Oljegrusfläckar ...

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum

NLC

Aktiv medlem
Oljegrusfläckar ...
Vid gårdagens grundliga grummetvätt av griscyklarna upptäckte jag till min förfäran att under det tjocka lagret av sand & grus så fanns det även svarta kladdiga fläckar som jag härleder till nylagda oljegruslagningar i höstas. Så frågan lyder - vad för medel är mest lämplig att använda för att avlägsna dem men ändå behålla lacken?

Oljegrusfläckar ...
Invisiframe. Men det fungerar bara proaktivt.

Dom gånger jag kört genom nylagd oljegrus tvättar jag cykeln noga hemma efteråt.

Oljegrusfläckar ...
Vid gårdagens grundliga grummetvätt av griscyklarna upptäckte jag till min förfäran att under det tjocka lagret av sand & grus så fanns det även svarta kladdiga fläckar som jag härleder till nylagda oljegruslagningar i höstas. Så frågan lyder - vad för medel är mest lämplig att använda för att avlägsna dem men ändå behålla lacken?
Fotogen mfl lösningsmedel funkar ju.
När jag var barn och hade trampat i spilloljefläckar på stranden löste farmor det med margarin…

Edit, eftersom du kör grumme gissar jag att du inte vill använda lösningsmedelbaserade ämnen. Funkar det inte med koncentrerad/outspädd såpa?

Senast ändrad:
Oljegrusfläckar ...
Det finns ju asfaltborttagare för billack som borde funka lika bra för cykellack

Oljegrusfläckar ...
Kallavfettning låt ligga ca 3-5 min i rumstemp och spola av sen.
Kör du även oljebaserat smörj på kedjan så kan du nyttja det för tvätta av kedjan.

Förövrigt så räcker annars ett alkaliskt baserat avfettningsmedel till cykeln för tvätt, sen kan man alltid schamponera med någon vax eller keramiskt schampo för underlätta tvätten till nästa gång.

Tillbaka
Topp