Olika långa ben, hur löser man det?

Besv

Aktiv medlem
Är det ngn som har olika längd på sina ben som har fått detta i justerat på något sätt?

Jag misstänker jag har ett ben som är lite längre och blir därför lite sned belastad. Vad gör en bikefit för att fixa det, bygger upp ena spd fästet/andra vevarmar el ngt annat kanske?

Ex häl inlägg kan man väl skriva bort eftersom merparten av trycker kommer från främe delen av foten.

Ganska många tror att de har olika långa ben. Ganska få har rent anatomiskt olika långa ben.
Om man inte vet säkert att man tillhör den mindre gruppen som faktiskt har olika långa ben bör man inte lösa sitt eventuella problem med olika sorters inlägg i skon.

Nej jag ska gå till en naprapat el liknande först men om utfallet blir att jag har ett längre ben så får jag planera hur man tacklar det isåfall.

Nej jag ska gå till en naprapat el liknande först men om utfallet blir att jag har ett längre ben så får jag planera hur man tacklar det isåfall.
Om en naprapat säger att benen är olika långa så skulle jag personligen inte heller betrakta det som ett definitivt faktum.
Tillägg: inget illa ment om alla naprapater, bara en erfarenhetsmässigt baserad åsikt om att fler än en naprapat har ställt diagnosen ”olika långa ben” utan att det varit korrekt.

Om en naprapat säger att benen är olika långa så skulle jag personligen inte heller betrakta det som ett definitivt faktum.
Tillägg: inget illa ment om alla naprapater, bara en erfarenhetsmässigt baserad åsikt om att fler än en naprapat har ställt diagnosen ”olika långa ben” utan att det varit korrekt.
Hur går man tillväga för att ta reda på om benen är olika långa? *nyfiken fråga*

Hur går man tillväga för att ta reda på om benen är olika långa? *nyfiken fråga*

Man märker det om man inte riktigt når ner till marken med ena foten.

Skämt åsido så är man väl lite s-formad, sett bakifrån, som regel. Man står helt enkelt lite snett och om det är ben, rygg eller annat som orsakar det vet jag inte.

Har TS cyklat mycket och ändå upplevt någon form av obehag eller är det obehag av att cyklingen är ny och obekant? Ganska många saker vänjer man sig vid.

Jag har ena klossen längst fram och andra längst bak. Det går att köpa skor med uppbyggd sula men sånt orkar jag inte hålla på med. En bekant har olika långa vevarmar. När jag körde med SPD-SL använde jag Shimano egna shims att sätta mellan kloss och sko.

en metod som ortopeder använder är att man böjer sig framåt som en fällkniv i höfterna med raka knän och sedan be någon titta om bäckenets baksida står olika högt på höger och vänster sida. sägs vara säkraste metoden förutom helkroppsröntgen.

upplevelse av olika långa ben lär kunna uppstå om det blir spänningar mellan rygg och bäcken på ena sidan. då känns det som att den sidan inte ’når ned’. i liggande ser det ut som ena benet är kortare.

Är det något som du märker av i form av ex. ländryggssmärta eller är det bara något du observerat? Många har olika långa ben som kan bero på en mängd olika faktorer, exempelvis djupare ledkapsel i höften, så det behöver inte vara själva benlängden som diffar. Själv är mitt vänsterben ca 1cm längre än mitt högerben i liggande position. Jag lider inte märkbart av det och som andra sagt så ska man vara försiktigt med att justera med inlägg eftersom kroppen är van vid den belastning och hållning som den utsatts för under alla de år du haft denna skillnad. Ska du testa med inlägg ska det ske successivt och med låg belastning initialt för att inte överanstränga kroppen. Många tror att det bara är att sätta i inlägg och köra på järnet sen för att snabbt drabbas av en tendinopati i höft eller knä.

Kroppen är för övrigt bra på att justera för detta med exempelvis bäckentiltning så man brukar utgå mer från faktiska besvärssymtom än längddiffen på benen.

Jag har ena klossen längst fram och andra längst bak.
Intressant! Jag trodde jag var rätt ensam om att ha fötterna olika placerade på pedalerna. Då kör jag plattisar, men de hamnar automatiskt på rejält olika ställen. Vi snackar minst 2 cm skillnad, kanske 3.

