Ok att blanda?!?

Hemmansägare

Aktiv medlem
Ok att blanda?!?
Är hyfsat ny på Happyride.se och tror inte att här avhandlats (åtminstone inte senaste året). Kanske för att det är en ickefråga. Men jag har fått en fundering om det är "ok" (läs Happyride.se-korrekt) att blanda eller inte. Alltså del från tillverkare A på cykel från tillverkare B.

Det är inte en fråga om det går att ha en kassett från S och bakväxel från C med reglage från P, bromsskiva från G, klossar från K och ok från T. Det finns det svar på i diverse trådar och guider.

Utan om att sätta en S-works -sadel på en Trek Project One? En styrstam från Canyon på en Bianchi? Eller Merida-fälgar på en Scott?

Sen finns det ju också en mängd "tredjeparts-tillverkare" som gör delar som många gånger kanske till och med är bättre än de med märkes-cyklens. Men då tycker jag att det lite blir en annan sak. Eller?

Hur märkesotrogen får man vara på samma cykel?

Ok att blanda?!?
Jag hade inte satt något från annan tillverkare med logga med namnet på. Specialized skriver nästan aldrig Specialized på sina delar. Både Specialized och Trek har ju andra märken på hjul, Roval och Bontrager på grund av just den anledningen. Så om någon annan har något bättre så varför inte.

Men att cykla på en Bianchi med Scottbibs t.ex. eller något som skriker märkeskaos är aldrig ok.

Ok att blanda?!?
Är hyfsat ny på Happyride.se och tror inte att här avhandlats (åtminstone inte senaste året). Kanske för att det är en ickefråga. Men jag har fått en fundering om det är "ok" (läs Happyride.se-korrekt) att blanda eller inte. Alltså del från tillverkare A på cykel från tillverkare B.

Det är inte en fråga om det går att ha en kassett från S och bakväxel från C med reglage från P, bromsskiva från G, klossar från K och ok från T. Det finns det svar på i diverse trådar och guider.

Utan om att sätta en S-works -sadel på en Trek Project One? En styrstam från Canyon på en Bianchi? Eller Merida-fälgar på en Scott?

Sen finns det ju också en mängd "tredjeparts-tillverkare" som gör delar som många gånger kanske till och med är bättre än de med märkes-cyklens. Men då tycker jag att det lite blir en annan sak. Eller?

Hur märkesotrogen får man vara på samma cykel?

Finns ju vissa märken som både gör cyklar och är erkänt bra komponenter som Nukeproof. Skulle jag bygga en cykel från scratch skulle jag blanda hejvilt och plocka det jag vill ha från olika tillverkare.

Ok att blanda?!?
har bontragerstyre på en cube. ingen verkar reagera.

men ett par promo bianchistrumpor jag fick en gång, åker inte på just när jag skall cykla. äger ingen bianchi:)

Ok att blanda?!?
Jag hade inte satt något från annan tillverkare med logga med namnet på. Specialized skriver nästan aldrig Specialized på sina delar. Både Specialized och Trek har ju andra märken på hjul, Roval och Bontrager på grund av just den anledningen. Så om någon annan har något bättre så varför inte.

Men att cykla på en Bianchi med Scottbibs t.ex. eller något som skriker märkeskaos är aldrig ok.
Men "alla" vet att Bontrager är Trek och att då är ok på en Trek, men kanske inte på en Nuke?

Så det borde vara ok att ta det som känns bäst och kombinera. Även på kläder?

Ok att blanda?!?
Jag har Bontragerdäck och SRAM GX-trigger på min i övrigt shimanospecade Orbea. Anser att man kan blanda och ge ganska ordentligt så länge det inte blir för påtagligt visuellt. Det får inte göra ont i ögonen eller själen ??

Ok att blanda?!?
Du syftar på att deras däck får användas på cyklar av alla märken?
Möjligen är det som att gå mot röd gubbe. Förbjudet men inget straff.
Ta inte med hojen till Danmark bara. (Böter för röd gubbe där)

Bortset från dina bekymmer så tycker jag att det är halvintressant att np kommer undan med det som cube eller Trek inte gör.

Ritchey?

