Olagligt att cykla i Bamseparken?

Blast

Ny medlem
Idag var jag och en kompis och cykla i Bamseparkem. När vi hade varit där ett tag kom det en kille från kommunen och sa att man absolut inte får cykla i skogen och att dom hade väldigt mycket problem med cyklister som kör i skogen sen sa han att han skulle vilja ta ett snack med dom som hade byggt hoppen. Stämmer det att man inte får cykla i Bamseparken/Delsjöområdet?

Det finns väldigt mycket människor som "tycker" en massa om cykling i skogen och bara därför tror sig kunna förbjuda cykling.
I skogen gäller allemansrätten och allemansrätten likställer i stort cykling i naturen med vandring.

http://www.naturvardsverket.se/sv/A...enligt-allemansratten/Allemansratten-Cykling/

Ett visst mått av sunt förnuft bör användas. Att be folk "dra åt helvete" som föreslogs här ovan är ett fantastiskt sätt att ge cykelsporten dåligt rykte. Hälsa vänligt med ett léende de du möter i skogen, och tacka när de går åt sidan på stigen så du kan komma förbi, så ska du se att de är vänliga tillbaka.

När det gäller byggen av hopp så vet jag inte vad som gäller, men det kanske inte är så smart att bygga dom mitt på en vandringsled eller motionsspår.

Jo det e klart jag var trevlig och så men han var skitsur och snackade hela tiden om att cyklister spelar dumma och att han typ ville att dom som hade byggt hoppen skulle ramla och slå sig.

Senast redigerad av en moderator:
Blast skrev:
-------------------------------------------------------
> Jo det e klart jag var trevlig och så men han var skitsur och snackade hela tiden om att cyklister
> spelar dumma och att han typ ville att dom som hade byggt hoppen skulle ramla och slå sig.

Folk som tycker så går ju tyvärr inte att argumentera med. De har ju redan bestämt sig över vad som är rätt och fel (allt jag inte gillar borde förbjudas, allt jag gillar borde vara tillåtet). Eftersom han pratade å kommunens vägnar tycker jag du borde ringa kommunen och fråga om det är deras officiella ståndpunkt att folk skall göra illa sig. Om inte så fråga varför deras anställda går ut och tycker sådant i tjänsten. Givetvis får snubben tycka vad sjutton han vill, men inte om han gör det som representant för kommunen. Tycker jag åtminstone :)

Jag tror dock inte att det är OK att bygga hopp och gräva DH-banor som många tycker både är roligt att göra och tror att man får.

Jag vet inte om han pratade åt kommunens vägnar när han sa det om att han önskade att dom som hade byggt hoppen skulle slå sig men han sa att "kommunen" hade ett jävla problem med cyklister som cyklar i skogen.

Blast skrev:
> Skulle gärna gjort det om det inte var så att
> jag är 13 och han typ 30

Ha ha, skön kommentar!

ostkaka skrev:
> Eftersom han pratade å kommunens
> vägnar tycker jag du borde ringa kommunen och
> fråga om det är deras officiella ståndpunkt att
> folk skall göra illa sig. Om inte så fråga
> varför deras anställda går ut och tycker
> sådant i tjänsten.

Det är en oerhört dum idé. Man ska inte väcka några hundar i onödan. Det är inte ens säkert att gubben var från "kommunen". Kan ju varit vilken gnällspik som helst.

JT skrev:
> Det är en oerhört dum idé. Man ska inte väcka några hundar i onödan. Det är inte ens säkert
> att gubben var från "kommunen". Kan ju varit vilken gnällspik som helst.

Ja det bästa är ju att försöka tiga ihjäl ett problem. Det verkar fungera bra, fråga Svanberg. Nej givetvis ska man inte ringa kommunen och gnälla om "gubben" inte var från kommunen. Men problemet finns uppenbart där eftersom någon tydligen var väldigt upprörd (om det inte är en så'n som gillar att vara upprörd och rasa över allt och alla). Och det finns ju helt klart en del upprörda typer som är beredda att gå långt för att hävda sin "rätt", t.ex. att hälla ut nubb på tjejvättern, spänna upp ståltrådar över en cykelväg, sätta upp vässade pålar under vattenytan vid en brygga osv.

Vad är det folk stör sig på i Bamseparken då? Är det sönderkört och sabbat på något sätt? Likväl som allemansrätten ger en frihet att röra sig i skog och mark är det ju "inte störa eller förstöra" som gäller. Plus en stor skopa sunt förnuft. Risken om man inte gör något är att alla surgubbar och -tanter som känner sig kränkta lobbar fram ett riktigt förbud eller så.

bruce skrev:
> Blast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skulle gärna gjort det om det inte var så att
> > jag är 13 och han typ 30
>
> Ha ha, skön kommentar!

+1

Blast skrev:
> Det är några som har byggt något trädropp och
> några jordhopp men förstört är det ju
> verkligen inte

Så de har sågat och grävt i skogen? Klurigt.

mtbkr skrev:
> Att ha problem med cyklister verkar ha blivit
> någon slags epidemi.

Att ha problem överlag verkar ha blivit någon slags problem =D

Problemet är att folk klagar men inte gör något åt saken.

Problemet kanske inte är att cykla i parken i sig men att cyklingen inte görs på stigar?
Vad jag kan se av videon så skapar ni nya stigar i skogen genom att inte hålla er till dom befintliga stigarna.

Oftast står det ju på informationsskyltar i parker och naturvårdsområden att cykling är tillåten så länge den sker på befintliga stigar. Vet inte vad som gäller i detta fallet?

Senast redigerad av en moderator:
mtbkr skrev:
> Att ha problem med cyklister verkar ha blivit
> någon slags epidemi.
Någon måste göra någonting....

Musashi skrev:
> I skogen gäller allemansrätten och
> allemansrätten likställer i stort cykling i
> naturen med vandring.

> När det gäller byggen av hopp så vet jag inte
> vad som gäller, men det kanske inte är så smart
> att bygga dom mitt på en vandringsled eller
> motionsspår.

Det är som du säger allemansrätt som gäller, dvs du behöver markägarens tillstånd för att bygga hopp.

ostkaka skrev:
> Vad är det folk stör sig på i Bamseparken då?
> Är det sönderkört och sabbat på något sätt?
> Likväl som allemansrätten ger en frihet att
> röra sig i skog och mark är det ju "inte störa
> eller förstöra" som gäller. Plus en stor skopa
> sunt förnuft. Risken om man inte gör något är
> att alla surgubbar och -tanter som känner sig
> kränkta lobbar fram ett riktigt förbud eller
> så.

Jag skrev ett inlägg om det för år sedan då jag såg att det var stor risk just för att någon markägare skulle börja jobba hårdare på ett totalförbud för cykling utanför cykelstigarna.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1120750/1121466#msg-1121466

file=91922

(Det är fortfarande inte jag som publicerar bilden ovanför, någon har lagt den på Happy och jag länkar till den)

Tycker fortfarande att det är ett dåligt ställe att bygga/köra upp DH-spår, kurvor och hopp.

Haha vilka gangsters på bilden, somliga bara tittar på när det begås såna grova brott!
Just i bamseparken är det ganska intressant att se hur snabbt alla spår försvinner efter en vinter när ingen har kört där.

Jag brukar bara bygga hoppen på sen kväll/natten sen nästa dag drar man bara dit utan verktyg och äre nån som klagar ber man dom vänligt att dra åt helvete och att det var "några andra som byggde det, vi är bara här och cyklar" Funkat hitills!

Tillbaka
Topp