Okunniga frågor inför köp av begagnade fälgar

Krilin

Medlem
Hoj, har en canyon tempocykel med skivbroms och 105 gruppset på ingång som jag kommer vilja skaffa ett par begagnade djupare fälgar till då det bara sitter standard tunna alufälgar på. Det är thru axle 12x100/142, 11s kassett och 160mm bromsrotor som gäller. Min undran är vad detta ställer för krav på en begagnad fälg?

Jag är med på att jag vill undvika fälgar anpassade för fälgbroms, samt att det ska vara clincher/TR, men jag undrar om övriga saker så som kassett, bromsskivor och thru axle hubbar går att byta i efterhand utan allt för stor svårighet och till rimlig kostad om det skulle behövas?
Hur brukar sånt funka med fälgens ekrar och kompabilitet med thru axle hubbar? Och vad skulle en konvertering till thru axle, med kassett och rotorbyte kunna kosta om jag även behövde lämna in den till verkstad för att få fälgarna riktade?

Hur skulle ni göra - leta tills ni hittar ett fälgpar med åtminstone rätt thru axle hubbar, eller ta de discbroms fälgarna som verkar bäst och anpassa dem för att passa cykeln i efterhand?
Budget skulle väl vara max 10k, men hellre närmare 5.

Allt rätt med naven direkt, allt annat blir för dyrt med få undantag.

inom cykelvärlden skiljer man på fälg och hjul. Hjul innehåller fälg, nipplar, ekrar och nav.

Kassett och skiva är slitdelar och byts enkelt.

Tillbaka
Topp