Oljud från kedja efter ny olja!

så vitt jag kunnat förstå är den vaxbaserad. tyvärr innehåller den ptfe, inget man vill sprida runt i naturen. lär behöva 4 timmars torkning för att fungera.

hittade vid en snabb sökning inte något sas riktigt test på denna produkt, men två andra mucoffs kedjesmörj, nano och hydrodynamic, har testats med närmast oöverträffat dåliga resultat beträffande slitage; på zerofrictioncycling.

slitage på trissor kan vara svår att värdera, inga direktavhajfenor uppträder. säkrast är att jämföra okulärt med en ny. de brukar i min värld överleva 4-6 kedjor.
Har en flaska Squirt som jag ska hämta ut imorgon, förhoppningsvis hinner jag kladda om kedjan under kvällen.
Hur skulle ni gjort vid byte av kedjesmörj, bara torka av kedjan ordentligt och applicera nya, eller göra rent kedjan mer grundligt? Och hur i så fall?
Användning av avfettning verkade inte så populärt!

Angående slitage på trissorna, så vet jag inte hur länge de suttit, lika så kedja och kasset.
När de är dags att byta vet jag inte 100, men det får jag ta tag i nästa säsong kanske, och en egen tråd ?

Har en flaska Squirt som jag ska hämta ut imorgon, förhoppningsvis hinner jag kladda om kedjan under kvällen.
Hur skulle ni gjort vid byte av kedjesmörj, bara torka av kedjan ordentligt och applicera nya, eller göra rent kedjan mer grundligt? Och hur i så fall?

Angående slitage på trissorna, så vet jag inte hur länge de suttit, lika så kedja och kasset.
När de är dags att byta vet jag inte 100, men det får jag ta tag i nästa säsong kanske, och en egen tråd ?
Det finns som bekant bara ett enda sätt att hålla efter kedjan ordentligt, Sheldon Brown visar här hur, steg för steg
Att det inte blir tid över för cykling verkar för många som mindre intressant.

Äh folk snackar så mycket, lägg den in ett avfettningsbad ett dygn eller hur länge du känner för, ta upp och spray på med nå sopa eller dylikt spola ren och blås rent. Sen är den helt clean och lägga på den smörja du vill.

förövrigt använder jag muc offs dry lube gladeligen på sommaren än tex scuirt vax där man får stora kakor på rulltrissorna.

Du har inte en stel länk i kedjan som låter? Det låter som att du har brutit kedjan under rengöringen. Kan länken kärva där du satt ihop kedjan igen?

Du har inte en stel länk i kedjan som låter? Det låter som att du har brutit kedjan under rengöringen. Kan länken kärva där du satt ihop kedjan igen?
Kedjan har en snabblänk och länken rör sig fint.
Oljudet är ett tätt pulserande rasslande ljud, som om att varannan länk skulle tagit i lätt någonstans (men det gör det inte).

om du byter från en vaxprodukt till en annan, och kedjan från början var ren, räcker det att koka den i vatten.

squirt och smoove är exempel på mer motståndskraftiga vaxer, som klarar stå emot smuts bättre, men som saknar självrenande förmåga, och med jämna mellanrum behöver sas bytas ut via kokning för att få bort alla slipande partiklar som efterhand fastnar i det tröga vaxet.

nfs har liknande mycket god motståndskraftighet men är oljebaserad. besvärligare i det fallet bli av med slippastan inne i kedjan när den väl uppstått.

även det alltså en typisk produkt för race day med eller utan smuts, och i övrigt långa turer under rena förhållanden. första regnturen och det är egentligen dags för rengöring, även om kedjan ytligt sett ser fin ut. för självrengöringen är uppmätt till nära noll i alla tre fallen.

kör man ofta i smutsiga blöta förhållanden och vill slippa ta av kedjan för rengöring med täta intervall, kan det sammanlagt sett vara mindre jobb att använda en mindre motståndskraftig produkt som måste appliceras oftare, men som tar med sig smutsen när den lämnar kedjan.

och helst inte bygger upp svart guck. och inte innehåller ptfe.

"I followed all the instructions and I’m using a good wax, but my chain feels and sounds drier much more quickly than expected. What has gone wrong?

According to Kerin, this is often seen with users of Shimano and KMC chains, and is the result of special low-friction coatings used.

“The issue isn’t just with immersive waxing either; it was found during chain longevity test projects that some chain coatings tend to rid off lubricants much faster than others, so many top drip lubes will also have a lesser treatment lifespan,” he says.

These low-friction coatings will wear off over time, but you’ll need to do more frequent waxing in the meantime. Otherwise consider using chains from SRAM, YBN, Campagnolo or Connex."

Tillbaka
Topp