OK fullagning?

trumpeten

Aktiv medlem
OK fullagning?
Hej!
Hade cykeln hängandes på Thule dragkroksställ och lyckades få ett hål i bakdäckets sida då det skavde mot cykeln bredvid.
Satte nu en stor lagringslapp på insidan och en mindre på utsidan av däcket. Tog en runda i morse och verkar hålla... men ska köra CV om en vecka så funderar på om bättre att köpa ett nytt...

Däcket är ett MAXXIS IKON 29x2.2 med slang i. Som ni ser på bilden en liten bula där hålet är.

Bilagor

• 1A7A0BAA-08EB-4D51-B550-3BA7030ED42F.jpeg
    1A7A0BAA-08EB-4D51-B550-3BA7030ED42F.jpeg
    418.7 KB · Besök: 36
OK fullagning?
Dra ett stygn i. Laglapparna är inte riktigt en bra ersättning för däckets väv.

Eller köp ett nytt och slit ut det där när det inte är race.

OK fullagning?
skulle inte cykla vasan utan reservdäck med, eller något annat lopp för den delen. men det där hade jag sparat till hemmastigarna efter att jag lagat insidan med ett extra lager tyg.

OK fullagning?
Bara gummilapp? Det hade inte jag cyklat på.
Du ser på bulan att det inte riktigt funkar.
Däremot har jag kört långt på däck lagade med nylon/ non-woven och liquisole. Inga bulor och inga problem.

OK fullagning?
Skulle inte chansa även om jag gjort samma lagning (förstärkt med fiskelina, vulk- och vävtejp eftersom corden var av) en sommar och glömde bort tills det var dags för dubbdäck.
IMG_20160711_182740.jpg

Han bli en ganska rejäl bula på 4 månader men höll för gjorde det.
IMG_20161108_115729.jpg

OK fullagning?
eketjall sa:
Skulle inte chansa även om jag gjort samma lagning (förstärkt med fiskelina, vulk- och vävtejp eftersom corden var av) en sommar och glömde bort tills det var dags för dubbdäck.

Lite härligt att fixa å laga och köra slut på grejer istället för att köpa nytt direkt men kommer inte chansa till Vasan.

OK fullagning?
trumpeten sa:
eketjall sa:

Lite härligt att fixa å laga och köra slut på grejer istället för att köpa nytt direkt men kommer inte chansa till Vasan.
Jag var så illa tvungen då jag var ute på cykelsemester och var tre, fyra mil från närmsta LBS. Köpte ett nytt däck när jag väl passerade, men tänkte att jag byter när lagningen pajar. Det gjorde den inte som sagt.

OK fullagning?
NickPick sa:
Henrik_E sa:
Lägga 1500 på loppanmälan och sen vara för snål för att köpa ett däck.

Känns lite så. Dra in på ett par pizzor eller något annat skräp om det är ekonomin det sitter i.

Jag kommer byta.
Men gillar egentligen hellre att fixa grejer än att byta så fort ett fel uppstår, men det här är inte värt risken. Och som dabac skrev så verkar det inte riktigt hålla eftersom liten bula (även om det höll för dryga fyra mil grusväg idag).

OK fullagning?
Sätt lappen på insidan funkar om inte hållet är för stort mina Schwalbe däck brukar ha ca 8 såna i sig innan jag byter.

OK fullagning?
Hej igen och tack för alla inspel och feedback!

Någon som vet en Stockholmsbutik som har MAXXIS IKON hemma i lager? Annars beställer jag från Cykelkraft som verkar ha alla modellerna.

Slänger också in en öppen fråga, med risk att tråden spårar ur helt ;), om några andra förslag på däck? (Cykelvasan i helgen).

Senast ändrad:
OK fullagning?
trumpeten sa:

Någon som vet en Stockholmsbutik som har MAXXIS IKON hemma i lager? Annars beställer jag från Cykelkraft som verkar ha alla modellerna.

Slänger också in en öppen fråga, med risk att tråden spårar ur helt ;), om några andra förslag på däck? (Cykelvasan i helgen).
Du kan få låna ett Racing Ralph 2.25 SS av mig. Det har rullat max 20 mil. Ett säkrare kort än ditt lagade Ikon.

OK fullagning?
Påminner om han som fick punka på lastbilen TILL Sälen.. kom linkande till bensinmacken/cykelaffären i Sälen vid starten och köpte däck där... Jag hjälpte honom byta... helt utslitna däck och jag undrade om han inte skulle byta framdäcket också... men nej... vilken stjärna...

OK fullagning?
Doctor C sa:
trumpeten sa:

Du kan få låna ett Racing Ralph 2.25 SS av mig. Det har rullat max 20 mil. Ett säkrare kort än ditt lagade Ikon.

Tack för erbjudande! Hade du haft två kunde jag kanske köpt dem av dig? Siktar annars på att köpa ett nytt MAXXIS IKON alt. köpa ett sån Vasapaket: https://www.cykloteket.se/artikel/continental-cykelvasan-dackpaket-racesport/ - känns som mkt däck för pengarna.

Tillbaka
Topp