Ok, nu ger jag upp (trail)

PappaG

Aktiv medlem
Jag har spenderat senaste timmen här med sökfunktionen för att försöka lista ut vad trail cykling är för något. Jag har hittar föga hjälpsamma youtube klipp med folk som studsar runt på bakhjulet och folk som cyklar i skogen, båda påstår sig syssla med trail. Jag har en teori om att det kan vara så att vissa inte kan stava och att det ska vara trial cykling. Men, trail = stig cykling = crosscountry (xc)?

Och när jag ändå håller på, ibland nämns dämpade cyklar med förkortning. Hardtail (HT) fattar jag, men vad är SS, DS, BS mfl för något?

SS=Single Speed.
Med risk för att verka vara ett ärkenöt har jag inte ens reagerat på DS/BS, som cykel förkortningar, så vad de betyder är för mig okänt...

BS brukar ju annars stå för BullShit ;- )
B!

Stämmer bra det, trial=studsa runt på bakhjulet, trail=skogscykling. Finns nog en tråd om förkortningar, men SS=Single Speed=enväxlad, FS=Full Suspension=heldämpad, BS=Bull Shit osv.

/Leo

Synd att sökfunktionen inte varnar när man söker på kortare än tre tecken då. PHP och mysql skickar ju en varning om detta ifall man inte stänger av den.

Hursomhelst, så en trail cykel skulle alltså fungera lika bra som en xc cykel till vanlig mtb cykling i skogen? Varför har man valt att dela upp det?

PappaG skrev:
-------------------------------------------------------
> Hursomhelst, så en trail cykel skulle alltså
> fungera lika bra som en xc cykel till vanlig mtb
> cykling i skogen? Varför har man valt att dela
> upp det?

Folk vill alltid vara lite märkvärdiga och speciella. Genrer ska gärna delas i femtielva subgenrer. XC har fått lite "svettostämpel" (träning för träningens skull, tävlingar, pulsklocka etc.) och är inte tufft nog. XC har också ryktet om sig att bara handla om att köra snabbt på grusväg.
Trail är mao cykling på stig (mer eller mindre stökig), utförd av långsamma gubbar och gummor som bara cyklar för skojs skull.

VCN skrev:
> Va? Finns det folk som bara cyklar för skojs
> skull?

Ja man undrar ju... Du hör ju själv hur dumt det låter! ;-)

Tack för bra svar. Sist jag var igång med MTB fanns det lixom knappt framdämpare. Tittade i gamla cykeltidningar där de förfasades över bakdämpning. Nu är det ju en djungel.

Pelle Hå skrev:
> Trail är mao cykling på stig (mer eller mindre
> stökig), utförd av långsamma gubbar och gummor
> som bara cyklar för skojs skull.

Det vet jag inte om jag håller med om dock, vet ett antal cyklister som är jävligt snabba och heta i skogen men som ändå bara cyklar för cyklandets skull utan pulsband..

Jag har fått för mig att trail helt enkelt är stigcykling, i alla dess former, om det är på trailcenters med anlagda cykelstigar eller om det är i naturen. Kanske att det ofta är lite rejälare utrustning än vid XC eftersom man inte har samma krav på att saker ska vara lätta och snabba, samtidigt som det behöver hålla för mer eftersom kategorin innefattar allt upp till "lätt freeride" eller bara freeride.. I min bok: Trail = AM (baserat på de filmer som finns och artiklar jag läst i MBUK :P )

Sernevi: Jag håller med ditt resonemang. Kolla t.ex Specialized SX-Trail den är ganska stabil för att köra XC med :)

Amerikanarna tycker nog att "trail" är lift upp och halv-stökiga stigar ner, typ "snällare" än DH/Slope/Freeride...

Fast det e klart, Trail kanske är en sorts freeride?

//Henrik

Pelle Hå skrev:
> Trail är mao cykling på stig (mer eller mindre
> stökig), utförd av långsamma gubbar och gummor
> som bara cyklar för skojs skull.

