Olyckshjälp i Ulriksdal

• Trådstartare Trådstartare LTS
  • Start datum Start datum

LTS

Aktiv medlem
Olyckshjälp i Ulriksdal
Jag är lite nyfiken på vilka två cyklister som stannade och hjälpte mig när jag låg på marken i tunneln under järnvägen i Ulriksdal för tre veckor sedan. Jag misstänker att det är personer som kikar in här ibland. Det var en som jag inte pratade så mycket med som åkte iväg för att möta upp ambulansen och Casper på en Cube.

Resultatet av olyckan var att knäskålen hade gått i tre delar som låg utspridda i knät. Jag fick vänta en vecka på operation och sedan låg jag på sjukhus i 10 dygn efter operationen.

Olyckshjälp i Ulriksdal
jonja skrev:
-------------------------------------------------------
> Vanlig halkolycka eller vad var det som hände?

Jo, det var en halkolycka. Jag har pendlat många vintrar utan problem. Jag har bara åkt omkull en gång tidigare på vintern för flera år sedan och den gången var det helt skadefritt, men nu hände det.
Den här platsen har gropig asfalt och det rinner oftast vatten på vägen. Jag cyklade samma väg kvällen innan, som var den första dagen med minusgrader. Då var det inga isbekymmer någonstans. Det vara bara frost på osaltade vägar. Den här kvällen var det +2 och duggregn. Eftersom det inte var isigt ens dagen innan när det faktiskt var kallt, så cyklade jag på som vanligt tills jag kom till den här platsen med isknölar kring asfaltshålen som jag inte upptäckte förrän det var för sent.

Den mest närliggande konsekvensen är att Japancyklingen om två veckor blir inställd. Jag hade egentligen sett fram emot det mer än PBP i år, eftersom jag tänkte prova min nya cykel. Den gamla blev skrotad av en bil med mig på ifjol. Själv blev jag recyclad. Jag har inte haft någon vidare tur på vägarna på senare år.

Olyckshjälp i Ulriksdal
Fy fan vad otrevligt. Kanske bäst att låta dubben ligga på trots att man inte ser nåt behov av dem. Man vet ju sällan exakt vad som väntar bakom hörnet, och i mörkret svårt att se skiftningar i underlaget.

Olyckshjälp i Ulriksdal
Usch! Den där tunneln är verkligen inte kul. Ojämnt underlag med breda sprickor och gropar och rinnande vatten året runt utom nån vecka i slutet av sommaren när det är som torrast. I höstas skrämde jag upp rådjur där flera gånger. De verkar använda det som vattenhål.

Knäskålen i tre delar låter verkligen inte kul. Hoppas det går att få nån ordning på den.

Olyckshjälp i Ulriksdal
Usch, krya på dig! Jag har kört den där vägen många ggr sedan jag flyttade till Sollentuna men har börjat hålla söderut vid Polishögskolan, genom kringlan E18/E4 och kör längs Hagaparken istället. Anmälde icke tänd belysning där tidigare men underlaget är helt kass och det är i princip alltid svallis vid kallgrader. Ska prova att anmäla och se om de i alla fall kan fylla potthålen där men vatten och is är det värre med.

Olyckshjälp i Ulriksdal
LTS skrev:
> ...Jag har inte haft någon vidare tur på vägarna på senare år.

Jag vill inte vara negativ, men i det här fallet kan det vara nyttigt.
En nära vän till mig, hade också en period med ovanligt mycket otur.
Det visade sig vara en begynnande hjärntumör. :-(

