Oljud i bakhjul. Hilfe!

Dr D

Aktiv medlem
Oljud i bakhjul. Hilfe!
Jag har ett irriterande oljud i mitt bakhjul, som jag inte lyckas hitta orsaken till.
Det låter väldigt mycket som eker-knirp, men ekrarna känns jämt och hårt spända. Har bara kollat för hand iofs, det blir en sväng med ekertentiometer också.

Det kommer ungefär en timme in i passen, det hörs _aldrig_ direkt från start.
Det är kopplat till drivlinan på något sätt, för det hörs bara när jag trampar, aldrig när jag rullar. Inte ens om jag rullar ner i en grop, sittandes på sadeln.
Det hörs också bara när effekten går över nån viss gräns, typ lite brantare uppförsbackar. Däremot är det helt oberoende av hastighet.

Cykeln är en Cannondale Scalpel Si, så bakhjulet har 6 mm offset. 12-delad XTR-kassett.
Bakhjulet har jag byggt med ett Carbon-Ti X-hub nav med 32 ekrar, straight-pull. Carbonfälgen är från eBay och har drygt 3 mm offset.
Ekrarna är Pillar Aero X-tra 1420 med alunipplar, inga brickor. Ekrarna lika långa på höger och vänster sida.
Ekerspänningen på icke-drivsidan är 98% av drivsidan, så det är många ekrar som är med och delar på jobbet.

Ojämn ekerspänning är såklart det som måste uteslutas först.
Men var 17 ska jag leta efter det?

Oljud i bakhjul. Hilfe!
Har ett bakhjul som knarrar lite. Där måste jag smörja nipplarna där de har kontakt med fälgen. En pyttedroppe då och då vid varje ekernippel håller knarrandet borta.

Oljud i bakhjul. Hilfe!
Har ett bakhjul som knarrar lite. Där måste jag smörja nipplarna där de har kontakt med fälgen. En pyttedroppe då och då vid varje ekernippel håller knarrandet borta.
När jag byggde hjulet lade jag lite fett i varje ekerhål, på kontaktytan mellan fälg och nippel. Men jag provar med olja, om inget annat hjälper. Tack!

Oljud i bakhjul. Hilfe!
Säker på att det är hjulet? Låter som typiskt pressfit-vevlager-knirk. Kan vara tyst en månad och sen börja knirka efter nån timme. Tyst nästa tur. Oljud tredje turen. Totalt ologiskt.

Oljud i bakhjul. Hilfe!
Tar ekrarna i varandra vid korsen? Kan vara ekrarna som gnider mot varandra när hjulet flexar vid högre belastning…
Hjulet är byggt med 2-kors, så absolut.
Om jag bara går på ljudet, så låter det som ekrarna gnider mot varandra, pga. att navet vrider sig i förhållande till fälgen. Ungefär som om ekrarna är elastiska, så varje gång jag trycker ner en pedal, så töjer sig ekrarna något, och när pedalerna är i "svaga" läget, så fjädrar ekrarna tillbaka. Det är så det låter. Skulle gissa att det kommer vid ungefär 300 W.

MEN Jag har 32 ekrar och helt jämnt fördelad ekerspänning mellan höger och vänster sida. Inte ens med de tunna ekrarna borde det kunna vara ett problem vid ~300 W.
Och varför kommer det först efter en timme, aldrig när cykeln är "kall"?

Oljud i bakhjul. Hilfe!
Säker på att det är hjulet? Låter som typiskt pressfit-vevlager-knirk. Kan vara tyst en månad och sen börja knirka efter nån timme. Tyst nästa tur. Oljud tredje turen. Totalt ologiskt.
Mja, kanske det. Det kan vara så att oljudet började komma ungefär samtidigt som jag bytte vevlager senast.
Men jag tycker att ljudet inte är ett vevlager-ljud, det brukar mer ticka eller knäppa, på ett "torrare" sätt. Det här sjunger mer, som om det kom från hjulet.
Men jag testar, tack!

Oljud i bakhjul. Hilfe!
Jag hade liknande ljud som jag hade svårt att lokalisera. Det visade sig vara kassetten som behövde dras åt. Halva kassetten rörde sig liksom parallellt mot andra hälften. Testa att hålla still på största klingan och vrid på minsta kanske.

Oljud i bakhjul. Hilfe!
Jag hade liknande ljud som jag hade svårt att lokalisera. Det visade sig vara kassetten som behövde dras åt. Halva kassetten rörde sig liksom parallellt mot andra hälften. Testa att hålla still på största klingan och vrid på minsta kanske.
Jag har varit loss med kassetten i omgångar, provat fettad och ofettad body. Drar låsringen med momentnyckel. Det jag INTE har testat än, är med den tunna lilla plastringen innanför kassetten.
Oljudet kommer dessutom på alla delar av kassetten.

Senast ändrad:
Oljud i bakhjul. Hilfe!
Mja, kanske det. Det kan vara så att oljudet började komma ungefär samtidigt som jag bytte vevlager senast.
Men jag tycker att ljudet inte är ett vevlager-ljud, det brukar mer ticka eller knäppa, på ett "torrare" sätt. Det här sjunger mer, som om det kom från hjulet.
Men jag testar, tack!
Knäpp mellan ekrarna är väl inte helt märkligt i och för sig. Dra på en droppe olja i varje kors innan nästa tur och se om det hjälper. Gäller nog att torka av allt överflöd bara så det inte hamnar på bromsytor eller liknande. Skulle kunna vara mot fälgen eller navet också för den delen.

Edit: Man skulle kunna tänka sig att ytorna korroderar "ihop" när cykeln inte används och sen nöter du fram bar metall när du cyklar, efter ett tag. Visserligen är ekrar i någon mån rostfria, men just att nöta fram obehandlad metall om än på en så liten yta, borde optimera möjligheterna för mycket tunn ytkorrosion så fort du ställer undan cykeln.

Oljud i bakhjul. Hilfe!
Knäpp mellan ekrarna är väl inte helt märkligt i och för sig. Dra på en droppe olja i varje kors innan nästa tur och se om det hjälper. Gäller nog att torka av allt överflöd bara så det inte hamnar på bromsytor eller liknande. Skulle kunna vara mot fälgen eller navet också för den delen.

Edit: Man skulle kunna tänka sig att ytorna korroderar "ihop" när cykeln inte används och sen nöter du fram bar metall när du cyklar, efter ett tag. Visserligen är ekrar i någon mån rostfria, men just att nöta fram obehandlad metall om än på en så liten yta, borde optimera möjligheterna för mycket tunn ytkorrosion så fort du ställer undan cykeln.
Jag ska testa med fett eller olja i ekerkorsen.
Men ändå, med den mängden oljud som jag har, så borde jag med ögonbindel lätt kunna hitta minst ett par ekrar som har betydligt lägre spänning än övriga. Men det gör jag inte :)

Oljud i bakhjul. Hilfe!
Jag ska testa med fett eller olja i ekerkorsen.
Men ändå, med den mängden oljud som jag har, så borde jag med ögonbindel lätt kunna hitta minst ett par ekrar som har betydligt lägre spänning än övriga. Men det gör jag inte :)
Jag tror inte ekrarna behöver ha ojämn spänning för att det ska kunna knirka i korsen. Du kan ju prova att "knäppa loss" korsen innan du sticker iväg och se om det börjar knirka direkt då, till skillnad från det vanliga fallet att det dröjer en stund. Då vet du åtminstone om det är där det låter.

Oljud i bakhjul. Hilfe!
Jag tror inte ekrarna behöver ha ojämn spänning för att det ska kunna knirka i korsen. Du kan ju prova att "knäppa loss" korsen innan du sticker iväg och se om det börjar knirka direkt då, till skillnad från det vanliga fallet att det dröjer en stund. Då vet du åtminstone om det är där det låter.
Aah, smart! Det blir det första att testa.
Man kan ju undra om Pillar är mer knirp-benägna än t.ex. DT och Sapim i så fall?

Fast jag kan ändå inte fatta varför det ska vara sånt väsen från just det här hjulet. Jag tycker att med nästan helt symmetrisk ekerspänning och vinklar, så borde det vara minimalt med rörelser mellan delarna. Det blir ju liksom inte bättre förutsättningar?!!!
Jag har byggt många hjul tidigare, med både runda och platta ekrar, både DT och Pillar, utan att ha några problem alls. Aja, det visar sig.

Oljud i bakhjul. Hilfe!
Aah, smart! Det blir det första att testa.
Man kan ju undra om Pillar är mer knirp-benägna än t.ex. DT och Sapim i så fall?

