Olyckor i skogen med mötande???

• Trådstartare Trådstartare Edward Kapusta
  • Start datum Start datum
E

Edward Kapusta

Guest
Jag är intresserad av att få synpunkter, argument och erfarenheter från er skogscyklister om hur man undviker irritation när flera intressegrupper ”kolliderar” i skogen på stigar och snitslade leder. Visserligen har det redan diskuterats, men kanske det kan vara läge att göra något mer samlat och lite djupare. Särskilt nu när det nästan är omöjligt att hålla sig inomhus när våren och sommaren är här- äntligen.

Som medlem i Klubben Cyklisten i Malmö har jag för avsikt att kontakta ansvariga/ägare av markerna utanför Malmö/Svedala eftersom jag tror att det kan vara bra att märka ut tydliga cykelleder. Det finns egentligen bara fördelar eftersom cyklisterna håller sig till dessa leder (oftast) eftersom de dels har den varierande svårighetsgrad och allmänna variation vi eftersträvar och dels har olika längd vilket är bra när vi lägger upp träningen eller bara nöjeskör (bra för tidsberäkning etc). Samtidigt vet andra om att cyklister brukar använda dessa leder/stigar och är förvarnade. Fördelen är uppenbar.

Somliga invänder mot att vi kör sönder marken, men det kan ju en enkel okulär besiktning motbevisa. Självfallet vill vi undvika löpslingorna eftersom olycksriskerna är mycket större där (god löpare håller 15-16 km i terrängen och god cyklist det dubbla- blir en häftig smäll om olyckan är framme).

Nu till erfarenheter:

Har någon av er MTB.cyklister någonsin kolliderat med löpare, orienterare, hästar eller annat otyg i markerna? Själv har jag under 7 år aldrig råkat ut för något trots en god portion träningstimmar varje år.
Skulle vara kul att formulera en slags ”10 MTB-bud" som även strövande allmänhet får del av via anslag på anslagstavlor i anslutning till ströv- och fritidsområden. Har sett något liknande på detta forum men inte hittat det igen.

Till saken:
Hur många i Malmö/Svedala-området skulle tycka det var bra med utmärkta cykelslingor? Har på förslag 3 olika längder (som vi redan använder). Ovana och nybörjare tror bara att vi cyklar på grusvägarna...

Några tankar från entusiast som återhämtat sig från ”Ränneslätt 67 km” (3.35)...
Edward K

PS. Allt bra -väljer omdömesgillt bland svaren/inläggen- kommer att finnas med på argumentationslistan till berörda markägare. DS

Har aldrig kolliderat med något under mina 4-5 år på mtb, endast fått stanna för lösspringade hund en gång på en grusväg.

Man för ju visa respekt mot hästar, vandrare (de få man möter) mm, brukar inte vara något problem, har heller aldrig sett "sura" miner utan snarare tvärtom.

/Anders

Jag har aldrig kolliderat med någon i skogen. Ingen jag känner har kolliderat med någon i skogen, in fact, jag har aldrig ens hör talas om kollisionsolyckor i skogen.

Tillbud och olyckor inträffar dagligen i stadstrafik och på cykelbanor men ute i naturen vet jag knappt hur det skulle gå till. Oftast går det ju väldigt långsamt jämfört med stads/lvg cykling. Det dräller ju heller inte av folk i skogarna (om man undviker elljuspår o liknande). Tror snittfarten ligger runt ca 15 km/h på en vanlig stigtur. I dom fartregionerna skall det bra mkt till innan olyckan är framme.

Det ända "problemet" jag ibland stött på är att folk blir skrämda. Även om man saktar ned innan passage så har ju mtb's en förmåga att skramla och föra oväsen. Speciellt om man lämnar stigen något för att ha större avstånd till dom man passerar, en aningen paradoxalt. Ringklocka och framförhållning fixar dock detta.

