Ojämn tub

Ojämn tub
Hej
Limmade min första tub för ett tag sen. Ett 33mm challenge grifo. Men när jag cyklar på det så rullar det ojämnt. Som att det är lite tjockare på ett ställe. Får man upp farten så är det ett jävla skumpande.
Förestår att det beror på dåligt hantverk. Skall försöka ta loss o limma om, men finns det nått trick för att unvika detta? Har kollat en enl videor på youtube, men dom säger mest att man ska limma o sen e de inget mer med det...

Ojämn tub
Är det lite bula vid ventilen? Inte så ovanligt när man limmar första gången, man behöver sträcka tuben så den blir jämn även på det hållet..

Jag drar allt jag kan med en hand på var sida ventilen när jag kränger på, sen drar jag i tuben och flyttar fingrarna tills de möts på motsatt sida.

Tejp underlättar på alla vis tycker jag, jag förlimmar både fälg och tub.

Ojämn tub
Du får vara snabb att pumpa och rikta upp däcket efter att du krängt på det. Sen kan du släppa ut luften igen och se till att det fäster ordentligt runt ventilen genom att tex rulla det över ett kvastskaft. Sen pumpar du upp det igen och låter det torka.

Ojämn tub
Knöligt vid ventilen brukar nästan alltid bero på två saker; att man inte har "hängt" tillräckligt i det första taget i monteringen eller att ventilen därefter inte tryckts till ordentligt. Det första är ju nyckelmomentet vid tublimning, där man börjar med ventilen/hålet högst upp, tar tag 15-20 cm från på varje sida och börjar sträcka redan där (istället för att ta i lite halvdant i början och tvingas vålda på i slutet). Det sistnämnda avhjälps med att "vandra hjulet" på rundstång/list/kvastskaft så att det sätter sig ordentligt mot fälgen (inte minst vid ventilen).

Ojämn tub
Har själv haft problem med att det blir en bula vid ventilen.
Jag löste det med att borra upp ventilhålet ett par mm så ventilen kom ner ordentligt.
Därefter har det inte varit några problem.

Tillbaka
Topp