Olika geometri!?

Vallee

Medlem
Olika geometri!?
109107013_309423963573268_7308009453528601242_n.jpg
108163377_787492891788866_1301097402833665795_n.jpg

Jag beställde en cykel för en vecka sedan och den kom idag. När jag plockade upp den skiljde sig det sig på ramen mot den jag beställde. Då det skiljer sig i geometrin är jag nyfiken på om det rätt ram jag fått eller om den då skiljer sig i hur den körs? Jag antar att det kan vara för att det är storlek XL. Då det inte funnits någon information och olika utseende och geometri blir man lite irriterad efter som de ser så olika ut och man blir fundersam på om något blivit fel.

Någon som har något svar varför de är skillnad?

Olika geometri!?
Det är pga storleken. Produktbilder brukar allt som oftast vara storlek medium.

Var likadant när jag köpte min första mtb som var storlek XL och inte alls var lika snygg som den Medium de hade på bilderna. :)

Olika geometri!?
För att bilden sannolikt är en storlek M och du köpt en XL. Är ju inte svårare än att titta i geometritabellen, M har 110 mm styrhuvud medan XL har 170 mm. Case closed.

Olika geometri!?
Om man inte kan nått om cyklar är det ganska svårt att förstå geometritabellen.

Hur olika vinklar etc. påverkar cykelns egenskaper är lite av svart magi för icke insatta (inklusive mig själv). Men att bara kolla längd på rören kan väl däremot inte anses vara några direkta konstigheter.

För att anpassa ramen till en längre åkare behöver styret komma upp, vilket inte kan ske på så många fler sätt än att förlänga antingen styrhuvudet eller gaffeln. Kan inte tänka mig att någon skulle göra det genom att lägga till extra slaglängd på gaffeln för då blir det verkligen en annan typ av cykel. Alltså återstår styrhuvudet.

Tillbaka
Topp