Fast jag kan ändå inte fatta varför det ska vara sånt väsen från just det här hjulet. Jag tycker att med nästan helt symmetrisk ekerspänning och vinklar, så borde det vara minimalt med rörelser mellan delarna. Det blir ju liksom inte bättre förutsättningar?!!!
Jag har byggt många hjul tidigare, med både runda och platta ekrar, både DT och Pillar, utan att ha några problem alls. Aja, det visar sig.
Ingen aning, men saker och ting rör sig förstås oavsett. Så fort hjulet snurrar så flyttas ju belastningen beroende på vilken del som är nedåt och uppåt, för att inte tala om att du lägger på ett vridmoment när du trampar (och bromsar). Fälgen kanske är vekare än vad du använt förut?

Oljud i bakhjul. Hilfe!
Teorin med ekerkorsen verkar stämma väl med mina erfarenheter. Brukar tystna efter ett par dagars frekvent användning.

Oljud i bakhjul. Hilfe!
Kan kanske kan vara idé att prova med spoke boosters?

Screenshot_20210531-192421_Google.jpg

Oljud i bakhjul. Hilfe!
Uppdatering:
Oljudet är kvar när jag bromsar samtidigt som jag trampar hårt. Har testat genom att cykla på plan mark, trampa stenhårt och samtidigt bromsa så jag knappt har styrfart. Eftersom jag har skivbroms, borde jag inte ha någon vridning alls av navet, i förhållande till fälgen.
Alltså är det inte ekrarna som väsnas.
Vevlager eller lager i bodyn är väl det som är kvar då?

Oljud i bakhjul. Hilfe!
Jag har haft precis samma ljudfenomen du beskriver på mina hjul med i9 Hydra-nav. Efter att ha smörjt och fettat allt på hela cykeln utan att ljudet försvann så hittade jag felet till slut.

Det visade sig att fjädrarna och klackarna i bodyn var torra och efter en droppe olja på dessa blev det knäpptyst.

Oljud i bakhjul. Hilfe!
Jag har haft precis samma ljudfenomen du beskriver på mina hjul med i9 Hydra-nav. Efter att ha smörjt och fettat allt på hela cykeln utan att ljudet försvann så hittade jag felet till slut.

Det visade sig att fjädrarna och klackarna i bodyn var torra och efter en droppe olja på dessa blev det knäpptyst.
Aha, det var en ny kandidat, tack!
Jag ska ju ändå loss med bodyn för att kolla lagren, då passar det ju utmärkt att ta en titt på klackar och fjädrar också.

Oljud i bakhjul. Hilfe!
Har du med all säkerhet isolerat bakhjulet som källa till oväsendet? Cykeln är som en stämgaffel, en trattgrammofon eller stockholmslogik: Det finns sällan en säker koppling mellan orsak/källa och verkan/oväsen.
Att det tar en god stund innan ljudet uppstår tolkar jag som att det i n t e har med hjulet att göra.

Oljud i bakhjul. Hilfe!
Har du med all säkerhet isolerat bakhjulet som källa till oväsendet? Cykeln är som en stämgaffel, en trattgrammofon eller stockholmslogik: Det finns sällan en säker koppling mellan orsak/källa och verkan/oväsen.
Att det tar en god stund innan ljudet uppstår tolkar jag som att det i n t e har med hjulet att göra.
Du är inne på rätt spår. Som jag skrev i tisdags (se ovan), så är det i alla fall säkert att det INTE är i ekrarna i bakhjulet som oljudet uppkommer. Det är någonstans mellan pedalerna och klackarna i bodyn.
Nästa steg blir att låna ett bakhjul. Försvinner oljudet så är det bara att kolla på body och kassett. Om oljudet är kvar, så får jag kolla på vevlager och infästning av framklinga.
Det tar sig!

Oljud i bakhjul. Hilfe!
Liten uppdatering:
Eftersom det var krångligt att få tag på ett annat bakhjul, så hoppade jag på nästa steg:
1. Kollade och fettade om vevlagret. Ingen förbättring.
2. Tog bort kassetten, gjorde rent, fettade mellan kassettens delar och på bodyn. Monterade även det lilla plastshimset, som man får med XTR-kassetten, innanför kassetten. Lo and behold, oljudet är nu borta.

Jag är iofs fortfarande inte säker på vad som orsakade ljudet. Men jag tror att det förmodligen kom från små rörelser mellan kassett och body, snarare än rörelser mellan kassettens delar.

