Olika växelsystem på mtb.

Kakjkl

Ny medlem
Hej!
Jag är nybörjare på mtb. och skruvar lite för skojs skull.
Skall uppgradera min befintliga nu med bättre komponenter.
Är det då möjligt att blanda olika grupper/system på samma cykel?
T.ex. vevpartiet och framväxel som hör till deore, medan bakväxel är SLX?

Finns det några hinder fallgropar man skall tänka på?

Tacksam för svar!

10-växlat med 10-växlad sägs att man kan blanda huller om buller, för respektive märke. Däremot finns d några som inte lyckats med xtr bakväxlare trots annat shimano-reglage. Jag lyckades inte få ett shimano zee-reglage att växla en xtr-bakväxel.
Däremot lyckades jag få ett sram-reglage att funka med shimano xtr-bv genom att använda en moddad kassett.
Andra kommer nog med mer bra input.

Det finns väldigt många möjligheter, enklast är nog om du har någon form av plan så ställ frågan här om just de bitarna passar.

Jag kör t ex XTR 11 reglade med XT 11 bakväxel med en sram 11 kassett och xt 10 vevparti på en cykel.

Jag har 2*10 med XT-bakväxel, GX-framväxel och Deorereglage på min fatbike, det funkar alldeles utmärkt. Men som skrivits tidigare så funkar långt ifrån alla kombinationer.

växelhacken sitter i handtaget, det matar resp drar sedan en viss mängd vajer per växel. det skall stämma med att bakväxeln flyttar kedjan ett drev i sidled per given matad vajersträcka.

googla reda på bakväxelns krav på vajermatning per växel, och se till att det stämmer med handtagets matning. fabrikat eller modell är likgiltigt. matningen skiljer ibland mellan lvg och mtb, ibland inte. och sen har båda ändrats med olika årsmodeller. ett elvadelat handtag kan stämma med en tioväxlad kassett (men bara tio av växlarna) osv

så kolla att matningen per växel stämmer och du är hemma.

tänk också på bakväxelns totala förflyttingskapacitet i sidled, den skall räcka till kassettens bredd med viss övermarginal. detta kan du lätt se själv om du lättar på begränsningsskruvarna. t ex är det vanligen samma bakväxlar för nio- och tiodelat. gissa vilka som är billigast?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp