Oljud från kedja efter ny olja!

Edvin-88

Medlem
Hej!
Har en Stumpjumper som jag köpte begagnad för några veckor sedan och har kört den ganska grisig några gånger. efter att ha spolat av den efter varje lerbad tänkte jag skulle göra rent och smörja kedjan. Men eftersom jag köpte den begagnad visste jag inte vad den blivit smord med tidigare så jag tänkte börja om från noll. Inte för att kedjan var grisig eller kladdig, utan började bli lite lite brun/torr.
Sagt och gjort så tog jag isär kedjan, badade och skrubbade den i avfettning, spolade med vatten, torkade den, lekte lasso med den och torkade lite mer.
Efter montering så vevade jag runt några varv och torkade av kedjan igen (bara för att) och reagerade inte på något konstigt/annorlunda ljud, sedan smörjde jag med Muc-off dry lube (en droppe per rulle) och vevade runt några gånger och torkade av lite lätt, inga konstiga/annorlunda ljud direkt då, MEN efter några varv tyckte jag att det började "brumma" pulserande, som att varannan länk tog i lite någonstans. Har synat och letat men hittar inget konstigt.

Kan kedjan bli att låta olika så pass mellan olika smörjmedel?
Funktionsmässigt rullar kedjan på bra och växlar som förut tycker jag.

Tog också i samband med att kedjan låg i badet ur dreven i bakväxeln för att göra rent från lite bös, passade på att göra rent och fetta om då lagren inte såg/kändes så glada ut. Men är helt 100 på att jag har satt ihop allt precis som jag tog isär det, men har provat alla kombinationer med kuggen övre/undre och vända rotationen på dem men det gör ingen skillnad.

Tankar och funderingar uppskattas ?
/Edvin

Jag antar att du med "dreven i bakväxeln" avser trissorna. För att försöka avgöra om det är dessa eller kedjan som är orsaken skulle du kunna byta antingen trissorna eller kedjan, givet att du har extra antingen trissor eller kedja liggande. Alltid bra om man kan eliminera potentiella orsaker och minska "sökrymden".

Jag antar att du med "dreven i bakväxeln" avser trissorna. För att försöka avgöra om det är dessa eller kedjan som är orsaken skulle du kunna byta antingen trissorna eller kedjan, givet att du har extra antingen trissor eller kedja liggande. Alltid bra om man kan eliminera potentiella orsaker och minska "sökrymden".
Så heter de, tyvärr inga extra av vare sig de eller kedja :/

muc-off är väl kända för att göra suboptimala smörjmedel? värst tycks nano och hydrodynamic vara, tuggar ned kedjan på kort tid.

enlig adam kerin på zerofrictioncycling...

muc-off är väl kända för att göra suboptimala smörjmedel? värst tycks nano och hydrodynamic vara, tuggar ned kedjan på kort tid.

enlig adam kerin på zerofrictioncycling...

Själv använder jag av ren lättja MucOffs smörj, gul, grön o blå allt efter väder och vind. Mina kedjor håller väl runt 3-5000 km men det gäller landsväg. Gruscykeln något kortare men där kör jag billigare kedjor typ 1130/105. Gul är dock helt fel val för lera och gyttja.
Har även kört med Happyhajpade NfS men den sviner ner kedjan nåt gruvligt. En dammagnet. Och även ett antal andra snakeoils men uppriktigt gitter jag inte hålla på, livet är för kort för sånt.
Jag misstänker att Herr Kerin inte är riktigt objektiv i sina uttalanden men har förstås inga belägg för den tanken.

Ska inte säga att min primära cykling består av lerbad, utan det har hänt ett par gånger.
Jag läste på lite om de olika oljorna och kom fram till att dry lube borde passa mig, och så såg jag den här videon.

Misstänker att du inte fått in smörja i kedjan överallt efter du tvättat så grundligt.

Jag skulle pröva att lägga på lite mer smörja och ta en runda i skogen.

Annars att avfetta kedjan är bara nödvändigt om tillverkaren av smörjmedlet föreskriver det. Det brukar vara nödvändigt för vaxbaserade smörjor.
Jag brukar då avsluta tvätten med att spola av kedjan med bromsrengöring för att få ut vattnet ur rullarna. Det kan annars bli korrosion inuti rullarna medans kedjan torkar.

pfaff, uppfattar kerin som korrekt i det han testar, men det är ganska få produkter som han gått igenom, men i mucoffs fall ändå två olika. som på ett tydligt sätt faller igenom. vilket inte hindrar att de kan fungera bättre eller till och med bra med tätare intervall och rengöring

sen är ju ordflödet rätt svårgenomträngligt.

i fallet nfs har han konstaterat hög slitstyrka och uthållighet, men när väl smutsen tagit sig in sitter den där närmast för gott och slipar i likhet med andra sas longlife-produkter ned kedjan relativt snabbt. den är oljebaserad och inte helt lätt att få ur kedjan.

Sram har narrow wide drev på växeln, kolla så kedjan landat rätt så att säga, bred länk på bred tand, smal länk på smal tand.

Sram har narrow wide drev på växeln, kolla så kedjan landat rätt så att säga, bred länk på bred tand, smal länk på smal tand.
Där kan vi ha det, jag har noterat de olika tjocklekarna på kuggarna, och så har jag hela tiden haft tanken med kedjan och länkarna, i och med det "pulserande" oljudet av att det skulle kunna vara "varanan länk".
Ska testa så fort jag får möjlighet och återkommer :)

Kör man mycket i lera, så är nog inte dry lube att rekommendera.
Jag har gått på reklamen från mucoff och köpt. Men jag kommer aldrig använda "drylube" igen.
Rena skiten, bildligt talat, jämfört med olja. Kedjan rostar, går dåligt, gnisslar samma dag jag smort på nytt, geggear ihop sig med damm...

Mucoff drylube = NEIN !!!

Jag har gått på reklamen från mucoff och köpt. Men jag kommer aldrig använda "drylube" igen.
Rena skiten, bildligt talat, jämfört med olja. Kedjan rostar, går dåligt, gnisslar samma dag jag smort på nytt, geggear ihop sig med damm...

Mucoff drylube = NEIN !!!
Drylube/vax fungerar under vissa förhållanden. Wetlube fungerar överallt....

På rena sommar/vackertväder cyklar är det okej med drylube - enkelt att hålla rent, men ett skyfall och du måste hitta ny smörja för det blir snustorrt på en gång.

Om det knastrar om kedjan, ofta efter blöt körning, som om det kommit in fin sand i kedjan. Då har jag använt luftkompressor att blåsa bort knastret med. Munstycket direkt mot kedjan och blås av.
Sen blir det tyst igen om kedjan och sen på med lite olja.

Tips:
Gör detta någonstans där oljeresterna som blåser av inte skadar något.

Om det knastrar om kedjan, ofta efter blöt körning, som om det kommit in fin sand i kedjan. Då har jag använt luftkompressor att blåsa bort knastret med. Munstycket direkt mot kedjan och blås av.
Sen blir det tyst igen om kedjan och sen på med lite olja.

Tips:
Gör detta någonstans där oljeresterna som blåser av inte skadar något.
Och sen börjar bromsarna yla och ta dåligt pga allt smörjmedel som far runt... ?

På rena sommar/vackertväder cyklar är det okej med drylube - enkelt att hålla rent, men ett skyfall och du måste hitta ny smörja för det blir snustorrt på en gång.
Säkert!
Jag har bara inte lyckats alls med drylube och olja är så mycket enklare och drygare.

Men jag fick en high tech UV-diod med mucoff-flaskan. Den kan jag ju ha kvar ?

ps (dioden funkar även för vanlig olja)

Jag har kört vax året om här i Blöteborg senaste fem åren och det funkar utmärkt. Märker inte att jag sliter ut saker snabbare än nån annan. Tar mycket hellre att behöva smörja kedjan efter varje blöt tur än att hantera kletet efter olja. Och är det riktig misär låter drivlinan grusig och kass nästan oavsett efter en stund tycker jag.