Oljud i bakhjul. Hilfe!
Hej

Har liknande problem. Vid kraftigare bromsning. Så börjar det ”knäppa” låter som de kommer från ekrar, sen rullas ljudet bort efter ca 20m. Nav är dt350. Cykeln en HT MTB. Aldrig vart med om något liknande

Oljud i bakhjul. Hilfe!
Hej

Har liknande problem. Vid kraftigare bromsning. Så börjar det ”knäppa” låter som de kommer från ekrar, sen rullas ljudet bort efter ca 20m. Nav är dt350. Cykeln en HT MTB. Aldrig vart med om något liknande
Är det fram eller bak?
Skivbroms? Börja med att leta ekrar med lägre ekerspänning i så fall.

Oljud i bakhjul. Hilfe!
Det är bak. Har plingat som med fingrar men har inget verktyg att mäta med.
Det borde vara lätt att höra genom att spela på ekrarna. Om det inte är så att alla är lika dåligt spända ;)
Jag kan ändå inte se nåt annat än att det beror på dåligt spända ekrar, eftersom du hör det när du bromsar.

Om du tar loss hjulet och lägger det på golvet med kassetten uppåt, samtidigt som du sätter dig på huk bredvid och sätter händerna på fälgen vid kl. 3 och kl. 9 och sedan lägger på hela kroppsvikten (kanske börja lite försiktigt om man väger +100 kg...) med en kraftig stöt, vad händer då?
* Sviktar hjulet så pass att någon eller flera ekrar på undersidan tappar all spänning? Då är ekrarna för löst spända och det är därifrån oljudet kommer.
* Kan du inte märka att det sviktar något alls, ens med väldigt omild behandling? Då är det oftast bra ekerspänning :) Och oljudet kommer förmodligen från nåt annat ställe.

Oljud i bakhjul. Hilfe!
Kan knirra i ekerkorsen också. Lite matolja i nipplarna och vod ekerkorsen löser problemet. Vegataliskt olja stelnar om den får sitta och ger långvarigt knirrskydd. Ricinolja som man hade till modellmotorer var perfekt.

Oljud i bakhjul. Hilfe!
Knarr och knäppande kan ju göra en galen. Jag höll på med ett bakhjul till en ny mtb och höll på att bli galen på att jag inte fick bort ljudet. Spände upp ekrar, fettade om lager, oljade ekerkors, bytte vevlager och allt det andra, innan det visade sig att en av bussningarna i länkaget var torr och orsakade knakandet. Inte helt lätt att felsöka, trots att vi var två personer vid ett tillfälle - en som lyssnade och en som bände i cykeln. Problemet löste sig genom att jag till slut rev ner länkaget utan att egentligen misstänka det.

Samma cykel har nu gått 50 h och jag tog då av framgaffeln för att serva den. Styrlagret visade sig då inte ha en enda klick fett i sig. Inte konstigt att det uppstår knak när cyklar levereras på det viset..

Oljud i bakhjul. Hilfe!
Knarr och knäppande kan ju göra en galen. Jag höll på med ett bakhjul till en ny mtb och höll på att bli galen på att jag inte fick bort ljudet. Spände upp ekrar, fettade om lager, oljade ekerkors, bytte vevlager och allt det andra, innan det visade sig att en av bussningarna i länkaget var torr och orsakade knakandet. Inte helt lätt att felsöka, trots att vi var två personer vid ett tillfälle - en som lyssnade och en som bände i cykeln. Problemet löste sig genom att jag till slut rev ner länkaget utan att egentligen misstänka det.

Samma cykel har nu gått 50 h och jag tog då av framgaffeln för att serva den. Styrlagret visade sig då inte ha en enda klick fett i sig. Inte konstigt att det uppstår knak när cyklar levereras på det viset..
Knak är notoriskt svårt att hitta källan till. Det har bevisats många gånger

Oljud i bakhjul. Hilfe!
Jag hade likande problem ett knirrande och knakande i tid och otid. Efter många om och men så konstaterades det att det var mitt växelöra som lät. Kan kanske vara samma om du inte kan hitta något med hjulet.

Oljud i bakhjul. Hilfe!
Jag hade likande problem ett knirrande och knakande i tid och otid. Efter många om och men så konstaterades det att det var mitt växelöra som lät. Kan kanske vara samma om du inte kan hitta något med hjulet.
Jag bytte till vinterhjulen och då är ljudet borta vid hård bromsning bak. Så antaglingen behöver ekrar spännas eller något med nav

Tillbaka
Topp