Edit: Nu tog jag nog i lite. 1-2 cm ser mer rimligt ut om jag kikar på slitaget på skorna. Rätt mkt ändå för att vara en konsekvent skillnad.

Är det något som du märker av i form av ex. ländryggssmärta eller är det bara något du observerat? Många har olika långa ben som kan bero på en mängd olika faktorer, exempelvis djupare ledkapsel i höften, så det behöver inte vara själva benlängden som diffar. Själv är mitt vänsterben ca 1cm längre än mitt högerben i liggande position. Jag lider inte märkbart av det och som andra sagt så ska man vara försiktigt med att justera med inlägg eftersom kroppen är van vid den belastning och hållning som den utsatts för under alla de år du haft denna skillnad. Ska du testa med inlägg ska det ske successivt och med låg belastning initialt för att inte överanstränga kroppen. Många tror att det bara är att sätta i inlägg och köra på järnet sen för att snabbt drabbas av en tendinopati i höft eller knä.

Kroppen är för övrigt bra på att justera för detta med exempelvis bäckentiltning så man brukar utgå mer från faktiska besvärssymtom än längddiffen på benen.

Jag är normalt rätt rak men vid ett par tillfällen så har jag fått ngn form av överansträngning så jag blivit väldigt sned. Överkroppen sitter 5 cm åt sidan från bäckenet...typ. Detta har hänt vid cycling 2-3 gg vid högre ansträngningar och även vid ex wakeboard när jag hoppade och fick en hård landning. Så verkar vara ngt i ryggen som drar ngt fel, men tänkte att detta kanske beror på en obalans från olika benlängd.

Så jag är rätt S som man ser haha. Men som sagt så går detta bort efter ngn vecka men hade varit bra att kunna veta vad som orsakar obalansen

IMG_20190929_124632__01.jpg

Jag är normalt rätt rak men vid ett par tillfällen så har jag fått ngn form av överansträngning så jag blivit väldigt sned. Överkroppen sitter 5 cm åt sidan från bäckenet...typ. Detta har hänt vid cycling 2-3 gg vid högre ansträngningar och även vid ex wakeboard när jag hoppade och fick en hård landning. Så verkar vara ngt i ryggen som drar ngt fel, men tänkte att detta kanske beror på en obalans från olika benlängd.

Så jag är rätt S som man ser haha. Men som sagt så går detta bort efter ngn vecka men hade varit bra att kunna veta vad som orsakar obalansen

Visa bilaga 415690
prova böj dig framåt som en fällkniv och ta om bilden?

kanske det finns även en vridning i ryggen.

Kan ju liksom vara lite muskulaturrelaterat, som för mig. Körde Body geometryshims förr men sedan sänkte jag sadeln några mm och allt blev bra.

Bågfil? ?
Har det någon fysisk betydelse egentligen vid cykling?
Tänker att benen inte är helt utsträckta någon gång.

För den absoluta huvuddelen av befolkningen så är benstrukturen symetrisk i den mån den ska.
Många är ändå sneda både här och där pga att muskler, senor mm drar kroppen sned, så även ben.
Och bäckenet inte är rakt framstår ena benet som kortare osv.....

Vilken typ av röntgenutredning använder man då? Nyfiken eftersom jag fuskar lite med slätröntgen själv men där går ju inte att mäta avstånd (tillräckligt) säkert.
På temat tidigare: https://happyride.se/forum/threads/maeta-benlaengd-exakt-olika-langa-ben.1640820/

Med andra ord vanlig röntgen men förstås viktigt att bilderna blir korrekta tagna. Men exaktheten vet jag inte riktigt men det känns inte som rymdforskning direkt för mig som iofs inte är röntgenläkare.

Jag har ena klossen längst fram och andra längst bak. Det går att köpa skor med uppbyggd sula men sånt orkar jag inte hålla på med. En bekant har olika långa vevarmar. När jag körde med SPD-SL använde jag Shimano egna shims att sätta mellan kloss och sko.
Jag är ingen läkare men det där låter som riktigt tvärdåliga lösningar, såvida man inte har ett redigt handikapp.