Ok att blanda?!?
619C59EF-B673-411C-AC37-08DB262277E9.jpeg

Stilpolisen har ändå ingen rätt att arrestera dig för att blanda märken.....

Ok att blanda?!?
spesch var däcktillverkare i cirka fem år innan man började med cyklar, så lite ovanlig historik för ett cykelfabrikat.

skulle därför nog kunna acceptera spesch-däck på min pinarello, men det skulle klart vara en stretch angående vad som 'känns' bra.
Nukeproof, i varje fall den här reinkarnationen, har väl också varit större på komponenter tror jag. Vet inte om de gjort cyklar hela tiden

Ok att blanda?!?
Jag har Bontragerdäck och SRAM GX-trigger på min i övrigt shimanospecade Orbea. Anser att man kan blanda och ge ganska ordentligt så länge det inte blir för påtagligt visuellt. Det får inte göra ont i ögonen eller själen ??
Det är lite den gränsen som ligger till grund för min fundering.
Var är den? (i sann happyride.se - kutymanda)
Att veta när den är passerad, tror jag omgivningen kommer tydligt påvisa. ?

Ok att blanda?!?
håller med om att man kan sätta sin favosadel på vilken cykel som helst. men man kan ju avlägsna eller täcka över loggan om kombon inte känns bra.

loggor på mtb- och pendlardäck brukar bli svårlästa efter ett tag:)

Ok att blanda?!?
Har en Specialized LVG-cykel med Botragerstyre, och en Trek med Specializedsadel. Ingen av cyklarna har exploderat, och de bor i samma rum utan att bråka ?

(På Specializeden sitter det dessutom en SRAM-grupp, sånär som på vevpartiet som är Shimano ?. Min MTB har också SRAM växlar, men där är bromsarna Shimano.)

Funktion före stil, bra prylar för ändamålet är viktigare än märket.

Senast ändrad:
Ok att blanda?!?
Har en Specialized LVG-cykel med Botragerstyre, och en Trek med Specializedsadel. Ingen av cyklarna har exploderat, och de bor i samma rum utan att bråka ?

På Specializeden sitter det dessutom en SRAM-grupp, sånär som på vevpartiet som är Shimano ?. Min MTB har också SRAM växlar, men där är bromsarna Shimano.

Funktion före stil, bra prylar för ändamålet är viktigare än märket.
Det är bara en tidsfråga. :p

Ok att blanda?!?
blanda cykelprylar är som blanda en grogg blanda vad o hur du vill så länge du själv gillar de sen att andra tycker de e regelvidrigt eller smakar apa de är deras huvudvärk..... själv skiter ja i vad andra tycker jag åker på tex en Superior team xf 29 med Bontrager line pro hjul Specialized power sadel o Kona styre o styrstam

Ok att blanda?!?
Är det inte lite så att om man ska plocka russinen ur kakan så är det inga större problem, eftersom russinen sällan finns hos de större märkena som tillverkar "allt"? Mao får en russin-cykel delar från en massa olika håll men inget krockar.

Ok att blanda?!?
Är det inte lite så att om man ska plocka russinen ur kakan så är det inga större problem, eftersom russinen sällan finns hos de större märkena som tillverkar "allt"? Mao får en russin-cykel delar från en massa olika håll men inget krockar.
Så här?

Ok att blanda?!?
Gud e fascist
Gud e rasist
För gud gillar inte fattiga
O gud gillar inte svartingar
O inte fan gillar han dej
Han har glömt dig för länge sen

Gud är inte facist
Gud är inte rasist
Gud gillar de fattiga (älskar alla)
Gud gillar kvartingar (han har skapat alla och älskar alla)
Gud gillar dig
Gud har inte glömt dig (han ser alla alltid)

Kjell

Ok att blanda?!?
Nu ska vi titta på lvg- cykeln:
Kinesis RTD-ram, Ritchey Venturemax styre, (och styrstam. En miss där, ser jag), Hunt hjul, Shimano MTB bromsskivor, SRAM Force 22 växlar o bromsar, Enve sadelstolpe, Brooks sadel, FSA vevparti, Shimano kedja, Miche kassett, Jagwire kablar och säkert lite annat.
Och det funkar som tänkt!

Tillbaka
Topp