Olyckshjälp i Ulriksdal
Slängde in en anmälan till Solna:
"Det gäller vägen som går under järnvägen mellan Gunnarbovägen och Överjärva Gårdsväg i Ulriksdal. Underlaget är riktigt dåligt när man kommer med cykel då det är både potthål och sprickor. Dessutom rinner det nästan alltid vatten där vilket blir svallis på vintern. Skulle ni kunna se om det går att fylla potthål och sprickor? Vet inte om det är möjligt att leda om vattnet så det tar en annan väg. Det är lite obehagligt när man cyklar i vattenpölar och inte ser hålen. Jag tar gärna emot info på mail om ni kan göra något för att förbättra. Det är nog ganska många som cyklar till och från Sollentuna som tar den vägen. Nylig olycka där: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2844995/2845118#msg-2845118"

Olyckshjälp i Ulriksdal
Det är en tillfällig passage under byggtidén, därav betongsuggorna. Skulle gissa att dom fixar tunneln när de är klara, å andra sidan kan det ta ett tag eftersom bygget på andra sidan börjar istället...
Se upp med backen ner dit också, ofta enda isiga stället i hela Stockholm trots plusgrader. Märklig plats.

Olyckshjälp i Ulriksdal
Jupp PEAB har snott hela cykelbanan och satt vändkors i ena änden. Ngn form av byggkontor där, Solna gör alltid så här varje gång vid varje bygge så ges cykelbanan bort till 100% utan hämningar. Sen kallas dom som klagar för cykeltalibaner.....

Olyckshjälp i Ulriksdal
nieves skrev:
> Jupp PEAB har snott hela cykelbanan och satt
> vändkors i ena änden. Ngn form av byggkontor
> där, Solna gör alltid så här varje gång vid
> varje bygge så ges cykelbanan bort till 100% utan
> hämningar. Sen kallas dom som klagar för
> cykeltalibaner.....

Hata PEAB! Tror att trafikplaneringen (de som ser till att TA-planer håller måttet och följs) på trafikkontoret är överens med mig där.

Vet inte hur många gånger de åkt ut till arbetet på Magelungsvägen där de är Stockholm Vattens entrepenör, efter fjärde besöket satte PEAB upp halvhärtade pil-skyltar (men fortfarande sitter skyltar i båda ändar "Gående och cyklister hänvisas till andra sidan" kvar på staketen. Vilka alltså skulle bort då den remsan både är extremt smal och varken snö-och halkbekämpas (vill någon ändå köra den så varsågod, men kommer det mer snö så är det uppläggningplats av snö från körbanan där bara.. https://goo.gl/maps/asjUkcTBBm12 )

Och de är dessutom jävligt otrevliga. Fick bra med skäll från dem när jag cyklade förbi på körbanan istället för att korsa vägen två ggr och köra deras sk avledning. Nu skiter jag i dem och kör runt centrum, trevligare och snabbare väg!

Olyckshjälp i Ulriksdal
Kanske dags att informera PEAB med flera om följande samband:
Vägarbetare är en utsatt grupp som ofta skadas och dödas av oförsiktiga billister. Själva har de dock mycket liten respekt för andras säkerhet, speciellt när dessa "andra" inte kan skada dem.
Tror dessa vägarbetare att cyklister endast cyklar?? Kanske en av dessa cyklister är på väg till jobbet som lastbilschaufför och efter den behandling de utsatts för vid vägarbete med dålig säkerhet för cyklister, gärna ger igen för gammal ost när de nästa gång passerar ett vägarbete med sin lastbil eller personbil.
Vill vägarbetarna att deras säkerhet tas på allvar måste de ta allas säkerhet på allvar. Även cyklister och gåendes säkerhet!

Olyckshjälp i Ulriksdal
PEAB kan man säga mycket om. De har båda arenabyggena tex... Båda katastrofer, båda mot offentlig sektor, båda hål i huvudet finansiellt och skattebetalarna står för kalaset. Skulle vara intressant att gå igenom privatekonomin för beslutsfattarna i de processerna. Peab har ett rykte att vara mest korrupt i branschen.

Men Solna och cyklister .... Tror Solnaär boven i det dramat.