Visa bilaga 415690
Jag skulle ha kollat upp det där hos en fysioterapeut. Ser ut som en funktionell skolios, dvs en s-formning i sidled. Funktionella skolioser rätar ut sig om man lägger sig på mage på en brits medan en strukturell förblir s-formad även utan belastning. Står du så medvetet för att det gör ont att räta på ryggen eller faller det sig naturligt att bäckenet förskjuts sådär?

Hur som helst skulle jag säga att i ditt fall kan inlägg kanske vara befogat. Kontakta fysioterapeut som sagt så kan de remittera dig vidare till ortoped som fixar inlägg åt dig. Blir bättre och oftast billigare att gå den vägen än att skaffa själv då man kan få kostnadsavdrag.

Jag skulle ha kollat upp det där hos en fysioterapeut. Ser ut som en funktionell skolios, dvs en s-formning i sidled. Funktionella skolioser rätar ut sig om man lägger sig på mage på en brits medan en strukturell förblir s-formad även utan belastning. Står du så medvetet för att det gör ont att räta på ryggen eller faller det sig naturligt att bäckenet förskjuts sådär?

Hur som helst skulle jag säga att i ditt fall kan inlägg kanske vara befogat. Kontakta fysioterapeut som sagt så kan de remittera dig vidare till ortoped som fixar inlägg åt dig. Blir bättre och oftast billigare att gå den vägen än att skaffa själv då man kan få kostnadsavdrag.

Just nu faller det naturligt men känner att ngn muskel drar i rumpa/bäcken/rygg så ngn form av överbelastning, ngn muskel drar ihop sig på den sidan. Men svårt att stretcha då jag inte riktigt hittar muskel. Men tackar för tipset, jag ska ta kontakt med en fysioterapeut och ta det där ifrån.

Innan min kiropraktor går loss på mig är högerbenet 1-3 cm kortare än vänsterdito. Om musklerna är ihopdragna olika mycket på höger/vänster blir det lätt så. Ovanligt att längdskillnaden sitter i skelettet. Om så är fallet kan man ju ha olika långa vevarmar. T ex Shimano medger detta.

Jag trodde i många år att mina ben var olika långa och gick alltid med iläggsula. Men, sedan gick jag till en kiropraktor som mätte benen tre gången. Det visade sig att jag bara var sned i bäckenet. Han knäckte mig rak. Jag fick gå dit flera gånger då musklerna drog det tillbaka snett igen. Nu efter 10+ behandlingar så är allt helt bra.

Benlängd är en parameter, rörlighet i fotleden en annan, trampvana muskler en tredje, bäckenrotation en fjärde. Vad är problemet som ska "lösas"?

Grundtanken va att jag kommer gå till naprapat el ngn form av idrottsklinik pga av att jag verkar snedbelastas.

Om jag då har olika längd på benen hur man då justerar detta på bästa sätt på en cykel. När man går så kan ju ex ett hälinlägg funka men på en cykel så belastar man främre delen av foten så hur jobbar ex en bikefit runt detta problemet?

So far: justera spd infästning, bygg upp med shims, vevarmslängd,inläggssulor.

Men kan mycket väl vara att jag behöver tvingas rätt av en kiropraktor ett par gg och då blir rak.

väntar på den framåtvinklade bilden, för att se om du egentligen har benlängsskillnad:)

sen för cykling lär det vara en icke-fråga, eftersom även en rätt stor skillnad säg oerhörda 5 cm enkelt kompenseras med olika knäböj.

Några tips från mig som har konstaterad anatomisk benlängdsskillnad som har gett mig mycket problem genom åren, framförallt efter en misslyckad höftoperation i somras:

- Oftast sägs det att upp till 15 mm skillnad klarar kroppen av att kompensera. Jag har dock sett en forskningsrapport från USA där man ansåg att 5 mm var gränsen om man idrottar mycket.

- Enda helt säkra sättet att se skillnaden är med röntgen, men det görs nästan aldrig.
Det bästa vanliga sättet är att lägga plattor med olika tjocklek under det korta benet och kolla när bäckenet står rakt. Det kollas bakifrån på PSIS eller framifrån på ASIS (höftkammen). Enligt forskningsrapporter kan man då mäta med en noggrannhet på ca 3 mm. Viktigt då är att man INTE översträcker det ena benet eftersom det skapar förändrad benlängd. (Har man gått länge med benlängdsskillnad så är ett vanligt symptom att man översträcker det korta benet.)
Att ligga ner och kolla var fötterna hamnar är mindre bra för det är svårt att kontrollera allt som påverkar.

- Jag tror att de som är bäst på att mäta anatomisk benlängdsskillnad är ortopedtekniker som gör skojusteringar för att kompensera skillnader. Jag har varit på Ortopedia på Mariebergsgatan i Stockholm. Läkare, sjukgymnaster, Naprapater,Kiropraktorer mm har enligt min erfarenhet väldigt skiftande kunskap på hur man mäter på bra sätt.

- Efter diverse operationer har jag nu "bara" 6 mm skillnad. Har 3 mm hälinlägg på vanliga skor. Kompenserar 4 mm med shims mellan sko och kloss på racern. På MTB har jag Time ATAC och där funkar det sämre med shims under klossen. 2 mm funkar hyfsat.
Jag tror inte man skall kompensera allt för mycket med shims. Man vill ju helst ha foten så nära pedalaxeln som möjligt.
Innan omoperation i höften hade jag 20 mm skillnad. Då funderade jag på att sätta en 10 mm kortare vevarm på korta sidan, men jag behövde aldrig göra det så jag vet inte om det funkar.

- Man kan faktiskt förlänga benet. Då skruvar man fast en ställning i benet och sågar av benet. Sedan drar man isär det med ca 1 mm per dygn till rätt förlängning uppnås. Tar nog 1 -2 år innan man är återställd. Finns kliniker i bla Tyskland som gör det. Kostar en hel del.

- Här finns en bra sida med typiska symptom vid benlängdsskillnad: https://www.podiatrytoday.com/keys-recognizing-and-treating-limb-length-discrepancy

- Som andra redan har skrivit så kan man ha en upplevd benlängdsskillnad pga andra orsaker än anatomisk skillnad. Baserat på min egen upplevelse så bör du ha märkt problem även vid andra aktiviteter än cykling om du verkligen har en benlängdsskillnad.
Så kolla upp orsaken till dina problem noggrant innan du gör någon form av kompensering,

väntar på den framåtvinklade bilden, för att se om du egentligen har benlängsskillnad:)

sen för cykling lär det vara en icke-fråga, eftersom även en rätt stor skillnad säg oerhörda 5 cm enkelt kompenseras med olika knäböj.

Jag sparar nog synen av mig framåtböj till en naprapat/kiropraktor bakom en stängd dörr ?

Men lutar nog åt att ena sidan blivit stelare och behöver tvingas tillbaka men det får väl dom kolla in i helt enkelt ?

Några tips från mig som har konstaterad anatomisk benlängdsskillnad som har gett mig mycket problem genom åren, framförallt efter en misslyckad höftoperation i somras:

- Oftast sägs det att upp till 15 mm skillnad klarar kroppen av att kompensera. Jag har dock sett en forskningsrapport från USA där man ansåg att 5 mm var gränsen om man idrottar mycket.

- Enda helt säkra sättet att se skillnaden är med röntgen, men det görs nästan aldrig.
Det bästa vanliga sättet är att lägga plattor med olika tjocklek under det korta benet och kolla när bäckenet står rakt. Det kollas bakifrån på PSIS eller framifrån på ASIS (höftkammen). Enligt forskningsrapporter kan man då mäta med en noggrannhet på ca 3 mm. Viktigt då är att man INTE översträcker det ena benet eftersom det skapar förändrad benlängd. (Har man gått länge med benlängdsskillnad så är ett vanligt symptom att man översträcker det korta benet.)
Att ligga ner och kolla var fötterna hamnar är mindre bra för det är svårt att kontrollera allt som påverkar.

