välja om den vill bli sur.

Känns det igen?
Ja känner igen situationen och tycker förstås att bilisten ska titta noga, själv gör jag det när jag kör bil. Samtidigt så är det förmodligen den vanligaste situationen jag hört om där cyklisten blir påkörd och jag aktar mig därmed extra nog just när jag ser att en bil ska svänga oavsett om jag har rätt eller inte. Alla bilar är hårda som cyklist eller gående.

På feltet.dk (f.ö. en rätt seg soppa jämfört med happy) behöver det inte startas trådar om icke seende högersvängande bilister. Motivet saknas helt enkelt. Så olika det kan vara!

Jag har hört ryktas att danskarna är glada, gemytliga och inte rakt igenom egocentriska. Rykten som sagt...

Jag var för någon dag sedan med om en bilist som såg mig och avsiktligt styrde rakt mot för att "hävda sin rätt" och hade om inte jag lyckats väja antagligen kört på mig :( Där blev jag riktigt förbannad, ångrar faktiskt att jag inte konfronterade honom.

Tog motorcykelkörkort i början av 1990-talet och lärde mig rätt snabbt att varje gång man befinner sig i närheten av en bil så kör man som att bilisten inte har sett en. Detta gäller alltid, överallt hela tiden, jämt. Borde inte vara någon större skillnad när man cyklar.

Kör runt 1000 mil/år motorcykel och om jag skulle starta en tråd på ett forum varje gång en bilist inte sett mig i trafiken så skulle det nog uppta en halvtidstjänst ungefär. Men, men, whatever floats your boat.
Jag brukar tillämpa samma princip när jag cyklar så jag håller med.

Jag var för någon dag sedan med om en bilist som såg mig och avsiktligt styrde rakt mot för att "hävda sin rätt" och hade om inte jag lyckats väja antagligen kört på mig :( Där blev jag riktigt förbannad, ångrar faktiskt att jag inte konfronterade honom.
Sånt här är ju tråkigt att höra men lyckligtvis händer det inte så ofta, och med defensiv cykling minskar dessa tillfällen ytterligare.

På feltet.dk (f.ö. en rätt seg soppa jämfört med happy) behöver det inte startas trådar om icke seende högersvängande bilister. Motivet saknas helt enkelt. Så olika det kan vara!
Jag tror att bristen på vettig infrastruktur - för cyklister - spelar viss roll här. Där är det oftast en väsentlig skillnad mot DK. Och icke minst NL.
Högersväng med bil över dubbelriktat GC-bana kan vara en nästintill skräckblandat upplevelse i synnerhet om GC-banan är väl dold bakom växtlighet. Gärna i kombination med trimmade elsparkar, mobilzombies och övrig motorburen trafik. Man måste verkligen ta det lugnt.

Även jag kör MC och håller aktivt avstånd till allt som går. Bil, hund, maskiner, MC, fotgängare och självklart cyklister. Gör samma även på cykeln.

Ryanf9 har en bra video om just "såg dig inte".

Kollar även på "Dan the Fireman". Han gör efter analys av olyckor på mc. När man har tittat ett tag börjar man se olyckorna innan dom händer.

Kan så sent som igår intyga att Tesla kan svänga tvärs över en cykelbana utan blinka, kanske är det någon form av inställning på bilen för den här föraren lyckades missa en 180cm lång cyklist på en illgul cykel.
Varken kameror eller blinkers verkade fungera (inte trafikreglerna heller).

Tillbaka
Topp