Ojämnt däck

lattrullat

Ny medlem
Ojämnt däck
Hej Happy

Hur mycket ojämnheter på sitt däck ska man tolerera ?
Har nån bula på både fram och back däck som är nån mm höga.
Har läst lite om detta och försökt montera av massera på däcket ordentligt och se så slangen ligger rätt, och allt verkar stämma. Har läst att man kan acceptera lite ojämnheter, men isåfall hur mycket ? Jämnar det ut sig när man kört lite ? Ska jag köra med max däcktryck eller lite mindre så däcket kan sätta sig ? Eller bara köpa nya däck ?

Det är vikbara däck på en landsvägcykel... :)

Tack på förhand.

Ojämnt däck
Min cykel levererades med däck som efter bara ett fåtal mil (30-40) hade en rejäl buckla. Tog upp det med lbs som bytte ut däcket. Han sa att det måste vara fabrikationsfel.
Ett par hundra mil ska ju däcken palla tycker jag.

Syns det tydligt när du rullar eller absolut om det känns ska du byta. Har ingen vetenskap utan bara åsikt där.

;-)

Ojämnt däck
En millimeter är nog gränsfall till för mycket på en landsvägscykel. Testa med att köra på maxtryck, annars släpper du ut all luft, trycker i lite diskmedel mellan däck och fälg och försök igen.

Säker på att det inte är fälgen? Jag har skyllt ojämnhetet på däcket flera gånger, innan jag insett att det var dags att finjustera ekerspänningen.

Ojämnt däck
Det hör till ovanligheterna att nya däck är defekta men det förekommer så klart. Håll upp cykeln så att fram- alt. bakhjulet går fritt. Sätt fart på hjulet så det kommer upp i rätt duktig fart. Om du du känner att cyklen "juckar" upp och ner så är i min bok för mycket.
Samtidigt kan man ha i åtanke att vägen sällan om någonsin är helt platt och fin. Lite ojämheter får man räkna med. Men det finns som sagt gränser. Om du med blotta ögat kan se ojämnheter på däcket, för all del lämna tillbaka det och få ett nytt.

Ojämnt däck
Tack för alla svar.

Tar och köper nya däck helt enkelt. Tittade på dem igen och det vibrerar och har sig. Denna gången blir det inget vikbart dock. Har tittat på fälgarna och de verkar vara raka och fina (endast använda en 3km totalt så det är rätt troligt att de inte är orsaken.)

Tack för input.

Tillbaka
Topp