Hej!
Har en Stumpjumper som jag köpte begagnad för några veckor sedan och har kört den ganska grisig några gånger. efter att ha spolat av den efter varje lerbad tänkte jag skulle göra rent och smörja kedjan. Men eftersom jag köpte den begagnad visste jag inte vad den blivit smord med tidigare så jag tänkte börja om från noll. Inte för att kedjan var grisig eller kladdig, utan började bli lite lite brun/torr.
Sagt och gjort så tog jag isär kedjan, badade och skrubbade den i avfettning, spolade med vatten, torkade den, lekte lasso med den och torkade lite mer.
Efter montering så vevade jag runt några varv och torkade av kedjan igen (bara för att) och reagerade inte på något konstigt/annorlunda ljud, sedan smörjde jag med Muc-off dry lube (en droppe per rulle) och vevade runt några gånger och torkade av lite lätt, inga konstiga/annorlunda ljud direkt då, MEN efter några varv tyckte jag att det började "brumma" pulserande, som att varannan länk tog i lite någonstans. Har synat och letat men hittar inget konstigt.

Kan kedjan bli att låta olika så pass mellan olika smörjmedel?
Funktionsmässigt rullar kedjan på bra och växlar som förut tycker jag.

Tog också i samband med att kedjan låg i badet ur dreven i bakväxeln för att göra rent från lite bös, passade på att göra rent och fetta om då lagren inte såg/kändes så glada ut. Men är helt 100 på att jag har satt ihop allt precis som jag tog isär det, men har provat alla kombinationer med kuggen övre/undre och vända rotationen på dem men det gör ingen skillnad.

Tankar och funderingar uppskattas ?
/Edvin

Jag kör alltid med Muc-offs dry lube. Funkar klockrent för mig. Värt att tänka på är att den efter några timmar stelnar och blir lite vax-liknande (Därmed utmärkt för torra somrar så att den inte dammsuger skogen på damm).
Hur många växlar har du? Tänk på att drivlinor med lite fler växlar har en riktning på kedjan! Jag satte min kedja "Bak och fram" en gång och fick liknande problem till det du beskriver!

//Adam

Jag kör alltid med Muc-offs dry lube. Funkar klockrent för mig. Värt att tänka på är att den efter några timmar stelnar och blir lite vax-liknande (Därmed utmärkt för torra somrar så att den inte dammsuger skogen på damm).
Hur många växlar har du? Tänk på att drivlinor med lite fler växlar har en riktning på kedjan! Jag satte min kedja "Bak och fram" en gång och fick liknande problem till det du beskriver!

//Adam
Har elva växlar bak, inga fram.
Ska testa det också, om det Valhalla tipsa om inte var felet :)

Ok Valhalla's tips var det tyvärr inte, kuggarna ligger rätt i kedjan, går fysiskt inte att få fel.
Testade även Spargris tips att vända på kedjan, men tyvärr ingen skillnad.

Kedjan är välsmord och har smörjt ordentligt i omgångar och låtit torka emellanåt utan skillnad.

Får ta mig en sväng i skogen och de hur den beter sig, är trött på att skruva och fundera, jag vill cykla :)

Kan de vara de där småkughjulen i bakväxeln som kärvar. Har själv pajat sådana med avfettningsmedel någon gång i forntiden.

Ibland skrapar kedjan mot cagen, oftast vid nedre hjulet. Har man shimano 12s (= gjord av mjukost) så böjs den lätt in, kolla så det inte är detta.

Ok Valhalla's tips var det tyvärr inte, kuggarna ligger rätt i kedjan, går fysiskt inte att få fel.
Testade även Spargris tips att vända på kedjan, men tyvärr ingen skillnad.

Kedjan är välsmord och har smörjt ordentligt i omgångar och låtit torka emellanåt utan skillnad.