Olyckshjälp i Ulriksdal
En kille från Tekniska Förvaltningen var ut men tyckte inte att det var någon fara. Ingen kommentar angående att det rinner vatten där i princip hela året.
"Efter besökpå plats har jag inte kunnat identifiera nåt som kan förorsaka alvarliga skador för cyklister. Asfalten ser visserligen sliten och ojämn ut, men min bedömning är att den inte utgör nåt fara för trafiken."

Olyckshjälp i Ulriksdal
nikasp skrev:
> En kille från Tekniska Förvaltningen var ut men
> tyckte inte att det var någon fara. Ingen
> kommentar angående att det rinner vatten där i
> princip hela året.
> "Efter besökpå plats har jag inte kunnat
> identifiera nåt som kan förorsaka alvarliga
> skador för cyklister. Asfalten ser visserligen
> sliten och ojämn ut, men min bedömning är att
> den inte utgör nåt fara för trafiken."

då kan man ju kontakta hmmm personen med att det skett en allvarlig olycka på platsen..

Senast ändrad:
Olyckshjälp i Ulriksdal
De fick länk tll den här tråden. Vet inte om man ska känna sig bortskämd men Sollentuna och Stockholm känns mer mer måna om att vi cyklister ska ha det bra och säkert. Den där tunneln är inte helt åt helsike men han som inspekterade borde testat att rulla genom i 20-30 km/h för annan känsla.
PS. Lite tveksam att kalla folk idioter osv. á la Cyklistbubblan på Facebook.

Senast ändrad:
Olyckshjälp i Ulriksdal
Anmäl skada till kommunen varje gång ni skadar er så går det på deras plånbok istället. De har så hög självrisk så det kommer inte gå på kommunens försäkring.

Olyckshjälp i Ulriksdal
Har provat anmäla skador till kommunen tidigare, men de vägrar konsekvent att stå för några kostnader. Man får enligt dem alltid skylla sig själv och man skulle ju varit mer försiktig och klivit av cykeln mm. De går alltid fria.
Kanske andra som har mer positiva erfarenheter av detta?

Olyckshjälp i Ulriksdal
Vill kommunen inte självmant ta ansvar så stäm! Du har ju drabbats av en skada på grund av dåligt underhåll av vägen. Vi i Sverige borde verkligen stämma mer, det är först när det börjar svida i kommunernas plånböcker som det kommer börja hända något. Men framförallt ska du ju få ekonomisk kompensation för din skada, det är inte rimligt att du ska stå för det själv när det är kommunens kassa inställning till sitt väghållaransvar som orsakat olyckan.

Kommunen har ju helt klart varit uppmärksammade på problemen, och till och med haft en person på plats som valde att inte göra något. Bra om du kan få tag i vittnena och om du, eller någon happyit, kan ta bilder på hur det ser ut på olycksplatsen (släng upp bilder i tråden!) innan kommunen hinner "röja undan" bevisen.

TS hemförsäkringsbolag kan säkert hjälpa till att driva ärendet, eller ge ersättning för juridisk hjälp att driva det.

Minst även böter till kommunen:
https://lagen.nu/1998:814

2 § På gator, torg, parker och andra allmänna platser som är redovisade i detaljplan enligt plan- och bygglagen (2010:900) och för vilka kommunen är huvudman, ansvarar kommunen för att platserna genom gaturenhållning, snöröjning och liknande åtgärder hålls i ett sådant skick att uppkomsten av olägenheter för människors hälsa hindras och de krav tillgodoses som med hänsyn till förhållandena på platsen och övriga omständigheter kan ställas i fråga om trevnad, framkomlighet och trafiksäkerhet.[...]

14 § Till böter döms den som med uppsåt eller av oaktsamhet
1. inte fullgör sin skyldighet enligt 2 § andra stycket eller 3 § som fastighetsinnehavare,
2. bryter mot 6 eller 9 § eller mot föreskrift som meddelats i samband med medgivande enligt 9 §.