Kört på en lös hund en gång, det gick bra både för hunden och mig, annars ingenting.
orienterare är inte ett otyg!

Bra initiativ Edward! Som malmöbo så svarar jag JA på frågan "hur många skull tycka det var bra med utmärkta cykelslingor"

Har aldrig varit med om en kollosion ute i skogen. Det största problemet är väl som någon skrev ovan, folk blir rädda när det kommer cyklister bakifrån, oavsett hur sakta man kör. Lite skyltar skulle underlätta eftersom vandrarna då är medvetna om att det kan finnas cyklister på stigen.

Ola

Det närmaste en kollision jag varit, var när jag höll på att köra över ett par som hade sex mitt på stigen (hon var överst). Jag och min kompis blev ganska förvånade och paret tyckte det var lite pinsamt, men det var ju bara att cykla förbi och sedan köra vidare, vilket även dem gjorde. Nåja det är ju bara ett annat sätt att använda naturen som träningsredskap. Detta var vid Delsjön för ca 7 år sedan, har inte stött på något liknande varken före eller efter.

Ride on.

Jag tar tiden att vara lite överdrivet snäll ute på stigarna, precis som jag gjorde när jag började med snowboard 1988. Man måste ser sig själv som kanske det viktigaste kontakt som moster Agda kommer någonsin att ha med en MTB-åkare, och man vill absolut inte att hon ska få en dålig uppfattning om hur alla cyklister är bara för att jag var ett dålig förebild.

Hej Edward,
Jag har kört Genarp ca 2-4 ggr i veckan i princip året runt under sex års tid. Vi har setts i Genarp och på en del tävlingar.

Problemet som jag ser det med olika intresse-grupper är att "alla" håller till på "E6:an", dvs Skåneleden.

Jag gissar att det är ett enkel sätt om man inte hittar så bra där ute. Mitt tips i debatten är att variera cyklandet, alltså inga cykelleder. Kör i nya kombinationer och veva inte runt i samma bana varje träning/ utflykt. Området kryllar av alternativ som man lätt kan länka ihop till olika långa/svåra banor. För att få ihop det behöver man kanske köra en bit på leden men inga långa sträckor och framförallt inte fram och tillbaka, vilket kan irritera andra grupper.

En annan grej är att inte köra i för stora gäng. Många cyklister i god fart kan skrämma upp vilken Mulle-skola som helst.

Undvik dessutom tipspromenadslingorna, olika rundor från gång till gång, men de är väl utmärkta resp. söndag.

På frågan om kollisioner är hästar det läskigaste. Dels kan både hästekipage och cyklister hålla god fart dels har hästar för liten hjärna i förhållande till muskler och kroppsmassa. Tag det lungt vid hästmöten, stanna helt om det är skymd sikt eller lite "stressigt".

Tag det lugnt i debatten med markägare, så vi inte provocerar fram några förbud/restriktioner som vi klarat oss utan hittils.

Under tiden då RAT MTB var aktiva hade vi väldigt goda relationer med markägarna (Björnstorp) . Vad jag vet /märkt har det inte fösämrats.

Håkan

Jag har orienterat i mer än 15 år och aldrig hört talas om några olyckor med MTB-åkare. När jag bodde i Karlstad fanns det utmärkerade MTB-slingor där även färdriktningen var markerad. Mycket bra, så man slapp vara rädd för möte i en brant backe.

Hästar, hundar och andra djur är enligt mig det största problemet.

Har på 2 tävlingar sett/hört incidenter med annan trafik under de drygt 10 år jag hållt på.

Tävling 1:
Tjej med häst kommer in på banan och hästen blir rädd och kastar av tjejen, ingen skadad som tur var.

Tävling 2:
Man promenerande på spår där tävlingen gick blockerade spåret för åkarna och lite puttning/kontakt uppstod, anar att mannen var berusad och ingen blev skadad.

