Ölandsrundan el motionslopp generellt

easton

Medlem
Jag körde Ölandsrundan i helgen och blev oerhört överraskad av alla tempohojar, tempobågar och alla triathler som körde klunga.

Jag trodde att motionslopp var helt befriade från dessa då bromsberedskapen inte är god nog.

Jag och mitt kompisgäng körde på bra, snittade ca 38 m. Men klungan vi körde i kändes inte alls bra, det blev ryckigt och många extremt farliga situationer uppstod.

Vi lämnade klungan efter ca 4mil efter ca 5 kom vi fram till en ganska otäck olycka, jag vet inte hur det gick med killen men enl uppgift blev han hämtad av ambulans.

Nu vet jag inte vad olyckan berodde på men är dessa cyklar tillåtna i motionslopp och varför överhuvudtaget ställa upp med en sådan hoj då det inte gynnar deras egen träning med klungkörning i deras disciplin?

Körde också ÖR igår, dock 60 km-rundan. Satt också och tänkte på detta när jag såg alla tempobågar. Har personligen lite svårt för tempocyklar när man kör i grupp. Fick säga till en att inte ligga i bågen när han var uppe i täten, vinglade betänkligt i sidvinden på östra sidan.
Skulle vara ett generellt förbud mot såna cyklar på motionslopp, VR har väl det om jag minns rätt.
Tempo är individuellt, så är det.

/steen

steen sa:
Körde också ÖR igår, dock 60 km-rundan. Satt också och tänkte på detta när jag såg alla tempobågar. Har personligen lite svårt för tempocyklar när man kör i grupp. Fick säga till en att inte ligga i bågen när han var uppe i täten, vinglade betänkligt i sidvinden på östra sidan.
Skulle vara ett generellt förbud mot såna cyklar på motionslopp, VR har väl det om jag minns rätt.

/steen
Annars är det väl just i täten som det kvittar om man ligger i bågen (bortsett från vingel då).
Kan det vara närheten till Kalmar som är orsaken annars. Många som bara har tempo-hoj eller som inte orkat ta av pinnarna efter IM?
Ligga i bågen är ju annars bara lämpligt i "klunga" om man kör lagtempo i en liten grupp. Men kan iofs tycka att det är lite skitnödigt att vara rädd för bågarna om dom inte används. Spetsad av en pinne vid krasch, ok, men det lär finnas många fler otäcka saker som är både värre och mer frekvent förekommande vid ev krach än just det.

eketjall sa:
steen sa:

/steen
Annars är det väl just i täten som det kvittar om man ligger i bågen (bortsett från vingel då).
Kan det vara närheten till Kalmar som är orsaken annars. Många som bara har tempo-hoj eller som inte orkat ta av pinnarna efter IM?
Ligga i bågen är ju annars bara lämpligt i "klunga" om man kör lagtempo i en liten grupp. Men kan iofs tycka att det är lite skitnödigt att vara rädd för bågarna om dom inte används. Spetsad av en pinne vid krasch, ok, men det lär finnas många fler otäcka saker som är både värre och mer frekvent förekommande vid ev krach än just det.

Haha, ett argument jag aldrig hört innan.

"Men kan iofs tycka att det är lite skitnödigt att vara rädd för bågarna om dom inte används. Spetsad av en pinne vid krasch"

Man kan ju undra vem som är skitnödig ?
Ironman som du säger och närheten till Kalmar gör nog sitt till. Samtidigt är det nog mycket okunskap som följer i denna cykelboomen som pågår just nu, därför ligger nog mycket ansvar på arrangörerna att upplysa.

steen sa:

/steen

Jo, jag såg dig och lillebrorsan i lokalblaskan.

Tjena!

Det är ett jävla otyg att det godkänns på tävlingarna på Öland. Och ja, det är pga Ironman som det är så.
Just av den anledningen så bojkottar jag Ölandsrundan och Öland Tvärs.

eketjall sa:

En till motargument som jag fick lära mig den hårda vägen är att den som ligger och borrar i tempoställning är inte särskilt bra på att peka ut hål eller annat bös på vägen. Använd ej tempopinnar i klunga, inte ens längst fram!

Hallojs!
Körde också Ölandsrundan i helgen. Har känt en attitydförändring hos många utövare. Det är de nyfrälsta som agerar tvivelaktigt många gånger. De kör i breda klungor utan hänsyn till andra. Jag vet debatten om cyklisters rätt att ta plats, men det måste ju också finnas nyanser av ödmjukhet och hänsyn även bland de tvåhjuliga trafikanterna.
En del av de nya kör med tempobågar, med musik i öronen och med svart klädsel.

Själv blev jag upphunnen två kilometer innan mål av en femtonmannaklunga som skrek "Höger!" nån meter från mitt öra. Jag var just iförd att passera ett långsammare par som deltog på en kortare distans. Givetvis var jag tydlig med svängtecken och allt. Tur att jag och paret inte råkade ut för något överraskningsvingel vilket är det naturliga med så små marginaler.

Tycker det är ett tråkigt beteende som signalerar arrogans och dålig förståelse över vad man deltar i. Nämligen ett motionslopp där vi alla agerar förebilder för varandra! Snabb som långsam, debutant som erfaren osv. Nu har jag kört hundratalet cykellopp, men för en nybörjare är ju inte denna upplevelse någon bra reklam för något som kunde bli ett livslångt intresse. Hade detta följts av ett "Tack!" eller en vänlig kommentar strax därpå vid målgången kunde man ju släppt det hela med en gång.

Vill till skillnad från en del andra hylla arrangören att man i inbjudan påpekar vikten av att synas i färgglad tröja/väst. Hur många andra lopparrangörer gör det? Också bra att inte följa trenden hutlösa anmälningsavgifter (även om det möjligen börjar bli gränsfall!), här fick man ju såväl, riktig mat efter, medalj och patrullerande servicebilar. I inbjudan skriver ni att det är hjälmtvång - bra! Hyllar också att man INTE köper in tidtagning. Ett motionslopp med tillåten trafik är aldrig vettigt. Körde själv ett lopp i Danmark nyligen där det upprättades resultatlistor med såväl netto- som bruttotid. Detta på en bana där det fanns flera trafikljuskorsningar, järnvägsspår och vanlig trafik längs hela banan. Tack Färjestaden för att ni fortsätter motionsloppskonceptet . Hoppas bara att deltagarna vid era evenemang kan lära sig vad som förväntas. Inga tempobågar och en ödmjuk attityd, (som jag naturligtvis vet att majoriteten innehar!)

Tillbaka
Topp