Som
@Makten skriver, man kan inte meja ner någon bara för att den enligt reglerna skall lämna företräde.
Följande är som jag uppfattat det, är inte juridiskt insatt.
Dom flesta trafikregler är till för att reglera trafikflödet, inte för att avgöra vem som har ansvar vid en olycka. Vid en olycka görs en bedömning vem som t.ex. "varit ovarsam", och då tittar man på trafikregler, och själva situationen.
T.ex. högerregeln, det är inte självklart om någon kör på en som kommer från höger, att den blir skyldig. Man kan inte bara köra ut hur som helst även om man kommer från höger. Så har jag förstått det.
I Norge är det benhårt högerregeln som gäller, man kan stå och vänta om man kommer från höger och rivstarta ut när någon kommer från vänster och den anses ansvarig. Jag blev varnad för det när jag jobbade där en period. Var nära att åka på det själv. En bil framför mig svängde höger vid en Y-korsning, vi kom nerifrån Y:et. Han gjorde en U-sväng direkt och körde ut precis framför mig (jag skulle till vänster i Y:et, så han kom från höger) jag hann precis tvärbromsa.
Av de artiklar jag läst där fordonsförare (bil. lastbil etc.) kört på cyklist anses vållande och dömts är har det uteslutande varit äldre cyklister som blivit påkörda. Här på Happy var det en tråd om en cyklist på en "tävlingscykel" som körde på en äldre tant på cykel, "tävlingscyklisten" bedömdes vara vållande.
För yngre cyklister verkar det vara det omvända. I en annan tråd här på Happy (kommer inte ihåg vilken) var det en cyklist som kom från höger och blev nermejad av en bilist som då kom från vänster, högerregeln gällde men cyklisten bedömdes som vållande, en ung cyklist alltså.
Så, jag tror inte du har någon chans tyvärr, såvida du inte är 70+
Jag antar att det görs en bedömning om bilisten borde sett dig, om du s.a.s. redan var ute i "korsningen", och om bilisten stod stilla när du cyklade ut. Allt det är svårt att bevisa, och p.g.a. ovanstående, så tyvärr.