Jag har aldrig träffat något under den tid jag har kört, det är väl bara att bromsa och släppa fram pensionärerna med stavar och hälsa lite trevligt så blir dom mycket snällare.

Att markera upp cykelleder skulle nog bara vara bra för då vet man att stigen inte tar slut 200 meter in i skogen vid en hög med ruttna betor. Att nybörjare/ovana skulle hålla sig till grusvägarna vet jag inte riktigt, MTB är väl iaf i terrängen och inte längs löparlederna. Att markera ut MTB leder skulle (förhoppningsvis) få ryttarna lite mer vakna att det finns andra än dom.

IMBA's regler är väl vettiga, möjligtvis som på alpvägar att dom som är på väg uppåt har företräde, det är ju rätt tråkigt att stanna i uppförsbackar.

Ruttnabetor? Lät som ett skåne problem :)

Har här i linköping aldrig hört något om att någon skulle ha krockat med en löpare eller dylikt. Inte ens i på valla banan som ligger jämte ett häststall. Så man ser ofta hästskit på banan eller hästar på håll när man kör. Har fått passera lite hästar ibland dock. Banan korsas ibland av löparspår med och inte heller där har jag hållt på att köra på någon eller hört om olyckor.

I Hellas området har jag, vid några tillfällen, stött i axel mot axel med någon ouppmärksam i en klassvandring, trots att jag förvarnat o tagit det lugnt, var då själv delvis i dikeskörning, samt hållit på att köra åt helvete pga lösa hundar som inte vet vilket håll som är bäst för deras egen del. (också något, ej allvarligt, tillbud med de långa hundkopplen tvärs över vägen, då hundföraren inte är så värst snabb och verkar mer överaskad att inte vara ensam om vägen.) Det gäller att ha bra bett i bakdäcket i sådana situationer. Inne i skogen har jag aldrig upplevt några som helst problem, enstaka möten med andra mtb och en o annan löpare, hinner ofta i god tid förbereda dessa möten. Ormar däremot hinner jag oftast inte väja för, de arma krakarna dyker upp som en trädrot och man hinner bara tänka oj vad hände med den, när man fått klart för sig att man körde över en orm så är man redan tretti meter bort. Tillbuden med rådjur har jag tänkt på men de har än så länge skuttat över vägen en så där 30-40 meter framför. En del hästar blir lite spattiga när man kommer, man kan på håll höra ryttare prata lugnande "det är bara en cykel" men å andra sidan jag tar det försiktigt förbi- hästar är riktiga krutpaket. Kom en gång, på en typ timmerväg, upp bakom en galopperande häst, jag hade verkligen svårt att hänga med.
Innan jag kommer till skogen brukar jag slänga ur mig ett tack när folk släpper fram mig, det brukar uppskattas. Vi mtb åkare måste hålla oss vänliga med våra medmänniskor och inte busköra där folk fritidspromenerar.

Jag har en känsla av att de flesta ryttare (har lite försänkningar i den branschen också) inte har några problem med cyklister om dom beter sig vettigt och tar det lungt förbi.

Då tror jag att cyklister blir mötta med samma hänsyn, ryttarna kanske rent av styr åt sidan och väntar tills ni har tagit er förbi.

De flesta hästar är ganska vana vid knepiga saker som låter typ bilar men en cykel som närmar sig snabbt och tyst (speciellt bakifrån) skrämmer lätt hästen. Något man kan tänka på är att hästar är flyktdjur och beter sig som sådana. Om man visar i god tid att man kommer är det inga problem då de flesta hästar är ganska snälla. Den förutfattade meningen att hästar bits fram och sparkas bak kommer troligen från de som tex. tar sig ut i hagar och målar hästar med sprayfärg (jp det finns sådana typer!)...

Ett sätt att råda bot på problemet är att göra särskillda markerade "cykelbanor" med en liten blänkare om att "ridning undanbedjes" jag tror att de flesta skulle acceptera det särskillt vid tävling.

Tillbaka
Topp