Öka travel på en Rockshox 30 Silver TK

wukkaN

Aktiv medlem
Halloj,

Har försökt googla runt men inte lyckats hitta någon tråd, de flesta verkar vara för andra modeller (även om det verkar vara snarlika modeller, typ Recon). Så jag startar en liten tråd här istället. Jag fick loss en gaffel för en styrlindepeng via yardsaletråden och har tänkt bygga ihop en budget-ht lagom till våren. Den har 100mm travel nu men ska gå att öka på till 120.

Så jag har lite frågor :)
1) Utifrån vad jag kan läsa mig till i vad jag tror är servicemanualen för min gaffel så ska det "bara" vara att ta bort en distans. Måste jag göra en leg-service samtidigt eller är det bara något som föredras?
2) Vad behöver jag för delar och verktyg?
3) Måste man byta o-ringar och skit även om de ser hela och rena ut?

Slutligen, ni som inte gör sånt här själva, vad brukar det gå på hos er LBS?

Bifogar lite bilder på modellen.

Tack på förhand, allt gott!

Bilagor

• IMG_0849.JPG
    IMG_0849.JPG
    524.2 KB · Besök: 161
  • IMG_0850.JPG
    IMG_0850.JPG
    538.8 KB · Besök: 97
  • IMG_0851.JPG
    IMG_0851.JPG
    531.8 KB · Besök: 120
  • IMG_0852.JPG
    IMG_0852.JPG
    516.5 KB · Besök: 122
  • IMG_0853.JPG
    IMG_0853.JPG
    579.1 KB · Besök: 133
  • IMG_0854.JPG
    IMG_0854.JPG
    551.2 KB · Besök: 105
  • IMG_0855.JPG
    IMG_0855.JPG
    552.6 KB · Besök: 97
Gå in här så finner du svaret:

Möjligen kan det vara någon form av "travel spacers" du plockar ur men det framgår nog i länken ovan.
Tack! Din google-fu är starkare än min :) Vad jag kan utläsa så verkar det som att det ska gå att ta bort en spacer, men det kan nog vara att det endast gäller 27,5" modellen. Antar att det enda sättet är att öppna upp och titta..

Är egentligen inget svårt.
Gjort det på en 30 Gold,bör vara samma på din.

Du får ta bort underbenen,dvs släppa bägge bultarna i botten och dra isär.
Därefter pysa ur luften,och ta ur "luftskaftet" underifrån. Sitter en seegersäkring du tar bort,sen drar ur luftskaftet.
Där sitter en gummibuffert,den kortar man t.ex 10,15 eller 20mm med en kniv,sen sätter tillbaks.
Det du kortar blir förlängningen av slaglängden.
Men ta aldrig bort helt,måste finnas kvar minst 10mm för att få nån dämpning när gaffeln skjuter isär max.

Är tätningarna/packboxarna fräsha är det bara göra rent allt,smörja in på nytt och sätta ihop,och fylla olja i underbenen enl specen.
Så bör det gå till.
Anders.

Är egentligen inget svårt.
Gjort det på en 30 Gold,bör vara samma på din.

Du får ta bort underbenen,dvs släppa bägge bultarna i botten och dra isär.
Därefter pysa ur luften,och ta ur "luftskaftet" underifrån. Sitter en seegersäkring du tar bort,sen drar ur luftskaftet.
Där sitter en gummibuffert,den kortar man t.ex 10,15 eller 20mm med en kniv,sen sätter tillbaks.
Det du kortar blir förlängningen av slaglängden.
Men ta aldrig bort helt,måste finnas kvar minst 10mm för att få nån dämpning när gaffeln skjuter isär max.

Är tätningarna/packboxarna fräsha är det bara göra rent allt,smörja in på nytt och sätta ihop,och fylla olja i underbenen enl specen.
Så bör det gå till.
Anders.

Tack! Är det några särskilda verktyg som man lättar missar, som är bra att ha?

Tackar, den verkar vara för 2018+ och jag är osäker på vilken årsmodell jag har. Hittade dock en som verkar vara från 2016 så då har man iaf täckt upp tidsramen :)

Har varit nere och letat serienummer som om mitt liv hängde på det. Den enda tillstymmelsen till siffror jag kan se är "020". Antar att det bara är att öppna upp och se om det finns någon distans att plocka bort?

Bilagor

• IMG_0879.JPG
    IMG_0879.JPG
    597.2 KB · Besök: 73
  • IMG_0880.JPG
    IMG_0880.JPG
    609.7 KB · Besök: 78
  • IMG_0881.JPG
    IMG_0881.JPG
    576 KB · Besök: 76
  • IMG_0882.JPG
    IMG_0882.JPG