Om att korta bromsslangar på Avid

Surf

Medlem
Praktisk och ekonomisk som jag kan vara i bland så lyckades jag tänka ut ett sätt att korta bromsslangarna på mina nya Avid Elexir. Men först vill jag rådfråga expertisen:
Gänga ut slangänden, eller nippeln, putta ned kragen, skära av slangen och skruva ihop allt med samma grejer. Det verkar enklare än att köpa nya nipplar, hylsor och skruvar. Vad säger ni som vet och kan?
Det korrekta sättet är förstås att köpa nytt men om allt fungerade tidigare så borde det gå att fortsätta en stund till. Lite garagetrimmming, liksom.

Lite osäker men har alltid fått rådet att det går inte att återanvända nippeln...man måste alltså beställa nya grejor. jag kan ha fel så rätta mig gärna.

Nippel/oliv är nog optimistiskt med att räkna med att återanvända.

I övrigt låter det rimligt, man brukar oftast klara sig utan att behöva lufta om till och med.

Jag har inte ens lyckats flytta oliven, räkna inte med att det går att återvinna delarna. På mina grejer är det inte den gängade varianten på nippeln, så det går inte att skruva ut den i förhoppning om att oliven sen ska gå att flytta på i heller...
Köp nya delar, det kostar bara småpengar i alla fall.
B!

Oliven är inte till för att återanvändas på det sättet, att släppa på en slang och återmontera är väl ok men inte att flytta den. Om allt är monterat korrekt skall det inte gå att flytta den heller.

Insatsen kan man återanvända, lättast såklart om det är den med torx i ändan men man kan skära/klippa bort slangen runt den om det är en platt variant och nyttja den igen.

Jaha. Jag som trodde... men...
För en stund levde jag i en illusion eller ett drömliknande tillstånd. Mina idéer lyfter som vackra ballonger men efter stund pyser luften ut igen.

Surf skrev:
-------------------------------------------------------
> Jaha. Jag som trodde... men...
> För en stund levde jag i en illusion eller ett
> drömliknande tillstånd. Mina idéer lyfter som
> vackra ballonger men efter stund pyser luften ut
> igen.

Ingen syra i kroppen när du meckar skivbromsar dude. :D

Tillbaka
Topp