Senast ändrad:
Olyckshjälp i Ulriksdal
Jag vill minnas fall som punkat på vassgrus, där de gått till kommunhuset med däck och cykel, och fått ersättning, tror det var nån liten lantlig kommun på västkusten. I större befolkningscentra är slikt förstås omöjligt.

Olyckshjälp i Ulriksdal
Frankenstein's Bike skrev:
> verkligen stämma mer, det är först när det
> börjar svida i kommunernas plånböcker som det
> kommer börja hända något.

Det eller dödsfall. Ett par ihjälkörda skolbarn brukar kunna ge moment till signalövervakade korsningar eller övergångsställen bättre än något annat. Det räcker inte att ett par föräldrar går samman och påstår att det är farligt. Först måste ett par stycken bli överkörda för att bevisa validiteten i de boendes lösa påståenden.

Olyckshjälp i Ulriksdal
Eller så anställer kommunen en hög advokater vilket kostar en massa pengar vilket gör att de inte har några pengar till vägunderhåll.

Olyckshjälp i Ulriksdal
Att cykla genom Solna/Ulriksdal och speciellt denna tunnel är verkligen riktigt obehagligt. Varje dag på min pendlingssträcka Älvsjö-Kista är jag lika orolig för att passera genom den här tunneln. Tunneln är alltid släckt när jag passerar, både tidig morgon och kväll. Träffar man potthål, grus eller sten kan det gå riktigt illa, som många erfarit... Dessutom är det riktigt halt, vid flera tillfällen har det varit svartis vid plusgrader vilket gör det lika svårt för fotgängarna att passera här. Jag har sett fotgängare hålla sig i gräs på marken för att någorlunda kontrollerat kunna glida ner i tunneln. Med dubbdäck på cykeln och hjälm är man faktiskt bättre rustad än fotgängarna på det aktuella stället.

Överlag är det ju sorgligt dålig framkomlighet vid Ulriksdal. Backen upp för cyklister och fotgängare vid matbutiken är också utan underhåll, liksom in och utgång till stationen Ulriksdal, både för fotgängare och cyklister. Är det den lägre skattesatsen I Solna som gör att det inte finns pengar till underhåll och skötsel av gång och cykelbanor?

Sollentuna är en fröjd att pendla genom. Kontrasten mot Solna (som skickar folk dagligen till akuten) är ju milsvid. Verkligen obegripligt att ingen kan ställas till svars för den här medvetna strategin att totalt ignorera konsekvenserna av farliga trafikmiljöer i Solna Kommun. Krya på dig !!!

Olyckshjälp i Ulriksdal
Tycker det är rätt dåligt även längs Sundbybergsvägen förbi tingshuset och huvudsta torg och vidare längs jvg. Går ju inte att hålla nån fart där, med fartbulor jvgspår och annan skit.

Olyckshjälp i Ulriksdal
blue77 skrev:
> Sollentuna är en fröjd att pendla genom.
> Kontrasten mot Solna (som skickar folk dagligen
> till akuten) är ju milsvid. Verkligen obegripligt
> att ingen kan ställas till svars för den här
> medvetna strategin att totalt ignorera
> konsekvenserna av farliga trafikmiljöer i Solna
> Kommun. Krya på dig !!!

Det borde gå att pressa dom att börja underhålla, om inte annat genom att de får böter om de inte underhåller, frågan är hur man anmäler? Förvaltningsrätten kanske?

Lag (1998:814)

2 § På gator, torg, parker och andra allmänna platser som är redovisade i detaljplan enligt plan- och bygglagen (2010:900) och för vilka kommunen är huvudman, ansvarar kommunen för att platserna genom gaturenhållning, snöröjning och liknande åtgärder hålls i ett sådant skick att uppkomsten av olägenheter för människors hälsa hindras och de krav tillgodoses som med hänsyn till förhållandena på platsen och övriga omständigheter kan ställas i fråga om trevnad, framkomlighet och trafiksäkerhet.[...]

14 § Till böter döms den som med uppsåt eller av oaktsamhet
1. inte fullgör sin skyldighet enligt 2 § andra stycket eller 3 § som fastighetsinnehavare,
2. bryter mot 6 eller 9 § eller mot föreskrift som meddelats i samband med medgivande enligt 9 §.

Olyckshjälp i Ulriksdal
Det finns väl en alternativ väg runt den skittunneln! Sväng vänster innan golfbanan och cykla över E4an. Sedan tar man vägen förbi ridskolan och sedan kan man väl knölar sig under E18 igen och vidare söderut. Just vägen förbi ridskolan ger ju även lite backträning till alla träningskåta pendlare.

Olyckshjälp i Ulriksdal
Kör inte ner i tunneln, kör rakt fram järva cykelled till kista. Litet kortare och vacker natur, men cykeln blir skitigare.

blue77 skrev:
> Att cykla genom Solna/Ulriksdal och speciellt
> denna tunnel är verkligen riktigt obehagligt.
> Varje dag på min pendlingssträcka Älvsjö-Kista
> är jag lika orolig för att passera genom den
> här tunneln. Tunneln är alltid släckt när jag
> passerar, både tidig morgon och kväll. Träffar
> man potthål, grus eller sten kan det gå riktigt
> illa, som många erfarit... Dessutom är det
> riktigt halt, vid flera tillfällen har det varit
> svartis vid plusgrader vilket gör det lika svårt
> för fotgängarna att passera här. Jag har sett
> fotgängare hålla sig i gräs på marken för att
> någorlunda kontrollerat kunna glida ner i
> tunneln. Med dubbdäck på cykeln och hjälm är
> man faktiskt bättre rustad än fotgängarna på
> det aktuella stället.
>
> Överlag är det ju sorgligt dålig framkomlighet
> vid Ulriksdal. Backen upp för cyklister och
> fotgängare vid matbutiken är också utan
> underhåll, liksom in och utgång till stationen
> Ulriksdal, både för fotgängare och cyklister.
> Är det den lägre skattesatsen I Solna som gör
> att det inte finns pengar till underhåll och
> skötsel av gång och cykelbanor?
>
> Sollentuna är en fröjd att pendla genom.
> Kontrasten mot Solna (som skickar folk dagligen
> till akuten) är ju milsvid. Verkligen obegripligt
> att ingen kan ställas till svars för den här
> medvetna strategin att totalt ignorera
> konsekvenserna av farliga trafikmiljöer i Solna
> Kommun. Krya på dig !!!

Olyckshjälp i Ulriksdal
nikasp skrev:
> En kille från Tekniska Förvaltningen var ut men
> tyckte inte att det var någon fara. Ingen
> kommentar angående att det rinner vatten där i
> princip hela året.
> "Efter besökpå plats har jag inte kunnat
> identifiera nåt som kan förorsaka alvarliga
> skador för cyklister. Asfalten ser visserligen
> sliten och ojämn ut, men min bedömning är att
> den inte utgör nåt fara för trafiken."

Han kan ju ta en sväng förbi där igen nu. Nu är det decimetertjock svallis med rinnande vatten ovanpå och i rännilar. Halt som fan och ojämnt, bättre blir det inte.

Jag vågade inte stanna och sätta ner foten för att fotografera så jag bifogar en (lånad) stämningsbild från förra vintern istället.
filename=1418371301555.jpg

Olyckshjälp i Ulriksdal
frause skrev:
> ...jag bifogar en (lånad)
> stämningsbild från förra vintern istället.

Hur gick det där till? Håller de på att laga en punktering?

Olyckshjälp i Ulriksdal
Mikva skrev:
> frause skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ...jag bifogar en (lånad)
> > stämningsbild från förra vintern istället.
>
> Hur gick det där till? Håller de på att laga en
> punktering?

De kör tubeless och då måste man tydligen laga punka sådär enligt hörsägen.

Olyckshjälp i Ulriksdal
Mikva skrev:
> frause skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ...jag bifogar en (lånad)
> > stämningsbild från förra vintern istället.
>
> Hur gick det där till? Håller de på att laga en
> punktering?

Har för mig att det var halt som attan den dan. Det är en skarp, brant sväng strax ovanför. Förmodligen började det glida där.

Olyckshjälp i Ulriksdal
Det låter ju bra. Jag har börjat köra en annan väg så jag slipper det där. Brukar det lysa i tunneln nu? Drog in en anmälan angående att den var helt mörk långa tider i höstas.

Olyckshjälp i Ulriksdal
Jo, nu lyser det. Men jag fattar inte vad den där reflexsergeanten i mitten ska betyda. Söder om den är det djupa vattenfyllda hål. Där blev det en SPD-vurpa i lördags natt. Det är bättre norrut, så nära väggen man kan komma.

Idag på eftermiddagen var det i sammanhanget rätt skapligt.

Olyckshjälp i Ulriksdal
LTS sa:
tobiascyklar sa:
någon har varit i tunneln och skrapat undan is samt satt ut varningskoner på den värsta bröten. Kanske reaktion på detta?

Förra veckan ersattes varningskonerna av ny asfalt.

Gott!

Fråga, gjorde du en skadeanmälan till staden och fick du ersättning?

Edit: upptäckte nu att det ju inte är Stockholm stad.

Lite intresserad eftersom jag på uppmaningen från trafikkontoret (då de ansåg att entrepenör var försumlig) gjort en skadeanmälan till deras ansvarsförsäkring efter min olycka och lite intresserad över oddsen att få ersättning för förlorad arbetsinkomst (som ej AFA ersätter vid färdolycksfall).

Olyckshjälp i Ulriksdal
Jag har gått i backen två gånger i den där tunneln samt fått en punktering.

Hur ända in i h-e kan man få dra det norra stora regionala cykelstråket genom denna tunnel och sedan in i passagen förbi mataffären, på en gångbana? Det fanns inte ens en trafikomläggningsplan att förhålla sig till.

Varken i översiktsplanen eller i detaljplanen för det som nu byggs nämns att Kolonnvägen är (var) ett regionalt cykelstråk.

Cykelplaneringen med tage.tillander@solna.se i Solna kommun är ett skämt.

Olyckshjälp i Ulriksdal
LTS sa:
Aliide sa:
Fråga, gjorde du en skadeanmälan till staden och fick du ersättning?

Jag har inte gjort någon anmälan.

Förövrigt så är knät fortfarande svullet och bara delvis böjbart.

Men gör det! Begär allt som inte privata och ev arbetsgivarens föräkringar ersätter samt för sveda och värk (vilket inte ger skitmycket, ett par tusen). Alla kommuner har ansvarsförsäkring, där fel el förummelse från kommun el dess entrepenör orsakar.

http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Gator-och-torg/Ansokan-om-skadestand/

Länk till Skadeanmälan Solna Stad:
https://www.solna.se/Global/Övrigt/Skadeanmälanblankett_20150602.doc

Senast ändrad:
Olyckshjälp i Ulriksdal
Det där är riktigt skitställe. Visar vad Solna tycker om cyklister tyvärr. Drar en annan väg för slippa detta när jag kommer ifrån Sollentuna. Bättre cykelvägnät på södra sidan av Gamla Stan helt enkelt. Undrar lite varför?

Olyckshjälp i Ulriksdal
Black planet sa:
Det där är riktigt skitställe. Visar vad Solna tycker om cyklister tyvärr. Drar en annan väg för slippa detta när jag kommer ifrån Sollentuna. Bättre cykelvägnät på södra sidan av Gamla Stan helt enkelt. Undrar lite varför?
GAISare gillar cyklister, det gör inte ÖISare?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp