Några tips från mig som har konstaterad anatomisk benlängdsskillnad som har gett mig mycket problem genom åren, framförallt efter en misslyckad höftoperation i somras:
- Oftast sägs det att upp till 15 mm skillnad klarar kroppen av att kompensera. Jag har dock sett en forskningsrapport från USA där man ansåg att 5 mm var gränsen om man idrottar mycket.
- Enda helt säkra sättet att se skillnaden är med röntgen, men det görs nästan aldrig.
Det bästa vanliga sättet är att lägga plattor med olika tjocklek under det korta benet och kolla när bäckenet står rakt. Det kollas bakifrån på PSIS eller framifrån på ASIS (höftkammen). Enligt forskningsrapporter kan man då mäta med en noggrannhet på ca 3 mm. Viktigt då är att man INTE översträcker det ena benet eftersom det skapar förändrad benlängd. (Har man gått länge med benlängdsskillnad så är ett vanligt symptom att man översträcker det korta benet.)
Att ligga ner och kolla var fötterna hamnar är mindre bra för det är svårt att kontrollera allt som påverkar.
- Jag tror att de som är bäst på att mäta anatomisk benlängdsskillnad är ortopedtekniker som gör skojusteringar för att kompensera skillnader. Jag har varit på Ortopedia på Mariebergsgatan i Stockholm. Läkare, sjukgymnaster, Naprapater,Kiropraktorer mm har enligt min erfarenhet väldigt skiftande kunskap på hur man mäter på bra sätt.
- Efter diverse operationer har jag nu "bara" 6 mm skillnad. Har 3 mm hälinlägg på vanliga skor. Kompenserar 4 mm med shims mellan sko och kloss på racern. På MTB har jag Time ATAC och där funkar det sämre med shims under klossen. 2 mm funkar hyfsat.
Jag tror inte man skall kompensera allt för mycket med shims. Man vill ju helst ha foten så nära pedalaxeln som möjligt.
Innan omoperation i höften hade jag 20 mm skillnad. Då funderade jag på att sätta en 10 mm kortare vevarm på korta sidan, men jag behövde aldrig göra det så jag vet inte om det funkar.
- Man kan faktiskt förlänga benet. Då skruvar man fast en ställning i benet och sågar av benet. Sedan drar man isär det med ca 1 mm per dygn till rätt förlängning uppnås. Tar nog 1 -2 år innan man är återställd. Finns kliniker i bla Tyskland som gör det. Kostar en hel del.
- Här finns en bra sida med typiska symptom vid benlängdsskillnad:
https://www.podiatrytoday.com/keys-recognizing-and-treating-limb-length-discrepancy
- Som andra redan har skrivit så kan man ha en upplevd benlängdsskillnad pga andra orsaker än anatomisk skillnad. Baserat på min egen upplevelse så bör du ha märkt problem även vid andra aktiviteter än cykling om du verkligen har en benlängdsskillnad.
Så kolla upp orsaken till dina problem noggrant innan du gör någon form av kompensering,