Öka Axel to Crown 10 mm - Tips på Spacer

AR7654

Medlem
Installerat ny dämpgaffel med 10 mm kortare A-C, blev för stor skillnad i känslan på cykeln.

Har en fully integrated IS styrstam, Reverce har en angle spacer 10 mm men det passar inte min integrerade styrstam.

Vänt upp och ner på nätet, hittat en i USA men finns inte i lager i Europa. MRP 10 mm riser crown race. Alla tips på alternativ lösning guld värda😀

Blandar du ihop styrstam och styrlager? En angle spacer kommer inte i kontakt med stammen.

Om du tror att kombinationen av styrlager och angle spacer är problemet, varför? Matchar vinkeln på nedre lager och spacern inte?

Blandar du ihop styrstam och styrlager? En angle spacer kommer inte i kontakt med stammen.

Om du tror att kombinationen av styrlager och angle spacer är problemet, varför? Matchar vinkeln på nedre lager och spacern inte?
Tack för input. Reverse skriver: Attention: Cannot be used with IS (fully integrated) or EC (external cup) headsets. https://reverse-components.com/en/products/05°-angle-spacer-tapered-forks

Är helt novis på headsets/storlaget men tänker att det borde finnas en produkt som är en ren spacer inkl crown race att få tag i i Europa. Det jag hittar är bara olika varianter som är adaptrar mellan olika mått. Att kunna bara justera A-C borde ju vara fler som vill/behöver göra? 😀

Tack för input. Reverse skriver: Attention: Cannot be used with IS (fully integrated) or EC (external cup) headsets. https://reverse-components.com/en/products/05°-angle-spacer-tapered-forks

Är helt novis på headsets/storlaget men tänker att det borde finnas en produkt som är en ren spacer inkl crown race att få tag i i Europa. Det jag hittar är bara olika varianter som är adaptrar mellan olika mått. Att kunna bara justera A-C borde ju vara fler som vill/behöver göra? 😀

Jag förstår inte vad problemet skulle vara där. Hos t.ex. Cane Creek är crown race precis samma mellan ZS, IS och EC. Skulle tänka att angle spacer då också borde passa på IS om den passar på ZS.

står också.
The Angle-Spacer can be used with any headset with 45° ball bearings. (45° ball bearings are installed in 95% of all bikes).

Oklart för mig vad EC och IS har gemensamt som inte ZS har.

Jag förstår inte vad problemet skulle vara där.
Håller med att den begränsningen låter godtycklig. EC och ZS är mer eller mindre samma kopp fast ZS är kortare och sticker ut mindre från huvudröret. Samma +10 mm spacer bör spela med vilken kopp på samma sätt. IS kan jag misstänka att ha något oväntat variant, men inte riktigt — det är samma konisk matningsyta i huvudröret fast utan enstaka koppar.

Det kan finnas frågor kring 36°/45°, men detta är separat sak.

Lagerkronor är lika mellan alla tre EC/ZS/IS, modulo diameter och matningsvinkel.

Oklart för mig vad EC och IS har gemensamt som inte ZS har.

EC och IS behöver inte har nåt gemensamt, förutom att inte passa på angle spacern.

Det finns IS konstruktioner där styrhuvudet går när lite längre kring lagret. Men de borde inte finnas på cyklar med dämpad framgaffel, för att de då inte skulle passa.

Min slutsats är att de skulle kunna finnas problem med åtminstone IS på cyklar utan dämpad gaffel, men inte på MTB med dämpad gaffel.

Tillbaka
Topp