Tack för den du... Nu är jag inte bara långsam och oövad, utan gubbe med.

Annars passar "trail" beskrivningen klockrent på mig.
B!

bruce skrev:
> Oj, har det blivit härdsmälta i
> definitionsträsket?

Ja, och på happy dessutom, jag är chockad.

Trail är väl mer än cykelkategori än något annat? En cykel som är bra på platten, duger uppför och är grym nedför.
Oftast ganska maffiga cyklar med upp till 160mm slaglängd och mångsidiga funktioner så som låsbara bakdämpare m.m.

Exempel-cyklar är som nämnts Spec. Sx-trail & Enduro, Scott Ransom m.m.

Skall man försöka förklara hur man cyklar "Trail" skulle jag säga att det alternativt är mindre svetto-betonat och fokus ligger på fart och nedförslöpor. Trampa eller åk lift, det spelar inte Trail-cyklisten någon roll så länge han då och då får smaka en underbar singletrack nedför. ^^

Senast redigerad av en moderator:
gbghenke skrev:
> Amerikanarna tycker nog att "trail" är lift upp
> och halv-stökiga stigar ner, typ "snällare" än
> DH/Slope/Freeride...
>
> Fast det e klart, Trail kanske är en sorts
> freeride?
>
> //Henrik
Näe, trail är stigcykling utan tidtagning. XC är svettoformen /på tid. Det du tänker på Henke kallas All mountain.

Har trail blivit en subgenre nu alltså? Tyskarna kallar det nenja beskriver för Enduro. Ännu ett namn...

AM eller All Mountain får det förbli för min del, som term och subgenre. Hela berget, på stig där det går. Med fika i ryggan och inga klockor oavsett sort.

Trail är engelska för stig.
Trial är engelska för prov/försök/experiment. Dvs. att försöka cykla upp på den där bänken hoppande på bakhjulet.

Många stavar fel på den senare...

Trail-cykling var för några år sedan runt 150-160mm slag (om man får tro tidningsredaktionernas tolkning av begreppet), sen kröp det ned igen mot 120-130mm slag, och nu verkar det vara på väg upp igen mot 140-150mm slag... Hur många gånger har man inte läst MBUK/WhatMTB/etc och kräkts lite på upprepandet av termen "It's the new ´X´ inches" i vårnumren när man testar nya trail/am-hojar, där man vill påvisa att 4" är det nya 5", ungefär som att blått är det nya svarta i höstklädmodet...

Cykling är, har alltid varit, och kommer alltid att vara, vad du gör det till... somliga kallar det Extreme AllMountain Renegade Hill-Biking... Jag kallar det ännu en torsdag i sadeln :-D

Ok, nu rör ni bara till det igen. Trail är alltså XC utan pannband, fast nedför. Verkar som om trail cyklarna är heldämpade eller FS (se jag lär mig!) och XC är HT.

Westman skrev:
> gbghenke skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Amerikanarna tycker nog att "trail" är lift
> upp
> > och halv-stökiga stigar ner, typ "snällare"
> än
> > DH/Slope/Freeride...
> >
> > Fast det e klart, Trail kanske är en sorts
> > freeride?
> >
> > //Henrik
> Näe, trail är stigcykling utan tidtagning. XC
> är svettoformen /på tid. Det du tänker på
> Henke kallas All mountain.

Jo jag är helt med på det du säger men vart i min text har jag skrivit att trail skulle vara på tid/svetto ? Jag ville få det till att Trail fokuserar mer på nerför och defenetivt inte svetto :)

Precis som du säger så är just AM typ trail-softcore med tidtagning och lycra :)

Dessa definitioner alltså!! jag har en cykel den har 28" hjul, 23mm däck och bockstyre = avfaltscykel sen så har jag en med 26" hjul, 2,4" grovmönstrade däck och riserstyre = skogscykel!

Det finns för många definitioner...