- Jag tror att de som är bäst på att mäta anatomisk benlängdsskillnad är ortopedtekniker som gör skojusteringar för att kompensera skillnader. Jag har varit på Ortopedia på Mariebergsgatan i Stockholm. Läkare, sjukgymnaster, Naprapater,Kiropraktorer mm har enligt min erfarenhet väldigt skiftande kunskap på hur man mäter på bra sätt.

- Efter diverse operationer har jag nu "bara" 6 mm skillnad. Har 3 mm hälinlägg på vanliga skor. Kompenserar 4 mm med shims mellan sko och kloss på racern. På MTB har jag Time ATAC och där funkar det sämre med shims under klossen. 2 mm funkar hyfsat.
Jag tror inte man skall kompensera allt för mycket med shims. Man vill ju helst ha foten så nära pedalaxeln som möjligt.
Innan omoperation i höften hade jag 20 mm skillnad. Då funderade jag på att sätta en 10 mm kortare vevarm på korta sidan, men jag behövde aldrig göra det så jag vet inte om det funkar.

- Man kan faktiskt förlänga benet. Då skruvar man fast en ställning i benet och sågar av benet. Sedan drar man isär det med ca 1 mm per dygn till rätt förlängning uppnås. Tar nog 1 -2 år innan man är återställd. Finns kliniker i bla Tyskland som gör det. Kostar en hel del.

- Här finns en bra sida med typiska symptom vid benlängdsskillnad: https://www.podiatrytoday.com/keys-recognizing-and-treating-limb-length-discrepancy

- Som andra redan har skrivit så kan man ha en upplevd benlängdsskillnad pga andra orsaker än anatomisk skillnad. Baserat på min egen upplevelse så bör du ha märkt problem även vid andra aktiviteter än cykling om du verkligen har en benlängdsskillnad.
Så kolla upp orsaken till dina problem noggrant innan du gör någon form av kompensering,

Bra utförligt svar ?

Skämt åsido så är man väl lite s-formad, sett bakifrån, som regel. Man står helt enkelt lite snett och om det är ben, rygg eller annat som orsakar det vet jag inte.

Andra orsaker finns ju. Jag har en rejäl sättning pga artros i höger höft, lika långa ben men ändå snygg S- form över länd. Inge’ kul iofs.
Minns en farbror från min barndom som cyklade med en kloss på pedalen för att kompensera för (polioskadat?) olika långa ben.

När jag var inne på sjukhus med brutet ben som barn så hamnade jag bredvid en kille på kanske 5 som höll på att förlänga sitt ena ben. De hade sågat itu benet och så hade han en metallställning runt benet. På den kunde de skruva lite varje dag för att långsamt förlänga benet till samma längd som det andra.

Så varit hos fysioterapeut.

Kort och gott ryggskott, mina ländryggsmuskler var väldigt stela och ena sidan hade krampat och då gjort mig sned. Så massage och stretch har gjort mig rak igen ?

Hade även olika långa ben men inte så mkt så han tyckte det behövdes inlägg.

Han rekommenderade att man ligger på rygg och gör ena benet längre genom höfterna, håll där i några sekunder sen samma sak på andra sidan och upprepa. Detta för att undvika stelhet i ländryggen ?

Tackar för input i tråden!

Toleranserna på en människas skelett är rätt grova, har själv varit och mätt benen efter jag bröt vänster underben, fick stå upp och bli röntgad.

Intressant tråd!
Jag hade nästan min hela liv som vuxen en högerben som var "längre" en vänsterbenet, troligtvis för att jag burit tynga ryggsäcken med skolböcker bara på högeraxeln i 6 år. Har relativt korta ben, så ben på byxorna har alltid kortats, men 15 mm mer på vänster ben än på höger ben. Märkte ingenting av detta vid cykling, men på hastighetsskridskor känns man allt i positionen och jag kände att något var skevt. Men nu verkar det att båda ben är lika långa. Något har hänt de sista åren. Som flera har sagt här, de verkar att vara musklerna och positionen inte skeletten. Jag har inte ändrat mycket in min rörelsen, förutom mycket stå-stigcykling de sista två år. Kanske har det förbättrad min kroppshållning?

Tillbaka
Topp