Får ta mig en sväng i skogen och de hur den beter sig, är trött på att skruva och fundera, jag vill cykla :)
De kan visst hamna fel, låter rejält mycket och jag kliade mig mycket i huvudet innan jag förstod orsaken när det hände mig efter en vurpa ?

Har du dragit kedjan på rätt vis genom bakväxeln?
Så den inte går emot nått.

Frid!
Det vill jag tro att jag gjort.

DSC_8329.JPG

Har varit ut på två mindre vändor och märker inget konstigt vid cyklande, växlarna går som de ska och hör inget rassel/oljud när jag väl sitter på cykeln och trampar.
Vet inte, kanske är jag känslig och borde strunta i det, men ett annat ljud från kedjan har det blivit som hörs med cykeln upphängd och vevar.

Kan vara din smörja också, jag hade problem med högljudd drivlina med muc-offs drylube. Efter byte till wax så har skiten vart knäpptyst, även efter en hel dags cykling

Kan vara din smörja också, jag hade problem med högljudd drivlina med muc-offs drylube. Efter byte till wax så har skiten vart knäpptyst, även efter en hel dags cykling
Det var det min frågeställning var från början, och det enda alternativet jag kan komma på, får se hur det fortsätter och vad jag tycker om muc-off's dry lube i övrigt.

Annars är ju frågan vad man ska köra med?
Med vax, menar du då vaxbad eller tex squirt?

Det var det min frågeställning var från början, och det enda alternativet jag kan komma på, får se hur det fortsätter och vad jag tycker om muc-off's dry lube i övrigt.

Annars är ju frågan vad man ska köra med?
Med vax, menar du då vaxbad eller tex squirt?
Squirt kör jag med. Aldrig provat vaxbad, verkar mest bara drygt

Då blir det att beställa hem en flaska Squirt och prova. Typiskt att jag inte tog det på en gång, velade mellan Muc-off och Squirt.
Gott, återkom gärna med erfarenheter. Jag har bara haft det bra med wax. I mitt fall så tänkte jag prova en skvätt drylube istället för wax/squirt när senaste flaskan tog slut. Men fick byta tillbaka illa kvickt då dryluben var högljudd

Det vill jag tro att jag gjort.

Visa bilaga 501311

Har varit ut på två mindre vändor och märker inget konstigt vid cyklande, växlarna går som de ska och hör inget rassel/oljud när jag väl sitter på cykeln och trampar.
Vet inte, kanske är jag känslig och borde strunta i det, men ett annat ljud från kedjan har det blivit som hörs med cykeln upphängd och vevar.
Övre trissan sitter ju fel, bred tand i smal länk. Eller ser jag fel?

om plasttrissorna i växel är nya alternativt slitna upplever jag ökat virrande ljud om jag smörjer med vax alternativt flytande vax.

alltså jämfört med oljebaserade produkter.

om plasttrissorna i växel är nya alternativt slitna upplever jag ökat virrande ljud om jag smörjer med vax alternativt flytande vax.

alltså jämfört med oljebaserade produkter.
Vad skulle du klassa in muc-off's dry lube?
Trissorna är inte nya, men när de klassas som slitna vet jag inte, finns kuggar kvar iaf ?

Vad skulle du klassa in muc-off's dry lube?
Trissorna är inte nya, men när de klassas som slitna vet jag inte, finns kuggar kvar iaf ?
så vitt jag kunnat förstå är den vaxbaserad. tyvärr innehåller den ptfe, inget man vill sprida runt i naturen. lär behöva 4 timmars torkning för att fungera.

hittade vid en snabb sökning inte något sas riktigt test på denna produkt, men två andra mucoffs kedjesmörj, nano och hydrodynamic, har testats med närmast oöverträffat dåliga resultat beträffande slitage; på zerofrictioncycling.

slitage på trissor kan vara svår att värdera, inga direktavhajfenor uppträder. säkrast är att jämföra okulärt med en ny. de brukar i min värld överleva 4-6 kedjor.

Tillbaka
Topp