//Henrik

Men men men, vad är då en happy ride då? Ska jag klara av att cykla imorgon så måste jag veta om det är trail, AM eller XC vi ska köra från Franssons...? Och så med en Bullit(178mm/7" fjädring bak), gärna uppför och snabbt också, får man då kalla det för trail? :-)

/Leo

christi@n skrev:
> Så igår körde jag Trail, Trial, XC, AM, LV, på
> en HT med GPS-PK som träningsrunda. Gött :)

Ja visst är det smidigt med mångsidiga cyklar? Jag brukar ibland köra LVG och XC till backen med min Demo, skitsmidigt.

christi@n skrev:
> Så igår körde jag Trail, Trial, XC, AM, LV, på
> en HT med GPS-PK som träningsrunda. Gött :)

Jag hade min sån runda i tisdgas, men klämmde även in lite pendling, DH samt att jag sprang en rätt bra runda med cykeln då jag fick punka.

Ville skrev:

> Jag hade min sån runda i tisdgas, men klämmde
> även in lite pendling, DH samt att jag sprang en
> rätt bra runda med cykeln då jag fick punka.

Sprang Med Cykel kan ju faktiskt kortas till SMC ;)
En träningsform som inte ska förnekas som kan bli lite besvärlig med vissa SPD skor.

Glöm nu inte att ni måste ha nummerskylt, en SCF-funktionär på plats, tidtagning samt plastband, annars är det ingen tävling och därmed ingen sorts cykling alls. Bara ren okynneshobbytrevlighetscykling.

erik h skrev:
> Glöm nu inte att ni måste ha nummerskylt, en
> SCF-funktionär på plats, tidtagning samt
> plastband, annars är det ingen tävling och
> därmed ingen sorts cykling alls. Bara ren
> okynneshobbytrevlighetscykling.

FAN!

tappade jag alla min creddpoäng bara så där nu eller då?!

erik h skrev:
> Glöm nu inte att ni måste ha nummerskylt, en SCF-funktionär på plats, tidtagning samt
> plastband, annars är det ingen tävling och därmed ingen sorts cykling alls. Bara ren
> okynneshobbytrevlighetscykling.

Det krävs tre SCF-funktionärer numera. Glöm inte det.

Helst dubbla tidtagningssystem, och fyra sortens racetejp.

Det som återstår är väl att förklara för oss nybörjare vad som definierar ett "svetto". Finns ju pendlarsvetton och tydligen skogsvetton också. Hur ser man skillnad på dem och normala cyklister? Eller är de normen och happyiter avvikarna?

Grenen DS står för Dual Slalom om jag inte mindes fel, som 4X fast det är en hårdpackad plattad bana där 2 personer kör på varsin slinga bredvid varandra. Försten i mål klart, sen så har jag för mig båda tävlandes slingor var likadant byggda men inte säker.

Då måste den som hoppar av hojjen när det är en jobbig nerförsbacke full med sten vara ett Vetto!
Den som cyklar med snikhojj: Netto.
Den som slår vad om vem som kommer först: Betto.
Han som köper dyrast cykel bara för att vara värst och sen bara glider på stan: Pretto
Hmm många myntningar bli're..

Senast redigerad av en moderator:
the_TnT skrev:
> Ett svetto är någon som tränar seriöst, de som
> bara cyklar för skojs skull är fetton.
>
> Om någon t.ex. cyklar uppför en backe som de
> andra går upp för under en happyride, då kan
> det passa att skrika ett "SVETTO!" till
> vederbörande. :D

Du säger emot dig själv. Jag cyklar enbart för att det är kul. Och jag kliver inte av cykeln för en uppförsbacke om jag på något sätt faktiskt kan cykla upp för den.
B!

Skönt att veta att man är ett fetto alltjämt då...
Cyklar med humorn som största behållning. Svettningarna kommer per automatik och tjejen häpnar redan över mina "svällande" muskler. Fetto ett tag till och att tävla mot klocka och puls är bara att glömma.

Cykeltjuvar - Klepto

Tillbaka
Topp